Gå til innhold

Nei til bh til barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Goddag mann økseskaft-svar. Du har tydeligvis ingen fornuftige argumenter for hvorfor du mener at bh er nødvendig for unge jenter. Hvis det er slik at det bare er et tøystykke, kan jo hva som helst duge da å surre rundt kroppen.

Det idiotiske med oss anonyme brukere er selvsagt at man ikke kan skille oss fra hverandre. Argumentet for er vel i hovedsak at unge jenter som er blitt var sin egen kropp kan føle at de blotter brystet fordi de aller aller fleste kvinnene rundt dem går med bh, og argumentene mot er vel eventuelle hengepupper og at "de vokser opp for fort" (noe jeg mener er et tullete argument da i alle fall jeg snakker om jenter som er blitt klar over at de holder på eller kommer til å utvikle seg og derfor allerede er i ferd med å vokse opp). Så er det jo selvsagt også slik du sier, at det ikke er noen grunn til å bruke brystholder dersom brystene mangler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke ment som et angrep, det var bare et spørsmål om hvorfor du mener det er nødvendig med bh i det hele tatt på unge jenter med en fast kropp.

Hva skal barn med bh, da? Den skal jo fylles med noe :sukk: .

Ok. Er litt hårsår i dag.

Jeg mener ikke det er nødvendig eller unødvendig. Jeg bare skjønner ikke hva som er poenget med å nekte. Vil et barn, eller voksen for den saks skyld bruke bh eller ikke så værs så god sier jeg bare. Men en bh er jo et plagg for jenter og jeg føler dt er et plagg som virkelig får ei jente til å føle seg som ei jente på en måte. Og mange barn vil jo være som voksne og det er ikke uavanlig at småjenter også vil føle seg som ei dame.

For meg er det ikke noe annet enn et tøystykke, eller rettere sagt, et harmløst klesplagg og ikke dop.

Men hva skal barn med bh? Nei, si det. Det har jeg ikke svar på faktisk annet enn at "alle andre har jo". Men hvorfor skal dem ikke få bruke bh?

For meg er det likegyldig, men når det gjelder slike ting synes jeg man bør få bestemme selv.

-------

Men om barn ikke skal bruke bh, hvorfor kler man på barna badedrakt med den største selvfølge da? Den har jo en tildekting for brystene, men hva har småbarn å skjule da?

Hvorfor er det ene plagget greit og ikke det andre, begge skjuler jo brystene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hæ? Pedofili er blitt vanlig fordi barn skjuler kjønnsdeler?

Så barn bør ikke bruke bh på grunn av pedofile? Men hva med tiåringer som har pupper da?

Eller det bare jeg som begynner å bli trøtt? Vet ikke om jeg misforstod kraftig her.

En bh er jo også under klærne vanligvis så pedofile ser det jo uansett ikke, kun på stranda og i badehaller da.

Nei da. Men å bruke tøystykker over de så kalte "delene" er jo blitt en del av seksualisering disse dager.Både blandt voksne og barn. Da tenker jeg på å utringe feks rumpe, pupper eller andre deler av kroppen med tøystykker.

Feks så vil jeg ALDRI at min 14 åring skal ha på seg et "tøystykke" som utringer hennes rumpe eller noen andre deler av kroppen. Feks er miniskjørt totalt ute av bildet.

Man er ikke dum. Skjønner jo hvor grensen går.

Endret av Beauté
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er noe å gjøre et stort nummer utav. Jeg synes barnet selv skal få bestemme når hun vil bruke bikinioverdel og BH. Når man selv, evt jevnaldrende begynner å utvikle kroppen og få pupper er det normalt at de andre følge retter. Det er jo rett og slett tåpelig at man skal nekte ei jente som er seint utvikla å bruke BH når resten av klassen har det. På ett eller annet tidspunkt føler ikke jenter det komfortabelt å gå i bare bikinitruse og da må de få ha på bikinioverdel om de vil.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er noe å gjøre et stort nummer utav. Jeg synes barnet selv skal få bestemme når hun vil bruke bikinioverdel og BH. Når man selv, evt jevnaldrende begynner å utvikle kroppen og få pupper er det normalt at de andre følge retter. Det er jo rett og slett tåpelig at man skal nekte ei jente som er seint utvikla å bruke BH når resten av klassen har det. På ett eller annet tidspunkt føler ikke jenter det komfortabelt å gå i bare bikinitruse og da må de få ha på bikinioverdel om de vil.

Helt enig med deg! Jeg husker da jeg begynte å bruke bh med spiler. Hun som trengte det mest i klassen fikk ikke lov av foreldrene, og hun hatet å skifte til gymmen eller til bading. Jeg synes det er verre å nekte ungene å ha det enn at hun ene skal være alene om å være ukomfortabel.

Jeg mener at barn føler selv når de er klare for det, og da bør de ikke nektes. Jeg har en lillesøster nå, som både jeg og mamma kjøpte inn flere sånne topper til for over et år siden når hun begynte å trenge det, men hun fikk bestemme helt selv når hun ville bruke de, og selv om det tok flere måneder så går hun ikke uten nå.

• Liker 2
Gjest disturbed
Skrevet

Jeg synes det er noe de må få bestemme selv. Og så synes jeg også det er en forskjell på bikinioverdeler og bh'er: jentene mine har fått bruke bikinioverdelene sine som de har villet fordi de syns det er fint og at det hører til. Hadde de derimot kommet og villet hatt på bh under klærne sine, så hadde jeg vel ikke tillat det (de er 12 og 8 år, og helt flate begge to ;-))

Og jeg er enig i at bikinioverdel ikke er noen nødvendighet for småjenter, men jeg ser heller ikke hvilken skade det kan gjøre at de har lyst å ha den på.

Så er det også forskjell på bluferdighetsfølelsen til de forskjellige barna, noen er komfortable med å "vise" hele kroppen sin uten klær, mens andre liker det ikke. Helt greit begge deler synes jeg.

Skrevet

Synes at bikinier med trekantoverdel i størrelse 2 - 10 år er lite pent. Den markerer brystene til småjentene, en type seksualisering av kroppen deres som jeg ikke liker. Det samme gjelder forsåvidt knytebikinitruser, altså trekant foran og bak kun holdt sammen av snøring i sidene. Jeg føler det er seksualisering av barnekroppen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er litt latterlig med småjenter med bikinooverdel når de er i den alderen der de er like flate som gutter jeg. IIIIK, noen kan se "puppene" mine liksom? mens guttene som er helt likt laget i den alderen kan vise brystvortene sine?

DET er en fremvoksende seksualisering av barn jeg overhodet ikke liker. jentene skal skjule sine flate bryst, fordi de en gang KOMMER til å bli pupper...

kan like gjerne tekste bikinien med følgende tekst:" stengt pga kropp under konstruksjon"...

Ellers så mener jeg at man bør få lov å bruke BH når man trenger et løft, men det blir feil når man produserer BH'r i str 65 AA med pad'er i for at barna skal få leke at de har fått pupper...

• Liker 1
Skrevet

Bh er brystholder, en soltopp til en småjente holder ikke brystet, men skjuler det.

Jeg var sjenert for å være naken på overkroppen i mange år før jeg utviklet pupper. Kjønnsidentitet er ikke avhengig av hvordan kroppen faktisk ser ut. La prepubertale jenter velge selv om de vil dekke seg eller ikke. Det er 30 år siden jeg var lita jente, så det er ikke noe nymotens styggedom at det finnes todelte bikinier.

• Liker 3
Skrevet

vår får ikke gå med bikini av den enkle grunn at hun ikke har pupper. Topp og bh får hun heller ikke bruke.

Badedrakt har jo ikke bare med å dekke puppene, den er jo også der for å dekke til for solen, og den detter ikke så fort av hvis ungene herjer litt på stranda osv. Mer praktisk rett og slett. Hvis man ser på de som går på svømming går de fleste med badedrakt fordi det er mer praktisk.

Dette med å seksualisere småbarn synes jeg er noe herk uansett. Barn skal være barn, ikke små kvinner slik som de gjør på slike missekonkurranser for barn i USA. Man kan jo begynne på hele den Barbie og Bratz diskusjonen hvis man vil, men det er nok for en annen tråd :) Men vi lar barnet leke med barbie og slik altså ;) bare ikke gå i bikini og bh.

Skrevet

vår får ikke gå med bikini av den enkle grunn at hun ikke har pupper. Topp og bh får hun heller ikke bruke.

Badedrakt har jo ikke bare med å dekke puppene, den er jo også der for å dekke til for solen, og den detter ikke så fort av hvis ungene herjer litt på stranda osv. Mer praktisk rett og slett. Hvis man ser på de som går på svømming går de fleste med badedrakt fordi det er mer praktisk.

Dette med å seksualisere småbarn synes jeg er noe herk uansett. Barn skal være barn, ikke små kvinner slik som de gjør på slike missekonkurranser for barn i USA. Man kan jo begynne på hele den Barbie og Bratz diskusjonen hvis man vil, men det er nok for en annen tråd :) Men vi lar barnet leke med barbie og slik altså ;) bare ikke gå i bikini og bh.

hun er forøvrig 8 år. hun har spurt om ikke hun kan gå med bikini på stranda da har vi spurt, "jammen hvorfor vil du ha på bikinitopp da?" "fordi noen kan se puppene mine hvis jeg ikke har det på"... hun har null pupp for å si det sånn. (snakker vi om at samfunnet er i ferd med å bli for seksualisert eller hva?)

Skrevet

Soltopp er nå en ting. Men trekantbikinioverdeler med innlegg for å illudere bryster på småjenter ned i syv-årsalderen er ikke greit.

• Liker 1
Skrevet

Hva om hun utvikles senere enn jevnaldrende og hun er like flat når hun er 14 år. Får hun fortsatt ikke lov å bruke bh/bikinioverdel?

• Liker 3
Skrevet

Datteren min er 12 år. Hu har begynt å få antydning til pupper. Det er hun og tre til i klassen som er like, de andre har begynt å utvikle seg mer.

Da hun var yngre brukte hun bikini-overdel fordi hun "ville være lik mamma". Helt ok for meg. Hun brukte det noen ganger, andre ganger ikke.

I fjor sommer brukte hun ikke overdel innimellom, men i år har hun konsekvent brukt det.

BH begynte hun med for rundt ett år siden. det var noen av jentene i klassen som hadde arvet etter stoesøsken, og da ble det "populært". Og hva er galt med å gå med det? Det synes jo ikke under genseren.

Nå er hun kommet dit at hun ikke vil at "antydningen til pupp" skal synes.

Hun har en jente i klassen som hverken får topp eller bh av moren sin. Ikke det at jenta trenger det pga tynge bryster, men det synes at hun utvikler seg. Og jeg har hørt flere foreldre kommentere at jenta burde få seg en overdel.

selv gikk jenta og kjøpte seg en bh. Den tok moren ifra henne.

Hvorfor kan vi ikke godta at noen jenter vil i en viss alder "være jente og lik mamma" og når de blir eldere så blir de litt mer blyge over kroppen sin og vil ikke vise for alle at de utvikler seg.

Dattern min tar ut innlegget som ligger i "jente-bh`ene" og da ser det ikke ut som hun har pupper.

Det er ikke noe seksuelt med at unge jenter bruker bh/bikini-overdeler. La de bruke det de føler seg vel med, om det er med eller uten bh.

Samme spm kan stilles på andre områder - datteren min begynte fra 8 års alder å lukte svette. Da begynte hun, som den første i klassen, å bruke deodorant. Alle ville låne, og etterhvert fikk de andre jentene også deodorant. De fleste trengte det ikke- hvorfor kjøpe det da? Jo fordi de øsket det...

La barna utvikle seg og prøve frem det de selv vil uten å overkjøre dem. Vis toleranse og forståelse for jetene i en sårbal alder. Ikke lett å være pre-pubertal eller i pubertete.

• Liker 2
Skrevet

Ja, hva om huner 14 og ikke utviklet?

Eller om hun blir 16?

Eller ender opp som noen - voksen med bare antydning til pupp?

Synes du hun aldri skal gå med BH da?

Hva med allde voksne som bruker 70A - burde de gå uten siden det ikke er noe grunn til å holde noe på plass?

• Liker 2
Skrevet

Badedrakt har jo ikke bare med å dekke puppene, den er jo også der for å dekke til for solen, og den detter ikke så fort av hvis ungene herjer litt på stranda osv.

Hvorfor trenger ikke gutter å dekke seg til for sola? Og hvorfor detter ikke badeshortsen eller badebuksa til guttene av?

• Liker 4
Skrevet

hvordan kan noen ta ifra barnet /ungdommen bh'en når ungdommen tydligvis trenger den?

Fatter ikke slikt.En tulle på 3 år har ingen behov for bikinitop,kun ei truse i mine øyne.Samme for de opp til 8-10år.Da kommer frøknene i et annet modus og ting forandrer seg.Hvorfor nekte en 10åring bikinitopp selv om barnet ikke har bryster? De kan føle seg ille og være sjenerte over en kropp i forandring.SÅ hvorfor sette seg på bakbeina? Det er tross alt kun en TOPP.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge jeg kan huske har jeg dekket til puppene mine på stranda, men jeg har jo sett på bilder at jeg gikk rundt naken også. (2-3 år). Husker ikke presis når jeg begynte å bruke bh men jeg var jo vel rundt 12-13, ikke fordi at puppene mine er så kjempe store, det er de ikke nå heller(70a/b), men det var for at jeg synes det var så flaut at brystvortene syntes gjennom klærne. Da måtte jeg også ha bikinier fra "voksenavdelingen". Nå bruker jeg bh for jeg rett og slett ikke føler meg vel uten, og for at puppene mine blir finere av det, men jeg tar ut innleggene i bikiniene.

Om jenter i 12-13 årsalderen vil bruke bh så må jo de få lov til det, da vil jeg heller si at det er mye verre om de vil gå med g-streng.

Gjest leonora
Skrevet

Skjønner jeg er gæærn!!!!!!!!!!!

Datteren min på 8 bruker BH under tøyet. Hun har ikke pupper, men det var SÅ stas å finne en Bh som passet.

Hun har større søstre som bruker BH og hun er stolt over å ha egne BH-er.

Hun er verken sjenert, eller redd for å vise kroppen sin, (dvs sjuler seg ikke for oss hjemme) selv om hun bruker BH. Hun bruker ikke sminke, oppfører seg ikke som en tenåring.

Blir nok av kamper en skal ta med barna sine underveis, at å

bruke et lite klesplagg er ikke det verste hun kan gjøre...

Skrevet

Når jeg var liten, så brukte jeg bikinitopp. Jeg brukte også kjoler, selv om jeg strengt tatt ikke trengte det. Gutter bruker jo ikke kjoler, og får ingen varige mén av det, så hvorfor skulle jeg? Har alltid tenkt på bikini og badedrakt som jenteplagg, og aldri tenkt over at det er galt å ikke bare gå med badebukse fordi gutter greier seg med det. Å kle seg som en jente trenger ikke være galt, bare fordi noen blir seksuelt tent av å se en bikinitopp. Det finnes folk som blir seksuelt tent av å se barn i badebukse også. Skal man gå uten da? Andre tenner på sko, listen har ingen ende! Man trenger ikke kle seg i den mest sexy bikinien. Det finnes faktisk vanlig pene bikinier som ikke har som mål å pirre mannfolk, men bare er fine - slik jenter liker å være!

BH synes jeg man kan vente med til man har utviklet litt bryster, eller til slutten av ungdomsskolen (kommer litt an på hvordan de andre i klassen utvikler seg).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...