Gå til innhold

Tinios travle hverdag

Tinio

Anbefalte innlegg

De er da ikke krevende bare for at de ikke vil sitte på fanget? Lillegutten min er ikke noen fang-sitter. Han må enten lekes/herjes med på fanget, eller få lov til å ligge i lekegrinda eller på gulvet.

Men det er ingen som har nevt at han er krevende. Muligens fordi han er superblid, bare man gjør som han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er da ikke krevende bare for at de ikke vil sitte på fanget? Lillegutten min er ikke noen fang-sitter. Han må enten lekes/herjes med på fanget, eller få lov til å ligge i lekegrinda eller på gulvet.

Men det er ingen som har nevt at han er krevende. Muligens fordi han er superblid, bare man gjør som han vil.

De tror vel sikkert at hun sutrer og gråter slik hele tiden kanskje, men hun gjør jo ikke det. :) Hun liker bare ikke for mye folk og klenging, men det er det jo ikke alle som greier å forstå... Er vel heller mer arbeid med han som er supersosial og vil sitte på fanget dagen lang mener nå jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese om personligheten til de to :rødme: Det er spennende at du allerede kan se at de er to helt forskjellige små personer.

Å ikke ville sitte på fanget synes ikke jeg heller kvalifiserer til å være krevende, det er jo slettes ikke alle som liker det. Tulla har litt tendenser hun og, hun vilhelst ligge eller sitte litt alene og pludre. Vi kan godt være i nærheten, men når hun er våken og blid er nok armene litt kjedelig, ja.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å lese om de forskjellige personlighetene deres :rødme: De høres ut som noen skikkelig godklumper begge to :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, den sovingen. Det var vel det som jeg syntes var mest stress i babyperioden, og jeg kan vel avsløre at vi ikke har det helt på stell enda (nå er de 19 mnd). Jeg hadde også en som våknet fort og vekte den andre og mye nattevåk, myyyyyyyyyyyyyyyyyyyye :natti:

Det går seg til, alt sammen. :klemmer:

Våre sover nå bare litt over en time på dagtid og sover de mer en det så blir natta og morgenen et Helv%&&¤¤¤#. Vi har også hatt problemer med at de er så utrolig morgenfugler. Det var og er mye våkning kl 05.00 her i huset...

Dagsovingen er ikke alltid enkel når de er små, og man trenger de pausene når de sover så sårt. De dagene de fungerer er herlige, men når de ikke vil sove, da blir man sliten....

Det høres ut som du er en supermamma!!!!!! Godt nytt år til deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese om personligheten til de to :rødme: Det er spennende at du allerede kan se at de er to helt forskjellige små personer.

Å ikke ville sitte på fanget synes ikke jeg heller kvalifiserer til å være krevende, det er jo slettes ikke alle som liker det. Tulla har litt tendenser hun og, hun vilhelst ligge eller sitte litt alene og pludre. Vi kan godt være i nærheten, men når hun er våken og blid er nok armene litt kjedelig, ja.

Ja synes det er helt topp når babyer greier å leke litt selv jeg! :jepp: Det blir veldig slitsomt om man aldri kan legge de ned litt uten at de skal vræle.

Så herlig å lese om de forskjellige personlighetene deres :rødme: De høres ut som noen skikkelig godklumper begge to :jepp:

Takk, ja klumper er de hvertfall! :fnise: Og gode og! :rødme:

Akk, den sovingen. Det var vel det som jeg syntes var mest stress i babyperioden, og jeg kan vel avsløre at vi ikke har det helt på stell enda (nå er de 19 mnd). Jeg hadde også en som våknet fort og vekte den andre og mye nattevåk, myyyyyyyyyyyyyyyyyyyye :natti:

Det går seg til, alt sammen. :klemmer:

Våre sover nå bare litt over en time på dagtid og sover de mer en det så blir natta og morgenen et Helv%&&¤¤¤#. Vi har også hatt problemer med at de er så utrolig morgenfugler. Det var og er mye våkning kl 05.00 her i huset...

Dagsovingen er ikke alltid enkel når de er små, og man trenger de pausene når de sover så sårt. De dagene de fungerer er herlige, men når de ikke vil sove, da blir man sliten....

Det høres ut som du er en supermamma!!!!!! Godt nytt år til deg :klemmer:

Ja det er den sovingen jeg synes er mest stress med tvillinger! Det er sånn en jobb med å få de inn i samme rytme, og så vekker de hverandre, jo høyere den ene skriker, jo høyere skriker den andre og så blir det bare verre og verre. :bond: Heldigvis er Knøttet blitt veldig flink i det siste til å gi blaffen i brorens herjing, om hun våkner så kommer hun bare med noen små grynt som om hun sier "å hold kjeft, jeg vil sove!" og så kliper hun øynene igjen. :ler:

Uff, så slitsomt det må ha vært med så mye nattevåk! :klemmer: Det er jo slitsomt nok med tvillinger på dagtid om man ikke skal være stuptrøtt konstant i tillegg. Jeg skal egentlig ikke klage, han våkner gjerne 3-4 ganger mellom 19.15 og 23.30, klager i noen minutter av gangen og legger seg så til å sove. Så er det stille til neste morgen. Noen ganger kan han begynne å prate for seg selv i sengen midt på natten, men da pleier han ikke å begynne å skrike. Tror nok han sliter veldig med at han våkner helt i de lette søvnfasene, jeg får bare håpe at det går seg til snart. Stakkars gutten er jo stuptrøtt hele tiden. :(

Hehe takk, men jeg er nok langt fra noen supermamma altså! :gjeiper: Godt nyttår til deg og! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig en liten pause! :) Helgevasken er unnagjort og tvillingene har nettopp lagt seg. Så får vi se hvor lang tid det tar før Gogutten våkner da... Jeg fikk han til å sovne igjen siste luren i går, og første luren i dag selv om det tok en halvtimes tid. Prøver litt forskjellig for å få til god søvnrutine igjen, vi har begynt å stå opp litt tidligere om morgenen og ikke noe soving etter kl 15.00, og så får han babymassasje før kveldsmaten slik at han blir rolig og fornøyd. I går kveld våknet han ikke en eneste gang, så det virker som om det hjelper. :tommelsmil:

Jeg har begynt å lage litt mer struktur for våkentiden deres de siste dagene. Når de står opp får de mat, rap, og ny bleie. Så har de en stund med frilek i babygymmen og lekegrinden mens de er opplagte og fornøyde. Om morgenen har de alenestund, en i babygymmen og en i lekegrinden. Når de begynner å bli lei så bytter de plass, da kan de leke fint alene en stund til. På formiddagen ligger de og leker begge to på samme plass. Når de er lei av å leke alene finner vi på noe ilag alle sammen, deretter har vi en kosestund på matten hvor vi slukker lyset, hører på vuggesanger og bytter bleier før de legger seg. Synes det er veldig greit å ha det sånn, da får jeg tid til å stelle meg om morgenen og gjøre husarbeid første del av våkentiden og så konsentrerer jeg meg kun om barna etterpå. :)

Nei nå må jeg kjappe meg og ta en matbit her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at du er så rutinert å har stålkontroll på ting.

Et par som vi møtte på helsestasjonen sto i dag frem i avisen, de hadde fått tvillinger ved hjelp av prøverørsmetoden og kunne avkrefte myten om at tvillinger = dobbelt så mye arbeid..

Jeg kan egentlig ikke uttale meg, men syns at èn er mer enn nok til tider :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par som vi møtte på helsestasjonen sto i dag frem i avisen, de hadde fått tvillinger ved hjelp av prøverørsmetoden og kunne avkrefte myten om at tvillinger = dobbelt så mye arbeid..

Kan ikke uttale meg jeg heller i grunnen, aner jo ikke hvordan det er med bare en! :gjeiper: Men ser inne på tvillingforumet at mange av de som har opplevd å få en baby til etter tvillingene sier de får sjokk over hvor utrolig lite arbeid det er med bare en baby, og det til tross for at den babyen har søsken i tillegg. :fnise:

Jeg synes hvertfall de 3 første månedene med tvillingene var knalltøffe, det var nok rett før jeg gikk på en alvorlig smell. Blir nesten dårlig bare av å tenke tilbake på den tiden, begge to skrek ofte helt fra 18.00-3.00 om natten. :( Men så ble det bedre og bedre, og nå ser jeg at de begynner å sette pris på hverandres selskap. :) Det er jo det som er så greit med tvillinger, at de alltid har en lekekamerat til stede. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. de må vel være blant de sjeldne som har fått tvillinger med arbeidsrabatt, to for prisen av en...? For mine tvillinger er dobbelt så mye jobb som en baby. To som skal stelles, skiftes, vaskes, mates, vugges, bysses, bæres, trøstes, ammes, koses, underholdes og trilles ut på tur i den vogna som er mye tyngre enn en enkeltvogn... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. de må vel være blant de sjeldne som har fått tvillinger med arbeidsrabatt, to for prisen av en...? For mine tvillinger er dobbelt så mye jobb som en baby. To som skal stelles, skiftes, vaskes, mates, vugges, bysses, bæres, trøstes, ammes, koses, underholdes og trilles ut på tur i den vogna som er mye tyngre enn en enkeltvogn... :fnise:

:ler: Egentlig sier det jo seg selv at det er dobbelt så mye arbeid med to babyer enn med en da, babyene i seg selv blir ikke noe mindre krevende bare fordi de er tvillinger. Både svigermoren og moren min er 5-barnsmødre, og har hatt 3 bleiebarn på en gang. Begge to sier det uansett er travlere med to små tvillingbabyer, de har fått prøve seg som barnevakt for mine begge to. Svigermor sa hun følte seg nesten helt hjelpesløs da hun var helt alene med dem en liten stund mens de andre var på butikken, og hun er ikke akkurat uerfaren med unger. ;) "Jeg misunner deg ikke som går hele dagen alene med disse to!!" utbrøt hun flere ganger da vi hentet dem igjen. :fnise:

Og tvillingvogn i bakker på vinterføre er et sant mareritt!! :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så gøy å lese om beskrivelsene dine av barna dine. Husker du forestilte deg hvordan de kom til å bli og. Synes å huske du sa at det stemte og. Selv har jeg en formening om hvordan min jente kommer til å bli, utifra UL og "oppførsel" generelt. Blir spennende å se om det stemmer.

Synes for øvrig du virker så flink :pls: . Veldig flink :pls::jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så gøy å lese om beskrivelsene dine av barna dine. Husker du forestilte deg hvordan de kom til å bli og. Synes å huske du sa at det stemte og. Selv har jeg en formening om hvordan min jente kommer til å bli, utifra UL og "oppførsel" generelt. Blir spennende å se om det stemmer.

Synes for øvrig du virker så flink :pls: . Veldig flink :pls::jepp:

Ja de oppfører seg fortsatt slik som de gjorde i magen! Gogutten tar livet med ro, mens Knøttet spreller og ruller. :) Blir spennende å se hvordan jenta di blir ja, om slik du ser henne for deg stemmer! :jepp:

Takk for det, prøver så godt jeg kan hvertfall. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Egentlig sier det jo seg selv at det er dobbelt så mye arbeid med to babyer enn med en da, babyene i seg selv blir ikke noe mindre krevende bare fordi de er tvillinger. Både svigermoren og moren min er 5-barnsmødre, og har hatt 3 bleiebarn på en gang. Begge to sier det uansett er travlere med to små tvillingbabyer, de har fått prøve seg som barnevakt for mine begge to. Svigermor sa hun følte seg nesten helt hjelpesløs da hun var helt alene med dem en liten stund mens de andre var på butikken, og hun er ikke akkurat uerfaren med unger. ;) "Jeg misunner deg ikke som går hele dagen alene med disse to!!" utbrøt hun flere ganger da vi hentet dem igjen. :fnise:

Og tvillingvogn i bakker på vinterføre er et sant mareritt!! :dåne:

Ja, man skulle jo tro at folk flest skjønner at det er TO som skal ha akkurat det samme hver som bare en, men jeg blir stadig overrasket over hvor mange som tror at tvillinger er to for prisen av en. Ikke bare i arbeidsmengde, men økonomisk også... tvillinger er dyrt! :sjenert:

Min svigermor synes forøvrig ikke at tvillinger er så mye jobb. "de er jo så snille og greie" sier hun, uten å ta høyde for at hun aldri har hatt de alene og at babyer som regel er fornøyde når de har 4 voksne rundt seg til å ta seg av de... Jeg må innrømme at jeg er misunnelig på venninner med bare en baby og alt de faktisk har mulighet til å få gjort. De skjønner ikke at jeg ikke får gjort det samme som de, for det er jo bare å...blablabla... ikke mange som skjønner det med tvillinglogistikken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært innom her ser jeg, synes du er bare så utrolig flink med dine små........og gud så søte de er :rødme:

