Raven Emerald Skrevet 30. august 2010 #21 Skrevet 30. august 2010 Kjempefint skrevet, Alt Godt! Kan bare stille meg bak det.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #22 Skrevet 30. august 2010 Eg skulle ønske at kvinner som er i denne situasjonen skulle sleppe å få meir skuldkjensle trykt nedover seg, men heller få støtte uansett kva val dei gjer. Kvar person må gjere det valet som er rett for henne, i hennar livssituasjon, relasjonen til barnefaren og utfrå kva ressursar ho har tilgjengeleg. Å få eit barn har enorme konsekvensar, det er faktisk noko ein må vere klar for, ikkje føle som eit moralsk press, som eg trur mange unge jenter gjer i dag. DET er jeg helt enig med deg! Selvsagt! Hilsen AB som skrev innlegget rett før deg.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #23 Skrevet 30. august 2010 Det finnes så mange slags grunner til at noen velger å utføre en abort. Husk at i mange tilfeller kan kvinner oppleve strekt press f.eks fra barnefar. Har selv opplevd å bli både manipulert og truet av barnefar til å ta abort. Såkalt "frivillig" abort trenger ikke alltid å være kvinnens eget ønske i utgangspunktet. Det er faktisk ekstremt vanskelig å stå på sitt, når den andre parten i løpet av kort tid, har klart å ta fra deg all selvtillit og styrke. Synes det er altfor lite fokus på barnefarens ansvar og rolle i slike abortdebatter. Det finnes så utrolig mange egoistiske og ansvarsløse menn der ute, som løper fra ansvaret sitt. De knuller gjerne rundt, men når det skjer en "ulykke", DA er helvetet i gang med det samme. Mange ihuga abortmotstandere har en sterk tendens til å legge skylden på kvinnen. Men hva vet dere vel om bakgrunnen til hennes valg? Ja, vi har mange muligheter til å klare oss alene med et barn i Norge. Men det kan ligge så uendelig mange ting til grunn for en slik avgjørelse. Tenk litt før dere dømmer.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #24 Skrevet 30. august 2010 jeg mener at abort en en fin ting som har gitt kvinner muligheter dersom de er blitt voldtatt og har bitt gravid uten med vilje
Gjest BabyBlue Skrevet 30. august 2010 #25 Skrevet 30. august 2010 Jeg er helt og holdent for abort. Hva er verst, egentlig? Å være klar over at man ikke duger til å være mor fordi man er fattig, sliter psykisk, har en avhengighet av en eller annen form, er for ung, den du er gravid med er en drittsekk, osv, osv. Det er så mange barn som kommer til en verden de overhodet ikke bør vokse opp i. Så som jeg sa: Hva er verst? ta abort, eller la et uskyldig barn vokse opp i en urettferdig og vond hverdag? Jeg bryr meg ikke om kvinner tar abort eller beholder barnet, så lenge det er et valg de står for og som er godt for henne og godt for barnet De fanatiske dimlingene som kaller kvinner som har tatt abort for mordere kan bare ta å kjøre en bibel opp i ræva. Har ikke de hatt det vondt nok som det er? Å ta abort er en tung avgjørelse. Synes man bør støtte, ikke bryte ned de mange unge kvinnene som har måttet ta en slik avgjørelse. Celleklumpen blir til et menneske en gang, og det er ikke alle som er i stand til å ta vare på andre enn seg selv pga. livssituasjonen de er i...
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #26 Skrevet 30. august 2010 Med fare for å provosere her.. Er ikke meningen å støte noen, men viser til Menneskerettighetene Artikkel 3: "Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet." RETT TIL LIV! Et foster = et menneske = rett til liv.
angelou Skrevet 30. august 2010 #27 Skrevet 30. august 2010 Er vel det som gjør abortdebatten så vanskelig Er et foster et menneske før det er levedyktig selv? Jeg tror ikke jeg selv hadde greid å gjennomføre en abort, heldigvis har jeg aldri vært i den situasjonen, men for meg så er det et liv jeg da hadde tatt bort Samtidig så er jeg for selvbestemt abort før 12.uke for jeg respekterer at andre ikke har det samme syn som meg.
Independent_ Skrevet 30. august 2010 #28 Skrevet 30. august 2010 Jeg kan absolutt se for og imot ved denne debatten. Det som er så utrolig vanskelig er at det er ute å går så mange forskjellige argumenter for om dette fosteret i morens mage er levedyktig, om det er blitt til et barn, eller om det fortsatt er et foster som ikke kan føle smerte o.l. Jeg ville ikke nølt et sekund med å tatt abort hvis jeg hadde havnet i en slik situasjon. Nå driver ikke jeg med å bruke abort som et prevensjonsmiddel - det er bare GALT. Men jeg er ikke klar for barn, jeg ønsker ikke barn og da er valget ganske lett. Jeg har mange år igjen med studier foran meg, og hvorfor skulle jeg ikke sette mine ønsker høyere enn et foster/barn som ikke enda er født? Jeg er født, jeg er levedyktig, jeg kan føle smerte, og jeg vil ikke føle smerten av å ikke være en tilstrekkelig mor for et barn jeg i utgangspunktet ikke ønsket. Og jeg vil ikke sette et barn til denne verdenen som skal føle seg mindre verdsatt, eller mindre ønsket enn alle de andre barna. JEG tar valget om abort om det kommer opp fordi jeg har muligheten til det og fordi det er noe som JEG mener er best. Folk kan komme å argumenter mot eller for, men det vil alltids være positivt mot negativt i en slik debatt.
Tabris Skrevet 30. august 2010 #29 Skrevet 30. august 2010 Jeg synes faktisk ikke det er skremselspropaganda å beskrive hva som faktisk skjer under en abort. Selvsagt ikke på en sensasjonell måte, men strutsementalitet har jeg ikke mye til overs for. Hvis man skal ta et valg og stå for det, så må det også være et informert valg.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #30 Skrevet 30. august 2010 Personlig finner jeg det veldig paradoksalt at vi ikke vil hjelpe syke mennesker som lider seg gjennom smerter, noen i årevis, som vil dø - men vi avliver ufødte, helt friske, barn fordi det ikke passer foreldrene at de kommer til verden. 16.000 aborter i året er skemmende tall.
Gjest navnelapp Skrevet 30. august 2010 #31 Skrevet 30. august 2010 Viss du er klar for å ta ansvaret for desse barna så, men det er vel ikkje eit alternativ?
angelou Skrevet 30. august 2010 #32 Skrevet 30. august 2010 Det er jeg enig i, det er veldig mye. Og noen av dem er helt sikkert der jeg kaller en lettvint løsning. Kjenner selv ei som har flere aborter bak seg fordi hun ikke hadde vett til å bruke prevensjon MED mannen sin, og til og med ei som tok abort fordi hun da ville fått termin på feil tid på året Men bak hver abort så finnes det faktisk en historie, og den er forskjellig fra person til person. Det finnes MANGE gode grunner til å velge abort, og for de fleste av oss så er det ingen lettvint løsning - tror jeg. Angående skremselspropagande - vet dere, jeg trenge faktisk ikke å vite at de PARTERTE det døde fosteret de skrapte utav meg etter at det døde i magen min i uke 11, helt ærlig... At de skrapte det ut av meg var mer enn nok informasjon for meg, og det syntes legene på sykehuset også
Gjest SmallTalk Skrevet 30. august 2010 #33 Skrevet 30. august 2010 Personlig finner jeg det veldig paradoksalt at vi ikke vil hjelpe syke mennesker som lider seg gjennom smerter, noen i årevis, som vil dø - men vi avliver ufødte, helt friske, barn fordi det ikke passer foreldrene at de kommer til verden. 16.000 aborter i året er skemmende tall. Så fint for deg at verden er så svart-hvit... Hva hvis man har blitt gravid ved en voldtekt? Hva hvis det er incest? Hva hvis man har en sykdom som gjør at man ikke er i stand til å bære frem et barn og sannsynligheten for at man da risikerer å dø er stor? Hva hvis barnet viser seg å mangle vitale organer og aldri vil overleve etter fødsel? Skal man i din verden da være tvunget til å bære frem disse barna? Hva med personen som skal gå gravid? Skal denne personen risikere å få ødelagt livet sitt fordi noen mennesker er så trangsynte som det du er? Du kan si at 16.000 aborter i året er skremmende tall. Jeg sier at 16.000 illegale aborter er skremmende tall. Sannsynligheten for dødsfall eller alvorlige komplikasjoner ved en illegal abort er stor, og det er dette som da vil skje.
Gjest SmallTalk Skrevet 30. august 2010 #34 Skrevet 30. august 2010 Det er jeg enig i, det er veldig mye. Og noen av dem er helt sikkert der jeg kaller en lettvint løsning. Kjenner selv ei som har flere aborter bak seg fordi hun ikke hadde vett til å bruke prevensjon MED mannen sin, og til og med ei som tok abort fordi hun da ville fått termin på feil tid på året Men bak hver abort så finnes det faktisk en historie, og den er forskjellig fra person til person. Det finnes MANGE gode grunner til å velge abort, og for de fleste av oss så er det ingen lettvint løsning - tror jeg. Angående skremselspropagande - vet dere, jeg trenge faktisk ikke å vite at de PARTERTE det døde fosteret de skrapte utav meg etter at det døde i magen min i uke 11, helt ærlig... At de skrapte det ut av meg var mer enn nok informasjon for meg, og det syntes legene på sykehuset også Jeg for min del skjønner ikke hvorfor de liksom skulle partere et foster, eller hvordan det er mulig for den saks skyld. Det er snakk om noe på størrelse med noen millimeter, da tror jeg neppe de har noe behov for å "partere" det som noen så "fint" sa... Ikke bry deg med at noen folk liker å lage kvalme for andre. De er bare ikke helt riktig vel bevarte...
Gjest SmallTalk Skrevet 30. august 2010 #35 Skrevet 30. august 2010 Javel, men jeg tror ikke du hadde angret på å ha fått det barnet hvis du fikk det. Det skal du ikke være for sikker på...
Gjest SmallTalk Skrevet 30. august 2010 #36 Skrevet 30. august 2010 Jeg mener at det fins ufattelig få i dette landet som ikke har mulighet til å beholde et barn som allerede fins. Vi har ordninger for det meste. Og hvorfor skal man gå gjennom den påkjenningen det er å få et barn dersom barnet ikke er ønsket og man ikke tror man vil være noen god forelder for barnet? Da er det mye bedre å innse sin egen begrensning og heller la være å få barnet.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #37 Skrevet 30. august 2010 Jeg har et spørsmål til de som er i mot abort. Mener dere at kvinnen skal tvinges til å bære frem barnet hvis: -hun har blitt gravid pga voldtekt -har av fysiske årsaker stor sjangse til å miste livet eller ta stor skade av å bære frem barnet -er et barn selv (under 18) -har psykiske lidelser som gjør at hun ikke vil kunne beholde barnet, eller vil ta sånn slitasje av graviditeten at det vil knuse henne Hvis svaret er nei til noen av disse, og du mener at det burde være forbudt med abort, men selvfølgelig med unntak, så er spørsmålet: Hvordan skal vi få det til? Må legge til at jeg er "pro-choice" som det vel heter på engelsk. "For abort" høres litt ut som man ser på det som en fordel når det gjøres, og det er vel heller få som mener!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #38 Skrevet 30. august 2010 Jeg for min del skjønner ikke hvorfor de liksom skulle partere et foster, eller hvordan det er mulig for den saks skyld. Det er snakk om noe på størrelse med noen millimeter, da tror jeg neppe de har noe behov for å "partere" det som noen så "fint" sa... Fosteret er ikke et par milimeter. Og de får ikke hele kroppen med når de suger ut (skraper ut som de så "fint" kaller det), derfor må de først kutte hode for så og suge det ut, deretter kutter de gjerne fler deler til de har fått hele fosteret ut. Du er klar over at fostre i uke 12 har alle kroppsdeler inntakt ikke sant? Det er bare lite. Men større enn "noen millimeter"
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #39 Skrevet 30. august 2010 Et foster i uke 12 er ca 5 cm. Det er ikke "bare noen mm" i mine øyne, i hvert fall.. Det finnes ytterpunkter i alt, selvsagt skal man slippe å bære fram barnet om man er voldtatt eller alvorlig syk. Det løser vi ved å gjøre abort til noe man må søke om, slik det var før.
Tulling Skrevet 30. august 2010 #40 Skrevet 30. august 2010 Jeg syns man skal få velge selv om man vil ha barn, også når uhellet først er ute. Dette er jo alt etter hva hver enkelt definerer som "ett barn". I mine øyne er ikke ett bittelite embryo det samme som en baby, selv om det kansje har bittesmå armer og bein. Det er så enkelt å lage ett barn, og ett så stort ansvar å oppdra det. Jeg syns det er bra at man kan bestemme selv om det passer med ett barn i vedkommendes liv. Hver enkelt må ta sin egen vurdering om hva som er riktig for den personen. Jeg syns ikke det er riktig at andre skal bestemme at personen som tar abort tar ett feil valg, det er ikke andre jobb å dømme den personen.Jeg tror også egentlig aborttallene er kunstig høye på grunn av de som benytter abort som prevensjon, dersom de personene ikke hadde mulighet for abort hadde det nok vært forsiktigere og brukt VANLIG prevensjon! Abort er ikke ett samfunnsproblem, det er heller en velsignelse som redder mange barn fra en unødvendig vanskelig oppvekst, og hjelper mor til å kunne få barnet hvor hun er i en situasjon hvor hun er i stand til å ta vare på det. Det er synn å si det, men samfunnet er i den store sammenheng egentlig ikke tjent med å få barn som må leve med for eksempel en far som ikke vil ha noe med de å gjøre, eller en mor som er rusavhengig eller for ung (Tenåring). Det er mye enklere for mor å få livet sitt på stell uten å ha ett til liv å ta ansvar for samtidig, da er det bedre at hun får barn senere i livet hvor hun kan ta vare på det, og kansje til og med har en far som er interessert i å være en del av barnets liv. Ja, det er nok mange som missbruker muligheten for abort, men alt i alt er mulighet til SELVBESTEMT abort en god ting! Og jeg syns at enkelte skal komme seg ned av sin høye hest og ha respekt for at andre ikke deler deres synspunkt om hva som er en celleklump eller ikke. Det er mange ting her i verden som føler smerte som vi fjerner/dreper alikevel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå