Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Gjest Taxmannen

ja grudde jeg meg ikke til oppkjøringa før så gjør jeg iallefall det nå..... ;) Jeg har aldri vært borti sikkerhetskontroll av bil, og synes det er merkelig at ikke kjørelæreren min har nevnt noe av dette til meg. Jeg trodde rett og slett at jeg "bare" skulle kjøre.. på oppkjøringa. Og jeg er snart ferdig med lappen også, så derfor er det veldig rart at jeg ikke har blitt informert om noe sikkerhetsjekk av bil.. *grøss* JEG HAR JO IKKE PEILING...... hehe uffda, men man får vel lese seg til det...

De sikkerhetsspørsmålene er som regelt veldig lette. Jeg fikk:

- Kontroler om servostyringen fungerer.

- Finn fram refleksvesten.

Du SKAL få alle de sikkerhetsspm.. på ark fra din kjørelærer! Det gjore jeg og alle andre jeg kjenner. Der står det spørsmålet og fasiten på andre siden. slik du kan øve. Det er ikke en ''must'' og klare sikkerhetspm.. Det er bare vist du hadde en del feil på kjøredelen kan den redde deg.

Dagen du skal kjøre opp holder sensoren 32 kort i handa. Du skal velge 1 av de. På det du trekker står det 2 spm. Klarer du de er det et +.

Noen tips til deg når du skal kjøre..

- Hold begge henda på ratte og ikke hvil med albuen eller noe slikt på dørkarmen. Der fikk jeg mye kjeft.

-Før du kommer ned til en hovedvei/forkjørsvei vis at du planlegger. altså at du ser godt til høyre og venste slik du ser om det kommer biler osv.

- Vist du skal inn på forkjørsveien og blir stående og vente og det er et gangfelt der du står. aldri stå på eller kjøre over gangfeltet. Stå alltid bak.

- Du blir garantert nødt til og parkere 2-3 ganger på oppkjøringen. Vist det er parkering i byen/lukeparkering. Så aldri parker under 5 meter forran et overgangsfelt. men du kan parkerer rett etter et, men ikke 5 meter og under forran.

- Vist du skal kjøre i en enveiskjørt gate og du skal til venstre. vær i høre felt før du kommer fram te krysset der du svinger til venstre. men du må bytte til venstre først. Men kjør i høyre fil til du kommer fram.

- Alltid blink før du bytter fil.

- Se ofte i bakspeilet. sensorer følger med på dette.

- Vær utrolig snill med myke traffikanter i trafikken. Men heller ikke for snill.

- Vikig og holde flyt i trafikken, men tenk også på sikkerhet.

Vist du f.eks ligger i 80 i en 80 sone og du ser det snart blir 60. slipp gassen slik du daler ned til 60 FØR du passerer skiltet. ikke vits og ligge i 80 og så begynne og bremse ned.

Vær litt ops på hva sensor sier. De kan prøve og lure deg litt iblant. F.eks sving til høre. Men det er skiltet at det ikke er lov. Der fikk jeg mye ros vertfall. Samme med f.eks vist du er på en forskjørsvei og bare kjører rett fram og du ser i venstre fil er det laaaang kø og kanksje en buss som skal svinge av ned og passerer ditt kjørefelt. Du har jo ikke vikeplikt men du kan stanse slik køen løyses opp. Er ikke noe du trenger og gjøre med det er et + :)

- Se i blindsonene før du skifter fil.

- ikke kjør for nære andre biler, foran

- ta en eller 2 kjøretimer før oppkjøring, da blir du mere rolig

Viktigste er faktisk bare og slappe av. Er ikke verdens undergang om du skulle stryke. Er jo utrolig mange som gjør det. Håper du klarer det :)

Er sikkert mye skrivefeil her.. men men =D

Endret av Taxmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sikkerhetsspørsmålene er som regelt veldig lette. Jeg fikk:

- Kontroler om servostyringen fungerer.

- Finn fram refleksvesten.

Du SKAL få alle de sikkerhetsspm.. på ark fra din kjørelærer! Det gjore jeg og alle andre jeg kjenner. Der står det spørsmålet og fasiten på andre siden. slik du kan øve. Det er ikke en ''must'' og klare sikkerhetspm.. Det er bare vist du hadde en del feil på kjøredelen kan den redde deg.

Dagen du skal kjøre opp holder sensoren 32 kort i handa. Du skal velge 1 av de. På det du trekker står det 2 spm. Klarer du de er det et +.

Noen tips til deg når du skal kjøre..

- Hold begge henda på ratte og ikke hvil med albuen eller noe slikt på dørkarmen. Der fikk jeg mye kjeft.

-Før du kommer ned til en hovedvei/forkjørsvei vis at du planlegger. altså at du ser godt til høyre og venste slik du ser om det kommer biler osv.

- Vist du skal inn på forkjørsveien og blir stående og vente og det er et gangfelt der du står. aldri stå på eller kjøre over gangfeltet. Stå alltid bak.

- Du blir garantert nødt til og parkere 2-3 ganger på oppkjøringen. Vist det er parkering i byen/lukeparkering. Så aldri parker under 5 meter forran et overgangsfelt. men du kan parkerer rett etter et, men ikke 5 meter og under forran.

- Vist du skal kjøre i en enveiskjørt gate og du skal til venstre. vær i høre felt før du kommer fram te krysset der du svinger til venstre. men du må bytte til venstre først. Men kjør i høyre fil til du kommer fram.

- Alltid blink før du bytter fil.

- Se ofte i bakspeilet. sensorer følger med på dette.

- Vær utrolig snill med myke traffikanter i trafikken. Men heller ikke for snill.

- Vikig og holde flyt i trafikken, men tenk også på sikkerhet.

Vist du f.eks ligger i 80 i en 80 sone og du ser det snart blir 60. slipp gassen slik du daler ned til 60 FØR du passerer skiltet. ikke vits og ligge i 80 og så begynne og bremse ned.

Vær litt ops på hva sensor sier. De kan prøve og lure deg litt iblant. F.eks sving til høre. Men det er skiltet at det ikke er lov. Der fikk jeg mye ros vertfall. Samme med f.eks vist du er på en forskjørsvei og bare kjører rett fram og du ser i venstre fil er det laaaang kø og kanksje en buss som skal svinge av ned og passerer ditt kjørefelt. Du har jo ikke vikeplikt men du kan stanse slik køen løyses opp. Er ikke noe du trenger og gjøre med det er et + :)

- Se i blindsonene før du skifter fil.

- ikke kjør for nære andre biler, foran

- ta en eller 2 kjøretimer før oppkjøring, da blir du mere rolig

Viktigste er faktisk bare og slappe av. Er ikke verdens undergang om du skulle stryke. Er jo utrolig mange som gjør det. Håper du klarer det :)

Er sikkert mye skrivefeil her.. men men =D

takk, da ble jeg litt roligere ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enchanted

nå har jeg bestilt kjøretime! Skal ha det på fredag etter skolen. Gruer meg allerede! Har ikke hatt en kjøretime med kjørelærer siden i fjor sommer og har ikke kjørt så mye hjemme heller. Er det mange av dere der ute som kjører mye priivat?? Jeg får nesten ikke gjort det, og synes det er litt dumt, da jeg helst vil betale for minst mulig kjøretimer. Men men, vi får se hvordan det går, og håper at kjørelærern ikke er som den forrige jeg hadde :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enchanted

Jeg venter fremdeles på svar fra kjøreskolen min, burde ha ringt i dag, men glemte/utsatte det :sjenert:

Ja det er lett å utsette det altså! Jeg liker ikke å kjøre med kjørelærer, men vil jo ha lappen også! Derfor bare måtte jeg nå. Må jo få tatt den før fristen på teorien går ut, og før jeg evt. flytter :) Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå har jeg bestilt kjøretime! Skal ha det på fredag etter skolen. Gruer meg allerede! Har ikke hatt en kjøretime med kjørelærer siden i fjor sommer og har ikke kjørt så mye hjemme heller. Er det mange av dere der ute som kjører mye priivat?? Jeg får nesten ikke gjort det, og synes det er litt dumt, da jeg helst vil betale for minst mulig kjøretimer. Men men, vi får se hvordan det går, og håper at kjørelærern ikke er som den forrige jeg hadde :sjenert:

Jeg får heller ikke kjørt noe privat, så må nok bare regne med en del kjøretimer med kjørelærer desverre. Hadde selvfølgelig vært en fordel om jeg kunne kjørt hjemme også men... Lykke til med kjøretimen. Det kommer til å gå fint. Jeg grudde meg utrolig mye selv de første kjøretimene, men jeg kom meg nå hel gjennom dem ;) Som min kjære sa til meg; "Det er i de første kjøretimene du virkelig har lov til å gjøre feil, det er jo derfor du går på kjøreskole" :) En grei tanke om du blir nervøs. Håper også at du får en snill kjørelærer nå, det er viktig å trives med kjørelæreren slik at du kan slappe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

:hallo:

Jegn skal ta teoriprøven i morgen! Håper jeg blir ferdig med den, for jeg begynner å bli lei lesing og øving!

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt mot til meg og fått ringt til kjøreskolen, de hadde ferieavvikling fremdeles, så hun i resepsjonen skulle prøve å skvise meg inn så fort som mulig. Hun sa det godt kunne ta 2-3 uker :sukk: Kommer jo til å glemme alt som jeg har lært i sommer jo :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge meg på her jeg og; er 31 og jobber med å få lappen. Jeg har kjørt endel før, men det begynner å bli en stund siden.

Ang teori, jeg tok ikke teorikurs, leste på egenhånd og testet på teoritentamen.no, veldig god side forresten. Jeg besto teriprøven, hadde 0 feil :)

Jeg kjører i oslo, og betaler 500 pr time, 550 etter 16:00.

Har kjørt 2 ganger privat siden jeg begynte på lappen, har bare en venninne å kjøre med, og vi er somregel ledig på forskjellige tidspunk, sjelden samtidig :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden likte jeg godt :) Jeg er 32 år og har nettopp begynt å ta kjøretimer, hatt seks timer så langt. Syns det er fryktelig spennende og litt rart å tenke på at det er jeg som sitter i førersetet :) Her jeg bor nå har jeg ingen å kjøre privat med så kommer nok til å gå en del penger - men det er nok verdt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er utrolig forfriskende ;) å lese at jeg ikke er den eneste som er litt sein med å ta lappen :) jeg synes det var så utrolig skummelt i starten, jeg var mildt sagt livredd når jeg skulle kjøre på veien de første gangene.. Kankje fordi jeg nettopp er litt eldre enn alle de andre (29) så jeg vet mer om hva som faktisk kan skje ute i trafikken, og at egentlig er ingen å stole på.. for tro meg det er MANGE som er ute å kjører som absolutt IKKE skulle hatt førerkortet.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annemor30

Da har jeg hatt lastekurs.. Det var SÅ nyttig og jeg lærte utrolig mye:-) Da gjenstår det dobbelt kjøretime deretter oppkjøring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiik, nå er det bare 6 dager igjen til min oppkjøring. Må se å få lært meg mesteparten av det som kan komme opp på sikkerhetsspørsmålet. Klarer jeg det vil nok det være til stor hjelp å kvitte seg med noe nervøsitet... MEN JEG GRUER MEG! Klarer ikke helt å fatte at jeg skal kjøre opp om mindre enn ei uke, kom med oppmuntrende ord folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta oppvarmingstime med kjørelærer, spis god frokost, og prøv å slappe av (lett å si ja ) så klarer du dette helt fint.

Jeg har fått inntrykk av at endel av de som stryker, rett og slett er for stresset/nervøs, og gjør feil de egentlig ikke ville gjort til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var oppkjøringen bestilt for meg også :) Er ikke før i oktober da, men jeg har en lang vei igjen å gå så tror det er like greit. Neste time nå skal jeg ha min første veiledningstime og deretter begynne på trinn 3. Går sakte men sikkert fremover dette.

Iiik, nå er det bare 6 dager igjen til min oppkjøring. Må se å få lært meg mesteparten av det som kan komme opp på sikkerhetsspørsmålet. Klarer jeg det vil nok det være til stor hjelp å kvitte seg med noe nervøsitet... MEN JEG GRUER MEG! Klarer ikke helt å fatte at jeg skal kjøre opp om mindre enn ei uke, kom med oppmuntrende ord folkens!!

Jeg tror man aldri føler seg klar nok til en oppkjøring (akkurat som til en eksamen) og at det ofte er slik at man tror man kjører dårligere enn det man egentlig gjør, så tror nok dette kommer til å gå kjempebra. Hvis kjørelærer er positiv til oppkjøring nå, kan du også være positiv :) Det er positivt å grue seg litt, så lenge ikke nervøsiteten tar overhånd. Husk å pust og tenk at dette kan du. Så kjører du som om det skulle vært en vanlig kjøretime. Sikkert enklere sagt enn gjort men ;) Jeg kommer nok til å være fra meg av skrekk før jeg skal ta oppkjøringen selv, men vi må nok bare tenke at om kjørelærer mener vi er flinke nok, så er vi nok det!

Lykke til og fortell hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så i avisen det var Laaaaang kø på oppkjøring i hele landet. bare og bestille asap

uff det leste jeg også :s, jeg bor heldigvis ikke i en storby, så jeg krysser alt jeg har for at jeg skal slippe å måtte vente helt til neste år for å kjøre opp... Har ikke noe lyst til å kjøre opp på vinterføre :S

Nå er det bare 1 1/2 uke til jeg skal ha glattkjøring, kjenner det kribler litt i magen. Da vil det være nesten 1 mnd siden jeg kjørte sist, og jeg tror vi skal bruke en annen bil enn det jeg bruker til vanlige på kjøreitmene mine. Men det går nok.. Noe som irriterer meg mest er at jeg ikke får øvelseskjørt noe særlig her hjemme, selv om typen har to biler.... Det er to biler som er håpløse å kjøre.. hehe eller kanskje jeg som er håpløs ;) ;) den ene er svær som et beist, og den andre har et merkelig sete og dødgang på gassen, så når jeg prøvde den kom jeg meg ikke av flekken en gang ;)

hva var/kommer til å bli deres første bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...