Liker også måten du beskriver personlighetene dems.....og så morsomt at de er så ulike :)

skal være flinkere å legge igjen spor av meg, ofte jeg leser men ikke skriver :nigo:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjekt å lese i boken din! Rart du ikke gikk på en smell hvis de ikke sov når de var så små, men ja jeg synes du er flink, og jeg kjenner bare at det står så respekt av det å håndtere 2..selv sliter jeg jo med en, så ja, klapp deg selv på skulderen...jeg rekker ikke bort :fnise: :rødme:

Rart at de er akkurat sånn nå, som de var i magen, så da stemmer det jo for noen :enig:

Flink er du på rutiner , det er jo sagt at har man barn, kanskje mer i starten, så er det ikke noe som heter rutiner, så jeg håper det blir det etterhvert? Noen gode råd kanskje?

Ha en fortsatt fin helg med mann og barn :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden jeg har vært innom her ser jeg, synes du er bare så utrolig flink med dine små........og gud så søte de er :rødme:

Liker også måten du beskriver personlighetene dems.....og så morsomt at de er så ulike :)

skal være flinkere å legge igjen spor av meg, ofte jeg leser men ikke skriver :nigo:

:klem:

Åå takk for det Neytiri! :klemmer: Leser ofte hos deg og, men rekker ikke så ofte å legge igjen spor, det gjelder egentlig alle de andre dagbøkene jeg leser og.. :sjenert:

Hei!

Kjekt å lese i boken din! Rart du ikke gikk på en smell hvis de ikke sov når de var så små, men ja jeg synes du er flink, og jeg kjenner bare at det står så respekt av det å håndtere 2..selv sliter jeg jo med en, så ja, klapp deg selv på skulderen...jeg rekker ikke bort :fnise: :rødme:

Rart at de er akkurat sånn nå, som de var i magen, så da stemmer det jo for noen :enig:

Flink er du på rutiner , det er jo sagt at har man barn, kanskje mer i starten, så er det ikke noe som heter rutiner, så jeg håper det blir det etterhvert? Noen gode råd kanskje?

Ha en fortsatt fin helg med mann og barn :klemmer:

Takk for klapp! :fnise: Ja, er spesielt å tenke på at personligheten er der allerede før de blir født. :rødme:

Vi hadde rutiner på mating fra starten, barnelegen på sykehuset bestemte at de skulle mates hver 3. time døgnet rundt. Det var fordi de var såpass små og svake at de ikke var sikkert de greide å si fra når de var sultne, så vi vekket dem selv om de sov og gav de mat. Da de var passert 2800 g kan man normalt begynne med selvregulering, men vi valgte å fortsette med 3-timersrytme siden de allerede var samkjørte i denne rytmen, men sluttet å vekke dem for mat om natten.

Rutiner med soving derimot, det var litt verre. :gjeiper: Ting fløt veldig i begynnelsen, men da vi bestemte oss for fast leggetid ble det fort litt bedre. Jeg tror det er litt viktig at dagen begynner og slutter til noenlunde samme tid hver dag. Vi la dem i dagslys inne i stuen om morgenen, så la jeg meg heller til å sove på sofaen der om jeg var trøtt etter nattens herjing. Det var ikke så lett, men da de var 3 måneder hadde vi endelig fått til gode rutiner, og de begynte å sove natten gjennom. ;)

Hurra for flinke Gogutten som endelig har lært seg å rulle over på magen i dag! :hoppe: Og så prøver han å sette seg opp i vippestolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for gutten din som snur seg!! Det er jo bare kjempeflott! Jeg la plutselig i dag merke til at tulla forsøker å reise seg opp fra vippestolen hun også, men jeg vet ikke helt om jeg kan stole på øynene mine - det er vel for tidlig??

Jeg vet jo ikke hvordan det er å ha to, men jeg er full av beundring for deg, du synes å takle det kjempebra ut fra hva jeg leser her iallefall. Og jeg forstår godt at det er mye mer jobb enn med en. Og sikkert dobbel glede noen ganger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...