Gå til innhold

Servere vin til maten i konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jeg svært uenig i. Dette er noe tillært. Akkurat som den første sigaretten smaker vondt, så smaker også det første vinglasset like ille. Smaken er som baken selvsagt, og jeg drikker selv et glass vin innimellom, men at maten blir noe bedre av den grunn kan jeg ikke forstå. Det må i såfall være at maten smaker så vondt at man trenger alkohol for å glemme hvor fælt maten smaker :gjeiper:

...så fordi du ikke liker vin kan du ikke skjønne at andre gjør det? Merkelig da, at det er såpass mange kurs med vinsmakinger rundt om i landet, og at det å matche mat og vin omtrent er en egen vitenskap. Jeg kan sitte med ett og samme vin- eller ølglass en hel kveld og smake og lukte meg frem til alle de ulike aromene og smakene, og kose meg med det. Og jeg synes det er morsomt å prøve ulike kombinasjoner med mat og vin/øl for å se hvordan de komplementerer (eller fullstendig ødelegger) hverandre. Hvis jeg serverer folk mat, er det viktig at drikken står til resten av måltidet. Det bidrar til en mye mer helhetlig matopplevelse når drikken fremhever enkelte av smakene i maten og omvendt. Og har man et snev av kunnskap om mat og drikke så setter man pris på det.

Når dte gjelder konfirmasjoner så ser jeg det som en selvfølge at det første man gjør er å spørre konfirmanten om hva h*n synes. Så lenge denne personen synes det er greit og så lenge de voksne i familien har et avslappet forhold til alkohol og kan å sette (gastronomisk) pris på et godt glass med øl eller vin, så synes jeg faktisk det ville vært synd å ikke ha det med. Det kommer jo an på middagen og; som Tante M nevner er det kanskje ikke noe poeng i å velge viner til tørre greier med brun saus, men om man har en skikkelig middag hører det hjemme.

Jeg reagerer litt på at flere tolker dette dithen at "folk må ha alkohol". Det er jo ikke akkurat alkoholen som er poenget, men smaken. At alkohol ikke har noe å gjøre i konfirmasjoner pga inntrykket det gir kunne jeg ikke vært mer uenig i. Jeg vil at mine fremtidige barn skal få se at det går an å kose seg med et glass vin ved siden av god mat for smakens skyld, og at det å ta ett glass betyr at man må ta ett til. Å demonisere alt alkoholholdig og gjøre det farlig og forbudt tror jeg ikke akkurat bidrar til at ungen får et avslappet forhold til alkohol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det ikke andre ting å drikke som passer til mat. Eller er det bare vin som gjør maten komplett? Er så glad jeg kan kose meg med mat ,selv om det bare er brus jeg får.

Skrevet

Vi hadde alkohol i min konfirmasjon, ikke noe problem. De serverte også alkohol i sønnen til søskenbarnet mitt sin konfirmasjon, det var heller ikke noe problem i det hele tatt. Jeg forstår ikke hvorfor det er så farlig, det er jo ikke slik at folk drikker seg fulle.

Skrevet

Vi hadde alkohol i min konfirmasjon, ikke noe problem. De serverte også alkohol i sønnen til søskenbarnet mitt sin konfirmasjon, det var heller ikke noe problem i det hele tatt. Jeg forstår ikke hvorfor det er så farlig, det er jo ikke slik at folk drikker seg fulle.

Så forde ingen drakk seg fulle i disse to komfirmasjonene så gjør ingen det?

Skrevet

Så forde ingen drakk seg fulle i disse to komfirmasjonene så gjør ingen det?

Det har helt sikkert skjedd, men jeg tror de fleste eier litt folkeskikk og lar være å drikke seg særlig fulle. Dessuten er det jo bare å begrense alkoholen, det er jo opp til de som arrangerer konfirmasjonen hvor mye alkohol som skal bli servert. Jeg ser rett og slett ikke problemet med at voksne folk skal få nyte et glass eller to til maten.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å se så svart/hvitt på dette som mange her gjør... jeg konfirmerte meg aldri selv, men i min fetters konfirmasjon ble det servert drikke til maten til de voksne gjestene som ikke kjørte. Og de fleste gjestene er jo tross alt voksne (det var onkler, tanter, eldre søsken/søskenbarn, foreldre, besteforeldre). Det var ikke "fri" servering slik det virker mer vanlig i bryllup og rene voksenselskap, men et glass øl eller vin, kanskje én enkelt likør eller konjakk til kaffen. Dette er jeg også vant med fra julefeiringer med samme familie; det har alltid, uten unntak, vært et kontrollert alkoholinntak i disse sammenhengene, og jeg opplevde det aldri som negativt (imidlertid har jeg andre dårlige erfaringer med alkohol og familie, men det er en annen historie). Så alkohol kan virkelig være både hyggelig og uproblematisk! Og jeg er selv glad i god vin til mat, selv om jeg nesten aldri drikker til maten hjemme.

Men saken er jo en annen dersom 1) den ene parten i et forhold/foreldrepar ikke er komfortabel med at det serveres alkohol eller 2) man vet at noen er troende til å drikke for mye, og da synes jeg nok det er bedre å droppe alkoholen (i hvert fall i en konfirmasjon, kan gjøre andre vurderinger i et renere voksenselskap) enn at noen skal få dagen ødelagt av bekymring osv.

Skrevet (endret)

Syns det er helt ok. Syns det er værre at det skal være så "uakseptabelt" og forferdelig med litt alkohol. Er da det blir spennende for de unge og stjele med seg en flaske vin og drikke seg drita.

Her sprettet pappa og min eldre fetter en champiz i min bror sin konfirmasjon husker jeg. Det var bare morsomt og stas. (konfirmanten var dog en fornuftig ung mann som ikke ville smake, han foretrakk brus;)) Jeg har vokst opp med at alkohol er noe som nytes i festlige anledninger, og det har aldri vært noe problem. Føler det har gitt meg et avslappet forhold til alkohol, i motsetning til de familiene som gir utrykk for at alkohol er djevelens verk.

Endret av SummerJoy
Skrevet

Voksne folk som drar i konfirmasjoner, drar jo ikke for å drikke seg fulle på vinen som blir servert til maten. Dessuten så tror jeg voksne folk tåler mer enn bare to-tre glass rødvin før de detter av stolen. Det er garantert bare 50% av de voksne som drikker vin likevel, da andre halvparten skal kjøre hjem. Jeg ser virkelig ikke problemet enda med vin til maten!!

Dessuten så syns jeg det på en måte er litt dumt å ikke ha vin til en så god hovedrett som f.eks. lammesteik, elgstein eller hvalkjøtt hvor rødvin passer ypperlig og fremhever smaken på så mange måter.

Skrevet

Finnes det ikke andre ting å drikke som passer til mat. Eller er det bare vin som gjør maten komplett? Er så glad jeg kan kose meg med mat ,selv om det bare er brus jeg får.

Hvem har sagt at det ikke finnes andre ting som passer til eller at man ikke kan nyte maten uten? Det finnes andre ting man kan drikke til, grunnen til at både vin og øl passer så godt til mat er at de har såpass komplekse smaker som kan ta opp i seg mange av elementene ved maten og omvendt - det er vanskelig å få til med f.eks. brus. Selv synes jeg egentlig ikke brus smaker så godt til mat fordi det er alt for søtt, da er nå farris bedre. Men det er selvfølgelig min mening.

Skrevet

Mitt råd er igrunn å høre med konfirmanten , pg å se ann gjestene . dersom konfirmanten ofte opplever stupfulle onkler på familiemiddag er det vel sannsynlig at han ikke ønsker alkohol .

Men de fleste har faktisk ikke dette problemet , og å legge opp levereglene som om hvem som helst plutselig kan bli amøbe å spy på alle pengene konfirmanten har fått , det blir litt søkt .

Og de av dere som ikke liker vin ,det er helt greit det , men det betyr ikke at dere kan bestemme at det skal ikke noen drikke , for det er jo ikke godt !!!

Så som sagt dere må se deres familie ann, høre på konfirmanten , og hverandre .

Skrevet

Selvfølgelig klarer de fleste seg med 1 glass vin til maten. Og de vil ha det for smakens skyld. Hva med alkoholfritt?

Jeg er ingen motstander av alkohol. Jeg drikker bare svært sjelden selv. Og jeg er vokst opp under normale alkoholholdninger tror jeg. Jeg har vært i selskap da jeg var barn hvor det ble servert alkohol uten at det ble fest og fyll.

Jeg mener allikevel det er feil i konfirmasjon. Alkohol til en middag (ofte koldtbord) klokka 13 - 14 på en søndags ettermiddag? Vin til mat er kultur, javel...men det må da vel ikke gjelde alle typer selskap?

Skrevet

Selvfølgelig klarer de fleste seg med 1 glass vin til maten. Og de vil ha det for smakens skyld. Hva med alkoholfritt?

Jeg er ingen motstander av alkohol. Jeg drikker bare svært sjelden selv. Og jeg er vokst opp under normale alkoholholdninger tror jeg. Jeg har vært i selskap da jeg var barn hvor det ble servert alkohol uten at det ble fest og fyll.

Jeg mener allikevel det er feil i konfirmasjon. Alkohol til en middag (ofte koldtbord) klokka 13 - 14 på en søndags ettermiddag? Vin til mat er kultur, javel...men det må da vel ikke gjelde alle typer selskap?

Vi hadde konfirmasjon ifjor , den begynte kl 5 og det var lørdag ;)

Skrevet

Ok, da er det kanskje annerledes nå da, enn når jeg konfirmerte meg for maaange år siden. Da startet konfirmasjonene kl. 11. Lørdag borgerlig og søndag kirkelig. Men noen velger kanskje mange timers "fri" etter det offisielle før man spiser?

Skrevet

Ok, da er det kanskje annerledes nå da, enn når jeg konfirmerte meg for maaange år siden. Da startet konfirmasjonene kl. 11. Lørdag borgerlig og søndag kirkelig. Men noen velger kanskje mange timers "fri" etter det offisielle før man spiser?

neida, det var så mange human etiske konfirmasjoner at det ble holdt i to puljer samme dagen .

Skrevet

Mitt råd er igrunn å høre med konfirmanten , pg å se ann gjestene . dersom konfirmanten ofte opplever stupfulle onkler på familiemiddag er det vel sannsynlig at han ikke ønsker alkohol .

Men de fleste har faktisk ikke dette problemet , og å legge opp levereglene som om hvem som helst plutselig kan bli amøbe å spy på alle pengene konfirmanten har fått , det blir litt søkt .

Og de av dere som ikke liker vin ,det er helt greit det , men det betyr ikke at dere kan bestemme at det skal ikke noen drikke , for det er jo ikke godt !!!

Så som sagt dere må se deres familie ann, høre på konfirmanten , og hverandre .

Feil. Hvis det er foreldre som ikke liker vin,så bestemmer de faktisk om det skal være vin eller ikke.De betalter

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å se så svart/hvitt på dette som mange her gjør... jeg konfirmerte meg aldri selv, men i min fetters konfirmasjon ble det servert drikke til maten til de voksne gjestene som ikke kjørte. Og de fleste gjestene er jo tross alt voksne (det var onkler, tanter, eldre søsken/søskenbarn, foreldre, besteforeldre). Det var ikke "fri" servering slik det virker mer vanlig i bryllup og rene voksenselskap, men et glass øl eller vin, kanskje én enkelt likør eller konjakk til kaffen. Dette er jeg også vant med fra julefeiringer med samme familie; det har alltid, uten unntak, vært et kontrollert alkoholinntak i disse sammenhengene, og jeg opplevde det aldri som negativt (imidlertid har jeg andre dårlige erfaringer med alkohol og familie, men det er en annen historie). Så alkohol kan virkelig være både hyggelig og uproblematisk! Og jeg er selv glad i god vin til mat, selv om jeg nesten aldri drikker til maten hjemme.

Men saken er jo en annen dersom 1) den ene parten i et forhold/foreldrepar ikke er komfortabel med at det serveres alkohol eller 2) man vet at noen er troende til å drikke for mye, og da synes jeg nok det er bedre å droppe alkoholen (i hvert fall i en konfirmasjon, kan gjøre andre vurderinger i et renere voksenselskap) enn at noen skal få dagen ødelagt av bekymring osv.

Enig med deg. Alle i min nære famile (jeg, min mann, mamma, pappa, svigers, barnas tanter og onkler) har et kontrollert forbruk av alkohol, og når man snakker om servering i konfirmasjon handler det om at man blir servert vin til middagen og/eller konjak til kaffen. De voksne vet når de bør avslutte inntaket.

Jeg MÅ ikke ha alkoholholdig drikke i festlige anledninger, og jeg takker ofte nei (fordi jeg ikke har lyst på eller fordi jeg noen ganger ikke kan). Man MÅ heller ikke ha utsøkte kaker til kaffen, men det er jo med på å gjøre festen hyggeligere.

Jeg kan forstå at folk er bekymret for alkoholservering i konfirmasjon dersom noen av de voksne har problemer med å begrense inntaket. Som regel kjenner man de som inviteres i konfirmasjonen godt, og man kjenner deres forhold til alkohol.

En person lengre uti slekten er alkoholiker, og jeg ville aldri servert vin i en konfirmasjon (eller annen familiefestmed barn tilstede) dersom han var invitert fordi jeg vet at han høyst sannsynlig ville hatt problemer med å begrense seg.

Skrevet

Feil. Hvis det er foreldre som ikke liker vin,så bestemmer de faktisk om det skal være vin eller ikke.De betalter

Jada det er greit , det var meningene om at vin i konfirmasjon er forkastelig , det må være opp til hver enkelt familie eller konfirmant . Personlig synes jeg godt konfirmanten kan få et glass champagne dersom han/hun ønsker det .

Skrevet

Synes det er litt merkelig at dette blir en diskusjon?

Dersom noen på død og liv MÅ HA alkohol så tyder vel det på et problem uansett...eller?

Vi hadde ikke alkohol i min konfirmasjon og det synes jeg var veldg bra! Hadde dem spurt meg så hadde jeg nok sagt at det var greit, men jeg hadde ikke likt det.

Gjest Ludovie
Skrevet

Dersom noen på død og liv MÅ HA alkohol så tyder vel det på et problem uansett...eller?

Hallo. Det er ikke snakk om at folk MÅ HA alkohol her. I hvertfall ikke mer enn at de MÅ HA kakebord, pent dekkede bord, gjester som pynter seg, kaffe etter maten, eller andre ting man måtte synes hører med i et konfirmasjonsselskap.

Etter min mening hører vin naturlig med til et godt måltid, på samme måte som at de tingene jeg skisserte ovenfor hører med til et konfirmasjonsselskap.

Og dessuten så er det vel helt motsatt av slik du skriver: Jeg vil tro at de fleste som inviterer gjester som er av den kategorien at de MÅ HA alkohol, unnlater å servere dette, da selskapet ellers vil kunne utarte til å bli lite trivelig.

Skrevet

Det var da mange merkelige oppfatninger om hvordan det er med alkhol til mat da?

Selv er jeg totalavholds, men jeg hadde da ikke reagert på om det ble servert alkohol til konfirmasjonsmiddagen eller i barnedåp?

Og argumentet med at konfirmanten ikke kan drikke alkholo, så da skal ikke gjestene som er gamle nok få det? Om man skal følge den tankegangen, så skal man altså i barnedåpen servere, hm, la meg se: morsmelk eller morsmelkerstatning, siden det er det eneste dåpsbarnet spiser/drikker...?

Nei ærlig talt. Har dere virkelig et så anstrengt forhold til alkohol? Og et så forvridd syn på hvordan folk blir av å innta det til mat? Selv jeg som kun drikker brus vet jo at vin vil fremheve og komplimentere smaken av en god hovedrett.

Og det er klart at om man har folk i familien som ikke er i stand til å begrense seg, så dropper man det. Men under normale forhold, slik jeg regner med at folk flest lever under, så er det da normalt å kunne ta et glass vin eller en øl til maten uten at det utarter seg til flatfyll?

Jeg er vokst opp med at det var normalt med god vin til god mat, men opplevde aldri at de voksne rundt meg var fulle. Tvert i mot opplevde jeg at voksne kunne oppføre seg når de drakk, og jeg opplevde det som et kjempesjokk når jeg siden ble ungdom/voksen med hvordan folk oppførte seg i fylla, for jeg var vant til at folk kunne begrense seg.

Og du som ikke ville at barna dine skulle vokse opp og forbinde alkhol med fest og høytid, er det ikke bedre at de vokser opp og forbinder det med beherskede voksne som koser seg med et par glass til maten, men som ikke blir fulle, enn å forbinde alkhol kun med ungdomsfyll?

Og du som lurte på hva man skule fylle opp glassene med når de to glassene var drukket opp?

I siviliserte omgivelser er det vanlig å servere vann sammen med vinen, slik at man drikker seg utørst på vann eller mineralvann, vinen er ikke tørstedrikk i så måte.

Jeg som er alkholfri vet dette. Jeg ante ikke at det er så mange som har et så anstrengt og uvitende forhold til alkohol?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...