Gå til innhold

Servere vin til maten i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jammen godt for meg at jeg kan innta min vin uten dine inkvisitoriske blikk i ryggen da , jeg håper jammen ikke dette og blir lovregulert .

f.eks :"det er bare lov å drikke alkohol etter kl 19.00 , og kun på fredag og lørdag . Personer under 18 år kan ikke oppholde seg i samme bygning som alkoholen inntas "

Hahah..Så folk skal ikke få lov å ha sine egene meninger uten at du er frekke mot de?? Klarer du ikke å diskutere på ett sakelig plan uten å komme med så usakelige argumenter?

Jeg så ikke at anonym skrev noe ang folk i byggningen osv.Men folk må da få lov å lavære å servere alkohol mitt på dagen hvis de ikke føler for sånt? Eller skal man tilpasse seg sånne gjester som deg som ikke klarer å nyte maten uten vin?

Endret av mirandaa
Skrevet (endret)

Hjelpes. At du bare drikker vin for å bli beruset betyr da ikke at alle andre gjør det? Og at du ikke har kunnskap om vin betyr da ikke at det ikke finnes kunnskap å ha, som kan gi andre en annen opplevelse av det enn det du har? Det er som om jeg skulle si at opera eller veteranbiler er meningsløst, bare fordi jeg ikke forstår meg på det. Veteranbil? Hva er vitsen med det? Gjør ikke en 2005-modell samme nytten? Og opera? Neida, bare skru på P4.

Det er én ting å ikke ha peiling på noe, men da bør man ihvertfall late som om man innser at det kan være noe man ikke forstår.

Jeg sa ikke at jeg drikker vin for å bli beruset, men jeg sa at jeg kjenner det etter de første slurkene og dét er digg. Imidlertid blir det totalt 12 flasker øl i året og en flaske vin (sånn ca.). Så det er ikke snakk om å bli hengedrita her.

Men... Hvorfor drikker man alkohol, hvorfor røyker man, hvorfor tar man dop? Jo, nytelse. Og hva går nytelsen ut på? Jo, rus.

Endret av Sobril
Skrevet

Det jeg synes er rarest med denne tråden er at alle er så kategoriske her. De som er mot alkohol til maten i konfirmasjon og dåp vinkler det som at de som serverer alkohol til maten "ikke klarer seg uten", og at det ikke passer seg etc.

Det er jo ikke det er snakk om? Det virker liksom som om enkelte her tror at man enten har flatfyll, (som ja, det er jeg helt enig i at barn skal skjermes for, jeg vil gjerne skjermes for det selv...)

Eller totalavholds. Det finnes liksom ingen mellomting?

Selvfølgelig, JA de aller fleste KAN "klare" seg uten alkhol til et godt måltid, men hvorfor skal man "skjerme" noen for å se at alkholol kan inntas med måte og i kontrollerte forhold?

Jeg tror det har noe med at endel ser "alkohol", og så går teppet ned, mens de som synes vinservering er greit fokuserer på andre sider av vininntaket enn alkoholinnholdet. Vin er ikke bare alkohol.

Skrevet

Hahah..Så folk skal ikke få lov å ha sine egene meninger uten at du er frekke mot de?? Klarer du ikke å diskutere på ett sakelig plan uten å komme med så usakelige argumenter?

Jovisst jeg er bare så drittlei av "passer seg ikke " og "hører ikke hjemme " og "er helt unødvendig " jeg har virkelig ikke noe imot at folk har alkoholfrie konfirmasjoner . Jeg ville heller ikke reagert om jeg ble invitert på middag uten vin , det er helt greit .

Men jeg synes disse uttrykkene lukter av sladring på butikken om de fææææle alkisene som serverer alkohol kl 14.00 . Skrik , ring barnevernet , ungen så en ølflaske .

Skrevet

Jovisst jeg er bare så drittlei av "passer seg ikke " og "hører ikke hjemme " og "er helt unødvendig " jeg har virkelig ikke noe imot at folk har alkoholfrie konfirmasjoner . Jeg ville heller ikke reagert om jeg ble invitert på middag uten vin , det er helt greit .

Men jeg synes disse uttrykkene lukter av sladring på butikken om de fææææle alkisene som serverer alkohol kl 14.00 . Skrik , ring barnevernet , ungen så en ølflaske .

Så om du er dritlei at folk har slike meninger,så kanskje ikke lese tråden.Hva om folk ikke syntes det passer seg da? Problemet med denne tråden er at ingen får lov å si meningene sine uten å få unøvendige kommentarer...

Skrevet

Så om du er dritlei at folk har slike meninger,så kanskje ikke lese tråden.Hva om folk ikke syntes det passer seg da? Problemet med denne tråden er at ingen får lov å si meningene sine uten å få unøvendige kommentarer...

Men er det greit da når en sier at en syns det er greit med vin i konfirmasjon , så kommer en å svarer etterpå at nei, det passer seg ikke ?

Jeg har og lov å si hva jeg mener , og når man skriver på forum må man nesten regne med å få reaksjon på meningene sine . Hvis man ikke vil ha det er det sikkert like greit å åpne word .

grumble grumble (går å skyter en champagnekork i taket )

Skrevet

Men er det greit da når en sier at en syns det er greit med vin i konfirmasjon , så kommer en å svarer etterpå at nei, det passer seg ikke ?

Jeg har og lov å si hva jeg mener , og når man skriver på forum må man nesten regne med å få reaksjon på meningene sine . Hvis man ikke vil ha det er det sikkert like greit å åpne word .

grumble grumble (går å skyter en champagnekork i taket )

Ja de som er drit lei andres meninger kan jo åpne world de også :lur: Så lenge folk kan diskutere på ett sakelig plan uten å slenge dritt hadde jeg blitt glad.Men her kan man tydeligvis ikke like,eller ikke like vin.Her skal man også helst overdriver hva folk sier .Anonym sa sin mening og du begynner å hyle om lovverket?

"Jeg syntes ikke akohol hører i ett dåp eller komfermasjon som gjerne begynner i 14 tiden på en søndag.."

"Jammen godt for meg at jeg kan innta min vin uten dine inkvisitoriske blikk i ryggen da , jeg håper jammen ikke dette og blir lovregulert .

f.eks :"det er bare lov å drikke alkohol etter kl 19.00 , og kun på fredag og lørdag . Personer under 18 år kan ikke oppholde seg i samme bygning som alkoholen inntas ""

Skrevet

Ja de som er drit lei andres meninger kan jo åpne world de også :lur: Så lenge folk kan diskutere på ett sakelig plan uten å slenge dritt hadde jeg blitt glad.Men her kan man tydeligvis ikke like,eller ikke like vin.Her skal man også helst overdriver hva folk sier .Anonym sa sin mening og du begynner å hyle om lovverket?

"Jeg syntes ikke akohol hører i ett dåp eller komfermasjon som gjerne begynner i 14 tiden på en søndag.."

"Jammen godt for meg at jeg kan innta min vin uten dine inkvisitoriske blikk i ryggen da , jeg håper jammen ikke dette og blir lovregulert .

f.eks :"det er bare lov å drikke alkohol etter kl 19.00 , og kun på fredag og lørdag . Personer under 18 år kan ikke oppholde seg i samme bygning som alkoholen inntas ""

Jeg oppfatter "passer seg ikke " og "hører ikke hjemme " som at man synes at folk som gjør disse tingene som ikke "passer seg " gjør noe galt . Dersom du legger en helt annen betydning i ordene snakker vi forbi hverandre .

Skrevet

"passer seg ikke"

etter MIN definisjon en betegnelse på settningen "passer seg ikke".

Jeg får ikke så "fy fy " følelse av settningen

Skrevet

"passer seg ikke"

neivel, det gjør jeg .

Skrevet

"passer seg ikke"

:klø: Hvordan kan man unngå å få en negativ fornemmelse av "passer seg ikke"!?

Skrevet

:klø: Hvordan kan man unngå å få en negativ fornemmelse av "passer seg ikke"!?

Forde jeg ikke får det?

Skrevet

Selvfølgelig, JA de aller fleste KAN "klare" seg uten alkhol til et godt måltid, men hvorfor skal man "skjerme" noen for å se at alkholol kan inntas med måte og i kontrollerte forhold?

Skulle tro at det var bra for dagens ungdom i konfirmantalder å se at foreldre og andre voksne kan innta alkohol med måte og på "sivilisert" vis. For de fleste 13-14 åringer har vel allerede drukket seg fulle i smug (for ikke snakke om begynt å ha sex, røyke og det som verre er). Når foreldrene istedet har et så anstrengt forhold til alkohol at det ikke kan serveres et glass vin til middagen i et selskap, da signaliserer de vel heller at alkohol er "farlig" og noe man skal passe seg for - hva er vel mer spennende enn det?

Skrevet

Hvorfor skal ikke konfirmanten (hovedpersonen) få kose seg like mye som gjestene? Det er han/hennes fest. Det er ikke nødvendig å friste de :sjenert:..

Haha. De fleste konfirmanter sitter da ikke å koser seg med et glass vin. De syns det smaker piss og foretrekker brus. (med mindre de skal drikke seg drita en kveld og presser det i seg, noe de trolig ikke velger å gjøre i sin konfirmasjon)

Skrevet

Men... Hvorfor drikker man alkohol, hvorfor røyker man, hvorfor tar man dop? Jo, nytelse. Og hva går nytelsen ut på? Jo, rus.

Snakk for deg selv.

Annonse
Skrevet

Jeg syntes ikke akohol hører i ett dåp eller komfermasjon som gjerne begynner i 14 tiden på en søndag..

Så når sånn ca er det lov å sprette ølkorken i følge deg da? Helst etter kl 23 lørdag kveld, når alle barn har lagt seg, slik at de ikke ser at du tar en slurk av djevelens verk?

Skrevet

Spørs vel litt på familien tror jeg. Hos meg hadde det vært merkelig å ikke servere alkohol i konfirmasjoner/barnebursdager med familie. I min familie er det alltid alkohol i bildet (men så er faren min som regel full og da) og jeg har alltid trodd det var normalt å servere alkohol i slike situasjoner. Nå fikk jeg jaggu meg sett ting fra en annen side. Jeg fikk to øl i konfirmasjonen min og det sto øl og vin og sprit tilgjengelig (og blandevann). Såklart var det lettøl, farris, brus og vann også, men må si det at jeg hadde lurt på om familien hadde slått seg kraftig hvis jeg kom i en barnebursdag/konfirmasjon til noen i familien og de IKKE serverte alkohol..

Jeg ville spurt konfirmanten. :) Det er tross alt hennes/Hans dag. :)

Skrevet

Jeg sa ikke at jeg drikker vin for å bli beruset, men jeg sa at jeg kjenner det etter de første slurkene og dét er digg. Imidlertid blir det totalt 12 flasker øl i året og en flaske vin (sånn ca.). Så det er ikke snakk om å bli hengedrita her.

Du skrev også "Grunnen til at man drikker vin til maten er for Guds skyld ikke smaken. Grunnen til at man drikker vin overhodet er alkoholen.". Det var det jeg svarte på, og siden du ikke kan vite hvorfor alle andre drikker vin, antok jeg at det var deg selv du snakket om. Jeg vil nemlig ha meg frabedt å bli fortalt om at jeg drikker vin kun for alkoholens skyld, for det stemmer ikke. Det er én ting at du ikke har sansen for vin utover at det er en kilde til beruselse for deg, men du må da se at andre kan ha en annen innstilling til det? Eller mener du faktisk på ramme alvor at vin er sammenlignbart med dop, fordi den absolutt eneste gleden man kan ha av det er en rusfølelse?

Skrevet (endret)

Så når sånn ca er det lov å sprette ølkorken i følge deg da? Helst etter kl 23 lørdag kveld, når alle barn har lagt seg, slik at de ikke ser at du tar en slurk av djevelens verk?

Du er ett flott eksempel på at det ikke går ann å diskutere alkohol inne på NP uten å oppføre seg som ett barn når de diskuterer.

Hvis folk ikke vil drikke kl 2 på en søndag skal de vell få lov til det. Du er mest sannsynligvis aldri bedt i den komfermasjonen uansett

Endret av mirandaa
Skrevet

Du er ett flott eksempel på at det ikke går ann å diskutere alkohol inne på NP uten å oppføre seg som ett barn når de diskuterer.

Hvis folk ikke vil drikke kl 2 på en søndag skal de vell få lov til det. Du er mest sannsynligvis aldri bedt i den komfermasjonen uansett

Ingen skal tvinges til å drikke om de ikke vil, det er det ingen som har påstått. Det er snakk om å kunne drikke visst man vil, på det tidspunktet man vil.

Hvorfor er det sannsynlig at Summerjoy ikke blir bedt i en konfirmasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...