Gå til innhold

Servere vin til maten i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men hvorfor skal man måtte "vise" barna at man kan drikke alkohol?

De kommer garantert ikke til å kun drikke et eller to glass når de begynner å drikke uansett.

Du vrir og vender ting bort fra hva jeg skrev. Les igjen. Jeg skrev om å vise måtehold, så ikke deres eneste bilde av alkohol blir fyll fra venner og jevnaldrende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vrir og vender ting bort fra hva jeg skrev. Les igjen. Jeg skrev om å vise måtehold, så ikke deres eneste bilde av alkohol blir fyll fra venner og jevnaldrende.

Jeg skjønner hva du mener, og føler ikke jeg vrei meg bort fra det på noen måte, men man har alle egne meninger og synspunkter.

Jeg prøver ikke å pakke på deg mine synpunkter, men personlig syns jeg ikke man "trenger"(skriver i apostrof for å understreke at jeg skjønner forskjellen på å trenge og å nyte.) å drikke alkohol i sammensetninger hvor barna er tilstede.

Hver sitt valg, og i dette tilfelle får familien gjøre som de selv vil og hva som passer sine vaner, ønsker og meninger.

Det blei spurt om hva man syns - og jeg syns ikke det er nødvendig.

Skrevet

Men hvorfor skal man måtte "vise" barna at man kan drikke alkohol?

De kommer garantert ikke til å kun drikke et eller to glass når de begynner å drikke uansett.

Du mener sikkert ikke å være så bastant som du uttrykker deg her, men det vet du ingenting om. Jeg vokste opp med vin som en naturlig del av livet og drakk faktisk ikke mer enn et glass eller to da jeg kom i den alderen. Men det hadde sikkert sammenheng med at vin ikke først og fremst var et rusmiddel for meg, som det tydeligvis er for de fleste andre i denne tråden.

Skrevet

Grunnen til at man drikker vin til maten er for Guds skyld ikke smaken. Grunnen til at man drikker vin overhodet er alkoholen. Om ikke man blir full, så vil man gjerne ha denne bitte-lille rusen man får etter et glass. Når JEG har drukket to slurker vin, så kjenner jeg en varme bre seg i armene (helt sant). Og det er deilig - kjempedeilig. Rus er DIGG, men rus har ingenting å gjøre i selskap med barn!

Da bure en god alkoholfri vin gjøre susen, hvis det er slik at VIN hever smaken og ikke alkoholen...

Hjelpes. At du bare drikker vin for å bli beruset betyr da ikke at alle andre gjør det? Og at du ikke har kunnskap om vin betyr da ikke at det ikke finnes kunnskap å ha, som kan gi andre en annen opplevelse av det enn det du har? Det er som om jeg skulle si at opera eller veteranbiler er meningsløst, bare fordi jeg ikke forstår meg på det. Veteranbil? Hva er vitsen med det? Gjør ikke en 2005-modell samme nytten? Og opera? Neida, bare skru på P4.

Det er én ting å ikke ha peiling på noe, men da bør man ihvertfall late som om man innser at det kan være noe man ikke forstår.

Skrevet

Nå drar jeg det litt bort fra hovedspørsmålet her, men siden så mange er opptatt av at vin bedrer maten.

Jeg har ikke peiling på vin og liker ikke vin. Men dere som liker vin: likte dere det første glasset eller drakk dere fordi det var alkohol i det som ung? Første ølen er ikke god, første røyken er ikke god, men ungdommer fortsetter fordi det er "kult" og man venner seg til å like smaken. Er det annerledes med vin?

Skrevet

Jeg har vært i bryllup med og uten alkohol, det spørs hva brudeparet ønsker.

I dåp og konfirmasjon har jeg aldri opplevd at det serveres alkohol, det syns jeg ikke passer seg.

I dåpen er det er fest for et lite barn, syns det høres helt rart ut å skulle ha alkohol.

I konfirmasjon er det konfirmantens store dag, så dette må være opp til konformanten.

Selv hadde jeg blitt veldig skuffa og lei meg om det ble servert alkohol i min konformasjon, siden jeg var helt imot alkohol på den tiden.

Skjønner jo hva eksen din mener. I finere middager som arrangeres for voksne serverer man jo alkohol, men ikke i en konfirmasjon!

Søsteren min skal konfirmere seg nå, og det er helt uaktuelt å ha alkohol inn i bilde suden hun er imot drikking generelt blandt tenåringer.

Skrevet

Må bare skyte inn. En kusine av meg valgte ikke å konfirmere seg. Istedenfor holdt foreldrene en fest for henne på 18-årsdagen hennes der tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre ble invitert.

Det var ikke noe alkohol-servering fordi hun ikke ønsket det, noe som ble respektert.

I min familie er det mange som koser seg med alkohol, men som ikke har noe problem med å kose seg uten.

Skrevet

Jeg har vært i bryllup med og uten alkohol, det spørs hva brudeparet ønsker.

I dåp og konfirmasjon har jeg aldri opplevd at det serveres alkohol, det syns jeg ikke passer seg.

I dåpen er det er fest for et lite barn, syns det høres helt rart ut å skulle ha alkohol.

I konfirmasjon er det konfirmantens store dag, så dette må være opp til konformanten.

Selv hadde jeg blitt veldig skuffa og lei meg om det ble servert alkohol i min konformasjon, siden jeg var helt imot alkohol på den tiden.

Skjønner jo hva eksen din mener. I finere middager som arrangeres for voksne serverer man jo alkohol, men ikke i en konfirmasjon!

Søsteren min skal konfirmere seg nå, og det er helt uaktuelt å ha alkohol inn i bilde suden hun er imot drikking generelt blandt tenåringer.

"Det passer seg ikke " er virkelig noe av det mest provoserende jeg kan tenke meg ;)

Skrevet (endret)

Jeg liker veldig godt pepsimax. VELDIG godt. Jeg synes middag er digg hvis jeg får ha pepsimax til. Men skulle jeg komme til et selskap hvor de ikke hadde det, så nyter jeg fortsatt maten. Jeg bare drikker noe annet til. Ja, jeg liker vin også.

Jeg regner virkelig med at ingen her blir sure eller sjokkerte hvis de kommer til en konfirmasjon hvor der ikke serveres alkohol. Jeg går også utifra at dere koser dere, og nyter maten som alle andre, drikker det vertskapet har servert og er fornøyd med det, og drikker heller det vinglasset til neste middag, uten å ha mistet noe livskvalitet av den grunn.

Synes man det er naturlig å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, uten å nødvendigvis ha noen dramatisk grunn til det, så serverer man ikke det, da. Jeg er sikker på at alle koser seg likevel!

Endret av Jade
Skrevet

"Det passer seg ikke " er virkelig noe av det mest provoserende jeg kan tenke meg ;)

:jepp:

Skrevet

Jeg liker veldig godt pepsimax. VELDIG godt. Jeg synes middag er digg hvis jeg får ha pepsimax til. Men skulle jeg komme til et selskap hvor de ikke hadde det, så nyter jeg fortsatt maten. Jeg bare drikker noe annet til. Ja, jeg liker vin også.

Jeg regner virkelig med at ingen her blir sure eller sjokkerte hvis de kommer til en konfirmasjon hvor der ikke serveres alkohol. Jeg går også utifra at dere koser dere, og nyter maten som alle andre, drikker det vertskapet har servert og er fornøyd med det, og drikker heller det vinglasset til neste middag, uten å ha mistet noe livskvalitet av den grunn.

Det er ingen her som har sagt at det på død og liv SKAL serveres alkohol for at en konformasjon skal være vellykket, men om man KAN..

Skrevet (endret)

Haha, kanskje jeg hørtes litt gammeldags ut, men jeg syns ikke noe om at det serveres alkohol i barnedåp, det er jo å en måte en barnebursdag :)

Og i konfirmasjoner det jo opp til hver enkelt. Men om konfirmanten ikke ønsker alkohol, så bør det respekteres syns jeg.

Men vet det er en del foreldre som ikke bryr seg o at 14/15 åringen får et glass i konfirmasjonen sin.

F.eks i Italia eller spania får tenåringene vin til maten sammen med foreldrene. De lærer å nyte alkohol istedenfor å drikke seg fra sans og samling.

Men allikvel, det spørs hva man er vandt med.

Endret av meridian
Skrevet

Synes man det er naturlig å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, uten å nødvendigvis ha noen dramatisk grunn til det, så serverer man ikke det, da. Jeg er sikker på at alle koser seg likevel!

Nettopp! Det er da vertskapet som bestemmer, og hyggelig har man det (forhåpentligvis) uansett om det er vin eller brus i glassene.

Skrevet

Nå drar jeg det litt bort fra hovedspørsmålet her, men siden så mange er opptatt av at vin bedrer maten.

Jeg har ikke peiling på vin og liker ikke vin. Men dere som liker vin: likte dere det første glasset eller drakk dere fordi det var alkohol i det som ung? Første ølen er ikke god, første røyken er ikke god, men ungdommer fortsetter fordi det er "kult" og man venner seg til å like smaken. Er det annerledes med vin?

Jeg kan ikke huske hvordan det første glasset var, men jeg drakk stort sett ikke øl eller sprit før jeg var nærmere tjue, fordi jeg ikke likte smaken. Det finnes jo så mange typer vin, og jeg drakk bare det jeg likte (som er ganske så søtt når man er ung, så jeg kjøpte jo bare skvip). Jeg har uansett aldri drukket for å bli full. Jeg tviler ikke på at det er mange som gjør det, og det er nok uansett en viss grad av tilvenning tilstede, men det er det jo med muggost og lutefisk også.

Skrevet

Vin er helt unødvendig i konfirmasjon! Klarer man ikke en god middag uten alkohol, har man et problem.

Jeg syns ikke alkohol hører hjemme der det er barn uansett tilstelning.

Hvorfor skal ikke konfirmanten (hovedpersonen) få kose seg like mye som gjestene? Det er han/hennes fest. Det er ikke nødvendig å friste de :sjenert:..

Skrevet (endret)

Det er ingen her som har sagt at det på død og liv SKAL serveres alkohol for at en konformasjon skal være vellykket, men om man KAN..

Klart man kan, hvis konfirmanten og foreldrene ønsker det. Og hvis det ikke er problematikk med noen av gjestene i forhold til alkohol (alkoholiker eller klarer ikke stoppe før man blir beruset).

Endret av Jade
Skrevet

Jeg synes ikke alkohol hører hjemme på en konfirmasjon. For det første fordi hovedpersonen ikke er gammel nok til å drikke, og for det andre at selskapet er på dagtid(ihvertfall i de konfirmasjonene jeg har vært i).

Selv er jeg glad i et glass vin til god mat, men i dette tilfellet synes jeg settingen blir feil.

Skrevet

Det jeg synes er rarest med denne tråden er at alle er så kategoriske her. De som er mot alkohol til maten i konfirmasjon og dåp vinkler det som at de som serverer alkohol til maten "ikke klarer seg uten", og at det ikke passer seg etc.

Det er jo ikke det er snakk om? Det virker liksom som om enkelte her tror at man enten har flatfyll, (som ja, det er jeg helt enig i at barn skal skjermes for, jeg vil gjerne skjermes for det selv...)

Eller totalavholds. Det finnes liksom ingen mellomting?

Selvfølgelig, JA de aller fleste KAN "klare" seg uten alkhol til et godt måltid, men hvorfor skal man "skjerme" noen for å se at alkholol kan inntas med måte og i kontrollerte forhold?

Skrevet

Jeg syntes ikke akohol hører i ett dåp eller komfermasjon som gjerne begynner i 14 tiden på en søndag..

Skrevet

Jeg syntes ikke akohol hører i ett dåp eller komfermasjon som gjerne begynner i 14 tiden på en søndag..

Jammen godt for meg at jeg kan innta min vin uten dine inkvisitoriske blikk i ryggen da , jeg håper jammen ikke dette og blir lovregulert .

f.eks :"det er bare lov å drikke alkohol etter kl 19.00 , og kun på fredag og lørdag . Personer under 18 år kan ikke oppholde seg i samme bygning som alkoholen inntas "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...