Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Kan jeg henge meg på her også? Selvom jeg har førerkort? Jeg skal ta en bokstav ekstra jeg da;-)

JA, heng deg på :)

Endret av Brooke Penelope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest goodtwin

Jeg bare lurte på hvor mye dere betaler for en kjøretime?

Her er det 600 før kl 17, 700 etter kl 17 og 800 i helga... svindyrt syns nå jeg, men om man skal begynne å tenke på tid og transport for å komme seg til et annet sted så går det kanskje opp i opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har spurt om å få time koster det 600 for en enkelttime, tror det er vanlig at det er dyrere i by (Trondheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

trodde kanskje det var billigere i by pga konkurranse, jeg bor i et av de små tettstedene i akershus, og man må reise til et annet tettsted om man ikke vil ta ved den ene trafikkskolen som finnes her... men men, kanskje det rett og slett er dyrere over alt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt og bestått teoriprøven. En utrolig herlig følelse!!!! Så nå er det bare å komme igang med kjøringen for fullt :biggrin:

Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt og bestått teoriprøven. En utrolig herlig følelse!!!! Så nå er det bare å komme igang med kjøringen for fullt :biggrin:

Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Enchanted

Gratulerer til Brooke Penelope :danse:

Ja, jeg har hørt at det er blitt dyrere nå. f.eks er prisen på teoriprøva gått opp i pris og også noen avgifter til staten..kjedeliig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på hvor mye dere betaler for en kjøretime?

Her er det 600 før kl 17, 700 etter kl 17 og 800 i helga... svindyrt syns nå jeg, men om man skal begynne å tenke på tid og transport for å komme seg til et annet sted så går det kanskje opp i opp..

kjøreskolen jeg har bruker bare dobbelttimer... med begrunnelsen av at man får mye mer ut av timen. Noe jeg faktisk er ganske enig i.. Har man en dobbeltime så kjører man rundt i 90 minutter.. Ulempen er jo at jeg må betale 1200kr for det hver gang... Men håpet er at det ikke er SÅ mange kjøretimer igjen på meg nå.. *krysser fingre* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen. Veldig deilig å være ferdig med den. Har vært mange råd som dere har kommet med her som nok var avgjørende for meg. Spørsmålene på teoriprøven var veldig like de på teoritentamen.no. Og rådet om å lese spm GODT var til stor hjelp. Så tusen takk for gode råd! Til dere som skal ta teorien: Følg rådene her inne så klarer dere den :)

kjøreskolen jeg har bruker bare dobbelttimer... med begrunnelsen av at man får mye mer ut av timen. Noe jeg faktisk er ganske enig i.. Har man en dobbeltime så kjører man rundt i 90 minutter.. Ulempen er jo at jeg må betale 1200kr for det hver gang... Men håpet er at det ikke er SÅ mange kjøretimer igjen på meg nå.. *krysser fingre* :)

Det er akkurat det samme som på min kjøreskole. De har enkelttimer, men de er veldig på at man skal bestille dobbeltime for å få mer ut av timene. Prisene er 600kr for en enkeltime før kl.17 og 650kr etter kl.17. Dette er i Oslo, så stedet har kanskje noe å si ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg nok en kjøretime, og den gikk utrolig bra, og kjørelæreren min sa han var skikkelig stolt av meg ;) ;) hehe jeg har visst kommet langt siden første gangen jeg satte meg bak rattet på kjøreskolebilen ;) Jeg begynte å fortelle om at jeg var litt lei nå, og ville gjerne bli ferdig med lappen. Målet var å ta lappen FØR all snøen kom. Hvorpå min kjørelærer svarer, men det er jo tre måneder til snøen kommer, jeg regner da med at du har lappen innen neste måned!!!!!!!!!!!!!!! Tror du nervene mine kom i høyspenn eller?? hehe.. SÅ når vi kom tilbake til trafikkskolen i dag, så ble jeg ikke satt opp på flere kjøretimer.. Jeg skal ha glattkjøring 7. september, så skal jeg ha den siste veiledningstimen min dagen etterpå. Og når vi har kommet over den "kneika" så skal jeg bli satt opp på De to langkjøringene. Og etter det er det bare å kjøre opp.... Han sa til og med at hvis jeg skulle ha kjørt opp i morra, så hadde jeg kommet til å klare det... *litt stolt* :) Det er så deilig å vite at man snart kan se lyset i tunnelen ;) ;) Og at jeg faktisk har forbedret meg en god del :):) SÅ jeg må gi meg lov til å skryte litt av meg selv i dag :);) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

I dag hadde jeg nok en kjøretime, og den gikk utrolig bra, og kjørelæreren min sa han var skikkelig stolt av meg ;) ;) hehe jeg har visst kommet langt siden første gangen jeg satte meg bak rattet på kjøreskolebilen ;) Jeg begynte å fortelle om at jeg var litt lei nå, og ville gjerne bli ferdig med lappen. Målet var å ta lappen FØR all snøen kom. Hvorpå min kjørelærer svarer, men det er jo tre måneder til snøen kommer, jeg regner da med at du har lappen innen neste måned!!!!!!!!!!!!!!! Tror du nervene mine kom i høyspenn eller?? hehe.. SÅ når vi kom tilbake til trafikkskolen i dag, så ble jeg ikke satt opp på flere kjøretimer.. Jeg skal ha glattkjøring 7. september, så skal jeg ha den siste veiledningstimen min dagen etterpå. Og når vi har kommet over den "kneika" så skal jeg bli satt opp på De to langkjøringene. Og etter det er det bare å kjøre opp.... Han sa til og med at hvis jeg skulle ha kjørt opp i morra, så hadde jeg kommet til å klare det... *litt stolt* :) Det er så deilig å vite at man snart kan se lyset i tunnelen ;) ;) Og at jeg faktisk har forbedret meg en god del :):) SÅ jeg må gi meg lov til å skryte litt av meg selv i dag :);) ;)

Kjempebra!! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg nok en kjøretime, og den gikk utrolig bra, og kjørelæreren min sa han var skikkelig stolt av meg ;) ;) hehe jeg har visst kommet langt siden første gangen jeg satte meg bak rattet på kjøreskolebilen ;) Jeg begynte å fortelle om at jeg var litt lei nå, og ville gjerne bli ferdig med lappen. Målet var å ta lappen FØR all snøen kom. Hvorpå min kjørelærer svarer, men det er jo tre måneder til snøen kommer, jeg regner da med at du har lappen innen neste måned!!!!!!!!!!!!!!! Tror du nervene mine kom i høyspenn eller?? hehe.. SÅ når vi kom tilbake til trafikkskolen i dag, så ble jeg ikke satt opp på flere kjøretimer.. Jeg skal ha glattkjøring 7. september, så skal jeg ha den siste veiledningstimen min dagen etterpå. Og når vi har kommet over den "kneika" så skal jeg bli satt opp på De to langkjøringene. Og etter det er det bare å kjøre opp.... Han sa til og med at hvis jeg skulle ha kjørt opp i morra, så hadde jeg kommet til å klare det... *litt stolt* :) Det er så deilig å vite at man snart kan se lyset i tunnelen ;) ;) Og at jeg faktisk har forbedret meg en god del :):) SÅ jeg må gi meg lov til å skryte litt av meg selv i dag :);) ;)

Herlig!!! :) Dette klarer du! Lykke til videre den siste lille biten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK !!! :) gleder meg til den dagen jeg kan skrive her at jeg endelig har fått lappen, det spørs egentlig hvor fort jeg får plass på de to langkjøringene. SÅ kan jeg begynne å bekymre meg for oppkjøringa..

Men er det slik at kjørelæreren også er med på oppkjøringa? hørtes nesten slik ut på læreren min at han hadde vært med et par stykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TUSEN TAKK !!! :) gleder meg til den dagen jeg kan skrive her at jeg endelig har fått lappen, det spørs egentlig hvor fort jeg får plass på de to langkjøringene. SÅ kan jeg begynne å bekymre meg for oppkjøringa..

Men er det slik at kjørelæreren også er med på oppkjøringa? hørtes nesten slik ut på læreren min at han hadde vært med et par stykker...

Jeg kan velge om jeg vil ha han med eller ikke, så tror nok du også kan velge det. Jeg tror jeg kommer til å velge at han ikke skal være med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg også på denne tråden :) Jeg fikk endelig tatt teoriprøven i forrige uke, og er veldig glad for at jeg fikk bestått. Jeg har kommet godt i gang med kjøretimer nå i sommerferien, og det er jeg veldig glad for siden jeg får mindre fravær når skolen begynner igjen. Ser at mange av dere betaler veldig mye for kjøretimer. Jeg betaler ikke mer enn 475 kr for en kjøretime, men det blir mye i lengden. Jeg er overrasket over hvor mye billappen kommer til å koste totalt. Neste gang jeg skal kjøre skal jeg på glattkjøring. Dette gruer jeg meg ganske mye til, for jeg liker ikke å kjøre hvis det er glatt. Er det noen av dere som har vært på glattkjøring og som kan fortelle meg litt om hvordan det er? :) Håper ikke det er like skummelt som jeg tror det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg også på denne tråden :) Jeg fikk endelig tatt teoriprøven i forrige uke, og er veldig glad for at jeg fikk bestått. Jeg har kommet godt i gang med kjøretimer nå i sommerferien, og det er jeg veldig glad for siden jeg får mindre fravær når skolen begynner igjen. Ser at mange av dere betaler veldig mye for kjøretimer. Jeg betaler ikke mer enn 475 kr for en kjøretime, men det blir mye i lengden. Jeg er overrasket over hvor mye billappen kommer til å koste totalt. Neste gang jeg skal kjøre skal jeg på glattkjøring. Dette gruer jeg meg ganske mye til, for jeg liker ikke å kjøre hvis det er glatt. Er det noen av dere som har vært på glattkjøring og som kan fortelle meg litt om hvordan det er? :) Håper ikke det er like skummelt som jeg tror det er.

