AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #61 Skrevet 4. august 2010 Som nevnt flere ganger: vi har et høyt kostnadsnivå, men også et generelt høyt lønnsnivå. Hvordan skal vi kunne få et laverere kostnadsnivå uten at NOEN samtidig må få mindre igjen for de varene og tjenestene de tilbyr? Skal bøndene ha lavere lønn? Skal rørleggere ha lavere lønn? Skal ansatte på bensinstasjon ha lavere lønn? Jeg går ut fra at DU ikke vil ha lavere lønn.
Gjest Pucifer Skrevet 4. august 2010 #62 Skrevet 4. august 2010 Som nevnt flere ganger: vi har et høyt kostnadsnivå, men også et generelt høyt lønnsnivå. Så sant ... Det er t.ex. ikke såååå mye billigere i Sverige, men lønna er generellt mye lavere. Så egentlig så er jo mat dyrere for svensker enn for nordmenn som har et høyere lønnsnivå.
ludo Skrevet 4. august 2010 #63 Skrevet 4. august 2010 Det finnes land som har høyere lønninger enn Norge (Danmark, USA m.fl) som likevel har vesentlig rimeligere priser på mat og drikke overalt, kiosker inklusive. tja sannhet med moderasjoner, mange(deriblant min mor)betaler 50 % skatt i Danmark og minstelønna i Usa er veldig lav,,,lærere og ambulansesjåfører tjener kjempelite feks
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #64 Skrevet 4. august 2010 Og Danmark har ikke så billige priser. Og med tanke på at de har 50% skatt, så vil jeg nesten tørre å påstå at for danskene så koster det litt å handle.
Djungelvrål Skrevet 4. august 2010 #65 Skrevet 4. august 2010 Flyplassmat er kjempedyrt hvor enn i verden du er da. En brus på flyplassen i Alanya koster 4,5 euro.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #66 Skrevet 4. august 2010 På norske flyplasser koster en liten smal baguette med et stykke brie og et par Mozzarelleskiver 75 kroner på Peppes Pizza, som har åpnet sjapper flere steder i det siste. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mattilsynet-fant-uhygieniske-forhold-paa-oslo-lufthavn-2914049.html Er den lille baguetten verdt prisen? Den lille baguetten er ikke sunn for deg likevel. Kjøp deg skikkelig mat! Narvesen-kiosker og 7-Eleven selger 0,5 l brus eller juice til 25 kr. Kunne godt kostet det dobbelte. På Rimi koster et lite beger med Kesam m/vaniljesmak 20,80 kroner. Er det lille begeret verdt så mye? Ja En liten gulost fra Synnøve koster 54,60 kroner. Er den verdt sin vekt i gull? Ja En Stratos sjokolade (150 gram) koster 25,70 kroner. En pose Sørlandschips koster hele 19,70 kroner. Er det verdt så mye?! Nei, men de burde kostet mye mye mer. Det er ikke sunt enkelt og greit. Norske restaurantpriser og alkoholpriser: et mareritt for utlendiger (og nordmenn)? Det er faktisk ikke så utrolig dyrt her i forhold til hva vi tjener. Nordmenn smiler bredt og casher ut hva det enn skulle være? Hvor mye skal noe koste før norske forbrukere vil reagere kraftig? Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #67 Skrevet 4. august 2010 Ja, jeg synes det er dyrt i Norge. Til og med vanlige kjedebutikker, som er billigst ift. kiosker o.l, er dyre. Dette merker jeg veldig godt generelt siden jeg har dårlig råd, og ofte etter at jeg f.eks. har vært i utlandet i ferien. Helt enkig med deg. Jeg har god råd - og er 100% enig i at Norge er et for dyrt land. Mat og drikke (alkohol som vann og brus) er svinedyrt.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #68 Skrevet 4. august 2010 Det har jeg vel det. Jeg reiser MYE til utlandet. Jeg har til og med tatt deler av utdannelsen min i lans dom har myyye bedre standard på sykehusene sine enn norge. Her i norge koster det så syrt å vaske sykehustøy og sengeklær at man kun får lov å skifte når det er høyst nødvendig, f.eks, noe som resulterer i at pasientene må ligge i nesten skittent sengetøy, og de pleietrengende får kun dusje en gang i uka. Det er ille, i motsetning til australia der de får dusj hver dag, og hvor de har mye mer nymoderne utstyr enn vi har her i landet. Og o Norge er det ikke junkfooden som er dyr. Grønnsaker, frukt og vann er dyrere enn cola. Problemet er at det er feil ting som er dyrt. Usunne ting er det billigste du får her. Da burde de heller bytta om. Men i alle dager...hvor kunnskapsløs og påståelig kan man være da? Her er litt KORREKT informasjon om australsk helsevesen/velferdstjenester: - Australske kvinner har ikke rett på fødselspermisjon. Enkelte offentlige arbeidsgivere skilter med 3 mnd fødselspermisjon, og dette anses som svært bra. Pappapermisjon eksisterer ikke, man kan i beste fall få tilbud om tre dager fri uten lønn. - Ved Canberra Hospital har de en legevakttjeneste som er gratis for innbyggere. Her er det forøvrig ingen førstelinjetjeneste som siler tilfellene, så enten man kommer fra en alvorlig trafikkulykke eller har flis i fingeren, stiller man likt i køen. - Australske leger har ingen avspasering, og fire uker ferie i året. Ved ortopedisk avdeling er normal arbeidstid for en lege 55 timer i uka, men kan være opp til 100 timer dersom det er behov for ekstra bemanning i helgen. Det er åpenbart at dette påvirker kvaliteten på arbeidet. (Det skrytes om overleger som har operert 50 timer i strekk, og en professor har gjort seg legendarisk ved å gjennomføre en seks timer lang hofterevisjon mens han hadde lungebetennelse og høy feber) - Den største forskjellen mellom helsevesenet i Norge og Australia er den økende privatiseringen av det australske. Dersom man tjener over en viss sum i året, slipper man en spesiell helseskatt dersom man har privat helseforsikring. Samtidig går det offentlige helsevesenet glipp av skatt som man vanligvis måtte betale til folketrygden. Det er en økende forestilling blant befolkningen at privat helseforsikring er mye bedre enn offentlig. Dette fører til en ond sirkel, fordi flere kjøper seg privat helseforsikring, slik at færre bidrar til å finansiere det offentlige. Resultatet er at den australske folketrygden (Medicare), som har vært en stolt tradisjon, er i ferd med å bli et sikkerhetsnett som finansieres av dem som ikke har råd til privat helseforsikring. - Utstyr, medisiner og lærebøker/oppslagsverk som benyttes ved australske sykehus og behandlingsinsitusjoner er EKSAKT DET SAMME som her i Norge. Så at de har "mye mer nymorderne utstyr" som du hevder er rett og slett FEIL. Dette var riktignok en avsporing, men synes det kan være viktig å avkrefte slike latterlige utsagn. Virker som du ikke evner å se forskjell på offentlige og private helsetjenester? I Norge har man krav på behandling mot et totalt egenandelsutlegg per år på 1840,- for voksne. For barn under 16 år er det ingen egenandel, dvs all helsebehandling utført av offentlige behandlere+medisiner på blå resept er gratis. Ved private institusjoner betaler man for behandlingen. Junkfood billig og sunn mat dyrt? Igjen, kunnskapsløst. En burger her i byen koster rundt 100,- Det er et temmelig dyrt middagsalternativ. Jeg kan lage en knallsunn grønnsaksgryte til ca 20,- per porsjon. Det er da 80,- dyrere for den usunne middagen enn den sunne - forskjellen er at jeg må gidde å bruke et kvarter på kjøkkenet og lage maten selv fremfor å stå et kvarter i kø på gatekjøkkenet. En av de billigste restaurantene her i byen er en vegetarrestaurant. Der får man en velsmakende, fullverdig og SUNN middag til kr 60,- mot å betale ca 120,- for en middag på en kinesisk restaurant som blir det nest billigste alternativet. Norskdyrkede grønnsaker koster mer i butikken enn import fra EU-land. Kvaliteten er derimot langt bedre enn prisen er høyere, samt at vi støtter muligheten til å være selvforsynt med råvarer. Fortsatt er det per kg himmelropende mye billigere enn potetgull, sjokolade og pølser. Og vann er dyrere enn cola? Hjemme hos meg kommer vannet strømmende gratis ut av springen. Magisk!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #69 Skrevet 4. august 2010 Prisnivået i Norge kan ikke bli vesentlig lavere uten at det får konsekvenser for lønnsnivå, sysselsetting, skattetrykk, offentlig velferd etc. Man kan like det eller ei, men disse tingene henger sammen. Det er faktisk så enkelt som at man ikke kan få i både pose og sekk. Jeg er også nysgjerrig på HVORDAN dere som klager foreslår å senke prisene uten at dette påvirker NOE annet?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #70 Skrevet 4. august 2010 Dette BURDE være helt elementært, men... At kjøpekraften settes opp mot kostnadene? Ok. Du mener at kostnadene pr baguette hos Peppes Pizza-kiosk på flyplasser er 75 kroner? Kostnadene for 0.5 l vann er 22 kroner?
Gjest Bianca26 Skrevet 4. august 2010 #71 Skrevet 4. august 2010 Men i alle dager...hvor kunnskapsløs og påståelig kan man være da? Her er litt KORREKT informasjon om australsk helsevesen/velferdstjenester: - Australske kvinner har ikke rett på fødselspermisjon. Enkelte offentlige arbeidsgivere skilter med 3 mnd fødselspermisjon, og dette anses som svært bra. Pappapermisjon eksisterer ikke, man kan i beste fall få tilbud om tre dager fri uten lønn. - Ved Canberra Hospital har de en legevakttjeneste som er gratis for innbyggere. Her er det forøvrig ingen førstelinjetjeneste som siler tilfellene, så enten man kommer fra en alvorlig trafikkulykke eller har flis i fingeren, stiller man likt i køen. - Australske leger har ingen avspasering, og fire uker ferie i året. Ved ortopedisk avdeling er normal arbeidstid for en lege 55 timer i uka, men kan være opp til 100 timer dersom det er behov for ekstra bemanning i helgen. Det er åpenbart at dette påvirker kvaliteten på arbeidet. (Det skrytes om overleger som har operert 50 timer i strekk, og en professor har gjort seg legendarisk ved å gjennomføre en seks timer lang hofterevisjon mens han hadde lungebetennelse og høy feber) - Den største forskjellen mellom helsevesenet i Norge og Australia er den økende privatiseringen av det australske. Dersom man tjener over en viss sum i året, slipper man en spesiell helseskatt dersom man har privat helseforsikring. Samtidig går det offentlige helsevesenet glipp av skatt som man vanligvis måtte betale til folketrygden. Det er en økende forestilling blant befolkningen at privat helseforsikring er mye bedre enn offentlig. Dette fører til en ond sirkel, fordi flere kjøper seg privat helseforsikring, slik at færre bidrar til å finansiere det offentlige. Resultatet er at den australske folketrygden (Medicare), som har vært en stolt tradisjon, er i ferd med å bli et sikkerhetsnett som finansieres av dem som ikke har råd til privat helseforsikring. - Utstyr, medisiner og lærebøker/oppslagsverk som benyttes ved australske sykehus og behandlingsinsitusjoner er EKSAKT DET SAMME som her i Norge. Så at de har "mye mer nymorderne utstyr" som du hevder er rett og slett FEIL. Dette var riktignok en avsporing, men synes det kan være viktig å avkrefte slike latterlige utsagn. Virker som du ikke evner å se forskjell på offentlige og private helsetjenester? I Norge har man krav på behandling mot et totalt egenandelsutlegg per år på 1840,- for voksne. For barn under 16 år er det ingen egenandel, dvs all helsebehandling utført av offentlige behandlere+medisiner på blå resept er gratis. Ved private institusjoner betaler man for behandlingen. Junkfood billig og sunn mat dyrt? Igjen, kunnskapsløst. En burger her i byen koster rundt 100,- Det er et temmelig dyrt middagsalternativ. Jeg kan lage en knallsunn grønnsaksgryte til ca 20,- per porsjon. Det er da 80,- dyrere for den usunne middagen enn den sunne - forskjellen er at jeg må gidde å bruke et kvarter på kjøkkenet og lage maten selv fremfor å stå et kvarter i kø på gatekjøkkenet. En av de billigste restaurantene her i byen er en vegetarrestaurant. Der får man en velsmakende, fullverdig og SUNN middag til kr 60,- mot å betale ca 120,- for en middag på en kinesisk restaurant som blir det nest billigste alternativet. Norskdyrkede grønnsaker koster mer i butikken enn import fra EU-land. Kvaliteten er derimot langt bedre enn prisen er høyere, samt at vi støtter muligheten til å være selvforsynt med råvarer. Fortsatt er det per kg himmelropende mye billigere enn potetgull, sjokolade og pølser. Og vann er dyrere enn cola? Hjemme hos meg kommer vannet strømmende gratis ut av springen. Magisk! De har rett på tre måneders permisjon. Dessuten har ikke dette med helse å gjøre. I norge kommer idrettsutøvere først i køen. Sist kommer gamle og svake Jeg er sykepleier og vi får ikke overtidsbetaling og vi tjener jo opp avspasering.. som vi ikke får tid til å ta, så tviler på at det er så himla mye bedre her. Jeg har sett med mine egne øyne at de har mer moderne utstyr. Det har ingenting med om bøkene er de samme å gjøre. De har mer hjelpemidler som skal brukes til forflytning av pasienter, portørene er ansatt til å forflytte pasienter slik at sykepleiere og hjelpepleiere slipper å ødelegge ryggen. Det er en del ting som er bedre i norge ja, men de har andre ting igjen som er bedre. Når du snakker om restauranter, hvorfor må man spise på vegetarrestaurant eller en billig kinarestaurant med middelmådig mat for å slippe å betale 300 kr for å spise ute? Hva med de som liker SKIKKELIG restaurantmat? Hvorfor reagerer ikke du på at det nesten er folketomt i de fleste restauranter? Har du tenkt over at hvis de hadde mer "humane" priser, så hadde de fått flere kunder? Og hvorfor så arrogant? Norske råvarer er bedre enn utenlandske, blablabla. Norske poteter er de dårligste du får. Og jeg kjøper heller importkjøtt i frysedisken på butikken enn gildes skosåler.
Gjest Bianca26 Skrevet 4. august 2010 #72 Skrevet 4. august 2010 Men i alle dager...hvor kunnskapsløs og påståelig kan man være da? Her er litt KORREKT informasjon om australsk helsevesen/velferdstjenester: - Australske kvinner har ikke rett på fødselspermisjon. Enkelte offentlige arbeidsgivere skilter med 3 mnd fødselspermisjon, og dette anses som svært bra. Pappapermisjon eksisterer ikke, man kan i beste fall få tilbud om tre dager fri uten lønn. - Ved Canberra Hospital har de en legevakttjeneste som er gratis for innbyggere. Her er det forøvrig ingen førstelinjetjeneste som siler tilfellene, så enten man kommer fra en alvorlig trafikkulykke eller har flis i fingeren, stiller man likt i køen. - Australske leger har ingen avspasering, og fire uker ferie i året. Ved ortopedisk avdeling er normal arbeidstid for en lege 55 timer i uka, men kan være opp til 100 timer dersom det er behov for ekstra bemanning i helgen. Det er åpenbart at dette påvirker kvaliteten på arbeidet. (Det skrytes om overleger som har operert 50 timer i strekk, og en professor har gjort seg legendarisk ved å gjennomføre en seks timer lang hofterevisjon mens han hadde lungebetennelse og høy feber) - Den største forskjellen mellom helsevesenet i Norge og Australia er den økende privatiseringen av det australske. Dersom man tjener over en viss sum i året, slipper man en spesiell helseskatt dersom man har privat helseforsikring. Samtidig går det offentlige helsevesenet glipp av skatt som man vanligvis måtte betale til folketrygden. Det er en økende forestilling blant befolkningen at privat helseforsikring er mye bedre enn offentlig. Dette fører til en ond sirkel, fordi flere kjøper seg privat helseforsikring, slik at færre bidrar til å finansiere det offentlige. Resultatet er at den australske folketrygden (Medicare), som har vært en stolt tradisjon, er i ferd med å bli et sikkerhetsnett som finansieres av dem som ikke har råd til privat helseforsikring. - Utstyr, medisiner og lærebøker/oppslagsverk som benyttes ved australske sykehus og behandlingsinsitusjoner er EKSAKT DET SAMME som her i Norge. Så at de har "mye mer nymorderne utstyr" som du hevder er rett og slett FEIL. Dette var riktignok en avsporing, men synes det kan være viktig å avkrefte slike latterlige utsagn. Virker som du ikke evner å se forskjell på offentlige og private helsetjenester? I Norge har man krav på behandling mot et totalt egenandelsutlegg per år på 1840,- for voksne. For barn under 16 år er det ingen egenandel, dvs all helsebehandling utført av offentlige behandlere+medisiner på blå resept er gratis. Ved private institusjoner betaler man for behandlingen. Junkfood billig og sunn mat dyrt? Igjen, kunnskapsløst. En burger her i byen koster rundt 100,- Det er et temmelig dyrt middagsalternativ. Jeg kan lage en knallsunn grønnsaksgryte til ca 20,- per porsjon. Det er da 80,- dyrere for den usunne middagen enn den sunne - forskjellen er at jeg må gidde å bruke et kvarter på kjøkkenet og lage maten selv fremfor å stå et kvarter i kø på gatekjøkkenet. En av de billigste restaurantene her i byen er en vegetarrestaurant. Der får man en velsmakende, fullverdig og SUNN middag til kr 60,- mot å betale ca 120,- for en middag på en kinesisk restaurant som blir det nest billigste alternativet. Norskdyrkede grønnsaker koster mer i butikken enn import fra EU-land. Kvaliteten er derimot langt bedre enn prisen er høyere, samt at vi støtter muligheten til å være selvforsynt med råvarer. Fortsatt er det per kg himmelropende mye billigere enn potetgull, sjokolade og pølser. Og vann er dyrere enn cola? Hjemme hos meg kommer vannet strømmende gratis ut av springen. Magisk! De har rett på tre måneders permisjon. Dessuten har ikke dette med helse å gjøre. I norge kommer idrettsutøvere først i køen. Sist kommer gamle og svake Jeg er sykepleier og vi får ikke overtidsbetaling og vi tjener jo opp avspasering.. som vi ikke får tid til å ta, så tviler på at det er så himla mye bedre her. Jeg har sett med mine egne øyne at de har mer moderne utstyr. Det har ingenting med om bøkene er de samme å gjøre. De har mer hjelpemidler som skal brukes til forflytning av pasienter, portørene er ansatt til å forflytte pasienter slik at sykepleiere og hjelpepleiere slipper å ødelegge ryggen. Det er en del ting som er bedre i norge ja, men de har andre ting igjen som er bedre. Når du snakker om restauranter, hvorfor må man spise på vegetarrestaurant eller en billig kinarestaurant med middelmådig mat for å slippe å betale 300 kr for å spise ute? Hva med de som liker SKIKKELIG restaurantmat? Hvorfor reagerer ikke du på at det nesten er folketomt i de fleste restauranter? Har du tenkt over at hvis de hadde mer "humane" priser, så hadde de fått flere kunder? Og hvorfor så arrogant? Norske råvarer er bedre enn utenlandske, blablabla. Norske poteter er de dårligste du får. Og jeg kjøper heller importkjøtt i frysedisken på butikken enn gildes skosåler. som er mye dyrere. Og det med at vannet er dyrere. Jeg snakker SELVSAGT om vann du kjøper på butikken.
Mermaid Blues Skrevet 4. august 2010 #73 Skrevet 4. august 2010 Og det med at vannet er dyrere. Jeg snakker SELVSAGT om vann du kjøper på butikken. Hva er vitsen med å kjøpe flaskevann i Norge? Vi har noe av det beste drikkevannet i verden fra springen hjemme, på jobben, på kjøpesenter, kaféer, OVERALT. Ser ingen argumenter for å kjøpe flaskevann i Norge, det er jo bare sløsing av penger.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #74 Skrevet 4. august 2010 Hva er vitsen med å kjøpe flaskevann i Norge? Vi har noe av det beste drikkevannet i verden fra springen hjemme, på jobben, på kjøpesenter, kaféer, OVERALT. Ser ingen argumenter for å kjøpe flaskevann i Norge, det er jo bare sløsing av penger. Flaskene er innmari fine å drikke vanlig vann av i ettertid, annet enn det er jeg enig med deg.
Mermaid Blues Skrevet 4. august 2010 #75 Skrevet 4. august 2010 Flaskene er innmari fine å drikke vanlig vann av i ettertid, annet enn det er jeg enig med deg. Jepp, Imsdal selger vel noen av de billigste sportsflaskene på markedet, tilsvarende koster nesten en hundrelapp i sportsbutikken så jeg. Selv om springvannet her i Trondheim faktisk smaker bedre enn Imsdal da
Gjest Bianca26 Skrevet 4. august 2010 #76 Skrevet 4. august 2010 Hva er vitsen med å kjøpe flaskevann i Norge? Vi har noe av det beste drikkevannet i verden fra springen hjemme, på jobben, på kjøpesenter, kaféer, OVERALT. Ser ingen argumenter for å kjøpe flaskevann i Norge, det er jo bare sløsing av penger. Om det er sløsing av penger, så er det likevel ikke et argument for at flaskevann SKAL være dyrt. Dessuten kommer det også fra springen. Dessuten mange ganger må man ha vannet fra springen oppi en flaske og sette det i kjøleskapet, for spesielt på sommeren blir ofte ikke springvannet tilstrekkelig kaldt. Lunkent vann er guffent
Gjest Bianca26 Skrevet 4. august 2010 #77 Skrevet 4. august 2010 Jepp, Imsdal selger vel noen av de billigste sportsflaskene på markedet, tilsvarende koster nesten en hundrelapp i sportsbutikken så jeg. Selv om springvannet her i Trondheim faktisk smaker bedre enn Imsdal da det er fortsatt dyrere enn cola. om man først skal kjøpe vann.
Mermaid Blues Skrevet 4. august 2010 #78 Skrevet 4. august 2010 Om det er sløsing av penger, så er det likevel ikke et argument for at flaskevann SKAL være dyrt. Dessuten kommer det også fra springen. Dessuten mange ganger må man ha vannet fra springen oppi en flaske og sette det i kjøleskapet, for spesielt på sommeren blir ofte ikke springvannet tilstrekkelig kaldt. Lunkent vann er guffent Klart det kan være dyrt - de tjener jo masse penger på at folk er så kresne og late at de heller kjøper en flaske med vann istedet for å fylle opp fra springen. Så lenge det er etterspørsel vil produktet bestå på markedet, til en høy pris. Har aldri vært borti en spring hvor jeg ikke får ut kaldt vann uansett årstid - spørs om det er noe feil med din?
Mermaid Blues Skrevet 4. august 2010 #79 Skrevet 4. august 2010 det er fortsatt dyrere enn cola. om man først skal kjøpe vann. Skjønner ikke hva du mener her :klø: En sportsflaske fra feks G-sport er helt tom når du kjøper den.
Gjest Bianca26 Skrevet 4. august 2010 #80 Skrevet 4. august 2010 Skjønner ikke hva du mener her :klø: En sportsflaske fra feks G-sport er helt tom når du kjøper den. det er bare vann i den, vann som mest sannsynlig er tappet fra en kran i utg punktet. flaskevann skulle kostet to kroner ikke mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå