Gå til innhold

Hunden min bet et av barna i familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier:

Jeg har en liten Cavalier på snart 4 år som akkurat bet et av barna i familien. Det ble merke i fingeren, men bet ikke igjennom. Hunden glefset etter barnet fordi det var noe i hendene hans.

Hva gjør jeg nå? hvordan lærer jeg av hunden dette? Det var ingen form for aggresiv atferd.

Vi stengte hunden i bur, så lenge barnet er her. Hunden er ikke vant med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått en Cavalier til å BITE? Da er du GOD!!!

Små hunder er ofte de som biter mest, men siden det som regel ikke gjør stor skade blir det glemt og vi hører sjelden om det. "Det var jo bare en liten hund som bet, den er jo ikke farlig"

Gå på hundekurs, enig med Miss Puddel. Men å stenge hunden i bur har ingenting for seg. Hunden skjønner jo ikke hvorfor den ble straffet siden den ikke vet hva den gjorde galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er spm hvorfor glefset hunden? Barnet hadde noe i hendene, ertet h*n hunden?

Ene hunden vår er helt ekstrem og napper mat/ting ut av hendene våres,

Hvis det er spesielt i matsituasjoner, så kan dere prøve og ta hunden vekk fra den, legg h*n i et annet rom, eller sett han i bånd, så dere har kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis unge hadde noe spiselig i hånden så er det forklaringen. Hunder kan komme borti hånda med tennene da, det er ikke helt det samme som å bite med vilje syns jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er bakgrunnshistorien her? Du snakker om at den bet et av barna, så da har dere flere barn, altså er det ikke snakk om et helt nytt familiemedlem. Samtidig sier du at hunden ikke er vant med barn?

Noen hunder er ikke spesielt gode på å styre kjeften sin, og da mener jeg ikke at de biter, men hvis du leker eller skal gi hunden noe så kan den lett slå borti med tennene. Den gamle boxeren vi hadde var vanligvis veldig forsiktig når han tok mat fra hendene og brukte leppa før tennene, men pga brå bevegelse fra han og meg samtidig en gang så slo han tanna i hånden min en gang vi lekte, og det var ikke godt. stort blåmerke og en liten rifti huden, ja, men i hans hode så bet han aldri. Fra din historie så høres det ut som at hunden glefset etter maten i en barnehånd i bevegelse. Da var det aldri hunden sin hensikt å bite.

Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å passe på å ikke overdrive. Få barnet som ble bitt til å forstå hva som skjedde, så ikke ungen blir redd for hunden. lær også barnet at å vifte med mat fremfor nesa til hunden ikke er lov. men det er så klart bare for å forhindre at noe nytt skjer. Så burde du trene på at alt som er i dine eller dine barns hender tilhører dere, og hunden får kun ta dette når du gir kommando. Start med å trene med god mat og godbiter. Sett deg på gulvet med noe ordentlig godt i åpen hånd, men ikke la hunden ta maten. Prøver den, så lukk hånda. Når den nærmer seg, så lag en liten lyd av misnøye, f.eks., ikke vær sint, bare gi beskjed så mildt som mulig at nå trår den over din gense. Hvis hunden da setter seg og slapper av, skryt masse og gi den godbiten. Når hunden kan dette i mange forskjellige situasjoner (når du sitter på gulvet, i sofaen, på kjøkkenet, mens du ser på hunden, men også når du later som du ser på TV og ikke følger med) og med forskjellig mat, så er det på tide å øve på de samme tingene med barna.

Men siden dette ble lang og kanskje litt surrete skrevet, så sier jeg atter en gang: første steg er å passe på at barnet forstår at hunden ikke beit han, og gjøre alt du kan for at ikke barnet skal bli redd hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den er en av de cavaliererne som sliter med at hjernen er for svært for kraniet? Da får de vondt, og en hund som er frustrert og er i smerter kan lett bli aggresiv.

Skjer det flere ganger bør den tas til dyrlegen for en grundig sjekk. Hunder biter ikke med mindre det er en "grunn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Jeg har ringt dyrlegen.

Har sjekket med lokale hundeklubben.

Så skal prøve å få rettet på dette.

Vil gjerne få innspill.

Barna omgås oss innimellom, men ikke på dagsbasis. Derfor er ikke hunden vant med barn. Han ble skremt av unger i samme alder som den han bet da han var valp. Han har vanligvis bare gått unna og krøpet bak meg når unger har vært tilstede. Men det har vært på tur osv. Aldri slik direkte som nå.

Har alltid vært av den oppfatningen at hunder som biter barn skal avlives, men er jammen meg vondt når det er ens egen bikkje.

Jeg tror også at hunden er veldig dominant av seg, så kan det være en måte å hevde seg på barnet???

Igjen, tusen takk til alle som svarer. Jeg setter kjempestor pris på alle råd og tips jeg får.

Hilsen TS =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som bevist biter et barn (eller noen andre) er en helt annen ting en en hund som er litt uforsiktig. Jeg blir litt skeptisk her, for i den første posten din så skrev du at det ikke virket aggresivt i det hele tatt. Nå snakker du om det som om det uhellet du beskrev er grunn til avlivning. Hva har snudd?

Jeg hadde aldri vurdert å avlive min hund hvis det du skrev hadde skjedd. Jeg hadde blitt lei meg, uhell eller ikke, kanskje sint pga redsel, siden en sånn ting kan være skremmende uansett, men dette skjedde ikke pga av hunden er slem, sint, eller farlig (sånn som du beskrev det). Det skjedde fordi hunden ikke vet hvordan han skal oppføre seg i en sånn situasjon, og det er din jobb å lære den det.

Når det gjelder dominanse, så er de fleste hunder som folk stempler som dominante det stikk motsatte, men noen hunder er veldig opptatt av rang. Hunden trenger ikke å være dominant selv om den prøver å finne sin plass på rangstigen.

Som jeg sa i mitt forrige innlegg--øv på dette med mat. Hvis barna ikke er hos dere hele tiden, betyr jo det at dere har masser av tid til å trene. Hvordan fungerer hunden ellers i forhold til mat, leker, og andre "eiendeler?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Jeg har ringt dyrlegen.

Har sjekket med lokale hundeklubben.

Så skal prøve å få rettet på dette.

Vil gjerne få innspill.

Barna omgås oss innimellom, men ikke på dagsbasis. Derfor er ikke hunden vant med barn. Han ble skremt av unger i samme alder som den han bet da han var valp. Han har vanligvis bare gått unna og krøpet bak meg når unger har vært tilstede. Men det har vært på tur osv. Aldri slik direkte som nå.

Har alltid vært av den oppfatningen at hunder som biter barn skal avlives, men er jammen meg vondt når det er ens egen bikkje.

Jeg tror også at hunden er veldig dominant av seg, så kan det være en måte å hevde seg på barnet???

Igjen, tusen takk til alle som svarer. Jeg setter kjempestor pris på alle råd og tips jeg får.

Hilsen TS =)

Hva er det du skal rette på da? Hunden bet ikke av aggressivitet sier du. Var det en leke han nappa ut av hånda på ungen? Eller noe spiselig? Dette er ikke noe større problem enn du gjør det til selv. Hunder skal alltid holdes under oppsikt og en armlengdes avstand sammen med fremmede barn, nettop fordi sånt som dette kan skje. Men man avliver ikke hunden fordi den var uvøren og ikke har lært seg å være lett på tanna.

Neste gang du har barn på besøk tar du slips på hunden, så du holde han unna barna når det er nødvendig. Bur som du nevner er også et godt alternativ, da vet du hvor han er og barna kan ikke plage han heller. Men det er ingen grunn til å fly i taket her. Det hadde vært noe annet hvis hunden beit for å oppnå avstand til barnet eller for å oppnå et gode. (eks. få ha leker eller mat for seg selv).

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder har store problemer med å omgå barn. Mange hunder ser på barn som irriterende, ustabile momenter og derfor enten frykter barn eller er aggrisiv mot dem. Jeg ser dette veldig ofte i nærmiljøet her hvor det er mye barn. Min voff er fortsatt valp, men har lært henne opp til å tåle barnas nærvær, på tross av at jeg aldri lar barn være alene med henne. Visste du TS at den største andelen mennesker som kommer til sykehuset med hundebitt er barn? Og de som biter er faktisk hunder som Spaniel, Labrador og Retriver. Disse hvor det egentlig ligger i rasestandaren at de er rolige, avslappete hunder. Grunnen til det er at det er flest familier som har disse rasene, og i familiene er det barn. Barn tirrer hundene og hundene blir forvirret. Barn roper alle mulige kommandoer, veiver fram og tilbake med ting (hunden tror de vil leke), og de løper rundt og skaper kaos i hjemmet. Dette gjør at hunden ikke finner fred, og blir frustrert og forvirret som igjen kan skape aggresjon, frykt eller andre lidelser for hunden.

Når det er sagt så er det ikke sånn at man ikke kan ha hund i familier med barn. Det burde man jo, fordi hund er supre dyr. Men man bør passe ordentlig på og alltid ha barn og hunder under oppsyn når de er sammen. Å viktigste av alt; oppdragelsen av hunden. Hunden må ha et fantastisk rolig gemytt! Dette bør læres helt fra valpetiden, men det har jo ikke du muligheten. Du bør starte på bunn og jobbe deg oppover! Du må lære hunden din at den ikke kan ta ting fra deg eller barna dine. Du tar kontrollen og tingene (uansett om man veiver) er ikke for hunden å ta uten videre. Hunden kan ta ting på en kommade, f.eks. "værsågod". For å sikre at du lærer dette på riktig måte bør du ta kurs. Jeg vet ikke hvor du bor, men skjekk muligheten for å dra på kurs. Du kan også møte en veterinær å forhøre deg om andre tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått en Cavalier til å BITE? Da er du GOD!!!

Ikke vanskelig i dag desverre.Mange oppdrettere pøser ut nervevrak av hunder med kroppslige plager ved siden av.

TS, du kan aldri la hund eller barn være alene eller uten å passe på.Ettersom bikkja ikke er vant til barn ville jeg (for kort tid) puttet hunden inn på et annet rom. Ikke putt bikkja i bur som ungen kan nærme seg eller komme i kontakt med.Et dyr som sitter i bur har ikke flukt muligheter,så det er ikke riktig overfor bikkja at ungen kan komme bort til buret.

Høres ikke ut som dominanse.En dominant hund VET den er dominant og trenger ikke være drittsekk eller på annen måte hevde seg overfor et barn.

Høres mer ut som fryktaggressiv/redd hund

En hund skal normalt ikke bite barn ,så noe er ikke helt riktig med bikjka.Den har andre muligheter før den biter.Demping,stå over " byttet" (hva enn barnet hadde i hånden/eller leke/tyggebein) eller flukt. At hunden velger å bite er for meg skummelt og jeg ville uansett kurs aldri stolt på den igjen.

at hunden tidligere har gitt deg en kraftig beskjed at : Jeg liker ikke barn/jeg blir nervøs av barn burde du som eier ha tatt til deg bedre. Når hunder reagerer slik er det eier som må være på vakt og spesielt når det gjelder barn.

Tviler på at du kan gjøre hunden trygg på barn,da dette betyr at du må få et hundevant barn til å leke figurant= noe jeg som foreldre aldri ville latt mitt barn være med på!

Men din jobb er : les om hundespråk,kontakt gjerne manimal/gry løberg og ikke minst lær å kjenne bikkja di og dens begrensninger.Og at du vet hvor grensa går og unngår at hunden kommer i kontakt med barn

Min vovve liker ikke de minste ,fra 6 år og ned. Ettersom han er et dyr ,stoler jeg ikke på han og må ta forhåndsregeler. Dvs at når vi møter barn i denne aldersgruppa,unngår vi dem så godt som mulig.Jeg har ikke lyst til at min hund på noen måte skal kunne få en opplevelse der han skremmer,velter eller gud for by,biter. Da er det natta for han.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si dette, men er det ikke retningslinjer/lover ift at hunder som biter mennesker skal avlives??

Tja, om min egen hund bet meg, skulle jeg da være tvunget til å ta livet av den? Jeg er enig i at hunder absolutt ikke bør bite. Men det finnes så utallige eksempler der en hund står bundet og en forelder tar meg seg sin lille pode bort til "den søte voffevofsen" for å klappe. Ikke er de vant med hunder eller kjenner hunden, men klappe skal de. Når hunden da glefser eller biter fordi den blir skeptisk/føler seg plaget/sint så syns ikke jeg at eieren/hunden kan lastes helt og holdent for dette.

Det beste er såklart at alle hunder tolererer alt. Men folk bør holde seg unna hunder når eier ikke er tilstede, og barn bør ikke være alene med en hund, spesielt ikke om de ikke kjenner hunden eller er vant til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel noe med at hvis hunden biter en gang så er den jo kapabel til å gjøre det igjen, og bør dermed avlives - dette vet jeg mange med hunder er enige i også.. Tenk om den har bitt en gang og du ser gjennom fingrene på det, hva om det skjer igjen og f.eks biter et lite barn i ansiktet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den biter må du ta livet av den.

Det er veldig lett for deg å si. Det at en hund biter trenger ikke være hundens feil. Faktisk så er det veldig skjeldent hundens feil. Det er uansett ikke greit, men la oss si at barnet viftet med en leke. Hunden tror da at barnet vil leke med hunden og hopper opp for å ta tak i leken, og eneste måte å gjøre det på er å bite i leken, og hvis hunden plutselig da biter hånda til barnet. Dette er jo selvfølgelig ikke hundens feil; er det da riktig å avlive? Nei, det syns jeg absolutt ikke.

Er hunden derimot aggrisiv og utgjør en fare for barn og/eller voksne er det klart at avlivning er et spørsmål man må ta stilling til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...