Jeg grua meg også til glattkjøring, men det var SINNSYKT gøy. Vi kjørte på tre forskjellige baner, den første skulle vi bare se hvordan det var å bremse og styre både med og uten ABS-bremser. På den andre banen skulle vi kjøre rundt en sving, prøve å ikke treffe "fotgjengere" (kjørelæreren satt med en kontroll som han styrte disse med) og prøve å holde oss inntil høyre side. Også her prøvde jeg uten ABS-bremser. Uuutrolig gøy, på bare disse to banene tok jeg ihvertfall tre 360-er. Tredje bane kjørte vi på en helt lik bane som den første, bare at denne gangen skulle vi ta unnamanøvrer, altså ikke treffe biler og fotgjengere. Min kjørelærer gjorde det sånn at jeg traff dem hele tiden med vilje, VELDIG morsomt. Hehe. Det var en veldig fin opplevelse, og jeg kommer nok til å få bruk for bremsemetodene jeg lærte der, men husk, du lærer aldri å kjøre på glatta. Glattkjøringen er for at du skal oppleve hvordan det er, når du skal kjøre på glatta i "virkeligheten" (noe jeg også gruer meg litt til) kommer du langt ved å kjøre sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg grua meg også til glattkjøring, men det var SINNSYKT gøy. Vi kjørte på tre forskjellige baner, den første skulle vi bare se hvordan det var å bremse og styre både med og uten ABS-bremser. På den andre banen skulle vi kjøre rundt en sving, prøve å ikke treffe "fotgjengere" (kjørelæreren satt med en kontroll som han styrte disse med) og prøve å holde oss inntil høyre side. Også her prøvde jeg uten ABS-bremser. Uuutrolig gøy, på bare disse to banene tok jeg ihvertfall tre 360-er. Tredje bane kjørte vi på en helt lik bane som den første, bare at denne gangen skulle vi ta unnamanøvrer, altså ikke treffe biler og fotgjengere. Min kjørelærer gjorde det sånn at jeg traff dem hele tiden med vilje, VELDIG morsomt. Hehe. Det var en veldig fin opplevelse, og jeg kommer nok til å få bruk for bremsemetodene jeg lærte der, men husk, du lærer aldri å kjøre på glatta. Glattkjøringen er for at du skal oppleve hvordan det er, når du skal kjøre på glatta i "virkeligheten" (noe jeg også gruer meg litt til) kommer du langt ved å kjøre sakte.

Takk for den, da skal heller ikke jeg grue meg til glattkjøringa som jeg skal på i september ;) ;) kjenner at jeg nesten gleder meg litt... hehe jeg sa NESTEN... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxmannen

Om du stryker på teroien så er ikke du den første:) Strøk selv med 2 feil for mye første gang, enda hvor mye jeg ville ha den lappen.

Førerprøven - praktisk prøve:

Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

Eksempler på slike kan være:

"Følg skilt til Stordal"

"Finn en egnet plass å snu"

"I enden av gata skal du til venstre"

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.

Sensors vurdering

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

Kjøretøy til førerprøven

Det er bare og få det gjort slik du er ferdig med det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stryker på teroien så er ikke du den første:) Strøk selv med 2 feil for mye første gang, enda hvor mye jeg ville ha den lappen.

Førerprøven - praktisk prøve:

Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

Eksempler på slike kan være:

"Følg skilt til Stordal"

"Finn en egnet plass å snu"

"I enden av gata skal du til venstre"

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.

Sensors vurdering

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

Kjøretøy til førerprøven

Det er bare og få det gjort slik du er ferdig med det. Lykke til.

ja grudde jeg meg ikke til oppkjøringa før så gjør jeg iallefall det nå..... ;) Jeg har aldri vært borti sikkerhetskontroll av bil, og synes det er merkelig at ikke kjørelæreren min har nevnt noe av dette til meg. Jeg trodde rett og slett at jeg "bare" skulle kjøre.. på oppkjøringa. Og jeg er snart ferdig med lappen også, så derfor er det veldig rart at jeg ikke har blitt informert om noe sikkerhetsjekk av bil.. *grøss* JEG HAR JO IKKE PEILING...... hehe uffda, men man får vel lese seg til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...