Gjest Zirine Skrevet 4. oktober 2003 #1 Del Skrevet 4. oktober 2003 Bare for å si det med en gang. Vi har ingen garantier for at folk har opplevd det de sier de har opplevd, her på internett/KG. Vi har ingen garantier for at folk har de gardinene de sier, de ungene de sier, det samlivet de hevder å ha - ingenting. Dere har ingen garanti for at zirine er meg, med alt jeg jeg fremstår som. Det står under bosted at jeg bor i Østfold, men kanskje jeg egentlig bor i Stavanger? Vi må regne med små hvite løgner, ting brukerne ikke forteller, eller vrir på ... og det tror jeg i grunnen de fleste gjør. Det er anonymt og det er fritt - vi kan fritt konstruere oss liv, og vi kan fritt utelatte ubehagelige situasjoner fra våre liv, slik at vi fremstår slik vi ønsker å fremstå - slik vi egentlig skulle ha vært, hvis det bare ikke var for den gangen jeg dreit oss ut. Eller dusinene av ganger. På internett kan du "starte på nytt" donpedro trenger ikke være jurist. Kanskje hun rett og slett bare er en halvstudert røver, som skammer seg over ufullstendig utdannelse? Punky sier hun er singel og har det bra - kanskje hun i virkeligheten er en trebarnsmor som lever ut sine drømmer her på KG - drømmene om den tiden før hun fikk barn. Så langt, så greit. donpedro skader ingen med sin (hypotetiske) løgn, ikke punky heller, jeg vil vel heller si at de bidrar i dette forumet, både som personer og i kraft at det de sier de er utdannet som. Jeg har vært på Doktor Online i mange år. For noen år tilbake var det en enormt stor oppvask der - det nådde til og med media. En kvinne hadde laget seg et liv der inne, et liv bestående av mann, barn, skoler og barnehage - bestående av bleieutslett, sykdommer, problemer i ekteskapet .. og i kraft av dette livet hun hadde laget seg, så trøstet hun, gav råd ... men også hamret over andre som ikke kom opp til denne standarden hun mente man skulle følge når man hadde barn. I lang, lang tid fikk hun herje. Hun fikk mødre til å gråte, hun fikk mødre til å føle seg utilstrekkelig og hun fikk mødre til å føle seg deprimerte og lei seg. Og antagelig hadde hun fått holdt på enda lengre hvis det ikke hadde vært fordi hun avslørte seg selv. Hun laget en hjemmeside hvor hun la opp bilder av barna sine (mange dolere gjør det), men tilfeldighetene ville det at barna på bildene egentlig var en dol'ers barn. Hun hadde knabbet bilder, lagt de på nett og presentert de som sine egne. Dama var sjuk. Veldig sjuk. Hun ble utestengt fra dol og tatt hånd om, dol ble skånet for henne og hun fikk hjelp til å skåne seg selv. Men dette skjedde først da man hadde håndfaste bevis. Dol ryddet opp i dette på en glimrende måte. Ok, hvor befinner vi oss nå? Jo, i et land hvor vi har krysset noen grenser. Nå snakker vi ikke lengre om hvite løgner, vi snakker om løgner som berører andre. Vi snakker om noen mennesker som uttaler seg om alvorlige sykdommer, som skriver om sorg, sorgprosesser uten å noensinne å ha opplevd det. Vi snakker om mennesker som sier de har mistet barna sine, men som ikke har barn selv. Hvordan blir disse rådene? Hvordan er det med respekten for de gjenstående 90 % som leser, ønsker å lære av andres erfaringer, feil etc. Som sitter og gråter ved pc'en mens de leter etter trøst - noen trøstende ord ... noen som de kan føle fellesskap med. Jo, de blir lurt opp i stry, lurt til å tro at en sorgprosess er noe annet enn det det er ... de blir ført bak lyset. Maiken (for å ta et eksempel) har gjennom alt hun har skrevet her på KG opparbeidet seg en respekt hos meg. Jeg respekterer henne som person, jeg respekterer det hun står for. Kanskje har hun faket på seg en orgasme eller en analsexopplevelse, men det er noe helt annet enn om hun skulle ha faket på seg dødsfall. Dette handler om alvorlighetsgrad. Det handler om en respekt man utviser for andre mennesker. Fordi jeg har opparbeidet meg en respekt for henne, får hun også tillit. Og tillit er noe fundamentalt i livet, noe man kan fortjene eller erverve seg uten å måtte treffe hverandre. Vi ser det i forhold til offentlige personer daglig ... noen har man tillit til, noen ikke. Å fake seg til en analsexerfaring på nett vil ikke rokke ved den tilliten noen har ervervet seg hos meg. Hvis det derimot viser seg at man lager seg et liv hvor man sier man bor sammen med Mike Oldfield, mens man i virkeligheten bor i en nedslitt 1 romsleilighet på Grünerløkka, hvis man fremstiller det som om man er en hardtarbeidende 3 barnsmor med dårlig råd, men i virkeligheten bor hjemme hos mamma og pappa - gratis. Vel, dette er noe annet. Noe helt annet. Konklusjonen på mitt innlegg er at eier og moderatorerer av ethvert nettsted har et ansvar. Det er ikke greit å skyve regelen "alle kan være anonym på nett" foran seg. Noen ganger avslører enkeltbrukere seg, gir ut personlig informasjon ved feiltakelse, og man sitter på håndfaste bevis for at en bruker fører folk bak lyset. Bruker folk. Lurer folk. Og da har man plikt til å sette foten ned. Da har man en plikt til å få en slutt på dette fordømte dullet, og sørge for at denne løgneren, denne infame personen får hjelp og vi andre får være ifred. Akkurat som de gjorde på Doktor Online i sin tid. Takk for oppmerksomheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 4. oktober 2003 #2 Del Skrevet 4. oktober 2003 veldig sant. Jeg trengte en påminnelse på dette, har nettopp fått internett og har de siste dagene egentlig gått rundt i mer eller mindre konstant sjokk over ting folk sier og mener på nett. :o Jeg tenker sånn at anonymiteten tillater meg å være 100 % ærlig, fordi jeg ikke har et ansikt å tape. Til syvende og sist er jo mennesker skapt slik at man foretrekker ren samvittighet? Uansett, så tror jeg det er viktig å fokusere mest på saker og ikke så mye på personer når man beveger seg i spaceworld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 4. oktober 2003 #3 Del Skrevet 4. oktober 2003 Zirine: :kysse: Knallgodt skrevet. -Og jeg er 100% enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 4. oktober 2003 #4 Del Skrevet 4. oktober 2003 Kunne ikke vært mer enig. Selv om det er internett så finnes det grenser for langt man drar den. De fleste vil være sånn noenlunde anonyme her på nett - og derfor lar man være å si alt - evnt. omskriver små detaljer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 4. oktober 2003 #5 Del Skrevet 4. oktober 2003 Kjempebra! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 4. oktober 2003 #6 Del Skrevet 4. oktober 2003 En annen diskusjon er jo når man faktisk vet at slike personer finnes - hva kan man gjøre da. I følge KGs regelverk så får man ikke avslørt personen - spør man personen så blir man 'mobber'. Så får man vurdere om de som 'mobber' drar den litt for langt også når man ikke har noen mulighet til å nå fram ...... Selv om denne personen har roet seg betraktelig så sitter det igjen hos mange. Endring. Dette hadde du jo selvfølgelig med i ditt innlegg , men da bare understreker jeg det .... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 4. oktober 2003 #7 Del Skrevet 4. oktober 2003 Zirine: Og jeg er glad for at noen sier klart fra om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 4. oktober 2003 #8 Del Skrevet 4. oktober 2003 Et megabra innlegg, Zirine! Kunne ønske det var meg som hadde skrevet det. 8) Du har ihvertfall fått meg til å tenke, og kanskje har jeg revurdert en del av mine oppfatninger. Tenker spesielt på det eksemplet fra Doktoronline med stor overføringsverdi til KG. Hvis man gir råd i hytt og pine, som blir tatt til etterfølgelse, fordi den som gav rådet påberopte seg å ha f.eks erfaring med en flokk egne barn, men så viste det seg at vedkommende aldri har vært i nærheten av et barn før.... Skremmende. Selvfølgelig har man selv et ansvar, men jeg tror selv jeg kunne gått på limpinnen, hvis jeg ba om et råd og fulgte det nettopp fordi personen ga uttrykk for å ha masse egne opplevelser rundt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 4. oktober 2003 #9 Del Skrevet 4. oktober 2003 I følge KGs regelverk så får man ikke avslørt personen - spør man personen så blir man 'mobber'. : Nei. I følge KGs regelverk så har man ikke lov. Dvs, spør man, får man ikke svar. Å trekke referanser til eksisterende tråder for å forsvare seg trenger man ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 4. oktober 2003 #10 Del Skrevet 4. oktober 2003 Nei. I følge KGs regelverk så har man ikke lov. Dvs, spør man, får man ikke svar. (... strickly speaking ...) Dette påpeker jo Zirine i sitt innlegg - og spør om ikke KG evnt. har et ansvar for å forhindre at lignende saker som den på DOL skjer igjen feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 4. oktober 2003 #11 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg ser ikke problemet. La de som er misfornøyd med livet sitt leve fiktive liv på internett. Det er jo forståelig at man søker andre måter å leve livet man ønsket seg hvis man ikke får til i virkeligheten. Folk som søker tråd og støtte budre uansett vite at man må ta informasjonen på nettet med en klype salt og bondevett. I hvert fall når det kommer til forumer. Det er vel da venner og familie er gode å ha, er det ikke ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 4. oktober 2003 #12 Del Skrevet 4. oktober 2003 Zirine, du er klok :kysse: Godt skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 4. oktober 2003 #13 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg kan på en måte forstå at mennesker som har et tragisk liv faktisk føler for å lage seg en "fantasi/ønskeverden på internett. Det er vel den eneste arenaen hvor man kan lure andre folk opp i stry - derfor er det SÅ veldig viktig at vi leser det som blir skrevet her med en stor klype salt. Det gjelder ikke bare her, det gjelder informasjon som man søker opp på nettet forøvrig - vi har ingen garanti for sannheten i innholdet. Når det gjelder informasjonssøk så har man tross alt en mulighet til å oppsøke sider som man vet er seriøse - mens her på forumet er det overhodet ingen kontroll med hva som presenteres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 4. oktober 2003 #14 Del Skrevet 4. oktober 2003 Folk som søker tråd og støtte budre uansett vite at man må ta informasjonen på nettet med en klype salt og bondevett. I hvert fall når det kommer til forumer. Akkurat! Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 4. oktober 2003 #15 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg ser ikke problemet. La de som er misfornøyd med livet sitt leve fiktive liv på internett. Det er jo forståelig at man søker andre måter å leve livet man ønsket seg hvis man ikke får til i virkeligheten. Folk som søker tråd og støtte budre uansett vite at man må ta informasjonen på nettet med en klype salt og bondevett. I hvert fall når det kommer til forumer. Det er vel da venner og familie er gode å ha, er det ikke ? Jeg forstår hva du sier, men det som jeg forsøker å peke på i mitt innlegg er disse grensene. Man går fra noen små løgner, hvite løgner som de fleste egentlig er inneforstått med, skjer, skrives ... sånn er det i det virkelige liv, sånn er det også på internett. Noen mennesker vet ikke når nok er nok. Som denne kvinnen jeg skrev om på DOL. Den ene løgnen tok den andre løgnen, det ballet på seg og til slutt ender hun opp med å utføre en kriminell handling - for det ER faktisk ulovlig å knabbe bilder, bruke de på sin egen hjemmeside og fremstille det som det er ens eget. I tillegg til at det er kriminelt, så må vi stikke fingeren i jorda og spørre: hvor normalt er dette? Hvis du så totalt går inn i en fantasiverden og lever ut den på internett mesteparten av døgnets 24 timer, så er det et sykdomstegn. Vedkommende har "bikket over". Det er ikke lenger for hobby, det er ikke lenger for moro ... det har blitt ramme alvor. Jeg tror nok at alle som har beskjeftiget seg med psykiatri kan bekrefe deg jeg skriver her. Og når dette så grenser opp til det sykelige, så må noen sette foten ned. Da er det ikke lengre greit, verken for personen i fantasiverdenen som så totalt har mistet grepet, men også for de i "andre enden" Å drømme er en ting. Å gå helt inn i fantasien har man diagnose på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 4. oktober 2003 #16 Del Skrevet 4. oktober 2003 Spørsmål... Dere som sitter med de såkalte bevisene (kaller dem såkalte, siden jeg selv ikke vet hva de dreier seg om og dermed ikke selv kan ta stilling til dem), har dere forsøkt å sende dette til Gry (evt Hege) slik at de kan vurdere dem? Dernest, er dere så sikre som dere vil ha det til, eller dreier det seg i bunn og grunn som synsing og spekulasjoner? Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. oktober 2003 #17 Del Skrevet 4. oktober 2003 Godt innlegg Zirine. Jeg for min del blir litt forskrekket når jeg ser folk her inne er uenige med sin lege, ber om råd og følger disse rådene istedenfor rådene fra legen. For man vet jo aldri hva slags kompetanse personen har? Bør man ikke da heller oppsøke en annen lege for ny uttalelse? Råd her inne er bra , men når det gjelder medisinske diagnoser og alvorlige områder i livet bør man nok ha etpar følere ute og ikke stole blindt på enhver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 4. oktober 2003 #18 Del Skrevet 4. oktober 2003 veldig sant. Jeg trengte en påminnelse på dette, har nettopp fått internett og har de siste dagene egentlig gått rundt i mer eller mindre konstant sjokk over ting folk sier og mener på nett. :o Jeg tenker sånn at anonymiteten tillater meg å være 100 % ærlig, fordi jeg ikke har et ansikt å tape. Til syvende og sist er jo mennesker skapt slik at man foretrekker ren samvittighet? Uansett, så tror jeg det er viktig å fokusere mest på saker og ikke så mye på personer når man beveger seg i spaceworld Jeg tror vel egentlig at veldig mange er seg selv, pluss, minus. Jeg tror det er endel som føler at det de sier skriver er riktig, er ekte. De legger ut et delikat samlivsproblem, hvor man velger å tone seg selv ned til fordel for sin partner, slik at h*n står igjen som syndebukken, mens det egentlig hang sammen på en annen måte. Jeg tror det er mye av sånne ting, for via internett får man dekket ethvert behov. Behovet for anerkjennelse, behovet for nærhet - ja, sågar kjærlighet, behovet for å få utløp for sinne og aggresjon ... og behovet for støtte hvis man føler seg alene i samlivet - og i livet generelt. Men dette er uskyldig etter mitt skjønn, det er sånne ting vi må regne med ... og disse sakene, vinklingene er egentlig ganske så harmløse. Hvis jeg som en anonym person ønsker å bli sett på som et råskinn i senga, glad i sex og virkeligheten er at samboeren min egentlig er ganske misfornøyd med meg - jeg føler meg utilstrekkelig, så kan internett være av det gode. Man skaper seg en ny person som er glad i sex - og faktisk trenger ikke dette å være lureri - kanskje h*n ER der inne, i fantasien, og ved hjelp av internett får man hjelp til å la den komme ut. Bare tanker .... Det var ikke meningen å sette fingeren så mye på dette, at folk skal trekke seg tilbake i redsel og .... skepsis. Jeg synes det er fint at folk generelt er åpen - tror på det som blir sagt, skrevet. Uansett så rammer det ikke meg, om ditt sexliv er anderledes enn hva du presenteres på KG. Skjønner du? Det jeg ønsker å sette fingeren på er det åpenbare, det sykelige. Noen må sette foten ned når man har fakta nok på at en person (slik som hun på DOL) haqr "bikket over" og det ikke lengre er uskyldig. Når man kommer inn i en ond sirkel hvor man begynner å bruke andre, lure andre ... fordi man ikke selv er istand til å stoppe karusellen. Og som jeg sa i innlegget over - går det langt nok har man diagnose på dette. Når fantasiverdenen har erstattet den virkelige, må vedkommende få hjelp. For stikk fingeren i jorda - dette er ikke normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 4. oktober 2003 #19 Del Skrevet 4. oktober 2003 Spørsmål... Dere som sitter med de såkalte bevisene (kaller dem såkalte, siden jeg selv ikke vet hva de dreier seg om og dermed ikke selv kan ta stilling til dem), har dere forsøkt å sende dette til Gry (evt Hege) slik at de kan vurdere dem? Dernest, er dere så sikre som dere vil ha det til, eller dreier det seg i bunn og grunn som synsing og spekulasjoner? Jennifer Viktig spørsmål..... Anyone?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 4. oktober 2003 #20 Del Skrevet 4. oktober 2003 Spørsmål... Dere som sitter med de såkalte bevisene (kaller dem såkalte, siden jeg selv ikke vet hva de dreier seg om og dermed ikke selv kan ta stilling til dem), har dere forsøkt å sende dette til Gry (evt Hege) slik at de kan vurdere dem? Dernest, er dere så sikre som dere vil ha det til, eller dreier det seg i bunn og grunn som synsing og spekulasjoner? Jennifer Jeg har skrevet denne tråden på generelt grunnlag, med utgangspunkt i kvinnen som regjerte på dol. Hvis du ønsker å diskutere enkeltpersoner her inne på KG, så tror jeg det finnes andre tråder til det. Men hvis du tenker på dama fra dol, så fant man frem til henne da hun ved en feiltagelse la ut dette barnebildet på internett, der lå også hennes fulle navn. Når man vet navnet, vet man også lønnsinntekt, bosted, tidligere skolested, man vet navnet på foreldrene dine, kjæredyrene dine ... og man vet også din sivilstand. Er du forlovet, gift eller enke(mann). Sånn er det. Tillegg: På dol tok de imot informasjonen og handlet. Det er ikke nok å sende fra seg informasjon - moderatorer, webmastre og eiere må vise vilje til å løse problemet - ikke skyve problemet foran seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå