Gå til innhold

- Banket opp mobberne, ble frikjent


Tabris

Anbefalte innlegg

Det jeg undres over er hvor går så grensene? Hvor lenge må man ha blitt mobbet? Hvilke institusjoner må svikte for å legitimere volden? Hvor heftig er det lov å banke opp? Hvor gammel på voldsutøver og "-mottaker" være? Hvor gammel må mobbeofferet være for at familiemedlemmer skal kunne slippe unna med vold?

Det er nettopp slike elementer retten må vurdere etter og bedømme i hvert tilfelle av slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det mobbeofferet og hans/hennes familie som skal ta belastningen og konsekvensene? Hvorfor er det de som skal flytte? Det virker som om det er mer toleranse for at mobbeofferne og deres familie skal tåle lidelser enn det er overfor mobberen.

Jeg er helt enig med deg! Hvorfor skal systemet svikte de som trenger det mest? Det er helt tragisk at det er sånn, men i mine øyne kan ikke det under noen omsendigheter rettferdiggjøre voldshandlinger, uansett hvor store eller små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg undres over er hvor går så grensene? Hvor lenge må man ha blitt mobbet? Hvilke institusjoner må svikte for å legitimere volden? Hvor heftig er det lov å banke opp? Hvor gammel på voldsutøver og "-mottaker" være? Hvor gammel må mobbeofferet være for at familiemedlemmer skal kunne slippe unna med vold?

Mobbing er ikke greit, men det jaggu ikke vold heller!!

Hvor går grensen?

Bruk din sunne fornuft!

Må folk hele tiden ha regler å forholde seg til så går det ad undas med dette samfunnet. Alt kan ikke reguleres. Jo mer du regulerer jo mer bruk av den sunne fornuft raderer du vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg! Hvorfor skal systemet svikte de som trenger det mest? Det er helt tragisk at det er sånn, men i mine øyne kan ikke det under noen omsendigheter rettferdiggjøre voldshandlinger, uansett hvor store eller små.

Hva med selvforsvar? Hvis mobberen tar igjen, er det også noe som ikke kan rettferdiggjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold er uakseptabelt, sies det her, men hvorfor skal lillebroren nærmest finne seg i psykisk vold gjennom en lengre periode? Hvorfor skal liksom fysisk vold være så mye mer uakseptabelt enn psykisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet hadde lillebroren både blitt utsatt for psykisk og fysisk vold. NRK:

"Retten la også til grunn at Remens bror kort tid før hendelsen umotivert ble angrepet av den 15 år gamle gutten. Avgjørende for retten var imidlertid at lillebroren hadde vært utsatt for gjentatte angrep over lengre tid."

Når alt annet er prøvd uten å få gehør for mobbeproblemet, som det er gjort i denne saken, er det på sin plass at mobberene får smake sin egen Medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misforstå meg rett her. Jeg støtter på ingen måte opp om mobberen. Mobbing bør også straffes, og jeg kan ikke fatte og begripe hva skolen, foreldre og etc. andre instanser her har drevet med. Det er hårreisende, og en skam for velferdsnorge.

Jeg kan prøve å forklare ut fra en annen innfallsvinkel. Jeg har en mistanke om at mitt sterke standpunkt mot vold kommer i veien for meg. Det jeg reagerer aller mest på er frifinnelsen. Det at storebroren til mobbeofferet går fri fordi broren har blitt mobbet av vedkommende... Jeg syns det skurrer. For å sette det på spissen har mobberen fått en fysisk straff, men man har brukt mobbeofferets storebror som bøddel.

Når det er sagt, så kan jeg ikke sette meg inn i situasjonen: jeg har ingen søsken. Men si nå da, at jeg hadde banket opp en som mobbet moren min (jeg kan kjenne på hvor forbanna jeg blir om noen sier noe stygt om henne), så ville jeg forventet jeg at jeg hadde fått straff for ugjerningen. Jeg hadde fått utløp for aggresjonen, og kanskje ville vedkommende angret seg, men det gjør ikke handlingen min noe mer OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om flertallet enten aksepterer en reaksjon tilsvarende det som er omtalte eller viser sterk motstand mot vold.

Det dette sier meg er at folk flest ønsker å inngå vold, og hvis myndighetene skal legge til rette for å unngå vold må skole, politi, etc, etc ta tak i problemet og forhiindre at det skjer igjen. Hvis ikke vil det fortsette med vold, noe de fleste ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alt annet har vært prøvt først, har jeg ikke noe problem med vold. Klart man skal kunne forsvare seg og sine.

Hvorfor skal noen behøve å leve på knærne?

Får vi noen slike saker, vil det gjøre at de etatene som skulle gjort jobben sin blir rustet bedre til å gjøre nettopp det de er satt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Jeg kjenner til historier fra eget nærmiljø hvor mobberen til slutt ble flyttet til en annen kant av landet, på institusjon, da foreldrene ikke evnet å ta ansvar for egen unge. Den er drøy men var helt nødvendig. Mobbeofferet er i dag en positiv ungdom med selvtillit, sosialt akseptert og bra resultater på skolen.

Mobberen er faktisk blitt det samme. Jeg har trua på et tøffere barnevern med mer myndighet i forhold til slike trasige saker men det krever selvsagt en etterrettelig saksbehandling.

Det er slett ikke sikkert at mobberens familie er såpass skakk-kjørt at de ikke klarer å ta av seg ungene sine, så hva gjør man da? Forlanger at mobberen begynner på en annen skole? I praksis er det lettere å flytte på mobbeofferet, enn mobberen. Ofte fordi mobbeofferet, naturlig nok, ønsker å komme seg vekk. Mobberen har sannsynligvis intet ønske om å flytte seg, mobbingen går jo ikke utover han..

BTW, er helt enig i avgjørelsen i tingretten, jeg bare håper ikke mobberens familie anker.. :(

Gorgonzola; I innlegget ditt, unnlater du bevisst å nevne at alle andre fredelige midler var brukt, det var dialog over hele fjøla. Du sammenligner epler og appelsiner. Tror du virkelig kurdere tar ett dialogmøte eller 10 før de slår.. !?

DUST!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke først hevde at dere er mot vold og deretter mene at det var greit at 15 åringen fikk grisebank av voksne menn :kjefte:

Det er jo slike tilstander vi her på berget kritiserer andre land for å akspetere. Hva om 15 åringen har en eldre bror/en far/en onkel som nå tar affære tilbake? Det er jo sånn det funker på Scilia, i Kosovo, blant kurdere og mange mange andre!

Tenk litt lenger enn egen nesetipp. Jeg mener voldsutøverne burde vært straffet her.

Det betyr ikke at jeg holder med mobberen, men viktig å skille hva som er hva. Den som utfører mobbing skal selsvagt tas tak i, straff eller juling er ikke alltid den beste løsningen for disse men at altfor mange mobbesaker ikke følges opp er det ingen tvil om. Det antydes at halvparten av alle selvmord som unge menn begår er relatert til mobbing.

Det bleg gitt betinget dom til familiemedlemmet som benyttet en slåsshanske. Det er ikke noen urimelig dom for en person som ikke har noe på rullebladet fra før, og der det er såpass mange formildende omstendigheter som her.

"Grisebank" er ikke riktig ord for oppfiking. Når man får grisebank så kommer man alvorlig til skade. Det var ikke tilfelle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke først hevde at dere er mot vold og deretter mene at det var greit at 15 åringen fikk grisebank av voksne menn :kjefte:

Det er jo slike tilstander vi her på berget kritiserer andre land for å akspetere. Hva om 15 åringen har en eldre bror/en far/en onkel som nå tar affære tilbake? Det er jo sånn det funker på Scilia, i Kosovo, blant kurdere og mange mange andre!

Tenk litt lenger enn egen nesetipp. Jeg mener voldsutøverne burde vært straffet her.

Det betyr ikke at jeg holder med mobberen, men viktig å skille hva som er hva. Den som utfører mobbing skal selsvagt tas tak i, straff eller juling er ikke alltid den beste løsningen for disse men at altfor mange mobbesaker ikke følges opp er det ingen tvil om. Det antydes at halvparten av alle selvmord som unge menn begår er relatert til mobbing.

De hadde til og med anmeldt mobberene for to voldsepisoder, og begge anmeldelsene var blitt henlagt.

Jeg skjønner poenget ditt Gorgon, samtidig så skjønner jeg at han tok saken i egne hender når ingenting annet nyttet. Du mener voldsutøverne burde vært straffet, da regner jeg at du også mener mobberen?

Vi kan få et veldig farlig samfunn hvis vi skal godta vold, samtidig har vi en nødvergeparagraf og til en viss grad kan vi si at dette var nødverge.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt Gorgon, samtidig så skjønner jeg at han tok saken i egne hender når ingenting annet nyttet. Du mener voldsutøverne burde vært straffet, da regner jeg at du også mener mobberen?

Vi kan få et veldig farlig samfunn hvis vi skal godta vold, samtidig har vi en nødvergeparagraf og til en viss grad kan vi si at dette var nødverge.

Det er helt klart et grensetilfelle - normal nødverge er ikke en situasjon hvor man oppsøker noen og banker dem opp fordi man er redd for at de skal mobbe i fremtiden. Men forhistorien i denne saken er såpass spesiell at man la dette til grunn.

Men med tanke på hvor mange saker som henlegges av politiet i dag så er en slik "uthuling" av nødverge litt skummelt også...

Må innrømme dog at jeg har all mulig forståelse for at man valgte å banke opp plageånden og at man var villige til å ta eventuell straff for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en sak for noen år siden om en far som skjøt ungdom som hadde mobbet sønnen over lang tid. Guttegjengen hadde trakassert sønnen og resten av familien, til og med drapstruet dem. Jeg vet ikke hvordan det gikk med rettsaken mot faren, men noen ganger føler man seg så maktesløs overfor mobben at man tar saken i egne hender. Dessverre så døde en av guttene som ble skutt i denne saken, men den viser hvor desperat man kan bli når ens nærmeste blir trakassert. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=515372

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et grensetilfelle - normal nødverge er ikke en situasjon hvor man oppsøker noen og banker dem opp fordi man er redd for at de skal mobbe i fremtiden. Men forhistorien i denne saken er såpass spesiell at man la dette til grunn.

Men med tanke på hvor mange saker som henlegges av politiet i dag så er en slik "uthuling" av nødverge litt skummelt også...

Må innrømme dog at jeg har all mulig forståelse for at man valgte å banke opp plageånden og at man var villige til å ta eventuell straff for dette.

Det finnes nivåer av selvtekt, også. Jeg skulle ikke bli så veldig forbauset om det ikke var den lille detaljen at en av guttens slektninger tok med seg et knokejern og påførte mobberen et sår i bakhodet, som gjorde at dette ble en politisak. Hadde de nøyd seg med å fike opp mobberen og demonstrere at han har trakket over grensen på en slik måte at det får følger, så hadde vi nok ikke fått høre om denne saken. Muligens. Fingerspitzgefühl er akkurat like viktig ved voldsanvendelse som over alt ellers. Og skader som havner på legevakten, havner også ofte hos politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at viss noen hadde mobbet meg, så hadde jeg hatt to eldre brødre som hadde "skremt" de fra å mobbe meg, for å si det sånn.

Iblandt når ingenting annet hjelper, må man gjøre drastiske ting for å få en slutt på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg ikke forstår med denne saken er at mobberen hadde banka opp 15åringen flere ganger før, og de anmeldte det til politiet, men politiet brydde seg ikke. Men når broren banka mobberen, ja da ble det straffesak! Så mener politiet virkelig at når folk blir banka når de er et mobbeoffer så er det ikke ille? Men når noen som ikke blir mobba blir banka blir banka så er det ille? Eller er det sånn at når en ungdom banker en annen ungdom så er det ikke så ille, men hvis en voksen banker en ungdom så er det ille? :kjefte: Siden det med at broren banka mobberen ble en rettsak så syns jeg det at mobberen banka 15åringen burde bli en rett sak også. Han er jo over kriminell lavalder.

Og forresten så jeg mobberen fortjente bank, det er hans egen medisin :) håper han har lært noe nytt etter det! Og jeg er enig med at broren ikke fortjente straff siden de hadde jo prøvd alt! Og mobberen fortjente det!

Mobbere fortjener å lide, akuratt sånn de har fått ofrene sine til å lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får meg til å tenke på en gutt jeg gikk i klassen med som ble mobbet i flere år av noen bøller! Jeg kjenner han ganske godt idag, og saken var slik:

Han hadde en storesøster som gikk på vgs når han gikk på barneskolen som rett og slett seg rikelig lei av all mobbingen. Det tok jo aldri slutt og ingen lærere hjalp,(hun,søsteren, kjente lærerne siden hun hadde gått på samme skole og tok kontakt med de, i likhet med foreldrene til mobbeoffer. Foreldrene til bøllegutta ble også kontaktet gjentatte ganger). Ingenting hjalp i løped av mange år, gutten ble svakere og fikk symptomer på depresjoner.

Mange av storesøsterens venner og bekjente fikk høre om dette, og da ble det mye snakk om denne drittoppførselen som disse bølleguttene drev på med. Mobbeofferet jeg kjenner, denne gutten, var ikke den eneste som ble plaget.

En dag tok storesøsteren med seg noen tøffe kamerater og venninner og gikk over til barneskolen for å hente mobbeoffer på slutten av hans skoledag. I samme slengen ville de ta en skremmende alvorsprat med bøllegutta.

Jeg og venninna mi sto utenfor og venta på at mora til venninna mi skulle komme å hente oss, da dette skjedde:

Mobbeoffer kommer gående med en helt gjennomvåt ryggsekk. Bøllegutta kommer også (tre av fire)! Storesøstra går mot mobbeofferet og spør hva som har hendt, og han forteller. Bøllegutta ser litt nervøse ut, men står fortsatt og ser litt tøffe ut fordi de ikke vil se svake ut for hverandre. Jeg og venninna mi står der og ser på, og håper faktisk at rettferdigheten skal seire. At de får kjeft!

Så det var med stor fryd at vi så storesøster gå bort til dem med mange eldre, tøffe kamerater og venninner- hvor de stilte seg rundt bøllerne og spurte hva de gjorde mot Kalle (la oss si at mobbeoffer heter det). De spurte om det var dem som drev å plaget han og mange flere! Bøllerne begynte å bli nervøse og sa faktisk flere navn ;) Så sa den ene kameraten til storesøster: Kalle har en våt ryggsekk og vi får vite absolutt alt dere gjør mot han! Hvis jeg hører en eneste gang at dette skjer igjen, at dere plager kalle eller andre elever på skolen, BARE JEG HØRER at dere driver med denne drittoppførselen EN GANG TIL, skal jeg love dere at dere møter på meg igjen!

Så gikk de bort til kalle og lot guttene stå igjen med alvorlige ansiktsuttrykk, men er det noen her som tror at de var tøffe nok til å gjøre noe igjen??

Dette skjedde på en plass som ikke var liten nok til at alle kjente alle, men ikke stor nok til at ikke ryktene gikk! Jeg kjenner mobbeoffer idag, og jeg tenker fortsatt tilbake på dette med fryd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...