Gå til innhold

Jeg ammer offentlig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 6 mnd. Jeg syns det er vedig sårende at folk ikke ønsker meg og barnet mitt i det offentlige rom. Og jeg synes at det er på sin pass å fortelle hvordan det er å være oss.

Vi er på Byporten i Oslo, for å kjøpe klær til gutten og litt andre nødvendigheter. Og gutten blir sulten. Da prøver jeg først å sette meg inn på et prøverom, men får beskjed om at det ikke er noe ammeplass. Gutten er sulten og gråter etter mat. Jeg drar ned til stellerommet, men der er det laaang kø, og den første bruker 20 min. Jeg vet at Egon er en fin plass man kan gjemme seg litt, men de er full og kø utenfor. Og da har gutten allerede ventet i tre kvarter, noe som er LENGE for en liten baby å vente når den er sulten. Ja da setter jeg meg på en benk eller kjøper en Coa og setter meg på en kafè selv om noen kan føe seg støtt. Jeg syns det ville vært utrolig egoistisk av meg å la han sute bare fordi det kunne støte noen. Babyer, særlig nyfødte trenger mye mat ofte. Og de som akkurat har fått må amme mye og ofte for å få en god mekeprodukjson, sånn er det bare.Og man må jo ut, ellers har man ikke hatt mat eller klær.

Jeg mener det er greit å være litt diskre, men er det så ille hvis vi prøver å dekke til mest muig? Er samfunnet virkelig blitt så kaldt og kynisk at det ikke er rom for slike naturlige ting? Generasjonen over oss ser på amming som noe helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg satt på benker, kafeer og over alt. Skal man dra hjem da bare fordi folk ikke tåler å se det mest naturlige i verden?? Brydde meg ikke en tøddel. Hvis man er diskre så er det jo ingen som ser pupp, er jo bare å dekke over med klær så det nesten ser ut som om man bare holder ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Generasjon X

Mener du at unge kvinner av i dag ser på amming i det offentlige rom som unaturlig?

Jeg tilhører generasjon X (35-45 år), og da jeg fikk barn var det de færreste som reagerte på diskret offentlig amming. (nøkkelordet er diskret)

Forresten kan jeg helt ærlig ikke se hvordan du kom til konklusjonen om at dere er uønsket i det offentlige rom...

At det er kø på stellerommet og på Egon betyr ikke at dere er uønsket noen av plassene, det betyr at det er mange som behøver å bytte bleie, og ønsker mat, på samme tid som barnet ditt ble sultent.

Og at dere ble jaget ut av prøverommet, det er jo naturlig! Butikken selger klær, og hvis kundene må vente lenge på et prøverom, går de, og butikken mister et salg.

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du såret av å ikke få lov til å amme i et prøverom? Blir du såret av at det er kø til stellerommet? Kanskje de skulle satt av et eget rom til deg og barnet ditt?

Alle forstår at et spedbarn trenger mye mat og spiser ofte. Kanskje du burde tenkt på det før du gikk ut?

Ikke slik at du ikke kan gå ut, men heller legge opp ruten din litt bedre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer hvor som helst jeg,kafeer,benker,busser! Ja overalt! Jeg sitter jeg ikke å viser puppen til alle å enhver for det,har bare et lite teppe som dekker.. Babyen må jo få mat den å! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri giddet å legge inn en så stor innsats i å finne noe annet sted enn en benk. Hadde bare satt meg der helt fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri giddet å legge inn en så stor innsats i å finne noe annet sted enn en benk. Hadde bare satt meg der helt fra starten av.

Ute på en benk er ok. Men på en pub eller en cafè? Folk spiser faktisk på disse stedene.

Ha litt sosial forståelse med andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på en benk er ok. Men på en pub eller en cafè? Folk spiser faktisk på disse stedene.

Ja, men ungen må jo ha mat. :opplyser:

Det er ikke slik at folk ikke vil se ungen spise. Det er brystene dine vi ikke vil se ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenket som så at hvis det var en så travel dag at det var kø alle andre steder så var det nok kø til prøverommet og. Og da er det egentlig ganske forståelig at de ber deg om å amme et annet sted. Men var det noen andre som ba deg gå?

Tror folk flest ikke har noe problem med amming så lenge man er litt diskret :) Jeg har ihvertfall aldri opplevd noe negativt når jeg har ammet her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil du ikke se noe som helst med mindre du prøver veldig hardt å se noe (og i mange tilfeller selv ikke da) så det er bare til å nyte maten videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt på benker, kafeer og over alt. Skal man dra hjem da bare fordi folk ikke tåler å se det mest naturlige i verden?? Brydde meg ikke en tøddel. Hvis man er diskre så er det jo ingen som ser pupp, er jo bare å dekke over med klær så det nesten ser ut som om man bare holder ungen.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk mister apetitten fordi noen holder ungen inntil seg og ammer diskre uten at noe synes får det være deres problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg ganske enig i det Kitten skriver.

Prøverommene i butikker er ikke der for at du skal kunne amme.

Kafeène blir fulle.

Det blir ofte dokøer på kjøpesenter.

Jeg skjønner det ikke er så lett å alltid vite når det lille barnet er sultent på forhånd, men kan kanskje være en idè å gi h*n mat før dere går ut sånn at du slipper å føle deg såret/ydmyket/trist osv. fordi du må amme på en benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som ammer på do?? :hakeslepp: Andre her som spiser på do eller? Jeg spiser ikke på do og da skal babyen få slippe også.

Nytter ikke om man ammer før man går hjemmefra, om et par timer kan ungen være sulten igjen. Tydelig at det er få som har barn i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å amme før en går ut når babyen har hyppige måltider. jeg kunne ikke dratt noen steder uten å risikere å amme i hvert fall. Når det er sagt så var jeg så diskret som mulig og ammet der det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resturanger kan man holde ammingen unna syntes jeg(finere en mc donalds altså.Litt mere big horn++)

Prøverom er for å skifte klær i,ikke amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...