Gå til innhold

SAS går over til Halal-kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke bli påprakket halalkjøtt. Måten det fremstilles på byr meg i mot.

Det er ingen som prakker på deg noe som helst. Hvis du er så redd for halalkjøtt, kan du jo be om vegetarmat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller la være å kjøpe mat ombord - ta med matpakke, eller spis etter landing.

Men jeg skjønner ikke helt oppstyret her, det var snakk om at leverandøren til SAS, Norwegian og ørten andre flyselskap vurderte å gå over til halalkjøtt av kostnadsmessige årsaker, ikke at SAS skal tvangsfôre sine passasjerer med halal, vel? Og dette er en reiselivsnyhet fra september i fjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer er jo redde for det norske haram-kjøttet da :gjeiper: Er jo derfor de skriker " Allah ak'Abar! " som en gjeng stukne griser

Så muslimer vender seg mot Mekka og ber mens nordmenn drar nisselua godt nedover øra og håper at ingen stjeler fisken deres.

:duskedame:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at kristne og sikher ikke vil spise halalkjøtt, men at ikke ateister vil? De fleste ateister vil vel si at de ikke bryr seg, nettopp fordi de ikke tror på det religiøse. Altså blir det det samme om den som slakter synger den norske nasjonalsangen eller leser fra koranen.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre, så lenge ikke dyret har hatt det vondt.

Forøvrig er flymat med kjøtt så ekkelt at jeg alltid tar med niste uansett, eller bestiller vegetar.

Edit: når jeg tenker meg om har jeg faktisk spist halalost mange ganger også; Norbo.

Nei, jeg klarer ikke å bry meg.

Endret av Badabing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til siste taler. Så lenge dyret ikke har lidd, bryr jeg meg ikke om hvilke regler det har blitt slaktet etter.

Forøvrig er hele diskusjonen for meg et luksusproblem. Skulle jeg boikottet flyselskapene fordi de ikke serverer mat jeg kan spise, måtte jeg latt være å reise. Gleder meg til den dagen jeg kan reise uten å bringe med niste, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hvis det er slik at sas kun skal bruke halal-kjøtt så synes jeg det faktisk er sykt! Er greit å tilrettelegge for disse, med å kunne tilby det (at de krysser av for det når de kjøpe billetten sin). men vi bor faktisk i et kristent land! aldri i livet om vi hadde blitt behandlet slik som vi behandler dem hvis vi hadde dratt til et slikt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært ute å reist mye. Jeg spiser ofte mat ombord på mine flyreiser og jeg har samtlige ganger vært mer fornøyd med svinekjøttet jeg har vært servert ombord på flyet en hva jeg har med de andre rettene. Det vil si at retten som inneholdt svinekjøtt smakte bedre.

At en grossist skal gjøre en såpass radikal endring i sine produkter som å kun levere religionstilknyttet kjøtt er nok et dårlig valg med hensyn til bedriftens livsgrunnlag.

Å tilby et halal alternativ ombord på flyreisen er jo selvfølgelig noe som burde gjøres. Men i europeiske/vestlige flyselskaper bør man ta hensyn til majoriteten av de reisende.

Så om det kun er halal retter som serveres vil det nok skape frustrasjon og gjøre folk ganske prinsippfaste i forhold til hva de godtar og ikke godtar. Og når det kommer til økonomien de reisende har bak seg er det fortsatt vesten som står med sterkest kursiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ja, men SAS har jo gått ut og sagt at å gå over til berre halal er uaktuelt for dei! Gate Gourmet forpliktar seg til å lage det SAS ber dei lage!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke SAS har tenkt på at det finnes religioner hvor halal-kjøtt faktisk er ulovlig å spise. Vi har ganske mange sikher i Norge, så synes dette bør respekteres på samme måte som muslimers matregler respekteres. OM det da er sant at de bare skal gå over til halal. Noe jeg tviler på. Sååå chill folkens. Slik som det norske folk er idag, tviler jeg på at de hadde latt det gå igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snikislamiseringen som alle ler av frp for og vise at faktisk eksisterer stopper få steder.

mange på venstresiden forlanger at en tar hensyn til alt annet enn det norske og selv om muslimer er en så liten gruppe som bare 2-3% i Norge i følge tall far "seriøse aktører" (at de trikser med tallene og plaserer mange muslimer i helt annen kategori er god en annen diskusjon, for det er godt over 20-30% mulsimer i norge nå!!) skal få diktere det norge gjør og hva alle nordmenn og vestlige gjør er ren galskap!!!1

hvorfor er vi i krig med dem i midtøsten når vi lar dem diktere alt som skjer her i norge?!? de har jo vunnet!!!

Gidder du virkelig å holde på fortsatt? Etter å ha stått frem i media som troll? Tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg svarte ikke deg i utgangspunktet, som du selv påpekte. Jeg var ikke inne på noenting om økonomiske interesser eller alt det andre du skrev om det kristne landet Norge. Jeg kommenterte kun at ateisme er fravær av tro, og at man i kraft av å være ateist ikke burde ta det så tungt at noen har sagt ordmagi over kjøttet man spiser, for det skal jo i prinsippet ikke bety noe. Og dette sa jeg til en annen bruker. Så jeg er ikke interessert i å diskutere de poengene du bringer opp, siden de er basert på noe som foreløpig ikke eksisterer hos SAS Hvordan det er å være svar skyldig vet ikke jeg. Du kan ikke forvente at noen som kommenterer noe helt annet skal diskutere det du mener er viktig, bare fordi du tilfeldigvis siterer det noen skriver. Jeg er ikke svar skyldig, jeg var ikke engang interessert i å diskutere det politiske og økonomiske ved dette. Hadde jeg vært det hadde jeg brakt det på bane selv.

Jøss! Hva gjør du i det hele tatt på et debattforum? Hørt om hypotetiske problemstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikhar er vegetarianarar, så dei skal ikkje spise slakt uansett metode.

Ikke alle, men de fleste. Det står at vi ikke skal spise halal-kjøtt, de fleste har tolket det som all type kjøtt. Selvom den tiene guruen faktisk drev med jakt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg synes det er drøyt at SAS skal påtvinge oss dette. Det er jo nærmest en dødssynd for Sihker å spise halal-kjøtt da de synes dyrene lider unødig i slakteprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg synes det er drøyt at SAS skal påtvinge oss dette. Det er jo nærmest en dødssynd for Sihker å spise halal-kjøtt da de synes dyrene lider unødig i slakteprosessen.

Les mi lenke i #47 over her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

om jeg var deg, så ville jeg fly med sas, men tatt med matpakke....

I september 2010 gikk jo SAS ut og sa at det ble uaktuelt for dem å velge dette her - så dette er jo ikke noe tema!!! Tråden startet i 2010, etter et avisoppslag om at flymat-leverandøren Gate Gourmet skulle levere mat som var uten svinekjøtt og det evnt kjøttet de ville lage retter av skulle være halal-slaktet.

SAS har sagt at de IKKE vil velge halal-kjøtt osv. men: "Det vil imidlertid fortsatt være slik at man kan bestille et såkalt «special meal», hvor vi da tar hensyn til diabetes, glutenfritt, kosher, halal og så videre som tidligere" MEN ALL DEN VANLIGEM MATEN DE HAR PÅ FLYET ER SLAKTET PÅ DET VI OPPFATTER SOM NORMALT VIS OG DET ER IKKE NOEN MUSLIMSK MENY.

Det er altså ikke nødvendig å ha med matpakke for å unngå halal-kjøtt.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...