Gå til innhold

Er Norge et dyrt land?

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet

Klart det kan være dyrt - de tjener jo masse penger på at folk er så kresne og late at de heller kjøper en flaske med vann istedet for å fylle opp fra springen. Så lenge det er etterspørsel vil produktet bestå på markedet, til en høy pris.

Har aldri vært borti en spring hvor jeg ikke får ut kaldt vann uansett årstid - spørs om det er noe feil med din?

har vært borti mange kraner der det ikke blir skikkelig kaldt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er bare vann i den, vann som mest sannsynlig er tappet fra en kran i utg punktet. flaskevann skulle kostet to kroner ikke mer.

Tror du svarer litt før du har lest nå. Det var snakk om selve flasken, ikke innholdet. Imsdal har sportsflasker som passer fint i en sykkelholder og disse er som regel billigere enn en tom flaske fra en sportsbutikk. Dermed; hvis man er ute etter en slik FLASKE kan man jo kjøpe latterlig overpriset vann i butikken, men det var så langt det eneste argumentet for.

Enkleste måten å omgå prisene på er å ikke kjøpe produktet. Ved å kjøpe det, har du gitt signal om at du aksepterer prisen. Og ingen her i landet har et reelt BEHOV for flaskevann, det er en "luksusvare" som dermed kan overprises, produsenten tjener faktisk fett på folk som ikke gidder å tappe vann i flaska si selv.

Gjest Bianca26
Skrevet

Tror du svarer litt før du har lest nå. Det var snakk om selve flasken, ikke innholdet. Imsdal har sportsflasker som passer fint i en sykkelholder og disse er som regel billigere enn en tom flaske fra en sportsbutikk. Dermed; hvis man er ute etter en slik FLASKE kan man jo kjøpe latterlig overpriset vann i butikken, men det var så langt det eneste argumentet for.

Enkleste måten å omgå prisene på er å ikke kjøpe produktet. Ved å kjøpe det, har du gitt signal om at du aksepterer prisen. Og ingen her i landet har et reelt BEHOV for flaskevann, det er en "luksusvare" som dermed kan overprises, produsenten tjener faktisk fett på folk som ikke gidder å tappe vann i flaska si selv.

Ja men hvis ingen kjøper produktet pga prisen, så er det jo et poeng at det er tåpelig med så høy pris på det, for da får de ikke solgt det.

AnonymBruker
Skrevet

De har rett på tre måneders permisjon. Dessuten har ikke dette med helse å gjøre.

I norge kommer idrettsutøvere først i køen. Sist kommer gamle og svake

Jeg er sykepleier og vi får ikke overtidsbetaling og vi tjener jo opp avspasering.. som vi ikke får tid til å ta, så tviler på at det er så himla mye bedre her.

Jeg har sett med mine egne øyne at de har mer moderne utstyr. Det har ingenting med om bøkene er de samme å gjøre. De har mer hjelpemidler som skal brukes til forflytning av pasienter, portørene er ansatt til å forflytte pasienter slik at sykepleiere og hjelpepleiere slipper å ødelegge ryggen.

Det er en del ting som er bedre i norge ja, men de har andre ting igjen som er bedre.

Når du snakker om restauranter, hvorfor må man spise på vegetarrestaurant eller en billig kinarestaurant med middelmådig mat for å slippe å betale 300 kr for å spise ute? Hva med de som liker SKIKKELIG restaurantmat? Hvorfor reagerer ikke du på at det nesten er folketomt i de fleste restauranter? Har du tenkt over at hvis de hadde mer "humane" priser, så hadde de fått flere kunder?

Og hvorfor så arrogant? Norske råvarer er bedre enn utenlandske, blablabla. Norske poteter er de dårligste du får. Og jeg kjøper heller importkjøtt i frysedisken på butikken enn gildes skosåler.

Ang. fødselspermisjon i Australia så ble tre mnd permisjon med minstelønn vedtatt for kun få uker siden. Tidligere har dette rammet bortimot 2/3 av den kvinnelige befolkningen i Australia, da det faktisk har vært et reelt spørsmål om de kunne tatt seg råd til å få barn. I Norge er stønadsperioden 46 uker med 100 % dekningsgrad og 56 uker med 80 % dekningsgrad - mer dersom man får tvillinger. Dette er da med full lønn, forutsatt at foreldrene har krav på foreldrepenger (jobbet i 6 av siste 10 mnd før permisjonen tar til)

Dette er absolutt relevant når det er snakk om å sammenligne statlige ytelser mellom forskjellige land - noe som er med på å forklare blant annet prisnivå.

Ser at flere prøver å belyse at alt henger sammen her - vi betaler skatt og avgifter slik at vi skal kunne få slike goder. Og prisnivået i Norge er absolutt akseptabelt når kjøpekraften tas med i beregningen. Ja, mat er superbillig i Polen når man ligger på et norsk lønnsnivå, men flytter du dit vil du oppleve at inntekten du får der er langt lavere enn du har her hjemme, og da er jo ikke maten så billig lenger.

Kan du dokumentere påstanden din om at idrettsutøvere prioriteres i helsekø fremfor "gamle og svake"?

At du ikke får overtidsbetaling må du ta med arbeidsgiveren din. Dersom du er pålagt overtiden, har du krav på lønn jfr arbeidsmiljølovens §10-6 (11).

Litt interessant at du først sier bastant at det er "myyye bedre" i Australia enn Norge, og kort tid etterpå sier at noe er bedre her og noe er bedre der. En kompis av meg lå noen uker på australsk (offentlig) sykehus etter en ulykke, og han kunne melde om at det var mye det samme som hjemme - selv om han riktignok var glad for å ha en god reiseforsikring.

Ganske frekt å påstå at vegetarrestauranter og kinarestauranter ikke kan servere skikkelig mat. Og her i byen er belegget bra - jeg har jobba noen år i bransjen selv, og fellesnevneren er at de stedene som går dårlig gjør det pga dårlig mat og/eller dårlig service, ikke pga prisnivået.

Er det arrogant å ønske seg norske jordbær som smaker jordbær og ikke belgiske som smaker...vel, ingenting? :fnise: Om du mener norske poteter har dårlig kvalitet tror jeg snarere er mangel på evne til å se i butikken hva som er bra og ikke, og kanskje dårlig behandling av varene mens de er i butikken - det forekommer. Poteter er forøvrig noe av det billigste som er, så helt hva det har med saken å gjøre forstår jeg ikke. Ikke har jeg kjøpt skosåler fra Gilde heller, de pleier jeg vanligvis å kjøpe i skobutikk. Om du ødelegger kjøttet når du tilbereder det betyr absolutt ikke at råvarene er dårlige. Og selvsagt bør man vite forskjell på entrecote, ytrefilet, indrefilet, flatbiff, mørbrad osv. Noe egner seg til biff, noe er bedre som grytekjøtt.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Ang. fødselspermisjon i Australia så ble tre mnd permisjon med minstelønn vedtatt for kun få uker siden. Tidligere har dette rammet bortimot 2/3 av den kvinnelige befolkningen i Australia, da det faktisk har vært et reelt spørsmål om de kunne tatt seg råd til å få barn. I Norge er stønadsperioden 46 uker med 100 % dekningsgrad og 56 uker med 80 % dekningsgrad - mer dersom man får tvillinger. Dette er da med full lønn, forutsatt at foreldrene har krav på foreldrepenger (jobbet i 6 av siste 10 mnd før permisjonen tar til)

Dette er absolutt relevant når det er snakk om å sammenligne statlige ytelser mellom forskjellige land - noe som er med på å forklare blant annet prisnivå.

Ser at flere prøver å belyse at alt henger sammen her - vi betaler skatt og avgifter slik at vi skal kunne få slike goder. Og prisnivået i Norge er absolutt akseptabelt når kjøpekraften tas med i beregningen. Ja, mat er superbillig i Polen når man ligger på et norsk lønnsnivå, men flytter du dit vil du oppleve at inntekten du får der er langt lavere enn du har her hjemme, og da er jo ikke maten så billig lenger.

Kan du dokumentere påstanden din om at idrettsutøvere prioriteres i helsekø fremfor "gamle og svake"?

At du ikke får overtidsbetaling må du ta med arbeidsgiveren din. Dersom du er pålagt overtiden, har du krav på lønn jfr arbeidsmiljølovens §10-6 (11).

Litt interessant at du først sier bastant at det er "myyye bedre" i Australia enn Norge, og kort tid etterpå sier at noe er bedre her og noe er bedre der. En kompis av meg lå noen uker på australsk (offentlig) sykehus etter en ulykke, og han kunne melde om at det var mye det samme som hjemme - selv om han riktignok var glad for å ha en god reiseforsikring.

Ganske frekt å påstå at vegetarrestauranter og kinarestauranter ikke kan servere skikkelig mat. Og her i byen er belegget bra - jeg har jobba noen år i bransjen selv, og fellesnevneren er at de stedene som går dårlig gjør det pga dårlig mat og/eller dårlig service, ikke pga prisnivået.

Er det arrogant å ønske seg norske jordbær som smaker jordbær og ikke belgiske som smaker...vel, ingenting? :fnise: Om du mener norske poteter har dårlig kvalitet tror jeg snarere er mangel på evne til å se i butikken hva som er bra og ikke, og kanskje dårlig behandling av varene mens de er i butikken - det forekommer. Poteter er forøvrig noe av det billigste som er, så helt hva det har med saken å gjøre forstår jeg ikke. Ikke har jeg kjøpt skosåler fra Gilde heller, de pleier jeg vanligvis å kjøpe i skobutikk. Om du ødelegger kjøttet når du tilbereder det betyr absolutt ikke at råvarene er dårlige. Og selvsagt bør man vite forskjell på entrecote, ytrefilet, indrefilet, flatbiff, mørbrad osv. Noe egner seg til biff, noe er bedre som grytekjøtt.

Jeg mener ikke at kinarestauranter og vegetarrestauranter ikke er skikkelig mat for NOEN, men noen liker ikke slik mat, og hvis man KUN kan spise det for å kunne spise billig ute i norge, så blir det jo noe begrenset, man ønsker jo å variere matmulighene sine litt da.

Det med idrettsutøverne klarer jeg ikke dokumentere, men jeg vet de kommer først i helsekøen, for det er livsviktig for dem å kunne spille igjen. En mann på 60 må vente et år før operasjon, det må ikke en idrettsutøver. dette bare vet jeg.

jeg er enig i at norske jordbær er best, men det er noen av de få råvarene som er bedre her, men det er pga klimaet ikke fordi vi er flinkere til å dyrke jordbær.

jeg ødelegger ikke kjøttet når jeg lager det. Hvordan klarer jeg å få brasiliansk biff perfekt, men ikke gilde? Det er fordi at gilde har dårlig kvalitet.

Endret av Bianca26
Skrevet (endret)

I forhold til lønnsnivået i Norge synes jeg egentlig ikke det er så dyrt. Ja, det er dyrere enn andre land, men tatt i betakning hva en gjennomsnittsnordmann tjener så synes jeg nei, det er ikke spesielt dyrt. Det er en liten tankevekker når bensinen var like dyr i Bulgaria som den er her (dvs det kostet 15 kroner literen da jeg var der i 2007).

Forøvrig betaler jeg min skatt med glede, og jeg synes det er helt greit med moms og hva det nå måtte være.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke at kinarestauranter og vegetarrestauranter ikke er skikkelig mat for NOEN, men noen liker ikke slik mat, og hvis man KUN kan spise det for å kunne spise billig ute i norge, så blir det jo noe begrenset, man ønsker jo å variere matmulighene sine litt da.

Hva er det egentlig du sier da? Du skifter jo mening i hytt og vær, kommer med motstridende argumenter og formulerer deg ganske dårlig, så det begynner å bli temmelig vanskelig å i det hele tatt forstå hva du mener.

Definer hva skikkelig mat er. Handler det om personlig smak eller handler det om hva som er sunt, mettende, næringsrikt, velsmakende, korrekt tilberedt, osv? Er det førstnevnte, får du si at det er en smakssak, ikke påstå at maten ikke er bra. Og man har mye å velge i som kan kategoriseres som billig, men skal vi gå gjennom alle alternativene blir vi sittende her til i morra.

Det med idrettsutøverne klarer jeg ikke dokumentere, men jeg vet de kommer først i helsekøen, for det er livsviktig for dem å kunne spille igjen. En mann på 60 må vente et år før operasjon, det må ikke en idrettsutøver. dette bare vet jeg.

Du kan ikke dokumentere det fordi det ikke stemmer, kanskje? Eksempelvis fotballklubber har gjerne egne folk ansatt, fysioterapeuter, ernæringsfysiologer, osv for å behandle spillerne. Utover det er det mange som benytter seg av privatklinikker for å få ting gjort fortest mulig. I Trondheim har de en egen privatklinikk som i hovedsak jobber med idrettskader, men denne er PRIVAT. Har ingenting med offentlig helsekø å gjøre.

jeg er enig i at norske jordbær er best, men det er noen av de få råvarene som er bedre her, men det er pga klimaet ikke fordi vi er flinkere til å dyrke jordbær.

I EU-land er det fullt lovlig å benytte genmodifisering i dyrking av grønnsaker, frukt og bær. De belgiske dyrkes året rundt i drivhus, men langtidseffekten av å spise genmodifisert mat er fremdeles ikke fullstendig utredet. Norsk klima er velegnet til å dyrke jordbær, men sesongen er relativt kort, og bærene kan ikke være tilgjengelig på markedet året rundt, i motsetning til de som dyrkes i drivhus.

Jeg smaker og ser lett forskjell på lokaldyrket og importert frukt, og ser absolutt nytteverdien av å opprettholde norsk landbruk.

jeg ødelegger ikke kjøttet når jeg lager det. Hvordan klarer jeg å få brasiliansk biff perfekt, men ikke gilde? Det er fordi at gilde har dårlig kvalitet.

Hvis Gilde kun selger kjøtt av dårlig kvalitet ville nok mørhetsgarantien slått dem konkurs for lenge siden.

Hvorfor foretrekker eksempelvis Hellstrøm å bruke lokale råvarer fremfor å importere, hvis norsk mat er så dårlig?

(Huff, nå har denne debatten sporet så langt ut i ødemarka at det er nesten ikke artig engang.)

AnonymBruker
Skrevet

Det er en liten tankevekker når bensinen var like dyr i Bulgaria som den er her (dvs det kostet 15 kroner literen da jeg var der i 2007).

Samme er riktig for mange europeiske land, har jeg erfart. Både i Latvia (2009) og Litauen (2010) er bensin like dyrt som eller dyrere enn i Norge, i Irland (2010) og på Island (2009) var det vesentlig dyrere, og UK (2010) lå på ca samme nivå som her. Kan ikke huske at det var særlig mye billigere i Sverige i 2008 heller, vi sparte ikke mange kronene på å fylle i Göteborg fremfor Fredrikstad.

AnonymBruker
Skrevet

Samme er riktig for mange europeiske land, har jeg erfart. Både i Latvia (2009) og Litauen (2010) er bensin like dyrt som eller dyrere enn i Norge, i Irland (2010) og på Island (2009) var det vesentlig dyrere, og UK (2010) lå på ca samme nivå som her. Kan ikke huske at det var særlig mye billigere i Sverige i 2008 heller, vi sparte ikke mange kronene på å fylle i Göteborg fremfor Fredrikstad.

Denne tråden handler om priser på mat og drikke (inkludert alkohol) - i kiosker, dagligvarebutikker og restauranter.

Mat og drikke er vesentlig rimeligere i alle disse ovenfornevne landene enn det er i Norge.

Bensin er et sært produkt å sammenlikne priser med: for bensinen kan dere sammenlikne selv om lønnsnivåene er annerlledes - men i forhold til mat/drikke snakker dere om ulike lønnsnivå.

Bensinprisene bestemmes av oljeprisen og andre faktorer, så den bør holdes utenfor debatten.

Skrevet

Siden Irland nevnes; jeg var i Dublin i fjor og ble overrasket over prisnivået. Spise ute koster det samme som her, mat i supermarkedene var dyrt, boligprisene på Oslo-nivå og lønnsnivået? Lavere enn her (fra det jeg kunne se av jobbannonser). Eneste som egentlig var litt billigere var alkohol.

Skrevet

Ja men hvis ingen kjøper produktet pga prisen, så er det jo et poeng at det er tåpelig med så høy pris på det, for da får de ikke solgt det.

Men tror du ikke de faktisk får solgt disse produktene siden de kan tillate seg å ha de prisene de har? Grunnen til at man kan ta høyere priser på flyplasser er fordi mange er villig til å betale prisen framfor å ta med seg egen mat og drikke. Hadde folk virkelig ikke vært villige til å betale, hadde de nok satt ned prisene.

Skrevet

Hvorfor reagerer ikke du på at det nesten er folketomt i de fleste restauranter? Har du tenkt over at hvis de hadde mer "humane" priser, så hadde de fått flere kunder?

Dersom det hadde vært ett fakta at det alltid er folketomt i de fleste restauranter i norge, så lurer jeg på hvorfor du tror de klarer å eksistere?

En restaurant har ganske mange utgifter, noe som tilser at de er pokka nødt til å ha LITT inntekter også, for å både få dekket utgiftene sine og i tillegg tjene litt på driften.

Tror du virkelig at de fleste restauranter virkelig ER folketomme og ikke får inn slik at alle sammen går i hylende minus år etter år?

Eller mener du at de fleste restauranter har pengetrær i hagen slik at de klarer seg fint med sine skyhøye priser på mat og ikke en eneste kunde?

Hadde det vært noe i det du sier om at de fleste restauranter er folketomme i norge, så hadde det vært ganske mange flere som hadde gått konkurs, konstant!!! Det ville vært mye mer utskifting av eiere og ikke en av dem ville forblitt mer en noen yderst få år.

Her i oslo er det ganske mange restauranter som har eksistert i flere år, det vil si at det mest sannsynelig er folk innom og spiser, til tross for prisene.

Og!!! Jeg har faktisk IKKE inntrykk av at det er de dyreste restaurantene som går konkurs oftest, heller tvert om. De restaurantene som oftes popper opp og flopper rundt om kring, synes jeg ofte virker som mer middelmådige med dertil middelmådig pris. Og hvorfor det da tro? Kan det være fordi nordmenn ikke vil ha middelmådig? Vi vil ha høy kvalitet, men klage på prisen. Men dersom det IKKE er høye priser, tror vi heller ikke på at kvaliteten er høy, og går ikke dit!!

Det finnes forøvrig restauranter i mange forskjellige prisklasser i norge, og det ser ikke ut til å være prisen som er avgjørende for om de klarer seg eller ikke.

Både kvalitet og beliggenhet koster penger, derfor må man også betale for begge disse tingene.

Og ingen her i landet har et reelt BEHOV for flaskevann, det er en "luksusvare" som dermed kan overprises, produsenten tjener faktisk fett på folk som ikke gidder å tappe vann i flaska si selv.

Nemlig, det er dette det virker som noen har litt vanskelig for å forstå, at LUKSUSVARER koster mer en nødvendige varer.

Det koster mer å kjøpe vann en å tappe det fra springen! Hvorfor? fordi vi i norge KAN tappe det fra springen om vi gidder.

Det koster mer å kjøpe en baguett på en kiosk på flyplassen (noe det gjør de aller fleste flyplasser jeg har vært, ikke bare norge). Hvofor?

fordi vi KAN planlegge og ta med oss medbragt mat selv til en rimeligere penge, dersom vi gidder.

Og vi HAR penger til dette, det er ingen med normal lønn i norge som er nødt til å blakke seg for å spise god og sunn mat og drikke skikkelig. Men man KAN helt klart klare å blakke seg dersom man kun skal ha det beste av det beste, dersom man kun aksepterer luksus og ikke ønsker å senke på sine skyhøye forventninger til kvalitet.

luksus og kvalitet koster penger, både i norge og alle andre steder.

Gambia, ett billig fattig land, osten der koster FOR DEM sykt mye penger! hvorfor det? fordi det er en luksusvare de ikke MÅ ha. Brødet koster mye, for en som ikke er turist, og man må kanskje kjøpe ris istedenfor, selv om man har lyst på brød den dagen. Fordi brødet kostet for mye. Kjøtt... oh my, de får ikke antilope-kjøtt til høna i gata-priser, og kan ikke spise antilopekjøtt selv om det er det de synes er godt.

Men dævven det er billig mat i gambia, for meg!!!

Det er dritbillig mat for meg i kroatia også, og spania, og hellas... fordi JEG har norsk lønn! I kroatia syntes de ikke de hadde så dritbillig mat, ingen i spania som jeg snakket med hyllet dagligvarebutikkene for å sette så lave priser på maten at de fikk luksus til en billigpenge (selv om altså jeg syntes det).

man MÅ faktisk skjønne at det er en sammenheng mellom priser og lønnsnivå OG andre goder/rettigheter, ellers blir det bare grådighet i mine øyne ihvertfall.

Skrevet

Det er vel knapt noe land i verden man må jobbe så få timer for å kunne fylle opp en vogn med dagligvarer som i Norge, så mat i butikk er ikke spesielt dyrt her på Bjerget.

Kioskpriser kan man ikke se på, for kiosker setter pris etter etterspørsel og hva folk er villige til å betale. Så dersom kioskpriser viser noe, så er det at nordmenn tjener bra.

Restaurantprisene i Norge er høyere enn veldig mange land, noe som speiler at også restaurantarbeidere her til lands har levelige inntekter. Og at leiepriser på restaurantlokaler er høye.

Skrevet

Det er vel knapt noe land i verden man må jobbe så få timer for å kunne fylle opp en vogn med dagligvarer som i Norge, så mat i butikk er ikke spesielt dyrt her på Bjerget.

Vesentlig å huske på ja!!! Når det tidligere ble nevnt f.eks usa...

Ingen av mine amerikanske kamerater er vant til den korte arbeidstiden vi har her i norge! Flere av dem har vært her i norge og jobbet ett år eller flere, og er direkte sjokkert over at folk GÅR klokka to-tre på fredager, og rimelig presise også resten av ukedagene.

Skrevet

At kjøpekraften settes opp mot kostnadene?

Ok.

Du mener at kostnadene pr baguette hos Peppes Pizza-kiosk på flyplasser er 75 kroner?

Kostnadene for 0.5 l vann er 22 kroner?

Du, det er ikke innkjøpskostnaden for serveringsstedet/butikken som er kjøpekraft.

AnonymBruker
Skrevet

Kioskpriser kan man ikke se på, for kiosker setter pris etter etterspørsel og hva folk er villige til å betale. Så dersom kioskpriser viser noe, så er det at nordmenn tjener bra.

Restaurantprisene i Norge er høyere enn veldig mange land, noe som speiler at også restaurantarbeidere her til lands har levelige inntekter. Og at leiepriser på restaurantlokaler er høye.

Høye kioskpriser viser at nordmenn på tur ikke har noe annet valg enn å kjøpe drikke/mat i kiosk. De færreste synes det er stilig med matpakker på flyplassen. Så brukes alt av penger opp i kioskene, som er svindyre.

Restaurantprisene er ekstremt høye i Norge og det er det ingen grunn til!

I tillegg forlanger ansatte tips...jeg tipser aldri på norske retauranter, de ansatte har mer enn bra nok lønn som det er. Samme tendens sees i kaffebarene: de forventer tips i glasset. I Norge blir det bare en vits.

AnonymBruker
Skrevet

Vesentlig å huske på ja!!! Når det tidligere ble nevnt f.eks usa...

Ingen av mine amerikanske kamerater er vant til den korte arbeidstiden vi har her i norge! Flere av dem har vært her i norge og jobbet ett år eller flere, og er direkte sjokkert over at folk GÅR klokka to-tre på fredager, og rimelig presise også resten av ukedagene.

Nordmenn gjør jo jobben sin og da spiller de tingen rolle hvor lang tid de bruker.

Skrevet

Høye kioskpriser viser at nordmenn på tur ikke har noe annet valg enn å kjøpe drikke/mat i kiosk. De færreste synes det er stilig med matpakker på flyplassen. Så brukes alt av penger opp i kioskene, som er svindyre.

Restaurantprisene er ekstremt høye i Norge og det er det ingen grunn til!

I tillegg forlanger ansatte tips...jeg tipser aldri på norske retauranter, de ansatte har mer enn bra nok lønn som det er. Samme tendens sees i kaffebarene: de forventer tips i glasset. I Norge blir det bare en vits.

Mener du at restaurantprisene er høye uten grunn? Da har jeg et tips til deg, invester i restauranbransjen, så finner du fort ut at det ikke er en bransje hvor det er stort grunnlag å tjene penger! Med ditt resonement burde disse selskapene gå med kanonoverskudd, det kan i høyeste grad ikke sies å stemme.

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at restaurantprisene er høye uten grunn? Da har jeg et tips til deg, invester i restauranbransjen, så finner du fort ut at det ikke er en bransje hvor det er stort grunnlag å tjene penger! Med ditt resonement burde disse selskapene gå med kanonoverskudd, det kan i høyeste grad ikke sies å stemme.

At kundene må betale dyrt fordi det er så få kunder et sted gjør det ikek legitimt med skyhøye priser.

Utlendinger synes Norge er svinedyrt, selv da de bodde og jobbet her:

Norge urimelig og ulogisk dyrt: http://www.eurogamer.net/forum_thread_posts.php?thread_id=121038

Norge grisedyrt: http://www.aftenposten.no/english/local/article1156793.ece

Norge verste sted å feriere: http://www.worstholiday.com/archives/110

Norge gir størst kultursjokk i hele verden: altfor dyrt: http://cultureshock.kristiejoy.net/living-in-norway-is-expensive/

En av forklaringene kan være at norske skattemyndigheter sanker inn alt de kan gjennom politikergitte sugerør til statskassen:

http://www.ronanos.com/norway.html

Konklusjonen er: Norge er vesentlig dyrere enn det være.

Norge er et dyrt land selv justert for lønn og konsumprisindeks, sier IMF: http://www.imf.org/external/pubs/cat/longres.cfm?sk=23923.0

Skrevet

Da blir konklusjonen at de fleste restauranter ikke er driveverdig, er det bedre med ingen enn med dyre restauranter? Ingen tjener på underskuddsprosjekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...