Gå til innhold

SAS går over til Halal-kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10018376

http://www.na24.no/article2983389.ece

Skal man ikke lengere ta fly, uten å bli påtvunget dyremishandlet kjøtt? Eller påtvunget andres religion?

Personlig kan jeg ikke akseptere dette og vil derfor ikke fly med SAS dersom dette inntreffer.

Jeg er ateist og kan ikke akseptere å bli påtvunget andres religion.

Jeg kan derfor ikke spise religiøs-fanatisk velsignet kjøtt.

Dessuten er halal-slakting dyremishandling på det groveste, og det kan jeg bare ikke godta. Det er også vanskelig å akseptere at dyremishandling inntreffer på grunnlag av religion.

Heldigvis bor jeg i Oslo og de fleste av mine reiser går til utlandet.

Jeg kan derfor velge andre flyselskaper enn SAS.

Jeg har kontaktet SAS kundeservice og informert de om mitt valg.

Jeg håper at alle andre gjør det samme. Er vi mange nok får vi stoppet dette tøvet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge har de regler for hvordan de får lov til å slakte dyret, og dyret skal være bedøvet før de slakter det. På lik linje som de norske dyrene er. Derfor syns jeg det rett og slett blir litt hysterisk fra din side. Men du må få lov til å velge det du vil, men siden du reiser så lite med SAS fra før av, taper vel de neppe på at du ikke reiser med de nå. Du er nok ikke deres største kunde, og som vil ha stor betyding for dem.

Jeg kommer ikke til å skrive under på noe slikt, for halal kjøtt skal slaktes etter norske forskrifter. Og jeg stoler såpass på de norske forskriftene, for ellers burde jeg ikke spise kjøtt i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en SAS-mann som ble intervjuet på radioen i dag, ville det aldri skje at SAS bare serverer Halal-kjøtt. "SAS er skandinavisk og kommer til å følge skandinaviske verdier", eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet ikke så mye om halal slakting men det virker som dyret blir bedøvet før det slaktes...er det så mye verre enn hvordan dyr vanligvis blir avlivet?

Og jeg vil ikke si at du blir påtvunget andres religion bare fordi du får halalkjøtt - en får jo vanligvis ikke så mye valg når en flyr uansett. Men det er jo fint at du har valg slik at du kan fly med andre selskap men jeg tviler på at det er så mange som kommer til å bry seg. De store massene av de som flyr er bare glad for å få noe i det hele tatt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snikislamiseringen som alle ler av frp for og vise at faktisk eksisterer stopper få steder.

mange på venstresiden forlanger at en tar hensyn til alt annet enn det norske og selv om muslimer er en så liten gruppe som bare 2-3% i Norge i følge tall far "seriøse aktører" (at de trikser med tallene og plaserer mange muslimer i helt annen kategori er god en annen diskusjon, for det er godt over 20-30% mulsimer i norge nå!!) skal få diktere det norge gjør og hva alle nordmenn og vestlige gjør er ren galskap!!!1

hvorfor er vi i krig med dem i midtøsten når vi lar dem diktere alt som skjer her i norge?!? de har jo vunnet!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og håper det bare er rykter. Dette er et norsk land som bør ha norske verdier. Så hvorfor skal de servere mat som retter seg mot muslimer? Henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helene_Mari

Yippika-yeh! Da må jeg med andre ord sitte sulten og se på muslimer tygge i seg halalkjøtt hele veien! Da skal jeg ta med meg svinekjøtt og presse meg godt mellom 2 muslimske menn før jeg tar frem grisen og stapper det i meg. SOm barnas supershow sier; Det er likt for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten som leverer mat til SAS vurderer å bare bruke Halal-kjøtt. Don't jump to conclusions. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle for meg om slaktemetodene er de samme som for andre dyr . Jeg vil ikke spise mat som en eller annen tulling har stått å gauka over , jeg ser ikke noe religiøst i kjøtt .

Det er min rett som ateist å få velge det selv .

Og for alle dere som ikke bryr dere om hva vanlige nordmenn mener , hva med sikhene ? De kan ifølge sin religion ikke spise halal slaktet kjøtt .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Airi Chikako

Nok en gang: SAS går ikke over til Halal-kjøtt, men leverandøren av flymaten de har vurderer å kun servere mat som også kan spises av muslimer. Dette fordi de vil kunne tilby mat til flest mulig mennesker. Jeg har ikke noe problem med å ikke spise gris på flyet, maten der er det ikke så god kvalitet på uansett. Men siden noen her nevnte at sikher ikke kan spise sånn mat, burde vel langar-mat være det de burde satse på. Den vil jo kunne spises av alle.

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

snikislamiseringen som alle ler av frp for og vise at faktisk eksisterer stopper få steder.

mange på venstresiden forlanger at en tar hensyn til alt annet enn det norske og selv om muslimer er en så liten gruppe som bare 2-3% i Norge i følge tall far "seriøse aktører" (at de trikser med tallene og plaserer mange muslimer i helt annen kategori er god en annen diskusjon, for det er godt over 20-30% mulsimer i norge nå!!) skal få diktere det norge gjør og hva alle nordmenn og vestlige gjør er ren galskap!!!1

hvorfor er vi i krig med dem i midtøsten når vi lar dem diktere alt som skjer her i norge?!? de har jo vunnet!!!

Et aldri så lite spørsmål:

Når 11% av Norges befolkning er innvanderer (her telles 2. generasjon med), hvordan kan det ha seg at 30% av befolkningen er muslimer?

...Og er vi i krig med Midtøsten?

Endret av Airi Chikako
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et aldri så lite spørsmål:

Når 11% av Norges befolkning er innvanderer (her telles 2. generasjon med), hvordan kan det ha seg at 30% av befolkningen er muslimer?

Nei, du, det må jeg virkelig innrømme er et vanskelig mattestykke for det finner jeg ikke ut :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra vedkommende mente at 20-30% av Oslo var muslimer, noe som er sånn ca sannheten den dag i dag.

Stakkars Oslo om 20 år. Da er det ikke mye Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle for meg om slaktemetodene er de samme som for andre dyr . Jeg vil ikke spise mat som en eller annen tulling har stått å gauka over , jeg ser ikke noe religiøst i kjøtt .

Det er min rett som ateist å få velge det selv .

Og for alle dere som ikke bryr dere om hva vanlige nordmenn mener , hva med sikhene ? De kan ifølge sin religion ikke spise halal slaktet kjøtt .

Siden ateisme bare er fravær av tro så burde det jo ikke spille noen rolle for deg om noen har sagt ordmagi over dyret mens det ble slaktet. Dette er ikke å påtvinge religion, det er ingen som sier at du blir muslim av å spise halal. Du har nok sannsynligvis spist halalkjøtt mange ganger uten å vite det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ateisme bare er fravær av tro så burde det jo ikke spille noen rolle for deg om noen har sagt ordmagi over dyret mens det ble slaktet. Dette er ikke å påtvinge religion, det er ingen som sier at du blir muslim av å spise halal. Du har nok sannsynligvis spist halalkjøtt mange ganger uten å vite det.

Nå var det ikke meg du svarte men jeg vil kommentere likevel.

For min del er det ikke kjøttets behandling som er poenget. Det er prinsippet om at andres religiøse hensyn ikke skal påvirke min valgfrihet. Kristendommen er fjernet som obligatorisk undervisningsfag i skolen, nettopp fordi vi har religionsfrihet her i landet. Jeg er agnostiker og tvinger ikke muslimer til å spise gris, så hvorfor skal jeg måtte spise mat som er velsignet av en muslim? Kan de ikke bare fjerne kjøtt fra flymaten da, slik at de respekterer alle?

Det er selvfølgelig økonomiske interesser som ligger til grunn hos dem, ettersom stadig flere muslimer oppholder seg i og reiser til og fra den vestlige verden, med vestlige flyselskaper. De må gjerne tilpasse slik at muslimer kan velge de også, for all del - men jeg skal ha meg frabedt at det går på bekostning av min frihet til å velge. Hvorfor skal det det, bare fordi jeg ikke er religiøs? Er mine verdisyn dermed mindre verdt for meg enn f.eks. for en kristen? SAS tilhører land med kristendom som statsreligion, har noen spurt kristne hva de synes om å spise halal-mat? Eller sikher som noen sier her - det finnes en del av dem også her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...