aline Skrevet 5. august 2010 #101 Skrevet 5. august 2010 Høye kioskpriser viser at nordmenn på tur ikke har noe annet valg enn å kjøpe drikke/mat i kiosk. De færreste synes det er stilig med matpakker på flyplassen. Så brukes alt av penger opp i kioskene, som er svindyre. Nordmenn på tur ikke har noe annet valg? De færreste synes det er stilig??? Er du helt på tur eller? Nordmenn på tur har da mange valg, de kan kjøpe akkurat det de vil og ta med seg, så lenge det ikke er suppe eller annet flytende. Dette kan de ta med seg inn og velge å spise istedenfor den dyre kiosk-maten. Og "synes ikke det er stilig"??? who the fuck cares hva folk synes er STILIG? Vi er fader så bortskjemte og grådige at vi ikke gidder gjøre en dritt selv, men vi vil jaggu ikke betale andre for å sørge for at vi får det vi higer etter heller.
Rød Heltinne Skrevet 5. august 2010 #102 Skrevet 5. august 2010 Ja, Norge er et dyrt land. Men det er enkelt å komme relativt unna dette ved å tenke økonomisk. Let etter first price-produkter og andre billige varer. Folk velger ofte de kjente merkene fordi de tror at det er det som har best kvalitet, og det er det de er kjent med. Ofte er de billigere produktene minst like bra, men utseende og etikette teller dessverre utrolig mye for enkelte. Man kan lage i stand mat hjemme før man drar ut f.eks. Skal man på flyplassen, ut i parken, på venterommet hos legen and so on, er det bare å pakke med seg noe man har lagd selv. Det blir minst like godt, om ikke bedre. Man bruker utrolig mye penger på mat og drikke ute, dessverre.
(-: Aurora :-) Skrevet 5. august 2010 #103 Skrevet 5. august 2010 Jeg har alltid tenkt at det må være kjedelig å feriere i Norge fordi det er så dyrt som det er her.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #104 Skrevet 5. august 2010 Ja, Norge er et dyrt land. Men det er enkelt å komme relativt unna dette ved å tenke økonomisk. Let etter first price-produkter og andre billige varer. Folk velger ofte de kjente merkene fordi de tror at det er det som har best kvalitet, og det er det de er kjent med. Ofte er de billigere produktene minst like bra, men utseende og etikette teller dessverre utrolig mye for enkelte. Man kan lage i stand mat hjemme før man drar ut f.eks. Skal man på flyplassen, ut i parken, på venterommet hos legen and so on, er det bare å pakke med seg noe man har lagd selv. Det blir minst like godt, om ikke bedre. Man bruker utrolig mye penger på mat og drikke ute, dessverre. Det er noe som heter å være FOR økonomisk også. Noen ganger er det KJEKT å spise ute på restaurant uten at man skal måtte bli ruinert. Skalman ut på romantisk middag med kjæresten så blir ikke brødskiver akkurat det samme.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #105 Skrevet 5. august 2010 (endret) Nordmenn på tur ikke har noe annet valg? De færreste synes det er stilig??? Er du helt på tur eller? Nordmenn på tur har da mange valg, de kan kjøpe akkurat det de vil og ta med seg, så lenge det ikke er suppe eller annet flytende. Dette kan de ta med seg inn og velge å spise istedenfor den dyre kiosk-maten. Og "synes ikke det er stilig"??? who the fuck cares hva folk synes er STILIG? Vi er fader så bortskjemte og grådige at vi ikke gidder gjøre en dritt selv, men vi vil jaggu ikke betale andre for å sørge for at vi får det vi higer etter heller. Stilig er feil ord. At svette brødskiver i en matpakke ikke er godt er et bedre argument å bruke, og det høres så fint og flott ut at man kan lage mat hjemme og ta med på flyplassen.Men vet du hva. NOEN fly går i 5-6 tiden på morgenen. Hvem gidder å stå opp kl 2 på natta for å lage mat? Dessuten om INGEN kjøper noe på flyplassen, er det jo bare dumt for DEM at prisene er så høye. Men det tenker du ikke på. Får ikke en butikk kunder, så går det til helsike for butikken. Endret 5. august 2010 av Bianca26
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #106 Skrevet 5. august 2010 Stilig er feil ord. At svette brødskiver i en matpakke ikke er godt er et bedre argument å bruke, og det høres så fint og flott ut at man kan lage mat hjemme og ta med på flyplassen.Men vet du hva. NOEN fly går i 5-6 tiden på morgenen. Hvem gidder å stå opp kl 2 på natta for å lage mat? Dessuten om INGEN kjøper noe på flyplassen, er det jo bare dumt for DEM at prisene er så høye. Men det tenker du ikke på. Da har du utrolig dårlig fantasi, hvis du tror den eneste maten det går an å ta med seg er brødskiver. Og skal man med et tidlig fly kan man lage i stand mat før man går og legger seg. Ellers får man bare betale det det koster på flyplassen. Men kan faktisk velge selv hva man vil gjøre, ingen må kjøpe baguetter til 75 kr.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #107 Skrevet 5. august 2010 (endret) Hva er det egentlig du sier da? Du skifter jo mening i hytt og vær, kommer med motstridende argumenter og formulerer deg ganske dårlig, så det begynner å bli temmelig vanskelig å i det hele tatt forstå hva du mener. Definer hva skikkelig mat er. Handler det om personlig smak eller handler det om hva som er sunt, mettende, næringsrikt, velsmakende, korrekt tilberedt, osv? Er det førstnevnte, får du si at det er en smakssak, ikke påstå at maten ikke er bra. Og man har mye å velge i som kan kategoriseres som billig, men skal vi gå gjennom alle alternativene blir vi sittende her til i morra. Du kan ikke dokumentere det fordi det ikke stemmer, kanskje? Eksempelvis fotballklubber har gjerne egne folk ansatt, fysioterapeuter, ernæringsfysiologer, osv for å behandle spillerne. Utover det er det mange som benytter seg av privatklinikker for å få ting gjort fortest mulig. I Trondheim har de en egen privatklinikk som i hovedsak jobber med idrettskader, men denne er PRIVAT. Har ingenting med offentlig helsekø å gjøre. I EU-land er det fullt lovlig å benytte genmodifisering i dyrking av grønnsaker, frukt og bær. De belgiske dyrkes året rundt i drivhus, men langtidseffekten av å spise genmodifisert mat er fremdeles ikke fullstendig utredet. Norsk klima er velegnet til å dyrke jordbær, men sesongen er relativt kort, og bærene kan ikke være tilgjengelig på markedet året rundt, i motsetning til de som dyrkes i drivhus. Jeg smaker og ser lett forskjell på lokaldyrket og importert frukt, og ser absolutt nytteverdien av å opprettholde norsk landbruk. Hvis Gilde kun selger kjøtt av dårlig kvalitet ville nok mørhetsgarantien slått dem konkurs for lenge siden. Hvorfor foretrekker eksempelvis Hellstrøm å bruke lokale råvarer fremfor å importere, hvis norsk mat er så dårlig? (Huff, nå har denne debatten sporet så langt ut i ødemarka at det er nesten ikke artig engang.) Jeg skifter ikke mening. vegetarmat og kinamat er ikke skikkelig mat for MEG. Jeg hater kinamat over alt på jord, dermed syns jeg det blir feil at hvis jeg skal betale priser som ikke ruinerer meg ute, at slik mat er mitt eneste alternativ, da syns jeg det er driiit kjipt. Og det er ikke kun jeg som ikke BARE vil ha kinamat og vegetarmat. Du skjønner vel hvor urimelig det er at folk ikke skal kunne ha valgalternativer uten å bli ruinert. Mørhetsgarantien er bare jug. Man kan være heldig å få en biff som er mør men det er slett ikke alltid. Nordmenn klager generelt svært sjeldent, derfor har ikke det løftet ruinert dem. "Jeg gidder ikke gå tilbake til butikken og klage, fordi det blir tiltak", er det mange som sier. Jeg kjenner ikke forskjell på norsk og utenlandsk frukt, med mindre det er jordbær. Endret 5. august 2010 av Bianca26
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #108 Skrevet 5. august 2010 Det er noe som heter å være FOR økonomisk også. Noen ganger er det KJEKT å spise ute på restaurant uten at man skal måtte bli ruinert. Skalman ut på romantisk middag med kjæresten så blir ikke brødskiver akkurat det samme. Det er noe som heter dårlig økonomi også, det er ikke en menneskerett å ha råd til restaurantbesøk. Kanskje du ikke passer inn i høypris segmentet rett og slett? Dessuten stammer ikke mye av verdiskapningen i Norge fra turisme, som det kan se ut til at en del tenker. Norge er dyrt for turister, men helt på høyde og bedre for normenn ift lønnsnivå.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #109 Skrevet 5. august 2010 (endret) Det er noe som heter dårlig økonomi også, det er ikke en menneskerett å ha råd til restaurantbesøk. Kanskje du ikke passer inn i høypris segmentet rett og slett? Dessuten stammer ikke mye av verdiskapningen i Norge fra turisme, som det kan se ut til at en del tenker. Norge er dyrt for turister, men helt på høyde og bedre for normenn ift lønnsnivå. Det er ikke snakk om at det er en menneskerett, men det må være lov å hygge seg i ny og ne, eller mener du at man skal leve på havregrøt hver dag og ikke kunne ta seg råd til ting som er godt av og til? Høyprisargumentet mitt på restauranter i norge går på at de har så lite kunder, og at det hadde vært mer gunstig for de å ha litt lavere priser, slik at de fikk fler kunder. Pluss at det er viktig å tenke på turistene. Turisme er viktig for et land. Endret 5. august 2010 av Bianca26
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #110 Skrevet 5. august 2010 Det finnes slike restauranter også, de kalles gatekjøkken
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #111 Skrevet 5. august 2010 Det er ikke snakk om at det er en menneskerett, men det må være lov å hygge seg i ny og ne, eller mener du at man skal leve på havregrøt hver dag og ikke kunne ta seg råd til ting som er godt av og til? Høyprisargumentet mitt på restauranter i norge går på at de har så lite kunder, og at det hadde vært mer gunstig for de å ha litt lavere priser, slik at de fikk fler kunder. Pluss at det er viktig å tenke på turistene. Turisme er viktig for et land. Hvor stor andel av Norges BNP stammer fra turisme? Omtrent så mye mener jeg man skal hensynta turisme ift prising. Dessuten bruker allerede Norge utallige skattekroner på turisme den dag i dag.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #112 Skrevet 5. august 2010 Hvor stor andel av Norges BNP stammer fra turisme? Omtrent så mye mener jeg man skal hensynta turisme ift prising. Dessuten bruker allerede Norge utallige skattekroner på turisme den dag i dag. jeg syns man skal ta myyye hensyn til det. Grunnen til at så lite av norges bnp kommer av turisme er for at ingen vil komme hit pga våre blodpriser
attegløyma Skrevet 5. august 2010 #113 Skrevet 5. august 2010 Den turismen som er verdiskapande for Norge er høgprissegmentet, til dømes cruisetrafikken. Lågkost-turisme tener vi lite på. Bobilturistar tar ofte med seg mat og drikke frå heimlandet. Det er ikkje SÅ mange arbeidsplassar i Norge som er relatert til turisme. Eg budde i Portugal eit år. Snittløna der er 800 euro pr mnd, husleige er kjapt 400 euro pr mnd, ete ute var for meg billig, men for dei lokale ikkje like billig. Telefon og internett er dyrt, bensin også. Helsestell for meg var som heime, sidan ambassaden plukke opp rekninga, men lokale bør ha privat ordning. Har ein kompis der som ikkje får noko hjelp til å komme ut av depresjonen sin fordi han ikkje har forsikring, og primærhelsetenesta dekker ikkje slikt. Dei har skulepengar, og dei fleste studentar eg møtte var heime kvar helg, og blei utstyrt med ferdig middag frå mor til kvar dag resten av veka for å spare peng. Finst ikkje slikt som lånekasse, foreldra finansiere deg til du får jobb. Bur for tida i Australia. Dei som får supert tilbude til helsestell her har forsikring. Eg får sjølvsagt det tilbudet eg ønskjer, ambassaden tar rekninga. Men internasjonale studentar som ikkje er norske og svenske må ha privat forsikring som ligg rundt 10 000 per år. Den er obligatorisk. Eg har ikkje opplevd noko innan helse her som betre enn heime, og eg har budd her i eit år, blitt påkjørt og følgeleg hos nokre legar. Snittløna her er under den heime, men bustad i Sydney og Melbourne minst like dyrt som heime, bensin er like dyrt og "skikkeleg" mat på finare restaurant (ikkje i Chinatown og gatekjøkken)er like dyrt som heime. Alkohol er litt billigare, men kan også vere like dyrt. Ein liten øl 0,25) er rundt 30- 35 kroner om du ikkje går på skikkeleg brun bar. Straum er sjukt dyrt, og vi sit inne med ytterjakke og hanskar for å spare. Det er temmeleg vanleg, du fyrer ikkje uten at du MÅ. Det er skulepengar, og lån er behovsprøvd i forhold til foreldre si inntekt til du er 25. Grunnskule kostar også pengar, sjølv om det er offentleg må foreldra betale for bøker ol. Ein kollega brukte $500 per unge til skulestart (bøker, uniformar osv). Poenget er: Etter å ha budd på 4 kontinent og studert i 4 ulike land har eg innsett at Norge verkeleg ER verdas beste land å leve i. Vil eg flytte heim? Helst ikkje, men det er fordi Norge er så familie- og ungeorientert, rett og slett litt kjedeleg, ikkje pga skattar og avgifter. Dei plagar meg lite (og eg var lærar før, så var temmeleg gjennomsnittleg løn og leveforhold). Dersom Norge er så ille er det jo berre å prøve seg i utlandet Dei fleste kjem heim... Og tar med seg partnerar.
aline Skrevet 5. august 2010 #114 Skrevet 5. august 2010 Jeg har alltid tenkt at det må være kjedelig å feriere i Norge fordi det er så dyrt som det er her. I forhold til mange turister er jeg enig i at norge er dyrt, for dem! Om man kommer fra land med dårligere lønninger en norge, så klart det er kjedelig. Stilig er feil ord. At svette brødskiver i en matpakke ikke er godt er et bedre argument å bruke, og det høres så fint og flott ut at man kan lage mat hjemme og ta med på flyplassen.Men vet du hva. NOEN fly går i 5-6 tiden på morgenen. Hvem gidder å stå opp kl 2 på natta for å lage mat? Dessuten om INGEN kjøper noe på flyplassen, er det jo bare dumt for DEM at prisene er så høye. Men det tenker du ikke på. Får ikke en butikk kunder, så går det til helsike for butikken. Som anonymBruker over sier, dersom det eneste du klarer å lage i stand til niste er svette brøskiver, så er det ikke norges matpriser som er det største problemet. Det er masse annet man kan lage istand, men man må PLANLEGGE!! noe jeg tror har blitt ett u-ord i dagens bortskjemte norge. Dersom man planlegger, så spiller det ingen rolle om flyet går klokka 5 på morran, for det er meget lite mat som blir dårlig av å stå med rett oppbevaring til så grytidlig morgen. Det er bare å lage det kvelden i forveien og sette det klart, vips, så har man sluppet unna dyr og stort sett ganske usunn kioskmat. Om kioskene skulle gå konkurs fordi ALLE ble så lure at de laget med seg mat, tok med seg drikke og kjøpet godtet, røyken, tyggisen og alt det andre man kjøper på kiosker på flyplasser, så tenker jeg ikke så mye på dem nei. Det er heller ikke reellt at kommer til å skje, så det tviler jeg på at kioskene er så skrekkelig redde for heller. Og JEG klager ikke på prisene i kiosken på flyplassen, enten betaler jeg det det koster å bruke dem ISTEDENFOR å gjøre jobben sjæl!! eller jeg gjør jobben sjæl. det er i tillegg en tåpelig ting å ta opp i forbindelse med "Er norge et dyrt land", for om man har satt sin fot i en kiosk på en flyplass i andre land, finner man fort ut at det er rimelig himmelstore forskjeller på maten på de flyplassene kontra i matvarebutikken også. Dette er luksusvarer, når skal det gå opp for folk at å velge luksus og latskap koster dem mer en om de ikke velger det?
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #115 Skrevet 5. august 2010 jeg syns man skal ta myyye hensyn til det. Grunnen til at så lite av norges bnp kommer av turisme er for at ingen vil komme hit pga våre blodpriser Det er der du tar feil, det er fordi det du sier er urealistis og ikke lønnsom.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #116 Skrevet 5. august 2010 Den turismen som er verdiskapande for Norge er høgprissegmentet, til dømes cruisetrafikken. Lågkost-turisme tener vi lite på. Bobilturistar tar ofte med seg mat og drikke frå heimlandet. Det er ikkje SÅ mange arbeidsplassar i Norge som er relatert til turisme. Eg budde i Portugal eit år. Snittløna der er 800 euro pr mnd, husleige er kjapt 400 euro pr mnd, ete ute var for meg billig, men for dei lokale ikkje like billig. Telefon og internett er dyrt, bensin også. Helsestell for meg var som heime, sidan ambassaden plukke opp rekninga, men lokale bør ha privat ordning. Har ein kompis der som ikkje får noko hjelp til å komme ut av depresjonen sin fordi han ikkje har forsikring, og primærhelsetenesta dekker ikkje slikt. Dei har skulepengar, og dei fleste studentar eg møtte var heime kvar helg, og blei utstyrt med ferdig middag frå mor til kvar dag resten av veka for å spare peng. Finst ikkje slikt som lånekasse, foreldra finansiere deg til du får jobb. Bur for tida i Australia. Dei som får supert tilbude til helsestell her har forsikring. Eg får sjølvsagt det tilbudet eg ønskjer, ambassaden tar rekninga. Men internasjonale studentar som ikkje er norske og svenske må ha privat forsikring som ligg rundt 10 000 per år. Den er obligatorisk. Eg har ikkje opplevd noko innan helse her som betre enn heime, og eg har budd her i eit år, blitt påkjørt og følgeleg hos nokre legar. Snittløna her er under den heime, men bustad i Sydney og Melbourne minst like dyrt som heime, bensin er like dyrt og "skikkeleg" mat på finare restaurant (ikkje i Chinatown og gatekjøkken)er like dyrt som heime. Alkohol er litt billigare, men kan også vere like dyrt. Ein liten øl 0,25) er rundt 30- 35 kroner om du ikkje går på skikkeleg brun bar. Straum er sjukt dyrt, og vi sit inne med ytterjakke og hanskar for å spare. Det er temmeleg vanleg, du fyrer ikkje uten at du MÅ. Det er skulepengar, og lån er behovsprøvd i forhold til foreldre si inntekt til du er 25. Grunnskule kostar også pengar, sjølv om det er offentleg må foreldra betale for bøker ol. Ein kollega brukte $500 per unge til skulestart (bøker, uniformar osv). Poenget er: Etter å ha budd på 4 kontinent og studert i 4 ulike land har eg innsett at Norge verkeleg ER verdas beste land å leve i. Vil eg flytte heim? Helst ikkje, men det er fordi Norge er så familie- og ungeorientert, rett og slett litt kjedeleg, ikkje pga skattar og avgifter. Dei plagar meg lite (og eg var lærar før, så var temmeleg gjennomsnittleg løn og leveforhold). Dersom Norge er så ille er det jo berre å prøve seg i utlandet Dei fleste kjem heim... Og tar med seg partnerar. Det er jo ikke det beste landet å bo i i forhold til opplevelser. Det er kjedelig her som du sier.
Vera Vinge Skrevet 5. august 2010 #117 Skrevet 5. august 2010 Stilig er feil ord. At svette brødskiver i en matpakke ikke er godt er et bedre argument å bruke, og det høres så fint og flott ut at man kan lage mat hjemme og ta med på flyplassen.Men vet du hva. NOEN fly går i 5-6 tiden på morgenen. Hvem gidder å stå opp kl 2 på natta for å lage mat? Dessuten om INGEN kjøper noe på flyplassen, er det jo bare dumt for DEM at prisene er så høye. Men det tenker du ikke på. Får ikke en butikk kunder, så går det til helsike for butikken. I alle dager. Er du ikke i stand til å lage mat før du legger deg, eller? En matpakke, det være seg brødskiver eller annen mat holder seg fint i kjøleskap natta over. Du sier hele tiden dersom ingen kjøper noe så går kioskene konk. Men antakeligvis kjøper folk faktisk nok til at det går rundt likevel. Hva er vitsen med å tenke hypotetisk hvis man kan forholde seg til hvordan ting faktisk fungerer? Det er ikke snakk om at det er en menneskerett, men det må være lov å hygge seg i ny og ne, eller mener du at man skal leve på havregrøt hver dag og ikke kunne ta seg råd til ting som er godt av og til? Høyprisargumentet mitt på restauranter i norge går på at de har så lite kunder, og at det hadde vært mer gunstig for de å ha litt lavere priser, slik at de fikk fler kunder. Pluss at det er viktig å tenke på turistene. Turisme er viktig for et land. Men mener du virkelig at restauranter skal ta hensyn til at du ønsker å gå på restaurant i 300 kroners klassen i blant, ved å senke prisene fordi de syns synd på deg? Med de aller fleste lønninger og ikke overdrevne boutgifter handler det også om å kutte ut å kjøpe et ekstra skopar eller andre ting man ikke trenger, dersom man ønsker å spise på dyre restauranter innimellom. Å styre sin egen økonomi handler om prioritering, ikke om at andre skal ta hensyn til deg, så lenge restaurantene og kioskene faktisk går rundt og de dermed kan ta prisene de tar. Men vil lever i en tid hvor man fortjener det ene og det andre, og det er vel ganske betegnende for denne diskusjonen.
aline Skrevet 5. august 2010 #118 Skrevet 5. august 2010 Dei fleste kjem heim... Og tar med seg partnerar. Di gjør faktisk det, merkelig hadde det vært så grusomt ulønnsomt å bo og leve i norge i forhold til alle andre land. forresten; bor i australia for tiden.. LITT misunnerlig da atta!!!
attegløyma Skrevet 5. august 2010 #119 Skrevet 5. august 2010 (endret) Sorry Aline, blei litt feil, såg ikkje svaret ditt før eg posta Bur i Australia ja, og held på å fryse meg forderva grunna dyr straum/ gass, så huset kan berre varmast når vi er inne, dvs glatt 8 grader når eg kjem heim. Dusjane må vere effektive grunna straumpris og pris på vatn samt vassmangel. Ells er det bra her, men Norsk levestandard er så lang over australsk at det er morsomt! Kva har det med saka å gjere? Dette var snakk om pris, og prismessig får ein veldig mykje for pengane sine i Norge i forhold til andre land. Norge er veldig trygt, perfekt for ungar, kjedeleg for barnlause som meg. Også fordi byane er så små, eg likar større stader. Lågare prisar vil ikkje endre på dette, i så fall må vi opne for masseinnvandring Det er ikkje backpakker turisme som bringer pengar til eit land, det er folk som brukar pengar, og den turismen har vi litt av. Norge har ingen metropol som London, Paris eller New York. Vi har ikkje byar med fantastisk arkitektur som Roma, Barcelona og Praha. Vi har ikkje suverent klima og strender som Nice, Cannes, LA og Sydney. Vi har natur så klart, men mange reiser ikkje nødvendigvis for å oppleve dette, i alle fall ikkje når klimaet er såpass kaldt og det er så mørkt som her. Turisme er fint det, men etter nokre helger i Lisboa og Paris er det heilt greit for meg at vi ikkje har slike horder med turistar Får eg ungar reiser eg heim, pronto. Subsidierte barnehagar og fullfinansierte skular samt gratis helsestell og tannlege for ungane er verdt særs mykje spør du meg. Endret 5. august 2010 av attegløyma
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #120 Skrevet 5. august 2010 Kva har det med saka å gjere? Dette var snakk om pris, og prismessig får ein veldig mykje for pengane sine i Norge i forhold til andre land. Norge er veldig trygt, perfekt for ungar, kjedeleg for barnlause som meg. Også fordi byane er så små, eg likar større stader. Lågare prisar vil ikkje endre på dette, i så fall må vi opne for masseinnvandring Det er ikkje backpakker turisme som bringer pengar til eit land, det er folk som brukar pengar, og den turismen har vi litt av. Norge har ingen metropol som London, Paris eller New York. Vi har ikkje byar med fantastisk arkitektur som Roma, Barcelona og Praha. Vi har ikkje suverent klima og strender som Nice, Cannes, LA og Sydney. Vi har natur så klart, men mange reiser ikkje nødvendigvis for å oppleve dette, i alle fall ikkje når klimaet er såpass kaldt og det er så mørkt som her. Turisme er fint det, men etter nokre helger i Lisboa og Paris er det heilt greit for meg at vi ikkje har slike horder med turistar Får eg ungar reiser eg heim, pronto. Subsidierte barnehagar og fullfinansierte skular samt gratis helsestell og tannlege for ungane er verdt særs mykje spør du meg. Hva det har med saken å gjøre at det er mindre å oppleve i norge? Det har mye å si, for grunnen til det er at alt er så dyrt. Det er kjempemye å oppleve i norge... hadde man bare hatt råd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå