Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hoho, Lykke til Hinata, det går sikkert bra!

Hadde kjøretime i dag, det var andre kjøretimen hos ny kjørelærer. Har ikke kjørt med kjørelærer siden i fjor sommer, så det er en god stund siden! Han syntes jeg kjørte bra sist gang, så da fikk jeg begynne på trinn 3 nå i dag og det var mye mer utfordrende! Hadde hovedfokus på høyreregel i dag, litt filbytte og lyskryss. Må visst bli bedre på å gire, hehe. Meg og girkassa er ikke så gode venner. Jeg glemmer å gire ned og opp igjen, har ikke helt fått følelsen med det, så trenger nok noen timer i byen ja! Kjører forresten i Drammen :)

Skal ha neste kjøretime på fredag, så dette blir spennende! Må bare passe på så det ikke går for fort fram for meg, men gleder meg syykt til å få lappen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om bare litt over en time så skal jeg i gang med glattkjøringa, og jeg kjenner at jeg er sykt nervøs. Vet egentlig ikke hvorfor jeg er nervøs, jeg bare er det. Innerst inne er jeg vel redd for å ikke klare det jeg blir bedt om å gjøre... eller så er jeg nervøs for kjøreturen dit. For eleven kjører jo, og det er en annen elev som skal sitte på..jeg er 29 og den andre kommer sikkert til å være en umoden liten 18åring som er skikkelig gira på glattkjøring... hehe... uff føler meg gammal ;) så er det jo nesten 1 mnd siden jeg kjørte bil sist...

og i morra har jeg siste veiledningstimen min, og da regner jeg med at det blir satt opp tid for de to langkjøringene som jeg mangler før jeg kan ta å kjøre opp...

det skal bli så godt å endelig bli ferdig med det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Skal ta traffikalt grunnkurs om en måned eller noe slikt... tar med meg en venninne, så det går nok fint x) Er bare seksten, men er greit å starte tidlig med de grunnleggende greiene. Har blitt vanskeligere å ta lappen med åra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første kjøretime unnagjort :hoppe: Jeg ble ferdig med trinn 2 i dag, og så er det ny kjøretime om 2 uker med trinn 3. Fylte ut søknad om kjørekort og fikk beskjed om å lese teori :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen som vet om de spørsmålene på prove.no er de samme/veldig like de spørsmålene vi får på teoriprøven?

Tenk logikk! det funker.. F.eks: Hvor fort kan du kjøre forbi en buss på busholdeplass? svar: så sakte at du lett kan stoppe om noen dukker opp bak bussen.. osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* akkurat i dag er jeg utrolig oppgitt over meg selv.

I går hadde jeg glattkjøring og det gikk helt fint, det grenset nesten til å være kjedelig!! Men jeg klarte meg kjempebra, jeg kjørte til og med til banen, noe som er en tur på ca en time.

SÅ i dag hadde jeg min siste veiledningstime, og jeg gjorde så mange nybegynnerfeil... Hadde for stor fart inn mot kryss, brukte ikke blikket nok, og brukte ikke speilene ofte nok.. Jeg er så utrolig frustrert og forbanna på meg selv for at jeg ikke klarte det bedre... Og jeg er så sinnsykt lei alt som har med førerkortet akkurat nå at jeg nesten bare har lyst til å sette meg ned å grine.

Jeg fikk beskjed om å dra hjem å øve litt mer, før jeg kom tilbake for å få satt opp tid til langkjøring.... Og jeg som hadde gjort det sååå bra på de siste kjøretimene mine,,, bortsett fra glatkjøringa i går så er det over en mnd siden siste kjøretime.. og jeg var trøtt og sliten etter en lang dag i går og lite søvn i natt.. men det er jo ingen unnskyldning... jeg skulle ha gjort det mye bedre i dag.. er så skuffa over meg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre Dularfullar :( håper at det ordner seg for deg! Kanskje hadde du ikke bare dagen din? Det er flere ganger som jeg har kjørt og det har gått såå dårlig, fordi jeg gjør sånne helt teite feil, som ikke skulle vært lov når man har kjørt endel, men så går det greit neste gang igjen. Er jo igen unskyldning, men det er flere som har førerkortet som også opplever sånt, og merker at "idag kjører jeg IKKE bra". Selvfølgelig er jo ikke det noe som skal skje for ofte, for det handler jo om sikkerhet, men likevel så skjer det!

Det går helt sikkert bra neste gang! Kjør et par ganger hjemme hvis det er mulig. Prøv å få opp selvtilitten igjen, også skal du se at det går kjempebra! Du har jo kommet så lang, og det er jo en grunn til det, du er jo flink!

Stå på og tenk positivt, så ordner det seg sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre Dularfullar :( håper at det ordner seg for deg! Kanskje hadde du ikke bare dagen din? Det er flere ganger som jeg har kjørt og det har gått såå dårlig, fordi jeg gjør sånne helt teite feil, som ikke skulle vært lov når man har kjørt endel, men så går det greit neste gang igjen. Er jo igen unskyldning, men det er flere som har førerkortet som også opplever sånt, og merker at "idag kjører jeg IKKE bra". Selvfølgelig er jo ikke det noe som skal skje for ofte, for det handler jo om sikkerhet, men likevel så skjer det!

Det går helt sikkert bra neste gang! Kjør et par ganger hjemme hvis det er mulig. Prøv å få opp selvtilitten igjen, også skal du se at det går kjempebra! Du har jo kommet så lang, og det er jo en grunn til det, du er jo flink!

Stå på og tenk positivt, så ordner det seg sikkert :)

Tusen takk :)

på de siste kjøretimene så har jeg kjørt helt perfekt, så jeg tror nok bare at jeg hadde en dårlig dag i dag.. noe som alle kan ha.. Men allikevel så klarer jeg ikke å slutte å tenke på hvor dårlig jeg kjørte i dag...*kjempefrustrert*... men jeg skal prøve å kjøre endel her hjemme så skal jeg marsjere opp på kjøreskolen å si at NÅ er jeg klar for langkjøring.. er jo bare det jeg har igjen før jeg kan kjøre opp.. Så jeg har kommet et langt stykke på vei... så jeg kan jo ikke være helt umulig bak rattet ;)

men jeg fikk også vite at det var fullt mulig å slå sammen de to langkjøringene som jeg mangler å ta alt på en dag. Da kjører du i 6 timer!!! men da er du ferdig med det også.. Jeg fortalte kjørelæreren min at det var det jeg helst ville gjøre ettersom det er svært vanskelig å få fri fra jobb og finne en dag som passer alle når det skal være med andre elever.. tar du alt på en dag så kjører du også alene med læreren... synes det er et kjempefint alternativ.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj, i dag hadde jeg min tredje kjøretime og det gikk egentlig ikke så veldig bra. Kjørte i by og øvde på høyreregel og vikeplikt, smale trange veier osv. Var vanskelig synes jeg. Kjører i Drammen, så det er jo en stor nok by sånn sett! Mista litt piffen i dag merker jeg. Gikk mye bedre sist gang, men denne gangen var det jo mer utfordringer. Sliter litt med å gire og må bli mer oppmerksom og ta raskere blikk. Fester blikket litt f.eks. når jeg skal se til høyre. Skal øve på det samme neste fredag og jeg håper virkelig at det går bedre da!

Det er litt dumt, for jeg får ikke kjørt noe privat, og da får jeg jo lite kjøretrening. Lærern min sa at hos den skolen jeg går, så er gjennomsnittet 25 timer :hakeslepp: håper virkelig ikke at jeg må ha så mange timer! Det blir litt for dyrt for min lommebok! Som jeg sa til kjørelærern: kontoen min er uheldigvis ikke utømmelig...

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at du ikke har mulighet til å øvelseskjøre.. Det hjelper veldig!

Håper du tar det fort da=)

Giringa sleit jeg mye med også. Men det som er det beste er å bare gi masse gass.. det gjør ikke noe om du strekker motoren litt. Slipp clutchen veeeeldig rolig. Har du nok gass å er forsiktig nok med venstre foten kan det ikke gå galt. Serr ass! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå føler jeg meg utrolig deprimert. Hadde kjøretime i går og har tilsammen brukt ca 17000 så langt, og kan allerede si at lappen for meg kommer opp i rundt 40 000 kroner. Mangler glattkjøring og alt det der og flere timer. Er det normalt? Jeg hadde kjørt når jeg begynte, men nå er jeg redd jeg ikke har råd til å fortsette. Kjører ganske greit, men har fortsatt en del ting som må på plass før det er snakk om noen oppkjøring her. Å ta førerkortet ruinerer økonomien min. Nå er jeg avhengig av å få låne av faren min til feriepengene kommer i mai, hvis ikke kan jeg nesten bare gi opp. Helt sykt at det skal koste så vanvittig mye å ta lappen at det nesten blir klasseskille på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå føler jeg meg utrolig deprimert. Hadde kjøretime i går og har tilsammen brukt ca 17000 så langt, og kan allerede si at lappen for meg kommer opp i rundt 40 000 kroner. Mangler glattkjøring og alt det der og flere timer. Er det normalt? Jeg hadde kjørt når jeg begynte, men nå er jeg redd jeg ikke har råd til å fortsette. Kjører ganske greit, men har fortsatt en del ting som må på plass før det er snakk om noen oppkjøring her. Å ta førerkortet ruinerer økonomien min. Nå er jeg avhengig av å få låne av faren min til feriepengene kommer i mai, hvis ikke kan jeg nesten bare gi opp. Helt sykt at det skal koste så vanvittig mye å ta lappen at det nesten blir klasseskille på veiene.

Jeg er fullstendig enig med deg! Hørte en debatt på radioen i sommerferien, hvor de tok opp nettopp det temaet. At det var blitt for dyrt å ta lappen, og at det var med på å øke klasseforskjellene i samfunnet. De sa også at gjennomsnittsprisen på lappen lå nå på mellom 30- og 50 000 kr. Så du er i hvertfall innenfor grensa foreløpig! :)

Men skjønner godt hva du mener. Jeg tenker på det samme selv. Har hatt et par ganger hvor jeg har kjørt privat nå, og det har gått helt dritt. Det bryter meg ned og jeg tenker: "hvor mange kjøretimer må jeg egentlig ta før jeg i det hele tatt kan tenke på oppkjøring??" og: "kommer jeg i det hele tatt til å kunne ta lappen??" Det er kanskje bare dumt å tenke sånn, de aller fleste klarer det jo, og da skal jeg også gjøre det! Men ja, det er mye penger det er snakk om, og jeg skjønner deg virkelig! Min konto er heller ikke utømmelig og jeg får vondt i magen av å tenke på hvor mye penger jeg kanskje må bruke, og om jeg har råd i det hele tatt (har heller ikke jobb)

Det er ikke gøy å tenke på at så mange penger går bort til lappen, når man kunne brukt dem på noe annet. Og det er hvertfall ikke noe gøy å måtte låne penger! Håper virkelig at det ordner seg for deg!!

Synes verden er så urettferdig. Venninna mi tok lappen med bare 6 kjøretimer utenom det obligatoriske, 6 kjøretimer! Mens jeg har allerede hatt 11 og er langtifra nær engang, virker det som! Men nå har jo jeg avbrutt kjøringa i ett år også, da.

Men vi skal nok klare det, alle sammen! :) Du må bare prøve å tenke positivt, selv om det nok er ganske vanskelig i den situasjonen du er nå :( Hvis du har mulighet til å låne av faren din og vet at du kan betale han tilbake når du får feriepenger, så prøv å gjør det. Da får du hvertfall ikke opphold, for det kan gjøre ting enda verre. Det beste er jo selvfølgelig om du får kjørt noe privat, da får du trening, samtidig som at det er billigere enn kjøretimer (!) men vet selv at det kan være vanskelig å få til.

Ønsker deg bare lykke til og håper vi får høre hvordan det går med deg etterhvert :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk SnikkSnakk! Det hjalp masse. :helen:

Har alltid tenkt at det koster ca. 20.000 å ta lappen, så det hjelper å vite at det jeg gjør faktisk er normalt. Problemet er egentlig ikke at det er bortkastede penger (jeg føler det ihvertfall ikke sånn :) ), men ikke alle har tilgang til pengene på en gang. Jeg tar i tillegg lappen i Oslo, og man skal dermed mestre alt: trafikken, motorveien, ringveiene... Samtidig studerer jeg og det er begrenset hvor mye penger jeg har igjen hver måned. Men det ordner seg vel. Når det gjelder privattimer føler jeg bare at det blir så annerledes, men kanskje verdt et forsøk likevel. Jeg bør selvfølgelig kjøre mer privat. Problemet er bare at jeg ikke har så god tilgang på biler med manuelt gir at jeg får gjort det ofte nok.

Må si jeg følte det som deg for en stund siden, at jeg aldri ville bli god nok, at jeg aldri kom til å lære meg det. Heldigvis kommer man seg over det. Jeg ser absolutt på det som oppnåelig. Du har hatt færre enn meg om det er noen trøst. Men at det skal være så dyrt er virkelig latterlig. Men, vi greier det! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*sukk* akkurat i dag er jeg utrolig oppgitt over meg selv.

I går hadde jeg glattkjøring og det gikk helt fint, det grenset nesten til å være kjedelig!! Men jeg klarte meg kjempebra, jeg kjørte til og med til banen, noe som er en tur på ca en time.

SÅ i dag hadde jeg min siste veiledningstime, og jeg gjorde så mange nybegynnerfeil... Hadde for stor fart inn mot kryss, brukte ikke blikket nok, og brukte ikke speilene ofte nok.. Jeg er så utrolig frustrert og forbanna på meg selv for at jeg ikke klarte det bedre... Og jeg er så sinnsykt lei alt som har med førerkortet akkurat nå at jeg nesten bare har lyst til å sette meg ned å grine.

Jeg fikk beskjed om å dra hjem å øve litt mer, før jeg kom tilbake for å få satt opp tid til langkjøring.... Og jeg som hadde gjort det sååå bra på de siste kjøretimene mine,,, bortsett fra glatkjøringa i går så er det over en mnd siden siste kjøretime.. og jeg var trøtt og sliten etter en lang dag i går og lite søvn i natt.. men det er jo ingen unnskyldning... jeg skulle ha gjort det mye bedre i dag.. er så skuffa over meg selv..

Når generalprøven går dårlig, går premièren fantastisk! Eller noe i den dur.. ;)

Jeg kjørte nesten ned en fotgjenger i timen jeg hadde rett før oppkjøring.. Men kjørte kjørte strålene på oppkjøringen, ifølge sensor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når generalprøven går dårlig, går premièren fantastisk! Eller noe i den dur.. ;)

Jeg kjørte nesten ned en fotgjenger i timen jeg hadde rett før oppkjøring.. Men kjørte kjørte strålene på oppkjøringen, ifølge sensor! :)

Den har jeg også hørt ;) Så jeg håper at det stemmer, det verste er jo at jeg er fullstendig klar over de feilene som jeg gjorde... ehhh iallefall nå i etterkant. Og jeg vet jo egentlig at jeg skal gjøre det som jeg ikke gjorde. Jeg har iallefall lært at jeg må være uthvilt og våken når man skal kjøre bil. ;)

Jeg kjørte litt i helga.. privat. Men jeg er ikke så veldig trygg på den bilen som er den eneste som jeg har mulighet til å øvelsekjøre med... Så jeg har bestilt en siste kjøretime før jeg går i gang med langkjøringa.... Og da MÅ jeg prestere!!!..

men jeg må innrømme at jeg ble rimelig deprimert og nedtrykt etter den håpløse veiledningstimen, forbannet meg selv for at jeg kunne kjøre slik som jeg gjorde.. Og jeg var og er på nippet til å gi opp selv om jeg er veldig nær målet.... Hvis alt går etter planen så har jeg kanskje lappen neste måned!! *skrekk og gru* Og hvis jeg gir opp nå så har jeg kastet over 20000kr i vasken.... Så jeg kan liksågodt bare bite tenna sammen og bli ferdig med det... Bare tenk........ Jeg har bare langkjøringa igjen før jeg kan kjøre opp..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg også hørt ;) Så jeg håper at det stemmer, det verste er jo at jeg er fullstendig klar over de feilene som jeg gjorde... ehhh iallefall nå i etterkant. Og jeg vet jo egentlig at jeg skal gjøre det som jeg ikke gjorde. Jeg har iallefall lært at jeg må være uthvilt og våken når man skal kjøre bil. ;)

[...]

Det er ikke sikkert det er bare negativt å få en slik opplevelse før oppkjøringen.

Den kjørelæreren jeg kjørte med pleide å "skremme" elevene sine før oppkjøring, for å vekke oppmerksomheten. Med meg tråkket han ned bremsen på vei inn i ett kryss. Jeg hadde klart i stoppe helt fint selv, men hadde kanskje biittelitt for høy fart. Jeg skavtt noe helt vanvittig og slo nesten hodet i rattet. Need I say, jeg var veldig våken og fokusert på oppkjøringen. :D

Lykke til med resten av forløpet! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja grudde jeg meg ikke til oppkjøringa før så gjør jeg iallefall det nå..... ;) Jeg har aldri vært borti sikkerhetskontroll av bil, og synes det er merkelig at ikke kjørelæreren min har nevnt noe av dette til meg. Jeg trodde rett og slett at jeg "bare" skulle kjøre.. på oppkjøringa. Og jeg er snart ferdig med lappen også, så derfor er det veldig rart at jeg ikke har blitt informert om noe sikkerhetsjekk av bil.. *grøss* JEG HAR JO IKKE PEILING...... hehe uffda, men man får vel lese seg til det...

Kanskje kjørelæreren din sparer dette til de siste timene, så du har det ferskt i minnet?

Selv har jeg ikke begynt å kjøre noe særlig enda, så jeg føler jeg aaaldri kommer til å få lappen... (er 20 år). Men merker hvor mye jeg skulle hatt den, når bilen står ledig hjemme men jeg ikke kan bruke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...