Gå til innhold

Servere vin til maten i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt enig med sistemann, men allikevel ikke. Finnes det ikke gode alkoholfrie viner? Jeg synes ikke man burde servere alkohol i et selskap til en ung tenåring, akkurat som jeg ikke ville tillatt innendørs røyking. Både nikotin og alkohol er giftstoffer. Selv om det ikke er noe farlig med en røyk eller et glass vin.

Allikevel ser jeg godt poenget med å la ungene vokse opp med et normalt forhold til alkohol. Ikke gjøre det forbudt, for da blir det spennende. Jeg har mange eksempler fra min ungdomstid hvor de som ble totalt nektet alkohol hjemme, var de verste fyllefantene.

Moderat alkoholinntak er helt greit i selskap, selv hvor det er mindreårige tilstede. Men ikke konfirmasjon hvor hedersgjesten selv er for ung til å drikke. Jeg synes 14 år er for ungt til å bli servert alkohol av foreldre.

Skrevet

Finnes det ikke gode alkoholfrie viner?

Nei!

Gjest Ludovie
Skrevet

Nei!

Enig.

Hvis man vil avstå fra alkohol, finnes det da massevis av andre ting man kan drikke (ikke alle passer like godt til mat dog, men allkevel): vann, farris, eplesaft, alkoholfritt øl, smoothie, nypresset appelsinjuice, hyllebærsaft, osv, osv.

Skrevet (endret)

Jeg er en av dem som ville valgt konfirmasjon uten alkohol (har kommentert tidligere i tråden). Selv om min familie klarer seg fint å kose seg med noen glass vin eller noe øl uten å måtte ha mer, eller bli beruset. Men det finnes da så mye godt å drikke. Hvis det ER noen som ikke klarer å spise en god middag uten vin, så får det heller bare våge seg. Kanskje på tide å prøve noe nytt? Skal nok ha mange gode alternativer! Personen skal slippe å sulte/tørste seg ihjel. Ikke pleier vi å ha så avanserte middager på konfirmasjoner heller. Her går det i snitter, gryterett eller koldtbord med karbonader, stek, kylling, reker, laks, eggerøre og lignende. Ikke noe 5-retters-greier med 5 gafler og kniver. Hadde jeg hatt det, så hadde jeg gjerne vurdert å satt noen flasker vin på bordet også.

Endret av Jade
Gjest Ludovie
Skrevet
Hvis det ER noen som ikke klarer å spise en god middag uten vin, så får det heller bare våge seg. Kanskje på tide å prøve noe nytt? Skal nok ha mange gode alternativer!

Som tidligere nevnt, så handler det ikke om å ikke klare å spise en god middag uten vin, men bare om at måltidet faktisk blir bedre med vin.

Som jeg har skrevet tidligere, hadde vi ikke vin i konfirmasjonsselskapet. Det var ikke av moralistiske grunner, eller at vi mente at folk værsågod skulle klare seg uten og at det er noe galt med folk som hadde syntes det hadde vært fint med et glass vin til maten, men bare fordi vi syntes at slik vårt selskap var lagt opp (koldtbord/buffet som startet tidlig på dagen, pluss det faktum at nesten alle kjørte, og at vi tenkte som så at dette var konfirmantens selskap, og at det at han ikke drakk vin selv), gjorde det naturlig å ikke servere vin i den sammenhengen. Hadde vi derimot f.eks. gått for en treretters middag litt senere på dagen, ville vi så definitivt servert vin til.

Skrevet

Hvis det ER noen som ikke klarer å spise en god middag uten vin, så får det heller bare våge seg. Kanskje på tide å prøve noe nytt?

Herlighet, de fleste klarer da dette! Poenget er at hvorfor skal man ikke servere alkohol? Er det virkelig så big deal? Skal man bruke argumentet ditt så kan man jo like godt la være å servere brus i fødselsdagsselskap, for det fleste klarer seg da med litt vann!!

Skrevet

Jeg lar ikke være å servere vin fordi jeg mener at folk værsågod må klare seg uten. Akkurat som jeg ikke serverer elgstek fordi jeg mener at folk værsågod må klare seg uten.

Skrevet

Jeg er litt enig med sistemann, men allikevel ikke. Finnes det ikke gode alkoholfrie viner? Jeg synes ikke man burde servere alkohol i et selskap til en ung tenåring, akkurat som jeg ikke ville tillatt innendørs røyking. Både nikotin og alkohol er giftstoffer. Selv om det ikke er noe farlig med en røyk eller et glass vin.

Det veldig få som blir skadet av passiv drikking da, så det kan vel strengt tatt ikke sammenlignes?

Skrevet

hos oss ble det servert vin/øl i konfirmasjon, til tross for at vi "bare" hadde koldtbord.

Vi hadde til og med musserende vin som velkomstdrink...... :hakeslepp:

I tillegg serverte vi brus, juice og vann og alkoholfritt øl.

Ingen av gjestene ble på noe vis synlig påvirket.

Konfirmanten selv mente det var helt naturlig at det ble servert vin - h*n er jo vokst opp i et hjem hvor det faktisk serveres alkohol :hakeslepp:

For min del er dette en nokså absurd diskusjon. Jeg ville neppe servert alkohol dersom konfirmanten hadde veldig sterke meninger om det (medlem i juvente el).

Bortsett fra det mener jeg at konfirmasjon er blant de selskaper som er for voksne, og da er det i mine øyne ganske naturlig at det også settes fram øl/vin.

Og det er kun i Norge (evt. sverige?) en sånn diskusjon kan finne sted..... :eeeh:

Skrevet

en tilleggskommentar: Verken konfirmanten eller dennes venner som var invitert ble servert alkohol.

Skrevet

Jeg synes det er naturlig å servere alkohol i konfirmasjoner. Jeg fikk til og med smake vin i min egen konfirmasjon.

Skrevet

Jeg lar ikke være å servere vin fordi jeg mener at folk værsågod må klare seg uten. Akkurat som jeg ikke serverer elgstek fordi jeg mener at folk værsågod må klare seg uten.

Hæ?

Skrevet

Obs bad luck. I _ett_ tilfelle. Bare fordi at alkoholen tok litt overhånd i ett tilfelle så skal man la vær å servere vin i alle sosiale sammenkomster? Nei, det syns jeg er teit. Det er som å slutte å servere kake i bursdager fordi en person satte kaka i halsen og kvaltes.

Annonse
Skrevet

Morsom problemstillig. Å drikke et glass vin til maten er høyst upassende og man kan bli beskylt for å være alkoholiker. Styrter man 10 øl, hopper på bordene uten å huske sitt eget navn kl. 03.00 på en lørdag, da er alt i skjønneste orden.

Skrevet

Og dere som argumenterer med at konfirmasjoner begynner tidlig derfor skal man ikke ha alkohol. Dere har aldri tatt et glass champagne til 17.mai frokosten heller dere da?

Er synd at i Norge så forbindes alkohol med noe man drikker seg rævings på, en fredag eller lørdags KVELD!

Skrevet

Både nikotin og alkohol er giftstoffer.

Et glass rødvin gir mye mer antioksidanter enn hva et glass brus fullt av e-stoffer noen sinne vil gi! Hva som er mest giftig kan nok diskuteres ja...

Skrevet

Hæ?

Var noen som mente at jeg ikke serverte vin fordi "folk fikk klare seg uten". Men det stemmer ikke. Jeg bare velger å ikke servere det. Da får man bruke det argumentet på all mat jeg ikke serverer (f.eks. elgstek, schweppes, lasagne, kamskjell, osv).

Skrevet

Jeg synes ikke det hører hjemme med alkohol i feiringer som dåp og konfirmasjon.

Og i dåp så serveres det kun melk lissom? ;) For meg er det en selvfølge at det serveres et glass vin til maten i tilstelninger der noe skal feires.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...