Gå til innhold

Er det ikke litt vel tidlig og begynne med juleting


Gjest Trajan

Anbefalte innlegg

Gjest Mahareth

Dere som synes at jula begynner så tidlig, aldri ta på dere bestillingsansvar i dagligvare eller kiosker. Julesjokolade bestilles nemlig i mai/juni!

Jeg ser absolutt fordelene med å begynne på julegavene så tidlig som mulig for å spre utgiftene. Hadde jeg vært noe mer organisert hadde jeg også gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julen i butikkene starter for tidlig, ja.

Skulle vært forbud mot juleting før 1. Desember. Natt til 1. Des. skulle det vært opprigging av julelys i gatene, og tenning den 1. Ingen julevarer som brus, snop, og annet før den 1. Da tror jeg julestemningen hadde kommet ordenlig frem, og man kan nyte høytiden slik den burde vært.

Julegavehandling kan man jo gjøre hele året gjennom, så der ser jeg ikke helt vitsen med å starte handlingen 23. Desember. Sparer mye på å handle på salg her og der - året igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det magiske med jula er jo forventningene og ventetiden. Så jo lengre jeg kan vente og glede meg til jul jo bedre er det!

Julaften er jo over på et blunk. For meg er det ventinga og forbredelsene som jeg gleder meg til og med! :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at jula starter altfor tidlig i butikkene.

Men når det gjelder generelle forberedelser er vel greit å ta litt av gavene før jul. Økonomisk sett er det jo litt lurere å ta noen forberedelser nå, så går det an å kose seg med andre forberedelser i desember. Trenger jo ikke sette seg ned med gløgg og julemusikken enda for det, og de som gjør, må jo bare få lov til det.

Tenker på å prøve å friske opp strikkeferdighetene, så hvis jeg kanskje skal lage noen julegave trenger jeg tida for å si det sånn.Er jo koselig å ha noe å drive med når høstregnet setter inn. Noen av julemagasinene som kommer inneholder jo også ofte oppskrifter på ting som kan ta litt tid å lage, så de må jo nødvendigvis komme tidligere.

Med min økonomiske situajon bør jeg vel begynne å tenke på julegaver allerede nå, men kjenner jeg meg selv rett blir det vel i siste liten.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk på det, vi er faktisk allerede i september. I neste uke så er vi i midten av september. September er sanrt over.

Synes alt går så fort at egentlig så det er egentlig på tide å planlegge jula nå.

Før vi vet ordet av det så er det mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butikkene starter for tidlig synes jeg, kunne godt ventet til november iallfall. Men ellers synes jeg at gavekjøping og sånn kan man starte med tidlig, det spiller jo ingen rolle NÅR man kjøper en gave som tilfeldigvis skal gies bort på julaften :) Jeg er en sucker når det gjelder jul, men jeg holder meg lengst mulig. I oktober en gang sprekker jeg og begynner å høre på julesanger, og gleder meg til eksamener er over og jeg skal hjem til jul :rødme: Da synger jeg og kooser meg :jepp: Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å kjøpe gaver tidlig,men jeg får en slags bismak av jula.. vi mesker oss med masse mat og godis og bruker mye penger da det sitter folk i verden(også norge) som ikke har noe... Pleier å donere penger til veldedige organisasjoner,men ...jula er litt begge deler for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at butikker etc begynner alt for tidlig, men jeg er student og planegger jula allerede rett og slett fordi jeg må søke om fri fra jobben, få tak i billigst mulig reise hjem og sånne praktiske ting. Alt annet får pent vente noen mnd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at alt jeg kjøper gjemmes inn i skapet på boden. Vi pleier å bruke en kveld i desember til å pakke inn alle gavene sammen med barna - slik at de også vet hva vi skal gi bort til hvem. (bortsett fra de gavene som er til barna da..)

Den kvelden er så koselig.. Gløgg, pepperkaker og masse fint gavepapir :)

Det hørtes ut som en glimrende ide:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er juleforumet åpnet igjen. Hurra! :nissegutt: Jeg har vært litt bekymret for jeg har hatt null peiling på hva jeg skal gi i julegaver, og vært veldig umotivert for planlegging, men kjenner at motivasjon og inspirasjon sakte kommer sigende nå.

Mannen pleide å hate jul, men nå som jeg har tatt over alt av planlegging, handling, pynting osv, så begynner julegleden å smitte. Jeg må bare love å ikke ha for mange juleduker og nisser spredt rundt. Barndommen inneholdt nok av det til å fylle tre livstider tydeligvis :fnise:

Mange av oss som begynner julen i september lager julegaver. Det er rett og slett ikke mulig å strikke, koke, brygge og alt annet på bare en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Juleforumet er åpnet :danse:

Jeg elsker julen og alle forberedelsene som hører med! MEN jeg starter ikke med kakebaking og julepynting før i desember, det er gavene jeg koser meg med.

Som student og storesøster til åtte unger SÅ må gaveplanlegginga starte tidlig. De skal jo ikke bare ha julegaver, men det er jo flere bursdager hvert år, så derfor starter jeg tidlig.

Har alt fått kjøpt gaver til seks av ungene :gave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og enig i at butikkene starter julesalget veldig tidlig >_< det har irritert meg i noen år nå. Så smart som jeg var i fjor fant jeg ut at jeg skal glemme alt som har med jul å gjøre fram til 1 desember, ingen julebrus, marsipan, kaker etc.. Det gjør det litt mer spesielt^^

Men gavene har jeg allerende begynt på, og pakket inn noen også. Så slipper man å strene rundt i gatene og sentre med sinte folk som jakter og knuffer og dulter all juleglede ut av en, type midt i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg sier det ikke så høyt, men jeg er i full gang! Vasker og går over ting jeg skal pynte med. Bytter ut pærer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul i butikkene starter alt for tidlig synes jeg, men gaveplanlegging og mentale juleforberedelser en stund før er bare kos og nødvendig da økonomien ikke er verdens beste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det merkbart mørkere kvelder her. Så nå passer det greit å sjekke alle småpærene i julepynten, for å unngå panikkskiftinga når den skal henges ut. Lurt!

Tradisjonelt åpnet julegatene (julepyntede gater) første søndag i advent. Synes det blir kleint, og skyr nok ordentlig julepyntede butikker før det. Men det er helt greit å begynne å planlegge og handle inn saker og ting, selv om vi ikke vasser i julemuzac og nisser.

:nissevink:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnneShirley

Jeg handler gaver hele året, men ser ikke på det som "juleforberedelser".

"Førjulstida" starter med advent for min del. Da finner jeg fram stjerne, lysestake og kalender. Og begynner å tenke på pepperkakebaking osv.

Julepynten kommer den 23. Ikke en dag før :) Men kornbånd til fuglene kommer kanskje noen dager tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til kjøpesentrene begynner med den helvetes julemusikken. Da trivs ikke jeg. Får jeg ikke unna julehandelen i juli, må jeg skru øreproppene for fullt for å sikre ribbein og kålrabi, men ellers skyr jeg muzac-palassene som pesten.

Enig ! =)

Merker jeg bare har lyst til å grave meg ned hver gang desember er startet (for det er jo virkelig da det slår til) og våkne opp på nyåret da deilig hverdagsrutine er kommet igang igjen. Og spørsmålet: skal du hjem til jul? Jeg får egentlig lyst til å slå dem ned alle som en.

Men er hyggelig at andre kan kose seg med det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klager over jul i en juletråd?? Jadda *ler*

Det er ikke klager, det er realisme. :fnise:

Neimen altså ... vi jubler for jula, hvilepuls, kos, og gode forslag om tidligstart på nedvasking og pakkekjøp. Det betyr ikke at vi trenger å kle av oss, og ligge med rompa i været for handelsmenn og colanisser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...