Gå til innhold

For sant til å være godt


Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Usj. Søvnløshet er utrolig slitsomt!

Ja, det er det. Men jeg kan egentlig ikke klage, for jeg er normalt sett velsignet med et godt sovehjerte. Det eneste er om våren i blant, spesielt natt til mandag. Tror jeg blir litt yr av lyset, og sliter med å finne roen på kveldstid. Jeg var rett og slett lys våken hver gang jeg våknet i natt.

Og hehe, det andre du skriver om lengre oppe skal jeg si fra om. :)

Det hadde jeg nesten glemt, men bra du tar affære. :ler:

Men altså, du som har mer peiling enn meg; hva tenker du om hvordan engelsk påvirker språket, og evt. på hvilken måte foretrekker du at den gjør det? Man blir jo nesten litt kjip om man er skeptisk til dette. Jeg er jo også en som bruker engelske uttrykk selv ganske ofte, og jeg er ikke spesielt flink til å bruke lite brukte, men dekkende nesten-synonymer som bidrar til nyanser, så dette er jo strengt tatt like mye en kritikk av og oppfordring til meg selv.

Men dette går meg til å tenke på Jan Thomas - man kommer liksom ikke utenom. Nå vet jeg at han har bodd mange år i USA, men hans språkbruk er et annet godt eksempel på en som, utenom å også å bruke en del engelske ord, ofte snakker norsk, men med en engelsk ordstilling. Rart å høre på, men det er som om det brer om seg? Nå vet jeg at han ikke skriver noe formelt, så han skal jo få snakke slik han vil (jeg er ikke så "streng" på hvordan folk snakker, sammenlignet med hvordan de skriver), men jeg regner med at skriveriene hans ville vært omtrent som han snakker.

Jeg er som sagt ikke så gammeldags at jeg ikke tåler noen påvirkning, bare for å ha presisert det igjen (selv om jeg også kan ha sansen for islendere som visst er flinkere på å lage sine egne ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:overrasket:Dette må være noe av det verste jeg har hørt på en stund...

Ørene verker ennå.

Tror jeg må sette på noe annet kjapt, så jeg ikke risikerer å få det maset der ufrivillig på hjernen.

Jeg er i

hjørnet i dag. Og så får jeg lyst til å hoppe når jeg hører
En av få fornuftige sanger fra Grit-albumet deres. Nåja, det stemmer kanskje ikke helt, for når jeg tenker meg om er det flere fine, deriblant
og for de som liker å ta det et par hakk ned; denne.

Haha, før noen arresterer meg, så kom jeg nå på at "Lucy one" slett ikke er fra "Grit", men jeg tenkte nok i farta det fordi det er i samme stemning som det albumet.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og jeg liker mye av den samme musikken, men én forskjell er at jeg ofte har stor sans for sanger som er som en tilstand. Altså, jeg liker mange sanger som er litt sånn suggererende og stillestående, og noen av mine største konsertopplevelser har vært med slike sanger. Mannen min syns derimot fort slike sanger er anmasende fordi det er lite fremgang, på en måte. Han liker mer at det er en logisk utvikling i sangen, med vers og refreng på vanlig måte, og syns rett og slett det blir utilfredsstillende når det ikke er sånn.

Så mens jeg står der og føler meg som ett med musikken og tror at alle andre føler det på samme måte, venter han bare på neste sang. Så mye for å dele øyeblikket. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, den Japan-sangen :snurt:

Må være noe av det verste jeg har hørt! Høres ut som om de ikke har øvd i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, den Japan-sangen :snurt:

Må være noe av det verste jeg har hørt! Høres ut som om de ikke har øvd i det hele tatt!

Nei, når de først skal synge en så dårlig sang, kan de i det minste lære seg teksten og avtale på forhånd hvem som skal synge hva. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en fiskekake mens jeg ser med et halvt øye på dokumentaren om sykehusbråket på Sunnmøre. Nå har jeg ikke satt meg inn i alt i den saken, men det er nesten vondt å se på. Og da snakker jeg faktisk ikke om de ansatte eller pasienter (ikke skyt meg, deres sunnmøringer som evt. leser dette). Men selv om det åpenbart kokte, blir jeg sjokkert over hvordan folk oppfører seg!

Jeg har selv erfaring med at viktige beslutninger tas over hodet på arbeidsplassen, men jeg holdt meg da for god for å skjelle ut folk og lage bannere à la "AP voldtar demokratiet" av den grunn. Det er godt mulig (eller skal vi si sannsynlig) at dette er håndtert dårlig ledelsesmessig, men det er likevel utrolig hvilken en gruppementalitet utvikler seg i en slik sak. Jeg husker jo deler av det selv da jeg stod oppi noe som ikke er sammenlignbart, men likevel har noen fellestrekk.

Jeg syns faktisk synd på Anne-Grethe Strøm-Erichsen da hun skulle snakke på en pressekonferanse, og ikke fikk komme til orde blant alle ukvemsordene som ble ropt. Jeg mener det må gå an å vise sin motstand, uten at det er nummeret før det hagler råtne tomater.

Jeg har en veldig sterk tro på at den beste måten å bli hørt på i lengden, også er å komme med nyanserte og velbegrunnede argumenter, framfor å bare rope ut det man måtte føle i øyeblikket, for å sette det litt på spissen. For å trekke en parallell til noe jeg var med på nylig, fikk jeg en god erfaring med å bli hørt da jeg var med i en arbeidsgruppe som la fram en saklig begrunnet rapport. Dette ble selvsagt hånledd av da forslaget om å nedsette en gruppe ble forelagt oss, da det ble oppfattet som et skinndemokrati på arbeidsplassen. Men det viste seg å ha mer effekt enn andre, mer drastiske protester som ble satt i gang.

Det betyr ikke at jeg mener det nødvendigvis er feil å f.eks. bruke media, demonstrere e.l. i en del tilfeller. Men jeg mener også at man a) må godta en del ting og forsøke å gjøre det beste ut av en situasjon, ellers får man aldri gjort endringer i systemer (og er det noe man vet, er det at folk hater endringer, selv om de etter hvert viser seg å være fornuftige) og b) at man ofte (ikke alltid) nyter mer respekt ved å ikke kjøre på for full maskin på absolutt alle punkter, men f.eks. kan både gi og ta, samt fremstille ting mer sannferdig og nyansert framfor ekstremt og svartmalende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg virker det som en del folk ute i distriktene som (selvsagt) ønsker at helsetjenestene skal være nærmest mulig der de bor, er mest opptatt av å ha tilgang på et hus som har et skilt med "Sykehus" på døra. Innholdet i det virker ofte å være av mindre betydning.

Dette er selvsagt en lang debatt, og den ble åpenbart mer nyansert etter hvert som den skred fram i høst, sammenlignet med i starten. Men jeg vil si det er et ekstremt viktig punkt hva man fyller sykehusene med, at man har tilstrekkelig antall kompetente fagfolk f.eks (bare det å få nok leger i visse deler av Norge er jo en stor utfordring). Jeg hørte også noe på radioen i går at det kun er noen promille av alle dødfødsler som har foregått under transport, noe som virker å antyde at lange avstander sannsynligvis ikke er så dødelig for babyer som man intuitivt kunne tenke.

Samtidig virker det jo derimot som disse forsterkede fødestuene er livsfarlige. Når man etter sigende har halvveistilgang på kompetente fagfolk, og man ikke gjør en god nok siling mtp. hvem som skal få lov til å føde der, og man ender opp med risikofødsler som burde ha funnet sted på steder med mer kompetanse, er vel det noe man bør rette fokus mot framfor å bare snakke om avstander. Men det blir vel en digresjon.

Jeg kunne sagt en del om dette, selv om jeg som sagt ikke egentlig har oversikten over det komplekse sykshustilgang-temaet. Jeg har bare såvidt vært sykehuspasient selv, men det er noe med temaet som engasjerer likevel, da sykehustilbud vil berøre oss alle eller noen vi er glad i på et eller annet tidspunkt.

Og så kommer man faktisk ikke utenom at helse på en eller annen måte alltid vil henge sammen med økonomi, selv om vi ikke liker å tenke på det. Det er mye man kunne ønske seg, men det er noe med hva man faktisk får mest helse for (per krone), framfor en hel rekke tilbud som f.eks. er lite utprøvd og kun gjelder noen få, hvis man må velge det eller noe man vet vil gi mange økt livskvalitet. Selv om enkeltskjebner i Se & hør gjerne vil at vi skal mene annerledes.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig vanskelig å si noe om sykehusproblematikken i distriktene for jeg synes jo at alle skal ha et helsetilbud innen rimelig avstand, men samtidig ser man jo at det kanskje ikke kan forsvares når man ser på folketall og økonomi. Jeg tror også at mange blir for opptatte av at de må ha et SYKEHUS, mens kanskje et lavere tilbud som dekker de mest brukte tjenestene kanskje hadde vært mer enn nok. Fødselstilbud synes jeg derimot man burde greie å få til å ha de fleste steder rett og slett fordi fødsler ikke er så lette å forutsi og for mange er det bare et stressmoment å vite at man må reise i flere timer for å komme til nærmeste fødetilbud. Angående forsterkede fødestuer og kompetanse, så er jeg enig i at transport av risikofødsler nok ikke er problemet, men heller det at man velger å vente for lenge med å sende fødende avgårde, dessverre. Det går jo desverre endel prestisje i det for noen helsepersoner i å klare å håndtere en vanskelig fødsel uten "hjelp fra fienden", dvs sykehus og jeg tror ikke den generelle keisersnittangsten som regjerer i Norge hjelper på det området heller. Nå skal det sies at jeg ikke har født i Norge, men jeg vet at om jeg hadde det, så ville de tilbudene jeg hadde fått på de aktuelle stedene vært dårligere enn det jeg fikk her. Jeg synes det er unødvendig at man i Norge skal måtte grine seg til ks fordi man har tvillinger i seteleie. ;)

Utover det savner jeg faktisk tid til håndarbeid og strikking. Har så mange prosjekter jeg har lyst til å ta fatt på, men ingen tid. :kgbaby: Den lille tiden jeg får, merker jeg går med til nødvendig husarbeid og mentalt avkobling ved å vegetere foran tven... jaja, det blir kanskje bedre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske store meninger om dette, samt det som ble diskuterte her i området angående liggetid etter fødsel. Jeg bor jo på Sunnmøre, men jeg har bare 15-20 min til sykehus, så jeg blir ikke rammet av dette. Samtidig, jeg deler ditt synspunkt, hvordan man utroper sin misnøye har mye å si på om hvorvidt man blir oppfattet som klagete eller at det faktisk reelt er et problem.

Og jeg synes mange i disse sakene regelrett er sytete. Det er overhodet ikke mulig å ha sykehus/fødestue innenfor en halvtimes radius til alle.

Dette er i mine øyne like teit som de 10 som bor på ei øy og får fastlandsforbindelse til flere millioner/milliarder. Man har et valg på hvor man bosetter seg...

Det å bruke statlige midler på en slik måte er for meg feil.

Samtidig, jeg er for bosetting i distriktene, og skal være med på støtte det, men ikke til hvilken som helst pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Mitt syn på sykehusproblematikken er nok sterkt farget av at jeg ville ha dødd dersom jeg ikke hadde født på et stort og velutstyrt sykehus med topp kompetanse. Dermed har jeg vel indirekte sagt hva jeg mener om den saken. :)

Jeg er enig i at det er altfor mye engelskpåvirkning i norsk. Dvs, jeg sitter nok litt i glasshus her, ettersom jeg selv av diverse årsaker har et ganske så anglifisert språk (føler jeg). Det er helt naturlig at språk tar inn ord fra andre språk - dette er noe som har skjedd til alle tider, men den massive påvirkningen vi har fra engelsk er altfor mye, synes jeg. Spesielt, som du vel også skrev, i de tilfellene hvor det finnes fullgode norske ord.

Når det gjelder Jan Thomas, vil jeg faktisk forsvare ham litt. Det kan godt være at hans språkbruk er affektert og tilgjort, og dessuten påvirket av den sjargongen han omgir seg med til daglig, men det er også sånn at dersom man er veldig påvirket av et annet språk fordi man f.eks. har bodd i et annet land i årevis, så påvirker det faktisk morsmålskompetansen på en måte som gjør at man får en endret språkfølelse for eget språk. Jeg har selv merket dette. For eksempel har jeg av og til problemer med å plassere setningsadverbial i norsk, og noen ganger kan dette føre til at jeg har en litt merkelig ordrekkefølge. Dette er noe som slår meg når jeg i ettertid leser ting jeg har skrevet. :)

(Og en digresjon: Selv om det å forholde seg veldig mye til andre språk i hverdagen altså kan korrumpere enkelte aspekter av morsmålsforståelsen, er den totale effekten allikevel positiv, i og med at man får bedre språkforståelse sånn generelt sett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Og NB: Når jeg skriver "språkforståelse" osv, mener jeg ikke persepsjon og forståelse, men den generelle kompetansen man har som morsmålstaler, som blant annet gjør en i stand til å lage velformede setninger på morsmålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese deres innspill i sykehusdiskusjonen, onyx, O'hara og Ludovie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovie: Når det gjelder Jan Thomas, så tenkte jeg det i det jeg skrev det, at det ikke var det aller beste eksempelet. For jeg forstår at språket blir påvirket når man har bodd utenlands. Det jeg egentlig reagerer på er nordmenn som ikke skulle ha noen grunn til å bli "språkforvirret", oversetter engelske uttrykk til norsk, og når de i tillegg kanskje selv tror de skriver godt norsk fordi de opplever at de ikke skriver engelske uttrykk når de faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

... og jeg tror/synes egentlig at du har rett mht Jan Thomas, og at han dermed er et godt eksempel på det du skrev om. For det er, vil jeg tro, ikke bare naturlig engelskpåvirkning der, men også en god del teit språkbruk fra moteverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og jeg tror/synes egentlig at du har rett mht Jan Thomas, og at han dermed er et godt eksempel på det du skrev om. For det er, vil jeg tro, ikke bare naturlig engelskpåvirkning der, men også en god del teit språkbruk fra moteverdenen.

Hihi, ok. :fnise: Da slår vi fast at han er en mann som er forståelig språkforvirra, men på en noe bevisstløs, litt irriterende og pompøs måte.

Ellers har jeg ikke noe i mot Jan Thomas. Vi trenger vel noen sånne lett-krenkbare og positive mennesker i media også (om alle hadde vært Siv J, ville det blitt lite koselig). Neida, men han er en mann som stadig diskuteres i lunsjen på jobb, av alle ting, men jeg syns ærlig talt det er andre ting som bidrar mer til utseendepress enn han der. Moteblogger f.eks, tror jeg skaper mye mer press på unge folk enn en mann som mener at alle har noe vakkert ved seg. Jeg ble bl.a. skremt av den tråden her inne om hun som vil ha kroppen til hun blogge-fotballfrua. Det der er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på grunnen til at jeg ikke bør se på "X-faktor" når jeg kjeder meg alene hjemme. Det ække kult å x'e ut barn, altså...

