Gå til innhold

- Banket opp mobberne, ble frikjent


Tabris

Anbefalte innlegg

Her er en interessant sak:

En gutt på 15 år blir mobbet, både fysisk og verbalt, over lengre tid. Familien forsøker å ta kontakt med skolen, læreren, BPU, politet og mobberens foreldre, men ingenting hjalp. Til slutt tar mobbeofferets storebror på 26 år affære og gir mobberen juling - og blir frikjent grunnet formildende omstendigheter.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7287817

Jeg må være ærlig og si at jeg synes, utfra forklaringene som er gitt i artikkelen, at dette var riktig. Når man forsøker den rette veien først, med kommunikasjon og tiltak gjennom lærere og foreldre, og dette ikke nytter - da har jeg faktisk ikke så mye i mot en slik "bygdejustis". Etter hva jeg forstår, så har det faktisk også hjulpet. Hva skal man gjøre når samtaler og skoletiltak ikke hjelper, men et par ørefiker gjør det? Forstår storebroren godt, jeg.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var riktig avgjørelse. Jeg er ikke for å løse problemer med vold, men denne familien hadde virkelig prøvd alt. De hadde til og med anmeldt mobberene for to voldsepisoder, og begge anmeldelsene var blitt henlagt. Jeg tror at storebrors angrep kan være akkurat det som skulle til for at mobberne skulle gi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Syns det var rett dømt i dette tilfellet.Ikke det at jeg støtter vold på noen måte,men jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å få lærere etc. til å ta en på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde LETT gjort det samme!

Er absolutt ikke for vold, men noen trenger bare skikkelig juling og det gjorde denne 15-åringen!

Jeg synes det er siste utvei, men absolutt en utvei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gorgonzola

Dere kan ikke først hevde at dere er mot vold og deretter mene at det var greit at 15 åringen fikk grisebank av voksne menn :kjefte:

Det er jo slike tilstander vi her på berget kritiserer andre land for å akspetere. Hva om 15 åringen har en eldre bror/en far/en onkel som nå tar affære tilbake? Det er jo sånn det funker på Scilia, i Kosovo, blant kurdere og mange mange andre!

Tenk litt lenger enn egen nesetipp. Jeg mener voldsutøverne burde vært straffet her.

Det betyr ikke at jeg holder med mobberen, men viktig å skille hva som er hva. Den som utfører mobbing skal selsvagt tas tak i, straff eller juling er ikke alltid den beste løsningen for disse men at altfor mange mobbesaker ikke følges opp er det ingen tvil om. Det antydes at halvparten av alle selvmord som unge menn begår er relatert til mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har egentlig aldri sagt at jeg er mot vold i alle sammenhenger. Jeg har heller ikke sagt at jeg mener juling alltid er den beste løsningen. Men jeg er veldig motstander av mobbing. Og hva når man prøver de mer fredelige løsningene først? Hva når man gjør alt riktig, prøver med kommunikasjon, kontakt med lærere, kontakt med mobberens foreldre, forståelsesfulle tiltak - og ingenting skjer. Hva da? Skal mobberen bare få ture på? Hvilke andre løsninger ser du i slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Hvilke andre løsninger ser du i slike situasjoner?

Jeg kjenner til historier fra eget nærmiljø hvor mobberen til slutt ble flyttet til en annen kant av landet, på institusjon, da foreldrene ikke evnet å ta ansvar for egen unge. Den er drøy men var helt nødvendig. Mobbeofferet er i dag en positiv ungdom med selvtillit, sosialt akseptert og bra resultater på skolen.

Mobberen er faktisk blitt det samme. Jeg har trua på et tøffere barnevern med mer myndighet i forhold til slike trasige saker men det krever selvsagt en etterrettelig saksbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med de som opplever dette nå, i dag. Når barnevernet forsatt ikke er tøffere eller har den myndighet du ønsker. Når foreldrene til mobberen ikke har tenkt å flytte eller sende mobberen fra seg. Hva skal man da gjøre?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Historien jeg refererte til viser vel at mulighetene finnes?

Jeg tror på et system der skole/foreldre/hjelpeapparat er mye tydeligere enn hva tilfelle er i dag. Jeg husker jeg spurte rektor på ungdomskolen til min sønn hvilke strategier de har når det kommer til mobbing. Svaret var "vi har en tiltaksplan mot mobbing (lik for alle skoler i kommunen), den ligger på hjemmesida vår". Mitt neste spørsmål var da noe sånt: "OK, hva gjør dere konkret i forhold til planen?" Da ble han fornærmet og hevdet at jeg var på grensen til useriøs. Mer fokus på problemet, konkrete handlinger og aktiviteter som evalueres, etterprøves og kommuniseres til alle!

Borgervern-handlinger som i beste fall resulterer i qiuck wins har jeg ingen tro på. Hva skjer med lillebroren til han som banka op 15 åringen når de møtes i ulike settinger hvor den voksne storebroren ikke er tilstede? Jeg er overbevist om at smarte 15 åringer greier å finne på tilstrekkelig jævelskap og begrense denne guttens handlingsrom i hverdagen på måter som gjør at han fremdeles ikke har det spesielt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på et system der skole/foreldre/hjelpeapparat er mye tydeligere enn hva tilfelle er i dag.

Enig. Det er absolutt det beste. Men når man er i en situasjon hvor man har prøvd skole, foreldre og hjelpeapparat uten at det hjelper, skal man da gjøre ingenting? La mobberen fortsette uten konsekvenser? Jeg sier ikke at selvjustis alltid er riktig. Hvis det i det hele tatt skal gjøres, så må det være aller siste utvei. Men her har jeg mer symapti for mobbeofferet enn for mobberen. Mobberen ble skremt og fikk noen lettere skader der og da. Det er fortjent og vel så det etter hva han har latt mobbeofferet gå gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her syns jeg er for drøyt. Jeg er fristet til å si at dommeren har latt sine følelser spille inn her, og det er i beste fall en tvilsom affære.

Vi kan ikke ha et samfunn der vold godtas.... Selvtekt er og blir ulovlig. Nå ble riktignok denne mannen frikjent på grunn av selvforsvarsprinsippet, men i mine øyne er dette kamuflasje av den reelle situasjonen: selvjustis, godt hjulpet avgårde av rettssystemet.I fremtiden vil vi nå kanskje få liknende saker. Det vil refereres til denne saken, og det kan skape uheldige ringvirkninger. Man har nå åpnet opp for at vold er legitimt. Atpåtil på vegne av andre.

Jeg er 100% enig med Gorgonzola: en 15 år gammel gutt skal ikke fysisk ungjelde for at alle institusjonelle instanser svikter. Vold er under alle omstendigheter ugreit. Egentlig syns jeg det er ganske skremmende at denne saken ikke frembringer sterkere reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her syns jeg er for drøyt. Jeg er fristet til å si at dommeren har latt sine følelser spille inn her, og det er i beste fall en tvilsom affære.

Vi kan ikke ha et samfunn der vold godtas.... Selvtekt er og blir ulovlig. Nå ble riktignok denne mannen frikjent på grunn av selvforsvarsprinsippet, men i mine øyne er dette kamuflasje av den reelle situasjonen: selvjustis, godt hjulpet avgårde av rettssystemet.I fremtiden vil vi nå kanskje få liknende saker. Det vil refereres til denne saken, og det kan skape uheldige ringvirkninger. Man har nå åpnet opp for at vold er legitimt. Atpåtil på vegne av andre.

Jeg er 100% enig med Gorgonzola: en 15 år gammel gutt skal ikke fysisk ungjelde for at alle institusjonelle instanser svikter. Vold er under alle omstendigheter ugreit. Egentlig syns jeg det er ganske skremmende at denne saken ikke frembringer sterkere reaksjoner.

Men den 15 åringen som var offer skal ungjelde for at alle institusjonelle instanser svikter? Når man har prøvd alt, hva gjør man da? Og dette var et siste desperat forsøk, og det funket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den 15 åringen som var offer skal ungjelde for at alle institusjonelle instanser svikter? Når man har prøvd alt, hva gjør man da? Og dette var et siste desperat forsøk, og det funket!

Nei, offeret skal i utgangspunktet ikke ungjelde for noen verdens ting. Men så har det seg dessverre slik at noen mener de har rett til å ødelegge livet for andre. Og det er dessverre slik at de som skal ta vare på barna våre ikke alltid (sjelden??) faktisk evner å gjøre det. Jeg har ingen løsning på problemet, men mitt standpunkt er uansett at vold er uakseptabelt, men det er mobbing og.

Det er synd å si det, og jeg oppfattes sikkert som kald og regelbunden, men om man ikke får bukt med mobbing uten å ty til vold, så ser ikke jeg noen annen løsning enn å flytte. Utrolig kjipt, nedverdigende og blodig urettferdig. Vold er likevel uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt riktig avgjørelse av retten, og jeg hadde gjort nøyaktig det samme hvis det var min bror. Når INGEN hjelper, har man ikke annet valg enn å ta saken i egne hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien jeg refererte til viser vel at mulighetene finnes?

Jeg tror på et system der skole/foreldre/hjelpeapparat er mye tydeligere enn hva tilfelle er i dag. Jeg husker jeg spurte rektor på ungdomskolen til min sønn hvilke strategier de har når det kommer til mobbing. Svaret var "vi har en tiltaksplan mot mobbing (lik for alle skoler i kommunen), den ligger på hjemmesida vår". Mitt neste spørsmål var da noe sånt: "OK, hva gjør dere konkret i forhold til planen?" Da ble han fornærmet og hevdet at jeg var på grensen til useriøs. Mer fokus på problemet, konkrete handlinger og aktiviteter som evalueres, etterprøves og kommuniseres til alle!

Borgervern-handlinger som i beste fall resulterer i qiuck wins har jeg ingen tro på. Hva skjer med lillebroren til han som banka op 15 åringen når de møtes i ulike settinger hvor den voksne storebroren ikke er tilstede? Jeg er overbevist om at smarte 15 åringer greier å finne på tilstrekkelig jævelskap og begrense denne guttens handlingsrom i hverdagen på måter som gjør at han fremdeles ikke har det spesielt ok.

Jeg skjønner at du er betenkt over at man kan frikjennes for vold når det ikke gjelder å forsvare seg selv men en annen, men tiltaket du viste til (å bli tvunget til å flytte hjemmefra og sendt på institusjon på en annen kant av landet) kunne jo sette vel så store spor som et par ørefiker. Så det spørs om ikke mange mobbere ville komme kjappere over det sistnevnte. Det er vel ikke slik at alle mobbere har alvorlige problemer ellers i livet slik at de ville ha nytte av et opphold på institusjon. Kom til å tenke på professor Espen Schaannings utspill for en tid tilbake der han utfordret rettsystemet og fremholdt at pisking på mange måter vil kunne være å foretrekke (for den som skal straffes) fremfor lengre fengselsopphold. Nils Christie har i en årrekke pekt på at samfunnet faktisk påfører pine også ved fengselsstraff.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd å si det, og jeg oppfattes sikkert som kald og regelbunden, men om man ikke får bukt med mobbing uten å ty til vold, så ser ikke jeg noen annen løsning enn å flytte. Utrolig kjipt, nedverdigende og blodig urettferdig. Vold er likevel uakseptabelt.

Hvorfor er det mobbeofferet og hans/hennes familie som skal ta belastningen og konsekvensene? Hvorfor er det de som skal flytte? Det virker som om det er mer toleranse for at mobbeofferne og deres familie skal tåle lidelser enn det er overfor mobberen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg undres over er hvor går så grensene? Hvor lenge må man ha blitt mobbet? Hvilke institusjoner må svikte for å legitimere volden? Hvor heftig er det lov å banke opp? Hvor gammel på voldsutøver og "-mottaker" være? Hvor gammel må mobbeofferet være for at familiemedlemmer skal kunne slippe unna med vold?

Mobbing er ikke greit, men det jaggu ikke vold heller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...