Gå til innhold

Kiris tanker


kiri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En snikleser står frem :oops:

Koselig å lese om dine refleksjoner og din innspurt i studiene. Lykke til med jobbsøkingen - håper at du får drømmejobben din.

En ting som er viktig å tenke på når det gjelder studielån kontra andre lån er at det er personlig og faller bort dersom du skulle falle fra. Noe jeg syntes du bør tenke på i dine planer for neste år. Jeg ville kanskje forsøkt å spare opp en del egenkapital istedet for å betale ned ekstra på studielånet. I tillegg sparer man en del på å begynne å betale på studielånet med en gang istedet for å vente et halvt år.

Uansett det er litt kiipt å bli voksen og begynne å betale på studielånet... Men slik er nå engang verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kiri.

Lenge siden sist jeg var her. :oops:

Vil bare gi deg en :klem2: siden det er tirsdag.

Tiny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Heisann! Ny i dagboka di jeg, kom hit etter å ha lest om økonomitankene dine i dagboka til Camelia!

Jeg og føler jeg hadde bedre økonomi når jeg studerte enn jeg har nå som jeg jobber. Bodde hjemme deler av tiden jeg studerte, så da var det ikke mye kostnader. Jobbet deltid ved siden av skolen, og i alle feriene. Hadde kun to uker ferie i året. Hadde utbetalt 3000-6000 i mnd i løpet av skoleåret. Dette gikk til bensin, trening, klær og "fornøyelser".

Siste året jeg studerte bodde vi billig og sambo jobbet. Da og jobbet jeg ved siden av skolen, og hadde helt greit med penger.

Da jeg var ferdigstudert kjøpte vi leilighet, måtte ha en del utstyr i begynnelsen (mer møbler/komfyr/kjøleskap osv osv) i tillegg at jeg kjøpte bil(har ikke lån på denne). Har valgt å betale mer på lånet enn det vi må, for å legge oss opp litt egenkapital til vi etterhvert skal ha en større plass å bo.

Så nedbetaling av lån, husleie, forsikring(dyrt å ha bil!!), lisens, veiavgift, piggdekkgebyr etc gjør at jeg føler at jeg har mindre igjen nå enn når jeg studerte. Nå har vi ikke det trangt økonomisk, men jeg har nesten ikke kjøpt klær etter at jeg var ferdig å studere (snart to år siden), mens når jeg studerte, da kjøpte jeg masse klær.

Vi prioriterer å ha muligheten til å reise på ferier, spise litt ut osv.

Vanskelig å forklare hvorfor det var bedre økonomisk mens man studerte, men det må være det å bo billig, brukte mammas bil og betalte kun bensin etc.

Puh, første besøk i dagboka, og så kommer jeg med et langt innlegg! Håper det er greit...

*rusler sakte ut igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Jeg synes det høres fornuftig ut å prøve å spare litt før man setter i gang med barnelaging. For oss var ikke det aktuelt, i hovedsak på grunn av alderen vår (min...). Hvis vi skulle ventet på at Cameleonen også var ferdig med studier og dessuten hatt en ok jobb i to-tre år, ville vi enda måttet vente, for han har enda ikke fått en ok jobb... Dersom vi skulle ventet enda tre år fra nå, ville jeg blitt 37-38 år. Jeg var nesten 32 da vi fikk vår første, "gammel" nok, synes jeg. :wink: Dessuten gjorde jeg (vi, da... :ler: ) som jeg alltid har gjort, fulgte hjertet og magefølelse. Og hjertet og magefølelsen sa meg at jeg hadde lyst på barn NÅ.

Men dersom man er "ung nok", ikke føler "barnebehovet" presserende, så er det nok veldig smart å ha lagt seg opp en liten buffer. Da har man litt mer å gå på. For at det blir langt flere utgifter når man etablerer seg i egen leilighet og med barn, det er ikke til å komme unna.

Jeg er usikker på hva som er lurest; å betale mer enn man må på studielån eller å spare til bolig (størst mulig egenandel). Jo større egenandel, jo billigere lån og jo mindre månedlige avdrag. Men hva som gir best avkastning... Det kommer kanskje an på om man tenker langsiktig eller kortsiktig. Det er som oftest i etableringsfasen at man har dårligst råd, sånn sett kan det være greit å ha lavest mulig avdrag da, og heller betale mer når man har det romsligere. Men som sagt, her kommer vel så mange elementer inn at du må nesten spørre en ekspert... Det går jo an å gå til økonomisk rådgivning.

Med to i full jobb, ok betalte jobber, ingen barn og en nøktern livsstil, er det helt klart mulig å spare litt. Jeg har aldri vært der, så jeg kan ikke si så mye mer... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AMBISJONER:

Gå litt ned i vekt til bikinisesongen. Vet ikke hvor mye jeg veier nå, så må kjøpe badevekt. Har de det på IKEA? Vil ned til 60 kg. Jeg vil drikke mye vann og spise mindre godteri i første omgang.

Jeg vil ta litt sol og få litt grunnlag. Må skaffe solkort til solariumet her på studentbyen. Koster bare 1 kr minuttet, så det er mest tiltaket det står på..

Jeg vil tenke ut svar på alle vanlige intervjuspørsmål.

Jeg vil søke mange jobber og forhåpentligvis få jobb innen jeg er ferdig på skolen. Må begynne å søke til de store bare eksamen er ferdig.

Jeg vil melde meg på til "Bli ny" dag med KK en gang i sommer. Si at 6 år med studier har gjort at garderoben bare består av kjedelige basisplagg. Jeg skal inn i en bransje hvor man som jente er nødt til å være tøff og det må synes utenpå. Når de fleste på jobben går i "det som lå øverst i skapet" får man ikke så mye inspirasjon heller. Blablabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JIPPI-JA-JA-JA! Jeg kom videre til annengangsintervju :hoppe: Det var det intervjuet jeg fikk vite om en halv time før for en tre ukers tid siden. Slett ikke verst :-) Blir spennende :kyss: 5 av 11 kom videre og jeg var en av dem :danse: :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Helt enig ang. hun lyse i Nr. 19 - hun virket jo helt "lost"!! Skjønner ikke hvordan de der to har tenkt at dette skal gå... Det kommer jo til å bli mye jobbing, løfting og sjauing, og hun jenta falt jo helt sammen fordi det var "så kaldt at jeg ikke orker å ta hendene ut av lomma, engang..."

:riste:

Lykke til med jobbintervju!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom inn i boka de for å skrive litt om økonomitankene du ytret i Camelias bok, men først en liten digresjon :oops:

Helt enig ang. hun lyse i Nr. 19 - hun virket jo helt "lost"!! Skjønner ikke hvordan de der to har tenkt at dette skal gå... Det kommer jo til å bli mye jobbing, løfting og sjauing, og hun jenta falt jo helt sammen fordi det var "så kaldt at jeg ikke orker å ta hendene ut av lomma, engang..."

:riste:

Jeg gikk på skole med Natalie en gang i tiden, virker ikke som om hun har forandra seg mye :ler:

Så, jeg er ganske nylig ferdig utdannet, og nyter å jobbe. Selv med høye faste utgifter synes jeg vi har bedre råd nå enn da jeg studerte. Men så har vi verken barn eller bil. En ting jeg stusset ved tankene dine er hvor mye du skal få utbetalt. Jeg tjener mer enn du har satt opp, men får på en vanlig måned utbetalt 18.500. Ser du har satt opp 28 % skatt, jeg betaler 37 % :-( Men aner ikke om tabellen jeg har nå er riktig, så kan ikke hjelpe deg stort der. Du kan jo ta en titt på skatteetaten på de forskjellige tabellene.

Lykke til på jobbintervju, bare vær ærlig, så går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med høye faste utgifter synes jeg vi har bedre råd nå enn da jeg studerte.

TAKK *marte*! Det var godt å høre. :Nikke:
Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hulderjenta
Kan noen som har lest min dagbok gi meg tilbakemeldinger på hvordan jeg skriver?

Du skriver klart, tydelig og forståelig! Har ingen problemer med å forstå det du mener med det du skriver. Og jeg er kjempekritisk når det gjelder de skrevne ord, så det er et godt skussmål å få! :Nikke: Du virker i tillegg som en strukturert, reflektert og bevisst person - I like that! :D

Ville bare innom og sniklese litt hos deg i dag, det var altfor lenge siden sist. Og når jeg først er her, så vil jeg ønske deg en god kveld og en fortsatt god uke!

KLEM :klem: fra Hulderjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kiri.

Imponert, du virker veldig flink i jobben din, tror nok fremtiden i arbeidslivet ser lyst ut for deg :wink:

Kos deg masse i helgen.

Klem fra Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...