Litt teit å kommentere på et litt kjipt underholdningsprogram kanskje, men jeg syns de kunne ha avvist disse småttisene på en litt mer skånsom måte enn å trykke på den fæle knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ny uke, nye muligheter. I dag startet jeg dagen med å pønske ut den perfekte practical joken (sånn apropos engelsk-påvirkning...) på sjefen min. Han har lagt opp til det selv, for å si det sånn, så det er helt uunngåelig. Ble plutselig litt paranoid på at noen fra jobb kan lese her, så av frykt for å bli (person)gjenkjent, tror jeg at jeg skal la være å skrive hva vi skal gjøre. Men la oss bare si at noen kommer til å få seg en overraskelse på mandag.

Så har jeg avtalt geografi-prøve med Herr V neste uke. :fnise: Jeg var ærlig talt en som ikke gjorde alt for mye lekser i skoletiden (her kommer det fram), da jeg dessverre innså at jeg kunne få gode karakterer ved å nipugge kvelden før. Jeg tror det har gjort at jeg syns jeg har noen hull i allmennkunnskapen siden jeg ikke leste jevnlig, hovedsaklig når det gjelder historie, men også noe geografi faktisk. Nå tror jeg ikke at jeg er dårligere på slike fakta enn gjennomsnittet, men jeg omgir meg nå en gang med folk som kan masse sånt på rams, noe som gjør at jeg i spill- og quiz-sammenheng kan føle meg litt underlegen. Nå har jeg riktignok andre områder hvor jeg kan ta igjen dette, men likevel. Jeg har vært på quiz to ganger i det siste, noe jeg ikke har vært på flere år, noe som har fått meg til å søke ny (egentlig gammel) kunnskap.

Derfor starter vi med en god gammeldags prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble i veldig sommerstemning av dette bildet. Aner jo ikke hvordan kjolen ser ut forfra, men fikk akutt lyst på noe flagrende til sommeren.

(Og det til tross for at jeg på en måte disset bloggen bildet kom fra i en tråd tidligere i dag.)

I tillegg tenkte jeg her om dagen på sykling sene sommerkvelder hjem fra byn, og hvor herlig det blir. Nå fikk jeg i det hele tatt enda mer lyst til å trille eller traske gatelangs en sen og varm kveld.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt har jeg ikke lest et kvidder til geografiprøven jeg og Herr V skal ha, så det blir nok utsatt til påskeferien. Vi skal nemlig på tur, bl.a. til Paris, og jeg ser for meg oss syklende rundt, for så å slenge oss anpustne ned på en benk. Og der kan vi høre hverandre i verdens hovedsteder med et hode liggende i et fang. :fnise:

I det siste har jeg rett og slett vært så glad for at våren er kommet, at jeg har oppholdt meg mest utendørs. Jeg hadde årets første sykkeltur en kveld, noe som var nesten magisk. Vi syklet sikksakk i gatene her vi bor, mens vi diskuterte arkitektur. Og det slo meg at det er 10 år siden jeg brått ble forelska i mannen min. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt min første løpetur utendørs! Dvs. det er en del dager siden nå, men fint var det. Hm, kanskje ikke direkte fint, siden det var så glatt og vått at jeg var nær ved å skli uti vannet jeg løp rundt. Men deilig var det hvertfall. Jeg satser på å få løpt ute hver uke framover, en gang eller to. I tillegg har jeg en fast intervalløkt inne som jeg gruer meg like mye til hver gang. Satser på at formen stiger noe fram mot løpet jeg skal delta i (selv om jeg egentlig ikke tar det veldig seriøst, siden det er en jobb-greie og alle andre tilsynelatende egentlig er skadet eller i dårligere form enn planlagt). Dessverre er tre løpeøkter på grensa for hva beina mine tåler, hva fare for beinhinnebetennelse angår. Burde kanskje egentlig holde meg til to og gjør ofte det. (Har også en fast styrkeøkt som jeg alltid holder på, selv om kondisjon stort sett alltid frister meg mer.)

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...