Gå til innhold

Hunden min bet et av barna i familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel noe med at hvis hunden biter en gang så er den jo kapabel til å gjøre det igjen, og bør dermed avlives - dette vet jeg mange med hunder er enige i også.. Tenk om den har bitt en gang og du ser gjennom fingrene på det, hva om det skjer igjen og f.eks biter et lite barn i ansiktet...?

Dette blir litt for enkelt, lik den gamle "hvis hunden spiser rått kjøtt eller får smaken på blod, så blir den farlig" mantraen som var ganske vanlig når jeg vokste opp.

Denne hunden som TS beskriver beit ikke etter ungen. Han beit etter leken/maten eller hva det nå var ungen holdt i hånda og viftet med. Intensjonen bak er like viktig for hunder som for mennesker. Hvis jeg holder på å ramle på isen og vifter med armene for å holde balansen, så er det vel ingen som vil oppfatte det som et slag hvis de ble truffet av min peivende hånd? Dette vil heller ikke øke min egen toleranse for voldsbruk i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller aller fleste kan ikke eller oppfatter ikke advarslene hunden gir FØR den biter.

Demping er noe de stødige hundene gjør ,som vi mennesker ikke legger merke til. Sleiker seg rundt munn,snur ryggen til /eller rompa,snuser i bakken osv.Alle disse tingene er tegn på demping.Når vi mennesker ikke kan disse signalene og hunden ikke har andre muligheter til å stikke unna = de kan bite

Men ang .ungen og mat i hånda.Dette er noe eier burde ha treng på fra dag 1 valpen kom i hus.Ingen bikkjer skal snappe ting ut av hendene til noen. Men det må en da lære bikkja,de blir ikke født fix ferdig flinke i alt.

Avlive her synes jeg blir drøyt,men helt klart en kraftig advarsel til eier : hold bikkja unna barn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den biter må du ta livet av den.

Om hunden var aggresiv og ønsket å bite for å skade barnet kan jeg love deg at hunden at bete gjennom. Men dette er seffølgelig ikke akseptabelt. Jeg ville funnet en atferdspessialst som kan hjelpe deg med dette. Jeg tror positiv trening kan være svaret her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er veldig lett for deg å si. Det at en hund biter trenger ikke være hundens feil. Faktisk så er det veldig skjeldent hundens feil. Det er uansett ikke greit, men la oss si at barnet viftet med en leke. Hunden tror da at barnet vil leke med hunden og hopper opp for å ta tak i leken, og eneste måte å gjøre det på er å bite i leken, og hvis hunden plutselig da biter hånda til barnet. Dette er jo selvfølgelig ikke hundens feil; er det da riktig å avlive? Nei, det syns jeg absolutt ikke.

Er hunden derimot aggrisiv og utgjør en fare for barn og/eller voksne er det klart at avlivning er et spørsmål man må ta stilling til.

kusina mi har hatt to cavalierer som var helt spinnville og den ene kunne også bite i stituasjoner. begge ble sjuke da de bare var etpar år gamle. husker ikke hvor de kom fra men den het noe med magie eller magisk eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt bort eller avlivet bikkja. Dette tyder på at du ikke er flink nok med bikkja. Hvorfor ta sjanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om den snappet etter mat/leker ville jeg sett mellom fingrene på det, og tatt bikkja på kurs/til en trener. Ingen hunder skal snappe etter mat fra folk - store eller små!

Hadde den bitt "uten grunn", med aggressiv framtoning o.l hadde jeg avlivet den. Jeg har avlivet en tidligere hund nettopp pga den bet (ikke alvorlig, men alvorlig nok!), så jeg vet hvor tungt det er, men må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at folk tar så lett på avliving. Hunden min er ett familiemedlem, og jeg er alt for glad i han til å avlive han helt uten videre om han bet, med mindre han hadde hatt noen lidelser eller bitt noen veldig alvorlig.

Er ikke hunden glad i barn? Greit, hold den unna dem!

Jeg ble bitt når jeg var liten av familiens hund, men det var min egen feil, og jeg lærte av det. Jeg har sett selv at unger kan være direkte onde mot hunder, og blir de bitt så kanskje de lar hunder være i fred fremover og har litt respekt for dem!

Men jeg skal være enig i at avliving kan være det beste om hunden biter uprovosert uten å gi noe som helst dempende signaler først, og det skjer flere ganger, da kan umulig hunden ha det noe bra i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så lett å holde barna unna barna sine. Så jeg er mer forbauset over at folk tar så lett på at hunder biter barn jeg...

Jeg ELSKER hundene mine uten tvil, men jeg setter faktisk barnas sikkerhet høyere. Og jeg VET at barn kan komme til å åpne feil dør til feil tid, slik at en hund kan komme ut når den ikke skal det. Vi avlivet en 50 kgs blandingshund i hølst, da den prøvde å ta livet av en miniatyrhund med ene guttungen min i mellom. (og det skjedde et par lignende episoder)hadde jeg hadde kunnet vært hundre prosent sikker på at ungen (eller andre barn)ALDRI ville ha kommet i mellom i en slik situasjon ville jeg kanskje ha gjort anderledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den biter må du ta livet av den.

Kort løsning uten å ta med i betraktningen HVORFOR hunden biter? Tullprat!

Endret av Skywalker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel fra et par av mine egne tidligere hunder. I begge tilfeller dreide det seg om store polarhunder.

1. Tispe som uten å være provosert ga seg til å knurre og gjøre seg klar til angep på min søsters baby hjemme hos meg. Hunden ble ført ut bak huset og skutt.

2. En annen hund denne gang. En unge på ca. 10 år gikk bevisst bort og trampet på den ene labben til hunden min. Moren til ungen så det hele hun også. Hunden ga fra seg et "brøl" og glefset etter drittungen. Moren påstod at hunden var farlig og burde skytes. Jeg ba henne pakke ryggsekken og drittungen og dra til et atskillig varmere sted. Eller dra hjem og lære gullungen vanlig folkeskikk. Det som passet henne best.

Ergo: farlig hund avlives. En hund som tilfeldigvis misforstår en situasjon der et barn holder en "godbit" i neven er ikke nødvendigvis farlig. Å avlive i slike tilfeller er tull.

Endret av Skywalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Små hunder er ofte de som biter mest, men siden det som regel ikke gjør stor skade blir det glemt og vi hører sjelden om det. "Det var jo bare en liten hund som bet, den er jo ikke farlig"

Gå på hundekurs, enig med Miss Puddel. Men å stenge hunden i bur har ingenting for seg. Hunden skjønner jo ikke hvorfor den ble straffet siden den ikke vet hva den gjorde galt.

Mange cavalierer lider også av en genetisk defekt som gjør at hjernen presser på skallen, noe som fører til smerter og aggresjon. Cavalieren er en hund som kan lide av både det ene og det andre takket være dårlig avl. Er bikkja irritabel nok pga. smerter kan den nok bite, så du skal ikke se borti fra at hunden din lider av dette, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Har forresten lest alt for mye om hunder som DREPER unger pga. slik småbiting som kommer ut av kontroll, så dette er ikke noe folk burde ta for lett på. Hvis TS har yngre barn bør det i hvert fall bli gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Hvis unge hadde noe spiselig i hånden så er det forklaringen. Hunder kan komme borti hånda med tennene da, det er ikke helt det samme som å bite med vilje syns jeg.

Om dette er saken kan det ikke akkurat regnes som alvorlig "biting", men er allikevel ikke noe man burde ignorere.

Hundekurs! =)

Burde jammen meg lese hele tråden før jeg svarer -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt bort eller avlivet bikkja. Dette tyder på at du ikke er flink nok med bikkja. Hvorfor ta sjanser?

Hun er ikke flink nok med hunden fordi den er leken og kommer borti med tenna?

For all del, ikke la hunden leke! Ta heller livet av den! :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter en hund et menneske skal den avlives.

Men hva er biting? Biting er når det går i gjennom huden og hunden biter for å bite. Altså det må være alvorlig!

I denne saken er det bare snakk om at hunden "napper"/"klyper" - det er ikke biting, og hunden trenger derfor heller ikke å avlives.

Dessuten må man jo se på hvorfor hunden "biter", i dette tilfellet virker det helt klart at hundens formål var å få tak i maten, ikke bite ungen, uansett om den ikke liker unger. Hadde hunden vært aggressiv hadde den også normalt gått etter ansiktet eller lignende.

Det er viktig å kunne stole på hunden, gjør du ikke det kan det være en god idè å gå på et kurs. :)

PS: stenge hunden inne på et rom eller i et bur hjelper der og da, men ikke i lengden, dette er ingen god løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forskjell på bitt og bitt.

Man må bruke litt tid på dette mener nå jeg.

Og sist men ikke minst ta hensyn til hunden og unngå sånne sitvasjoner.

Det og ha hund er et STORT ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier:

Jeg har en liten Cavalier på snart 4 år som akkurat bet et av barna i familien. Det ble merke i fingeren, men bet ikke igjennom. Hunden glefset etter barnet fordi det var noe i hendene hans.

Hva gjør jeg nå? hvordan lærer jeg av hunden dette? Det var ingen form for aggresiv atferd.

Vi stengte hunden i bur, så lenge barnet er her. Hunden er ikke vant med barn.

Slik jeg tolker situasjonen her var ikke hunden ute etter å skade noen, men kan ha misforstått og trodd at godbiten var til den. Hvor mange av oss har ikke gitt hunden vår en godbit ved å tilby den fra handa?

Jeg var en gang i en lignende situasjon nede i gågata i Kristiansand for mange år siden. Jeg gikk tur og kikket i vinduene sammen med min første alaskan malamute. Ei stor tispe på da ca. ett år gammel. Vi gikk forbi ei ung mor med en liten gutt. Gutten gikk og bar på en softis, og veivet litt med godsakene. Før jeg oppfatttet hva som skjedde hadde bikkja jafset i seg hele isen, og guttungen stor betuttet igjen med litt kjeks, den biten han holdt i.

Gutten gråt, men var ikke skadet på noen måte. Bare lei seg fordi isen var borte. Jeg skvatt jo til og rykket den store hunden kraftig bakover. Hva nå??

Joda, moren ropte ut at jeg ikke måtte slå hunden! Neida, jeg skulle selvsagt ikke slå hunden, men kjeftet på den. Her var det ikke snakk om at hunden var farlig, selv om den faktisk var større enn guttungen. Moren sa da også at hun ikke hadde oppfattet situasjonen som farlig, men en misforståelse fra hundens side.

Guttungen lyste opp igjen da jeg kjøpte en ny is til ham. :)

I denne tråden leser jeg at flere anbefaler avlivning på bakgrunn av det TS fortelle. Jeg må bare undre meg over hvilket forhold de har til hunder, de som roper opp om avlivning så snart en hund gjør noen rampetreker -eller som i dette tilfellet -rappet en godbit som ikke var ment til den. Sånt går det an å korrigere hunden for. Forutsatt at den ikke blir drept i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...