Gå til innhold

Om lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Celler kan imidlertid ikke danne glukose fra fettsyrer. I en situasjon med dårlig tilførsel av glukose, tomme glykogenlagre og behov for mye energi må cellen tære på fettlagrene, og fettsyrenedbrytningen går derfor på "høygir." Resultatet kan bli en "overbelastning" av mitokondriene: Fettsyrene spaltes opp i kjeder på to go to karbonatomer, med det øvrige reaksjonsapparatet har lavere kapasitet og klarer ikke å katabolisere disse kjedene fort nok videre til karbondioksid og vann. Dermed inntrer en opphopning av 2-karbonkjede, og disse forbindelsene omdannes videre langs alternative reaksjonsveier til såkalte ketonlegemer. Ketonlegemene er syrer, og når det dannes mye av dem, blir det intracellulære miljøet surt. Situasjonen minner om anaerob nedbrytning av glukose til melkesyre. I begge tilfeller oppstår en intracellulær syre-base-forstyrrelse."

-----

Overbelastning, alternative reaksjonsveier, forstyrrelser.. Det sier seg selv at dette ikke er bra!! Våkn opp! Spis skikkelig som vi er ment å gjøre, lavkarbo er latmannslanking og ikke bra :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ett av ketonlegemene er aceton, en kjemisk forbindelse som også brukes i malingsprodukter, og som blant annet finnes i neglelakkfjerner. Ved høy produksjon av ketonlegemer skilles aceton ut gjennom lungene, noe som kan være praktisk nyttig å kjenne til: dersom det lukter neglelakkfjerner av pasientens pust, må vi nemlig mistenke at vedkommende lider av ubehandles diabetes!"

-----

Høres sunt ut, eller hva? :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Celler kan imidlertid ikke danne glukose fra fettsyrer. I en situasjon med dårlig tilførsel av glukose, tomme glykogenlagre og behov for mye energi må cellen tære på fettlagrene, og fettsyrenedbrytningen går derfor på "høygir." Resultatet kan bli en "overbelastning" av mitokondriene: Fettsyrene spaltes opp i kjeder på to go to karbonatomer, med det øvrige reaksjonsapparatet har lavere kapasitet og klarer ikke å katabolisere disse kjedene fort nok videre til karbondioksid og vann. Dermed inntrer en opphopning av 2-karbonkjede, og disse forbindelsene omdannes videre langs alternative reaksjonsveier til såkalte ketonlegemer. Ketonlegemene er syrer, og når det dannes mye av dem, blir det intracellulære miljøet surt. Situasjonen minner om anaerob nedbrytning av glukose til melkesyre. I begge tilfeller oppstår en intracellulær syre-base-forstyrrelse."

-----

Overbelastning, alternative reaksjonsveier, forstyrrelser.. Det sier seg selv at dette ikke er bra!! Våkn opp! Spis skikkelig som vi er ment å gjøre, lavkarbo er latmannslanking og ikke bra :fy:

For noen mennesker er lavkarbo det eneste som fungerer... Kaloriunderskudd hjelper ikke det grann, kroppen reagerer kjemisk på karbohydrater. Da er valget om man vil være helseskadelig overvektig med høyt blodtrykk eller være slank og frisk med lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen mennesker er lavkarbo det eneste som fungerer... Kaloriunderskudd hjelper ikke det grann, kroppen reagerer kjemisk på karbohydrater. Da er valget om man vil være helseskadelig overvektig med høyt blodtrykk eller være slank og frisk med lavkarbo.

Hvis det har gått så langt at kroppen kjemisk reagerer på karbohydrater, type diabetes f.eks., så har man jo allerede gjort noe veldig galt over veldig lang tid. Two wrongs doesn't make a right.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel - bedre enn å være overvektig. Og nå er vel ikke hvit ris og sukker akkurat helsekost? Mye sykdommer som følge av for mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slanka meg før, og tenkte å prøve lavkarbo i løpet av denne tiden.. Det endte med lavt blodsukker og høyt kolestrol, og jeg fikk streng beskjed av legen om å slutte med det. Jeg var egentlig bare glad, jeg. En tilværelse uten brødskiver er ikke noe særlig, spør du meg, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må ikke gå helt i kjellern og kutte ut karbohydrater slik at man kommer i ketolyse for å få effekt fra en høy protein og relativt lav karbo diett heller. Det er en fin måte å beholde muskelmasse på samtidig som man går ned i fettmasse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel - bedre enn å være overvektig. Og nå er vel ikke hvit ris og sukker akkurat helsekost? Mye sykdommer som følge av for mye av det.

Ingen som sier at det er sunt med masse ris og sukker. Komplekse karbohydrater er tingen.

Dessuten er det svært få at de som har slengt seg på lavkarbo som ikke tåler karbohydrater. For mange er dette en enkel og effektive måte å gå ned på, uten at man trenger å gjøre noe for det. Latskapen lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvis det har gått så langt at kroppen kjemisk reagerer på karbohydrater, type diabetes f.eks., så har man jo allerede gjort noe veldig galt over veldig lang tid. Two wrongs doesn't make a right.

Neste gang du uttaler deg så vil jeg anbefale at du prøver deg på noe du i det minste kan tenkes å ha ett millugram faktakunnskap om. Alternativt så samtaler du med en endokrinolog først, for det du slenger ut av deg her er det rene pi** preik. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du uttaler deg så vil jeg anbefale at du prøver deg på noe du i det minste kan tenkes å ha ett millugram faktakunnskap om. Alternativt så samtaler du med en endokrinolog først, for det du slenger ut av deg her er det rene pi** preik. :opplyser:

Unnskyld meg, men mener du at noen er født med intoleranse mot karbohydrater? :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen mennesker er lavkarbo det eneste som fungerer... Kaloriunderskudd hjelper ikke det grann, kroppen reagerer kjemisk på karbohydrater. Da er valget om man vil være helseskadelig overvektig med høyt blodtrykk eller være slank og frisk med lavkarbo.

Tull.. Slutt å spis å se hva som skjer med kroppen din: Du går ned i vekt... (ikke at jeg oppfordrer folk til å slutte å spise - men det er realiteten - du går ned i vekt om du ikke får mat).

Et kalloriunderskudd vil føre til at du går ned i vekt, det er bare spørsmål om hvor stort dette kalloriunderskuddet må være. For noen så holder det kanskje med noen få kallorier i underskudd, noen må kutte ned mer. Også må man ha et realistisk tidsperspektiv. Du kan ikke forvente å se resultatene innen en uke, men ligger du i et noenlunder greit kalloriunderskudd i et halvt år-år, så vil resultatene være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull.. Slutt å spis å se hva som skjer med kroppen din: Du går ned i vekt... (ikke at jeg oppfordrer folk til å slutte å spise - men det er realiteten - du går ned i vekt om du ikke får mat).

Et kalloriunderskudd vil føre til at du går ned i vekt, det er bare spørsmål om hvor stort dette kalloriunderskuddet må være. For noen så holder det kanskje med noen få kallorier i underskudd, noen må kutte ned mer. Også må man ha et realistisk tidsperspektiv. Du kan ikke forvente å se resultatene innen en uke, men ligger du i et noenlunder greit kalloriunderskudd i et halvt år-år, så vil resultatene være der.

Jepp, selvsagt vil det funke. Men om du ikke er påpasselig med dietten og trening så vil du også ha "ødelagt" mye muskelmasse og således vil ha mye lettere for å legge på deg igjen etter slankekuren.

Å bare si at det som gjelder er kalorier inn vs ut blir for lett, det er selvsagt riktig. Men kroppen bruker ikke enhver kalori likt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Jeg blir egentlig bare trist og oppgitt over slike påstander som hives ut her.

Alle mennesker er forskjellige, har forskjellig kroppskjemi og ulik måte å reagere på mat og drikke på. Et kosthold som er bra for et menneske, trenger ikke være det for et annet.

Å påstå at lavkarbo er latmannsslanking er en påstand fra noen som ikke vet hva de snakker om.

Jeg hadde prøvd absolutt alt for å gå ned i vekt. Kaloritelling, Grete Roede, Nutrilett, CLA - you name it! Etter endt GR-kurs med en vektoppgang på nesten 2 kilo, var jeg klar for å leve et liv som tjukkebollefeita. Så ingen annen utvei enn å bare innfinne meg med at sånn var det.

Så kicka overgangsalderen inn, og det snek seg på 10 kilo til. Livet var tungt, jeg hadde null energi og overskudd. Orket ikke gjøre ting sammen med ungene mine en gang.

Så en dag kom jeg over et ukeblad hvor de skrev om ketolysedietten. Tenkte at ok - det her prøver jeg - siste sjans.

Ingen skal komme å fortelle meg at det å gå ned 30 kilo på ca et år var noen latmannstilværelse. Jeg var dødsdisiplinert med mat og mosjon, ingen unntak! Spiste vanlig sunn mat, laget alt fra bunnen av, med friske råvarer. Mosjonerte hver dag. Resultatet var 30 kilo ned, bedre søvn, mye mer energi og overskudd i hverdagen.

Så kan kritikerne egentlig mene akkurat hva de vil. Jeg fikk et bedre liv, bedre helse og en flottere kropp. Good for me :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir egentlig bare trist og oppgitt over slike påstander som hives ut her.

Alle mennesker er forskjellige, har forskjellig kroppskjemi og ulik måte å reagere på mat og drikke på. Et kosthold som er bra for et menneske, trenger ikke være det for et annet.

Å påstå at lavkarbo er latmannsslanking er en påstand fra noen som ikke vet hva de snakker om.

Jeg hadde prøvd absolutt alt for å gå ned i vekt. Kaloritelling, Grete Roede, Nutrilett, CLA - you name it! Etter endt GR-kurs med en vektoppgang på nesten 2 kilo, var jeg klar for å leve et liv som tjukkebollefeita. Så ingen annen utvei enn å bare innfinne meg med at sånn var det.

Så kicka overgangsalderen inn, og det snek seg på 10 kilo til. Livet var tungt, jeg hadde null energi og overskudd. Orket ikke gjøre ting sammen med ungene mine en gang.

Så en dag kom jeg over et ukeblad hvor de skrev om ketolysedietten. Tenkte at ok - det her prøver jeg - siste sjans.

Ingen skal komme å fortelle meg at det å gå ned 30 kilo på ca et år var noen latmannstilværelse. Jeg var dødsdisiplinert med mat og mosjon, ingen unntak! Spiste vanlig sunn mat, laget alt fra bunnen av, med friske råvarer. Mosjonerte hver dag. Resultatet var 30 kilo ned, bedre søvn, mye mer energi og overskudd i hverdagen.

Så kan kritikerne egentlig mene akkurat hva de vil. Jeg fikk et bedre liv, bedre helse og en flottere kropp. Good for me :)

For det første; dette var egentlig ment som tråd for å vise at selv om man går ned i vekt så er det ikke en BRA måte å gjøre det på, jf. overbelastning osv. som skrevet første innlegg.

For det andre; skal man gå ned i vekt og BLI DER nytter det ikke å gå på grete roede en stund for så å vende tilbake til gamle vaner som gjorde at du havnet der i utgangspunktet. Samme gjelder nutrilett og alskens greier. Hørt om KOSTHOLDSOMLEGGING? For livet? Riktig. Og det er jo akkurat det du har gjort på lavkarbo, du har lagt om kostholdet for godt. For hva skjer om du begynner å spise som du gjorde? Du legger på deg. Uansett og det er lavkarbo eller grete roede!

Når skal folk skjønne? :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

For det første; dette var egentlig ment som tråd for å vise at selv om man går ned i vekt så er det ikke en BRA måte å gjøre det på, jf. overbelastning osv. som skrevet første innlegg.

For det andre; skal man gå ned i vekt og BLI DER nytter det ikke å gå på grete roede en stund for så å vende tilbake til gamle vaner som gjorde at du havnet der i utgangspunktet. Samme gjelder nutrilett og alskens greier. Hørt om KOSTHOLDSOMLEGGING? For livet? Riktig. Og det er jo akkurat det du har gjort på lavkarbo, du har lagt om kostholdet for godt. For hva skjer om du begynner å spise som du gjorde? Du legger på deg. Uansett og det er lavkarbo eller grete roede!

Når skal folk skjønne? :dåne:

Jeg har slanket meg nok i løpet av livet til at jeg nok SKJØNNER det meste, så spar meg det nedlatende språket der.

Overbelastning? Fatter ikke hva du snakker om. Kroppen min trivdes mye bedre på lavkarbo, ingen tvil om det.

Og til info så har jeg holdt vekten i snart 4 år nå, og jeg kan knapt skryte av at jeg lever spesielt sunt, fornuftig, lavkarbo, GR eller hva det måtte være.

Vi er alle forskjellige. Når skal folk skjønne? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg nok i løpet av livet til at jeg nok SKJØNNER det meste, så spar meg det nedlatende språket der.

Overbelastning? Fatter ikke hva du snakker om. Kroppen min trivdes mye bedre på lavkarbo, ingen tvil om det.

Og til info så har jeg holdt vekten i snart 4 år nå, og jeg kan knapt skryte av at jeg lever spesielt sunt, fornuftig, lavkarbo, GR eller hva det måtte være.

Vi er alle forskjellige. Når skal folk skjønne? ;)

MITOKONDRIENE (i cellen) overbelastes når den får for mye fett. Les første innlegget grundig. Så selv om DU har det bra så har ikke kroppen det bra innvendig.

Så kroppen din "tålte" ikke karbohydrater før, men den gjør altså det nå? Hvilket fantastisk mirakel! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er fryktelig interessant med alle disse som MÅ rakke ned på lavkarbolivsstil/dietter.

Her er det nok en "anonym bruker" som bare MÅ fortelle hvor dumme alle andre er...... Det morsomme er at vedk. forsøker å skrive vitenskapelig, men ender opp med å virke ganske dum. i tillegg til å utvise en total mangel på leseevne ifht. andres erfaringer og forståelse for at det faktisk er flere veier til Rom.

Noen må føle seg veldig truet av at en del av oss faktisk syns det er greit å spise mindre brødmat/pasta og sånt, og mer kjøtt/fisk/grønnsaker. Og da kan man jo lure på hvem de egentlig representerer.

Enhver kan jo skrive hva som helst her inne og hevde å ha allskens kunnskap/utdannelse. Ettersom det (altså bakgrunn/formell kunnskap) ikke er etterprøvbart blir det uansett bare synsing.

Til wild bird: så flott at du fant noe som funka! Det er jo det viktigste for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noe virker betyr ikke at det ikke er skadelig.

Lekmenn kan som kjent ikke vite omfanget av bedriftene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen mennesker er lavkarbo det eneste som fungerer... Kaloriunderskudd hjelper ikke det grann.

Dette er de samme menneskene som alltid vil kunne overleve en hungersnød også da, regner jeg med. De ville aldri kunne sulte ihjel? Evt ville de dø av mangel på vitaminer og mineraler osv. , men fortsatt ha en normal kroppsvekt, evt fortsatt være overvektige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

MITOKONDRIENE (i cellen) overbelastes når den får for mye fett. Les første innlegget grundig. Så selv om DU har det bra så har ikke kroppen det bra innvendig.

Så kroppen din "tålte" ikke karbohydrater før, men den gjør altså det nå? Hvilket fantastisk mirakel! :ironi:

For det første så er jeg ikke atskilt fra kroppen min. Når jeg har det bra, har kroppen det bra, og omvendt. Merkelig å skulle prøve å skille de to fra hverandre :klø:

Og når og hvor har jeg sagt at jeg ikke tåler karbohydrater? Du er en morsom en.

Og jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om hva du måtte tenke og mene om meg.

Jeg foretrekker å veie 30 kilo mindre enn før, selv om du er uenig i måten jeg gjorde det på. Så lenge jeg fant noe som funker for meg, er det det viktigste for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...