Gjest Hans72 Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Eksen min og jeg har altså en sønn som skal konfirmeres til våren, og dermed har diskusjonene rundt tilstelning av konfirmasjonen så smått begynt å komme. Stort sett har vi vært ganske enige hittil, men nå sliter jeg veldig med å følge henne. Bakgrunnen er at hun anser det som akseptabelt å servere de voksne(dvs. alle over 18 år)et glass vin til middagen i konfirmasjonen. Dette grunnlegger hun med at man i hennes familie er vandt til å få et glass vin til en bedre middag, og at dette dermed vil falle dem naturlig. Jeg er imidlertid uenig med henne, da jeg anser det som unødvendig å servere alkohol(uansett mengde)i en konfirmasjon, all den tid dagen er viet til å feire en person som altså ikke er gammel nok til å drikke alkohol. Spørsmålet mitt, er: Hva mener dere? Er det akseptabelt å servere de voksne gjestene et glass vin til maten i en konfirmasjon? Og er jeg snever som ikke anser det som "naturlig"?
Beauté Skrevet 14. august 2010 #2 Skrevet 14. august 2010 (endret) Jeg har akkurat startet en debatt om konfirmasjon der jeg også bringer dette opp. Selv har jeg erfaring med konfirmasjon UTEN alkohol, så jeg vil nok selv foretrekke å gjøre det samme. Tror det blir store reaksjoner skapt, om man velger å servere alkohol i konfirmasjon/dåp. Endret 14. august 2010 av Beauté
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Jeg synes ikke vin til maten hører hjemme i en konfirmasjon.
Piper Skrevet 14. august 2010 #4 Skrevet 14. august 2010 Det er konfirmantens dag, og da syns jeg det blir helt feil å servere noe hedersgjesten ikke kan drikke. Kanskje konfirmanten har en egen mening om dette, og det konfirmanten ønsker bær vel respekteres, enten det er den ene eller andre veien
Kanutten Skrevet 14. august 2010 #5 Skrevet 14. august 2010 Jeg synes ikke det hører hjemme med alkohol i feiringer som dåp og konfirmasjon.
Gjest Iah Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 Jeg kjenner kun en familie som serverer alkohol i barndåper og konfirmasjoner. Det har vært helt uproblematisk, men det vanligste er nok å ikke inkludere alkohol i slike settinger. Personlig ville jeg ikke servert alkohol i en konfirmasjon.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 Så lenge det ikke er full fest og slikt så ser ikke jeg noe galt i det.
Gjest mamman Skrevet 14. august 2010 #8 Skrevet 14. august 2010 Selvfølgelig er det akseptabelt å servere et glass vin til maten ved en bedre middag, uansett anledning. Selvfølgelig er det heller ikke akseptabelt å gjøre en konfirmasjonsmiddag til en fyllefest. Bare dere vet hva som er akseptabelt for dere - og dette må dere bli enige om . Det er neppe noen her som kan hjelpe deg.
skoeska Skrevet 14. august 2010 #9 Skrevet 14. august 2010 Forstår ikke hva som er så galt i å servere ett glass vin til maten selv om det er en konfirmasjon? Det er jo ikke som om vinen gjør at man har mindre fokus på hedersgjesten for de som påsto det. Det er heller ikke snakk om å drikke seg fulle, men f.eks. ett glass? Fatter ikke hva problemet er.
Beauté Skrevet 14. august 2010 #10 Skrevet 14. august 2010 (endret) Forstår ikke hva som er så galt i å servere ett glass vin til maten selv om det er en konfirmasjon? Det er jo ikke som om vinen gjør at man har mindre fokus på hedersgjesten for de som påsto det. Det er heller ikke snakk om å drikke seg fulle, men f.eks. ett glass? Fatter ikke hva problemet er. Jeg tenker litt på det som en barnebursdag, altså hovedpersonen er ikke gammel nok til å drikke. Og man serverer jo ikke vin i en bursdagsfest heller. Endret 14. august 2010 av Beauté
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #11 Skrevet 14. august 2010 Ser ikke noe problem i par glass vin til maten. Har enda til gode å oppleve fyll i konfirmasjoner og dåp. Er det alkhohol problemer i familien, ville jeg spurt konfirmaten hva h*n synes.
Rabadamtimtim Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Det er jo ikke akkurat snakk om åpen bar eller konjakk til kaffen her... Et glass vin til maten er vel greit så lenge en vet at de som er der klarer å oppføre seg. Skal ikke voksne folk oppføre seg som voksne folk fordi det er en konfirmasjon?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #13 Skrevet 14. august 2010 Jeg er halvt dansk og da jeg ble konfirmert ble det servert vin, der er det i tillegg vanlig at konfirmanten også får vin. Min norske familie syntes dette var helt uproblematisk. Nå skal det sies at jeg likte ikke vin den gangen, så det holdt med en dråpe til meg.
Sweetpea25 Skrevet 14. august 2010 #14 Skrevet 14. august 2010 Jeg synes ikke at vin (eller annen alkohol for den saks skyld) egner seg til en konfirmasjon. Det er konfirmantens dag, og en 14/15 åring er ikke gammel nok til å drikke alkohol, da mener jeg også at gjestene bør klare seg uten vinglasset sitt akkurat på denne dagen!
Gjest navnelapp Skrevet 14. august 2010 #15 Skrevet 14. august 2010 Vi lot konfirmanten sjølv ta stilling til dette, og ho syntest det var heilt ok at det var vin til maten. Vinen sto på ein buffet saman med anna drikke, og folk kunne forsyne seg med det dei ville, det vart ikkje skjenka rundt. Dei fleste i vår familie likar vin, og drikk seg aldri berusa saman med barn. Vi har også hatt vin til barnebursdagar, men eg har aldri sett nokon drikke meir enn to glas vin. Ein slik policy forutset sjølvsagt at ein kontrollerer sitt eige forbruk. Hadde nokon som helst i selskapet ikkje klart å sette grenser for sitt eige alkoholinntak hadde vi nok droppa det.
Gjest navnelapp Skrevet 14. august 2010 #16 Skrevet 14. august 2010 Konfirmanten drakk ikkje vin, sjølv om eg veit at det og skjer i enkelte familiar. Vi held på aldersgrensa.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #17 Skrevet 14. august 2010 Jeg har fått servert vin og øl i barnebursdag også. Synes det er helt greit, så lenge det ikke er snakk om å drikke seg beruset, og det tviler jeg på at folk gjør i en konfirmasjon. Dersom et er folk med et alkoholproblem til stede bør man selvsagt ikke servere det, men det gjelder jo generellt det også.
Fluffe Skrevet 14. august 2010 #18 Skrevet 14. august 2010 Syntes ikke vin har noe i en komfermasjon å gjøre.
Eurydice Skrevet 14. august 2010 #19 Skrevet 14. august 2010 Jeg synes det er helt OK, så lenge dette er personer som har et normalt forhold til alkohol, og vet å styre inntaket, et glass vin til maten bør være uproblematisk selv om det er konfirmasjon.
Meadow Skrevet 14. august 2010 #20 Skrevet 14. august 2010 Jeg synes ikke det er noe problem å servere vin til maten, vin er kultur og hører naturlig med til et bedre måltid, synes jeg. Problemet er vel heller nordmenns drikkekultur (generalisering), og enkelte klarer ikke å drikke vin til maten uten å bli pussa, sånn er det vel bare. Men jeg synes det mest riktige uansett er å spørre konfirmanten, det er hans/hennes feiring, la konfirmanten bestemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå