AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #321 Skrevet 13. september 2010 I Latvia er det 50 % billigere enn i Norge. f.eks en middag eller et klesplagg kan koste 50 kr eller mindre. Jo, men Latvias innbyggere bruker 22% av sin inntekt på mat, mot oss her i Norge på 11%. Det har ingen betydning om en middag eller en genser koster 50 kr.
attegløyma Skrevet 13. september 2010 #322 Skrevet 13. september 2010 Poenget for dei som bur i eit land er kor stor andel av inntekta som går til overlevelse, og kor mykje ein kan nyte. I Norge går ein relativt liten del til overlevelse: kun 11% går til mat, medan ein del andre land brukar folk mykje større prosentandel på overlevelse. Som turist er saka ei anna, men dei landa som primært lever av turisme, eller i alle fall har stor turistnæring (Thailand, Hellas, Spania, Portugal) er relativt mykje fattigare. Så eg stemmer for å halde oss til energi og ha mykje pengar å reise for, heller enn å satse på turisme og evt ende opp med langt mindre pengar til kos og fritid. Det er ingen sjanse i havet for vi kan oppretthalde levestandarden vi har no og redusere prisane på varer og tenester.
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. september 2010 #323 Skrevet 13. september 2010 Hva var det jeg leste nettopp? En Nordmann trenger bare å jobbe i 1 time og 40 minutter for å kjøpe mat en hel uke i gjennomsnitt. Hva pokker bruker vi egentlig alle pengene våre på? :klø:
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #324 Skrevet 14. september 2010 Men omsetningen trenger ikke nødvendigvis å synke. Lavere priser gir flere kunder. Er nok av elendige restauranter med skyhøye priser som ikke får noen kunder. Tror du de får fler av å øke prisene? Hva med å lage bedre mat eller servere mat til de prisene maten faktisk er verdt? Skulle likt å vite hvilke restauranter du sikter til. Folketomme restauranter vitner om DÅRLIG MAT, ikke høye priser. Har du aldri sett på Hellstrøm? Det han ofte gjør der er ofte å HEVE prisene på maten, og heller lage mat beregnet på folk og ikke måker. Resultat? Omsetningen ØKER. FLERE kunder. HØYERE priser, men FLERE kunder. Jeg kan godt bruke noen kroner på et bedre måltid ute, men jeg gidder ikke hive penger ut av vinduet ved å kjøpe mat som smaker hoppetau eller som jeg kan bli syk av! Du har argumentert med det samme tidligere i tråden og fått noenlunde samme svar som jeg skriver nå...hvorfor gjentar du deg selv uten å svare på spørsmålet nå? HVOR er disse dyre, folketomme restaurantene dine? Her er en oversikt som viser at prisnivået på mat i Norge er Europas høyeste. Norske husholdninger bruker nå 11,8 prosent av inntekten på mat og alkoholfrie drikkevarer, mot snaue 40 prosent i 1958. Til eksempel bruker Romanias innbyggere 29% av sin lønn på mat, Litauen og Latvia henholdsvis 25% og 22% Bare Østerrike, Storbritannia, Luxembourg og Irland kan vise til enda lavere utgifter, enn Norges 11% Igjen et godt innlegg som forklarer hvordan ting henger sammen. Vi MÅ se på kjøpekraft!
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #325 Skrevet 14. september 2010 Hva var det jeg leste nettopp? En Nordmann trenger bare å jobbe i 1 time og 40 minutter for å kjøpe mat en hel uke i gjennomsnitt. Hva pokker bruker vi egentlig alle pengene våre på? :klø: Godt spørsmål, Wolfmoon! Klør meg ofte litt i huet selv. Nordmenn er legendarisk gode på sløsing. Mange betaler heller 20.000 for en pakkereise til "syden" istedet for å betale 10.000 for fly+hotell separat - til samme sted. Det er nemlig utrolig slitsomt å gå inn på to forskjellige nettsider for å bestille én ferie... Flaskevann er jo ifølge denne tråden nesten en menneskerettighet. Samme med godteri, drinker på byen, treningssenter (særlig støttemedlemsskap er bra), fin bil, kioskmat, ny laptop og mobil hvert år, flatskjerm-tv i hvert rom, store hus man egentlig ikke har råd til, hauger med klær som ofte ikke blir brukt engang...bare se på Luksusfellen. Det tristeste med den serien der er at tilfellene som vises ikke er ekstreme. De er ofte helt normale. Ved å handle på salg, planlegge ferier, bruke kollektivtransport og sykkel, fylle vannflaska hjemme, jogge i marka, kutte ut den ville spanderinga i fylla, bo rimeligere og ikke kaste ting som ikke er ødelagt, kan man spare helt enormt mye penger. Og dette er snakk om småting, egentlig, som for de fleste andre i verden egentlig er en selvfølge. Fort gjort å spare miljøet litt i samme slengen også, og det kan jo neppe være negativt
Gjest Consensio Skrevet 14. september 2010 #326 Skrevet 14. september 2010 Leste ett innlegg her inne hvor man undrer seg over at restauranter i f.eks. Spania ofte er stappfull mes restauranter her i Norge nærmest er tomme, og mener dette har noe med pris å gjøre. I f.eks. land som Spania eller Italia, så er det mer vanlig at man går på restauranter, mens Norge er en matpakkekultur når det gjelder lunch og frokost, og vi er oppdratt med å lage middag hjemme. Og restauranter i Norge er likevel langt fra folketomme,da hadde det nemlig ikke vært mulig for så mange restauranter å holde driften gående.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #327 Skrevet 14. september 2010 I Norge går ein relativt liten del til overlevelse: kun 11% går til mat, medan ein del andre land brukar folk mykje større prosentandel på overlevelse. Hva var det jeg leste nettopp? En Nordmann trenger bare å jobbe i 1 time og 40 minutter for å kjøpe mat en hel uke i gjennomsnitt. Hva pokker bruker vi egentlig alle pengene våre på? :klø: Dette er sannheter med modifikasjoner... som sagt er dette et gjennomsnitt. Noen bruker en større prosentandel på mat/bolig, og andre bruker mindre, det kommer an på lønn og forbruk. Det kommer også an på hvor mange som skal forsørges på den samlede inntekten. I en familie på 4, to yrkesaktive+2 barn, må hver arbeidstaker dekke opp kostnadene for en voksen og ett barn, i og med at barna ikke har egen inntekt. Jeg er av dem som mener at Norge ikke er spesielt dyrt (for de som bor og jobber i Norge), fordi de norske prisene er tilpasset norske lønner. Selv bruker vi ca 23% av vår inntekt på mat, ca 30% går til boliglån, og de resterende 47% dekker faste og variable utgifter. Men det sier mer om vår inntekt enn om norske priser.
attegløyma Skrevet 14. september 2010 #328 Skrevet 14. september 2010 Dei same modifikasjonane gjeld for alle i alle land då, det er vel ingen plass alle har same inntekt og utgifter... Eg brukar 90% av mine inntekter på mat og hus, men det seier ganske mykje om mine inntekter Ingen som har budd utanfor Norge og levd på lokal inntekt kan sei ein har det trangt i Norge trur eg. Og i ganske mange land får ein heller ikkje sosialstøtte som ein kan leve på. Etter å ha levd i mange land og reist verda rundt har eg berre som mantra: Norge er uten tvil verdas beste land å bu i. Sjølv om Norge også kan forbetre seg, er det ingen land eg har kjennskap til som gjer befolkninga så mykje fridom og så god levestandard.
sjøhest Skrevet 14. september 2010 #329 Skrevet 14. september 2010 Er nå student og har ikke jobb ved siden, og jeg kjøper stort sett alt av mat/snop jeg vil ha. Går helt fint. Ikke noe å klage for.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #330 Skrevet 14. september 2010 Angående hva gjennomsnittsarbeideren bruker lønna på: Hjem og oppussing!
Gjest Bianca28 Skrevet 14. september 2010 #331 Skrevet 14. september 2010 (endret) Skulle likt å vite hvilke restauranter du sikter til. Folketomme restauranter vitner om DÅRLIG MAT, ikke høye priser. Har du aldri sett på Hellstrøm? Det han ofte gjør der er ofte å HEVE prisene på maten, og heller lage mat beregnet på folk og ikke måker. Resultat? Omsetningen ØKER. FLERE kunder. HØYERE priser, men FLERE kunder. Jeg kan godt bruke noen kroner på et bedre måltid ute, men jeg gidder ikke hive penger ut av vinduet ved å kjøpe mat som smaker hoppetau eller som jeg kan bli syk av! Du har argumentert med det samme tidligere i tråden og fått noenlunde samme svar som jeg skriver nå...hvorfor gjentar du deg selv uten å svare på spørsmålet nå? HVOR er disse dyre, folketomme restaurantene dine? Igjen et godt innlegg som forklarer hvordan ting henger sammen. Vi MÅ se på kjøpekraft! Bare se hellstøm rydder opp så ser du hva slags restauranter jeg mener. Pluss jeg har spist på mange restauranter som har 300 kr for en middelmådig rett som ikke er verdt mer enn 50 kroner og som jeg kjenner på smaken at de bruker ferdigsauser. For eksempel restaurant milano i molde. Hvis du ikke tror slike crappy restauranter til dyre priser finnes så har du enten middelmådig smak eller så spiser du aldri ute. Dolly dimples og Peppes og er for dyre. Pizzaene deres er helt ok men de er ikke sååå gode. Så en episode der en restaurant hadde alt for høye priser og han ba dem senke prisene pluss øke kvaliteten Jeg har fktisk og vært borti restauranter med god mat men som ikke har allverdens med kunder. Er sjelden man må vente lenge på bord. det er heller unntaket enn regelen Endret 14. september 2010 av Bianca28
AnonymBruker Skrevet 25. januar #332 Skrevet 25. januar Prisene som er nevnt i OP hadde vært supre å ha nå. 😅 Anonymkode: c7384...b9d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #333 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prisene som er nevnt i OP hadde vært supre å ha nå. 😅 Anonymkode: c7384...b9d OP? Anonymkode: 3050b...2af
AnonymBruker Skrevet 25. januar #334 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): OP? Anonymkode: 3050b...2af Original poster, trådstarter Anonymkode: c7384...b9d
AnonymBruker Skrevet 25. januar #335 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Original poster, trådstarter Anonymkode: c7384...b9d HI, altså. Hovedinnlegg. Anonymkode: 3050b...2af 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #336 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Prisene som er nevnt i OP hadde vært supre å ha nå. 😅 Anonymkode: c7384...b9d Ja. Helt klart. Anonymkode: da286...55b 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #337 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 3.8.2010 den 21.34): En Stratos sjokolade (150 gram) koster 25,70 kroner. En pose Sørlandschips koster hele 19,70 kroner. Er det verdt så mye?! Hva tenker dere? Jeg tenker at det er sykt at folk klagde på priser i 2010. Dere skulle gjerne sett prisene i 2026. Anonymkode: 1b731...2e1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå