Gå til innhold

Tinios travle hverdag

Tinio

Anbefalte innlegg

Nå holder vi på med prosjekt "sovne på lekematten", for nå er det på tide med negleklipp. Har laget det lunt og godt rundt dem med tepper og kosebamser, men det ser ut som om det tar sin tid før de sovner. Foretrekker å sovne i sengen sin disse her, men der er det ikke så lett å få klippet neglene deres. Synes det bare blir vanskeligere og vanskeligere å få klippet dem jeg, for de er nødt til å sove når jeg gjør det. Hvordan greier folk å klippe neglene på større småtasser? :klø:

Tror jeg slenger dem i vognbagene og utpå verandaen etterpå, så får de sove der, jeg orker ikke trille tur i dag. Skulle vært og handlet noen finklær til Knøttet, men synes det er så stress å dra med den svære tvillingvognen inn i de trange klesbutikkene. Hvertfall på denne tiden av dagen, for da er det en del andre mammaer med vogn som også er på handletur, og det går jo ikke an å komme forbi hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er vanskelig å komme seg rundt i butikkene med en enkeltvogn jeg, så jeg forstår at du synes det er kronglete med tvillingvogn,ja!

Det med neglklipping er nok en utfordring etterhvert ja. Nå river jeg de jo bare av, det er jo bare små fliser, men det blir sikkert verre etterhvert. Ser for meg hyling ja. Hvordan gikk det, forresten? Sovna de på lekematta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror menn generelt er litt like der....her tror han ikke er flink nok....men han kan faktisk roe Bumba bare han prøver lenge nok!

uff neglklipping hater jeg! redd jeg skal klippe i fingeren hennes........all ære til deg som har 2 stk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neglklipping på følgenden måter:

Klipp neglene på sovende barn...

Hold fast og klipp på våkent barn...

Vi har gjort det siste, og lørt opp til at klippe negler er noe vi MÅ gjøre, på samme måte som man MÅ pusse tenner. (Det er nemlig også en kamp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å komme seg rundt i butikkene med en enkeltvogn jeg, så jeg forstår at du synes det er kronglete med tvillingvogn,ja!

Det med neglklipping er nok en utfordring etterhvert ja. Nå river jeg de jo bare av, det er jo bare små fliser, men det blir sikkert verre etterhvert. Ser for meg hyling ja. Hvordan gikk det, forresten? Sovna de på lekematta?

Ja synes butikkene kunne vært litt mer tilrettelagt altså, tenk på rullestolbrukere for eksempel, er jammen ikke enkelt å komme seg frem. Merker jeg tenker mye mer over sånt nå enn før, trange dører og teite kanter overalt..

Hehe her gikk det bare an å rive neglene til Gogutten første uken, så ble de altfor kraftige. Han er en skikkelig mannemann med kraftige hender! :fnise: De sovna til slutt ja, så det gikk greit. Men de skvetter jo til når jeg klipper så det er ikke så enkelt.

Tror menn generelt er litt like der....her tror han ikke er flink nok....men han kan faktisk roe Bumba bare han prøver lenge nok!

uff neglklipping hater jeg! redd jeg skal klippe i fingeren hennes........all ære til deg som har 2 stk!

He he ja, husker før når han skulle prøve å roe dem, var aldri lenge før han ropte at jeg måtte komme og bruke magien min, for dette var helt umulig. :ler: Det er fælt å klippe negler ja, men de blir jo større etterhvert og da er det ikke like skummelt synes jeg. Men så blir de jo også vanskeligere og vanskeligere å holde dem stille og da... :gjeiper:

Neglklipping på følgenden måter:

Klipp neglene på sovende barn...

Hold fast og klipp på våkent barn...

Vi har gjort det siste, og lørt opp til at klippe negler er noe vi MÅ gjøre, på samme måte som man MÅ pusse tenner. (Det er nemlig også en kamp...)

Det er det jeg også tenker, at vi etterhvert må gjøre det når de er våkne sånn at de blir vant til det. Men akkurat nå når fingrene er så små enda så føler jeg det er tryggest at de sover. Jeg klipte Gogutten skikkelig i huden en gang, det var ikke noe gøy. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, sitter og ser på "Sykehuset" på tv 3 nå, jeg blir kvalm bare jeg ser Haukeland sykehus på tv'en jeg.. Følelsene og redselen jeg hadde den siste tiden før babyene ble født kommer liksom tilbake. Husker da jeg satt på fødestuen med rier og hylgrein fordi jeg var så redd, mannen kjeftet på legene, og legene ville helst ikke høre på oss. Har flere ganger hatt mareritt om det, det var så fælt å føle seg så redd, hjelpesløs og overkjørt. Det sitter jammen bedre igjen enn jeg hadde trodd det skulle gjøre.

På fredag var vi på barselgruppe på helsestasjonen. Tvillingene hadde gått bra opp i vekt, særlig Knøttet som har vært så tynn tidligere. Her var det grøt som gjorde susen! :) En av de andre babyene i gruppen var tidligere flat i hodet slik som Gogutten er nå, men han var blitt helt fin igjen. Det synes jeg var veldig betryggende å se, for det er ikke noe gøy hvis Gogutten skal være flat på venstresiden av hodet resten av livet. Det irriterer meg så innmari at ingen ville ta tak i nakkeproblemet hans før han var blitt såpass flat! :kjefte: Mannen og søsteren min mener hodet hans er begynt å bli litt mer normalt igjen nå, men jeg ser ikke forskjell. Men så er jeg jo sammen med han hele tiden, og da ser jeg vel ikke forandringen like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neglklipping er forferdelig vanskelig! Han må sove, eller puppe :jepp: :jepp: Må klippe neglene en gang i uka vi, de vokser spå fort! Bestevenninnen min har ei jente som er to uker yngre enn min gutt, og hun har aldri klippet/rivd neglene :overrasket: De har ikke vokst noe særlig.

Uff, skjønner at du tenker tilbake på det som skjedde! Syntes veldig synd på deg mens det holdt på! :(

Hva slags nakkeproblemer hadde/har Gogutten? Og hva har dere gjort med det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra han var født ville han helst bare ligge med ansiktet til venstre, og det har gjort at venstresiden av hodet hans er blitt flat. Vi tok det opp med helsestasjonen gang på gang, men de sa bare at vi måtte stimulere han til å snu seg mot høyre. Det hjalp lite, og om vi snudde hodet hans etter at han hadde sovnet så vred han seg bare tilbake med en gang. Så endelig på 3 månederskontrollen så sa helsesøsteren at han helt klart var stiv i nakken, og at dette burde vært tatt tak i for lenge siden. Han var sikkert slik fordi han ikke hadde hatt plass til å snu på hodet da han var i magen, er visst veldig vanlig hos tvillinger. Så vi ble henvist til fysioterapeut, og han er blitt helt fin i nakken nå! :) Men likevel må vi fortsatt jobbe for at han skal se til høyre, for det er mest behagelig for han å ligge på den flate siden av hodet. Fysioterapeuten sa at han aldri bør ligge mot venstre når han er våken, men det er jo veldig lett å passe på når man er alene med to babyer liksom.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, er det virkelig mulig at en baby som sover kan hyle som en stukken gris? Vet at babyer kan gråte i søvne altså, men her har det da alltid bare vært sånn sløv gråting. Men nå nettopp så lå Knøttet og skrek av full hals i sengen sin, men hun var absolutt ikke våken. Øynene var lukket og det gikk ikke an å få kontakt. Så stoppet hun til slutt, uten å åpne øynene og sov rolig videre. Hun pleier ofte å gråte noen få sekunder i søvne når hun har sovet i ca 45 min, men ikke så høyt og lenge som dette. Mener å ha lest at de ikke kan ha mareritt så tidlig? :klø: Vel vel, hun sover hvertfall søtt nå da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på deg hver gang jeg ser en fødsel på "sykehuset"....

Hmm.. hun lider nok ingen varige mèn. Du er jo i nærheten om hun skulle våkne. Er det mareritt er det desverre en av livets realiteter du ikke kan beskytte henne fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på deg hver gang jeg ser en fødsel på "sykehuset"....

Hmm.. hun lider nok ingen varige mèn. Du er jo i nærheten om hun skulle våkne. Er det mareritt er det desverre en av livets realiteter du ikke kan beskytte henne fra.

Nei tror ikke hun får varige skader nei, er jo vanlig at de gråter litt i søvne, syntes bare det var litt voldsomt. :gjeiper:

Haha jeg måtte bare le istad! Gogutten synes det er så gøy å lage rare lyder med stemmen sin, og i dag har han begynt å knurre! :fnise: Sånn skikkelig skummel knurring altså! Litt sånn som kakemonsteret på sesam stasjon høres ut som, hvis noen har hørt han. Trodde det var noe i veien jeg, men så så jeg at han lå og lo av de rare lydene sine. Så hentet jeg Knøttet og la henne ved siden av han, og da lagde han en skikkelig skummel knurrelyd. Knøttet så forskrekket bort på han og satte i DET hylet, og da kikket han bort på henne og begynte å hyle like gale. :ler: Det gikk fort over da. :) Det er travelt med tvillinger, men jammen er det morsomt også! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler::lol:

Min gutt kan skrike skikkelig i søvne han også :jepp:

Skulle ønske jeg visste tidligere at babyer kan skrike så høyt i søvne jeg altså. Før trodde jeg de var våken og plukket de opp med en gang, men skjønte etterhvert at de faktisk sov. Er jo litt dumt å rive dem opp av sengen og vekke dem liksom, har lest at det gjør at de ofte begynner å våkne av seg selv hver gang de er i lette søvnfaser, isteden for å gå tilbake i dyp søvn igjen. Tror jeg lagde en del problemer for meg selv i begynnelsen der ja.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært litt travelt og tungt i dag! Jeg og Knøttet reiste hjem dit jeg kommer fra for å være med i 60-årsdagen til moren min i helgen, mannen orket ikke kjøre den lange turen nå siden vi skal opp dit i julen også, så da satt vi på med søsteren min. Gogutten ble igjen hjemme med pappaen sin, så nå har jeg opplevd noen døgn med bare en baby. Var som å ha ferie jo! :fnise: Så det var litt tøft å være alene med to babyer igjen nå ja, men det var så klart kjempegodt å komme hjem til Gogutten igjen, savnet han kjempemye da vi var vekke. :rødme: Han hadde ikke reagert noe særlig på at jeg var borte egentlig.

Alle syntes det var så fælt at vi skilte tvillingene for et par dager, men det virker ikke som om de syntes det var ille i det hele tatt. De er da to forskjellige individer de og, og trenger å få litt tid alene uten å måtte dele på oppmerksomheten bestandig. Knøttet var hvertfall i storform, hun pratet mer enn noensinne. Jeg tror kanskje det er fordi Gogutten prater så mye til vanlig at folk er mer interessert i å prate med han enn med henne når begge to er sammen. Hun virket så mye mer fornøyd når hun fikk oppmerksomheten alene. Det kan jammen ikke være så enkelt å være tvilling bestandig altså...

Knøttet var uansett kjempeflink på turen! Bilturen oppover tok over 11 timer, fordi det var kolonnekjøring, og vi kom forsent til fergen osv... Men hun var kjempetålmodig, bare sov og lo hele turen. Og da vi kom frem la hun seg til å sove i den fremmede sengen helt til neste morgen. :)

Men nå tror jeg det er på tide å legge seg kjenner jeg. :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er da vel ikke SÅ like? :gjeiper: Jeg synes de er veldig forskjellige, men folk som ikke kjenner de så godt synes de ligner veldig. :) De har jo samme fargene liksom, men skulle vel bare mangle siden jeg og mannen også har det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøye meg, denne knurringen begynner å bli et problem! Gogutten synes det er så gøy, så han knurrer hele tiden, mens Knøttet synes han er kjempeskummel og begynner å hyle hver gang hun hører lyden. :dåne: :fnise:

La de nettopp ut på verandaen i vognbagene, jeg orker ikke trille i dag. Jeg er så utrolig sliten for tiden, burde sikkert vært og tatt nye prøver av stoffskiftet for jeg begynner å få samme symptomer som sist det var for lavt. Mister mye hår, konstant sliten og så klør jeg over hele kroppen uten at det er noe utslett. Burde egentlig vasket badet nå, men jeg må bare hvile meg litt først, jeg er helt gele i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt skjønne at Knøttet kan bli skremt etter hvert som Gogutten knurrer mer og mer :fnise:

Håper det stoffskiftet ditt ikke kommer til å lage så mye problemer for deg. Det kan jeg tenke meg kan bli kjempe slitsomt samtidig som en har to små en skal passe på hele tiden.

Går du på Levaxin, og i så fall hvor mye?

Jeg er jo ganske nyoperert etter å fått fjernet skjoldbruskkjertelen, og står på 125 mg nå. Merker ikke så mye til hverken det ene eller det andre, så håper at det betyr at dosen er passende for meg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt skjønne at Knøttet kan bli skremt etter hvert som Gogutten knurrer mer og mer :fnise:

Håper det stoffskiftet ditt ikke kommer til å lage så mye problemer for deg. Det kan jeg tenke meg kan bli kjempe slitsomt samtidig som en har to små en skal passe på hele tiden.

Går du på Levaxin, og i så fall hvor mye?

Jeg er jo ganske nyoperert etter å fått fjernet skjoldbruskkjertelen, og står på 125 mg nå. Merker ikke så mye til hverken det ene eller det andre, så håper at det betyr at dosen er passende for meg :jepp:

Til og med jeg synes han er litt skummel, så er ikke rart hun blir redd nei! :ler:

Ja jeg går på levaxin nå, 6x50 mikrogram i uken. Kuttet litt ned etter graviditeten for da steg stoffskiftet litt, men kan hende det har blitt lavere igjen nå. Hvor ofte tar du prøver? Jeg tok hver 3. uke da jeg var gravid, men vet ikke hvor ofte jeg bør ta nå. Er vel et par måneder siden sist tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå etter operasjonen har jeg tatt prøver hver 4. uke. Får høre neste uke om jeg skal fortsette så ofte, eller om jeg skal la det gå lenger tid mellom hver gang. Når jeg hadde høyt stoffskifte skulle jeg ta prøver hver tredje måned etter at det var blitt stabilt ihvertfall.

Godt du fikk så ofte prøver når du gikk gravid, for som om hormonene ikke er på bærtur fra før av så hjelper det jo ikke når man har stoffskifte problemer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...