AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #41 Skrevet 30. august 2010 Et foster i uke 12 er ca 5 cm. Det er ikke "bare noen mm" i mine øyne, i hvert fall.. Det finnes ytterpunkter i alt, selvsagt skal man slippe å bære fram barnet om man er voldtatt eller alvorlig syk. Det løser vi ved å gjøre abort til noe man må søke om, slik det var før. Slik at man i en vanskelig situasjon, som graviditet etter voldtekt sannsynligvis er, må levere inn søknad? Stå forran abortnemda og forklare sin historie? Det er mange grunner til å velge å ta abort. Hvilke grunner den ekelte kvinnen har, er noe vi egentlig ikke har noe med.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #42 Skrevet 30. august 2010 Jeg for min del skjønner ikke hvorfor de liksom skulle partere et foster, eller hvordan det er mulig for den saks skyld. Det er snakk om noe på størrelse med noen millimeter, da tror jeg neppe de har noe behov for å "partere" det som noen så "fint" sa... Ikke bry deg med at noen folk liker å lage kvalme for andre. De er bare ikke helt riktig vel bevarte... Tar man abort i uke 12 er fosteret 7-8 cm. Har ingen problemer med å forstå at de ikke får plass til alt dette i en og samme omgang i de tynne sugerørene sine.
Gjest navnelapp Skrevet 30. august 2010 #43 Skrevet 30. august 2010 Men det er vel ganske uinteressant om fosteret blir delt opp eller om det vert fjerna heilt, det døyr likevel. Poenget er at groteske detaljar blir brukt av abortmotstandarar for å gje aborterande mødre skuldkjensle og ombestemme seg. Det syns eg er ganske rått, dei burde gå nokre mil i mora sine sko før dei dømmer og skræmer.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #44 Skrevet 30. august 2010 Slik at man i en vanskelig situasjon, som graviditet etter voldtekt sannsynligvis er, må levere inn søknad? Stå forran abortnemda og forklare sin historie? Det er mange grunner til å velge å ta abort. Hvilke grunner den ekelte kvinnen har, er noe vi egentlig ikke har noe med. De fleste som tar abort er ikke voldtektsofre og alvorlig syke, det er kvinner som tenker "det passer ikke nå, jeg vil ha barn senere". Å måtte søke er ikke det samme som å måtte stå forran noen nemd, man trenger ikke treffe et eneste menneske, bare levere et papir.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #45 Skrevet 30. august 2010 Synes det blir for fjernt å omtale seg som "mødre" og samtidig ha myrdet sine barn. Skjønner ikke at man klarer det, men det er meg..
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #46 Skrevet 30. august 2010 Hvis en kvinne ikke ser seg i stand til å være mor, så skal ikke et barn tvinges på henne. Det er ikke til hennes eller barnets beste. Så enkelt er det faktisk.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #47 Skrevet 30. august 2010 Synes det blir for fjernt å omtale seg som "mødre" og samtidig ha myrdet sine barn. Skjønner ikke at man klarer det, men det er meg.. Fosteret har ikke blitt et barn enda, så med mindre du vet noe om disse kvinnene som jeg ikke vet, så er de IKKE mordere. En levende organisme som har potensiale til å bli et menneske, men det er ikke kommet så langt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. august 2010 #48 Skrevet 31. august 2010 Det er mange grunner som kan ligge bak et standpunkt for eller mot abort (eller evt. pro-choice som noen sa, som jeg synes er mye bedre). Noen ser på fosteret som et levende individ fra forplantningen skjer, noen mener det er et individ fra hjertet begynner å slå, noen fra det er levedyktig utenfor mors liv. Hvem som har rett? Alle disse tingene kan problematiseres, og til syvende og sist blir det avgjort av hva man selv føler. Så er selvfølgelig problemet at vi ikke alle føler det samme. I spørsmålet finnes det faktisk ingen objektive sannheter, selv om vi vel er mange som skulle ønske at det gjorde det. At man ikke kan angre på et barn man har fått har jeg faktisk ikke noe tro på. At det er et stort tabu som ingen egentlig snakker om, ja det tror jeg. At man allikevel kan elske sitt barn tiltross for at man egentlig angrer på valget, ja det tror jeg også. Mennesket er tross alt et komplekst dyr. Til syvende og sist er jeg for selvbestemt abort fordi man ikke trenger å se så langt tilbake i det norske samfunnet før ulovlige aborter utført av typen strikkepinnemetoden o.l. med fare for mors liv og ikke minst skader på barnet hvis det skulle overleve, som jeg på ingen måte ønsker meg tilbake til.
Tabris Skrevet 31. august 2010 #49 Skrevet 31. august 2010 Men det er vel ganske uinteressant om fosteret blir delt opp eller om det vert fjerna heilt, det døyr likevel. Poenget er at groteske detaljar blir brukt av abortmotstandarar for å gje aborterande mødre skuldkjensle og ombestemme seg. Det syns eg er ganske rått, dei burde gå nokre mil i mora sine sko før dei dømmer og skræmer. Nei, det er slett ikke uinteressant. Ikke hvis fosteret kan føle smerte. Det blir som de som spiser kjøtt, men ikke vil høre noe om hvordan levevilkårene og slakteprosessen for dyrene er. Skal man ta et valg, så må det være et informert valg. Ikke bare den informasjonen man finner behagelig og som gjør valget lettere.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #50 Skrevet 31. august 2010 Fosteret har ikke blitt et barn enda, så med mindre du vet noe om disse kvinnene som jeg ikke vet, så er de IKKE mordere. En levende organisme som har potensiale til å bli et menneske, men det er ikke kommet så langt. Er ikke fosteret et barn, er man heller ikke "mødre". Det var det som var poenget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå