Gå til innhold

Internett, muligheter og ansvar

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Men HVA er det som er så givende ved å lage seg et liv her inne? Skjønner ærlig talt ikke vitsen med å dikte seg et helt nytt liv her jeg. Greit nok at folk kan komme med en liten hvit løgn i ny og ne, det gjør meg absolutt ingenting. Heller ikke at folk lyver..så lenge det ikke går ut over noen andre.

Dere bør faktisk klare å se forskjellen mellom noen små hvite løgner som ikke har noen betydning for andre og det å såre og sverte andre.

Innlegget er endret. Hege, daglig leder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVA er det som er så givende ved å lage seg et liv her inne? Skjønner ærlig talt ikke vitsen med å dikte seg et helt nytt liv her jeg.

folk fungerer forskjellig Runa, og det må vi godta dersom vi skal ha ett forum hvor det skal være plass for alle.

Jeg forstår heller ikke vitsen med det å skape seg ett liv, men så skjønner jeg heller ikke hva som er så givende med å bruke all sin tid på å dikkedare på snikk-snakk, jeg skjønner ikke poenget med det heller. Ikke skjønner jeg de som leter etter informasjon om andres privatliv bak nicket heller, det står for meg som like utrolig som det å skape seg ett annet liv. Fordi jeg selv ikke har interesse av det, og heller ikke forstår hva som trigger andre til å gjøre disse tingene.

Men det at jeg ikke forstår det, og ikke kunne tenkt meg å gjøre det, kanskje til og med synes det er litt sykt, betyr jo ikke at jeg har rett! Det er MIN mening det, ikke sannheten.

Nei, man skal ikke prøve å såre andre mennesker! Det er jeg helt enig med deg i! Men jeg synes heller ikke det er bedre at "gjenger" jager etter en de mener lyver, og prøver å såre tilbake!

Øye for øye-metoden er for meg litt gammeldags, og jeg synes ikke noe om den heller! Fordi man faktisk kan ta feil, og da er man ikke det spøtt bedre en den man har jaget, faktisk flere ganger værre.

Har man misstanke om at noe virkelig galt er på ferde, så er det bedre å varsle den ansvarlige for stedet man er, i vårt tilfelle Gry, så rette vedkommende prøver å finne en løsning på det mulige problemet, ikke å løpe etter vedkommende å hetse tilbake, det er ikke det spøtt bedre!

Sitat forkortet. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Det er forskjell på å dikte seg et liv på en side på internett og å opptre trakasserende overfor andre.

Hva som er givende med å "dikte seg et liv". Man kan være/fremstå som noe annet enn man "egentlig" er. På en måte blir det litt som å komme i et helt nytt miljø hvor ingen kjenner deg. Da kan man oppføre seg annerledes/fremstå annerledes enn i et miljø hvor "alle" vet alt om deg fordi de har kjent deg så lenge.

Man trenger verken å ha psykiske problemer eller en ekstremt kjedelig hverdag for å dikte seg et liv på internett. Kanskje man bare har behov for å være litt annerledes i et forum hvor det er mulig? Jeg skjønner ikke helt hvordan andre kan sies å ta skade av om x eller y har et oppdiktet liv. Som jeg sa tidligere: det er mye verre med de som trakasserer ol. enn de som ikke nødvendigvis snakker sant, det være seg om antall barn eller dødsfall i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan jeg forsåvidt være enig med deg i. Ting blir ikke bedre av at folk blir motbydelige tilbake.

Men det at jeg ikke forstår det, og ikke kunne tenkt meg å gjøre det, kanskje til og med synes det er litt sykt, betyr jo ikke at jeg har rett! Det er MIN mening det, ikke sannheten.

Neida, jeg mente ikke at det jeg sa var det som var sannheten, men i mine øyne er dette noe jeg ikke finner som hverken underholdning eller særlig hyggelig.

Innlegget er endret. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat slettet. Hege

Dette er jeg veldig enig i. I prinsippet. Men det blir en skikkelig lavmåls standard på forumet om man skal få grønt lyst til å ta igjen med samme mynt om noen har vært ut på viddene frekk og nedrig. Jeg regner ikke med det er det du ønsker deg, Mysan, men en slutt på sutringen fra frekkasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær snille å ikke start flere tråder der Mae diskuteres, ikke lag skjulte mobbetråder som hermer etter hennes skrivemåte, ikke fortell meg hva dere mener om avgjørelsen, den er tatt, og jeg har brukt lang tid på den, faktisk flere måneder…

Innlegg om overnevnte slettes

Dette skrev Gry i sin tråd på ris og ros. Nå komme jeg til å lese gjennom hele tråden og slette alt som omhandler det hun nevner her. Så er det opp til dere om dere fortsatt ønsker en generell debatt om temaet.

Mer om denne spesielle saken, og tråden lukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Agnes - det er overhodet ikke det jeg ønsker. Det jeg mener er at man får være litt i forkant. Ikke sleng med leppa og kall folk for stygge ting, hvis du ikke ville tålt og få det samme i trynet selv. Ikke sant?

Enkel regel; vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg! Det er verdens enkleste regel, og egentlig den eneste man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, igrunnen den eneste man trenger..og fordømt vanskelig å få alle til å følge :ler: Vi har alle forskjellige tålegrenser og vurderer våre motdebattanter noen ganger individuelt, andre ganger som en ensartet gruppe. Det er ikke alltid like lett å vite hvem som vil føle seg truffet, eller hvilke grenser man tråkker over. Noen ganger blir man også overrasket over sine egne tålegrenser for hva som er greit og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runa: Jeg har inntrykk av at mye blir tatt med moderatorene, og det blir jo litt feil, men det har ikke kommet klart frem før.

Etter mange diskusjoner, så vet vi nå at dersom vi støter på problemet, og sitter med beviser eller tanker om at noe er splitter pine galt, så henvender vi oss til Gry ang dette.

Støter man på noen som er skikkelig ubehagelige f.eks på jobb, så prøver man først å ta det med vedkommende. Fungerer ikke det, så tar man det vel opp med ledelsen? Og dette tar man dersom det gjelder en selv, eller man har konkrete saker å komme med. eller?

Jeg innbiller meg at det burde kunne gjøres på samme måte her?

Prøv først å ta det med den som gjør noe galt, funker ikke det, ta det med hovedansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det har forekommet at noen har sendt pm for å ta opp noe her inne, for så å få slengt i trynet at de har kommet med trusler og seksuell trakassering... Hvis vi skal bruke jobbmetaforen-du tar det ikke opp direkte med den personen flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå komme jeg til å lese gjennom hele tråden og slette alt som omhandler det hun nevner her. Så er det opp til dere om dere fortsatt ønsker en generell debatt om temaet.

Mer om denne spesielle saken, og tråden lukkes.

Unnskyld, men Hege! Mener du at du vil stenge en slik bra debatt - tråd bare fordi enkelte brukere ikke kan dy seg med å trekke inn denne "spesielle" personen :roll:

Denne tråden er en av de beste jeg har lest på lenge her inne på kg, og intensjonen til Zirine (slik som jeg tolker det) har ingenting med denne "spesielle" personen å gjøre - men allikevel kan den altså risikere å bli lukket bare fordi.......

Og når det gjelder selve tråden vil jeg bare få sagt at Zirine og Maiken skriver veldig godt og klarer å belyse viktige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anie, så lenge debatten foregår på generelt grunnlag er det en veldig nyttig debatt.

Den har pågått ei god stund, og når noen nå begynner å trekke inn en enkelt sak tyder det for meg på at diskusjonen går mot slutten av mangel på interesse for det opprinnelige temaet.

Jeg ønsker ikke å lukke den, men kommer helt klart til å gjøre det om ikke Gry's ønske om ro i denne saken blir respektert.

Det at jeg advarer først viser vel at jeg helst vil slippe å lukke? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda Hege jeg forstår den :)

Jeg synes bare det er litt tråkig at andre kan ødelegge for andre på den måten. Tråden i seg selv blir straffet fordi andre ikke kan la være å trekke inn denne spesille personen - akkurat som om de vil at den skal bli lukket!

Hva om man så litt på denne regelen? Hva om dere moderatorere heller slettet disse innleggene som dere nå gjør? Nei, det er nok ikke lett - men det er bare så synd at en bra tråd kan risikeres å bli stengt på denne måten.

Beklager at jeg avsporer tråden på denne måten, ville bare si min mening i håp om at den ikke blir lukket :blunke:

Men for å komme tilbake til selve tråden:

Det sies at man skal ta det som blir sagt på internett med en klype salt, og selvsagt er jeg enig i dette. Men det er også skremmende at man i et diskusjonsforum hvor man kan komme med råd og tips, kan risikere å "høre" på råd fra en person som er så oppdiktet at de ikke har et snev av virkelighet i seg.

Og som mange andre før meg nevner her; det er stor forskjell på å lyve om bosted, navn etc kontra det å lyve slik som denne personen på dol gjorde.

Denne historien ble nok en tankevekker for meg, for i min naivitet så kan jeg liksom ikke helt forestille meg at folk gidder å lyve så mye og om så "alvorlige" tingen. Dette må jo virkelig være (unnskyld ordspråket) veldig syke personer - og da er det skremmende at slike personer kan ferdes på et diskusjonforum hvor mange tar tips og råd i fra.

Men samtidig så har man ingen garanti for det, dermed bør man heller ikke "lære" av andres erfaringer - iallefall ikke på internett.

Et diskusjonsforum blir dermed veldig lite troverdig og kan risikere å bli et diskusjonforum med mye tull og tøys - og dermed kan man vel heller ikke kalle det et diskusjonsforum , men et "forum man ikke må ta seriøs"

Hmmm... dette ble nok litt rotete, men forhåpentligvis var det noen som skjønte hva jeg prøvde å si :wink:

Ikke alle er like flinke til å formulere seg nei :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Anie. Når jeg gir folk råd om hva de bør gjøre i en juridisk sak her inne, håper jeg de tar det med en klype salt. Hvem vet om jeg tar feil???

Tror nok også det er mange samlivsdebatter vi bare hører 1 side fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...