Miss I.W. Skrevet 4. mars 2011 #121 Del Skrevet 4. mars 2011 Fikk du noe tips fra HS? Han har virkelig holdt ut med melke- og puppenekten lenge nå. Bestemt liten mann! Utspekulert, ja? De styrer nok mere enn vi vil innrømme! Får håpe forkjølelsen ikke slår ut for fullt og at dere får en rolig og deilig helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 5. mars 2011 #122 Del Skrevet 5. mars 2011 Håper lillegutt blir frisk, og at melkenekten går over. God helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #123 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei Missiw og pusilus. Snakket lenge med helsesøster og hun hadde egentlig ikke så mange råd da jeg har prøvd det meste, men det var godt å snakke med henne og hun beroliget meg med at han nok fikk i seg den mengden kalsium han burde, gjennom grøten og det jeg får lurt i han av morsmelk før jeg legger meg. Men hun syntes at han godt kunne få i seg litt mer melk og sa han var fryktelig sta. Det er jeg enig i! Har syntes det mange ganger og denne puppe/ melkenekten bare understreker det. Hun sa jeg skulle prøve melk fra kopp og litt forskjellig, siden han ikke tar flaske nå og han har faktisk drukket litt av sånn flaske som er en mellomting av tutekopp og vanlig flaske. Da kommer liksom melka, uten at han trenger å suge. Det har gått fint i to dager og han har faktisk fått i seg en del, men i går og i dag har han bare tullet igjen. Bare gnager og leker med melka, men jeg får da i alle fall i han litt, så jeg får være fornøyd med det. Jeg fikk resept på sånn nesespray som skal hjelpe melka til å komme fortere når jeg pumper meg og det funker fint. Kjenner det begynner å strømme med en gang, men produksjonen har minket veldig i løpet av disse ukene med streik. Jeg har vært inne på tanken om å pumpe meg oftere for å øke produksjonen, men så slår jeg det fra meg igjen og tenker at lillegutt regulerer dette selv. Han spiser fra puppen en gang i døgnet og klarer jeg å holde på det en stund til, skal jeg være fornøyd. Så får han heller få NAN utenom. Han svelger nesten ikke noe av melka uansett, så. Det er med litt blandede følelser jeg ser at ammingen går mot slutten. Det skal bli deilig å få kroppen sin tilbake, ikke føle seg som et vandrende meieri. Det er deilig at lillegutt ikke er avhenging av bare meg for å få mat. Jeg ble aldri komfortabel med å amme han ute i offentligheten, men det må man jo bare gjøre, er man på farta med en baby. Nå er veldig godt å bare ha maten hans i veska og jeg kan ta på meg akkurat de klærne jeg vil, uten å tenke på at det skal være praktisk med ammingen. Men så er det litt trist også, for ammingen minner meg veldig om spedbarnstida med lillegutt og når han ikke skal ammes mer, blir det så tydelig at den tida er forbi. Vanskelig å sette ord på det, men jeg blir alltid litt sentimental når noe slutter. Men, det er jo ikke helt slutt på puppen enda og jeg har også sett fram til at den tiden skal komme, så alt i alt, tror jeg det skal bli veldig deilig. Inntil da, så er det veldig koselig å mate lillegutt når han sover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 8. mars 2011 #124 Del Skrevet 8. mars 2011 Så bra at HS kunne være til litt støtte, selv om hun ikke kunne komme med noe nytt. Det er noe med å slutte med ammingen, ja. Jeg trøstet meg med at jeg får jo gjøre det i allefall en gang til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #125 Del Skrevet 8. mars 2011 Det er noe med å slutte med ammingen, ja. Jeg trøstet meg med at jeg får jo gjøre det i allefall en gang til. Det tenker jeg også på, Missiw. Og når den tid kommer, da skal jeg sette ordentlig stor pris på det fra første sekund. Jeg husker jeg syns det var så utrolig slitsomt med all nattammingen. Jeg var så misunnelig på kjære, som bare kunne sove, mens jeg nesten ikke rakk å sovne, før lillegutt var sulten på ny. Husker jeg tenkte at mannfolk var så utrolig heldig, som slapp å amme. Men jeg har lært meg å sette mer pris på det etterhvert som jeg har fått litt mer søvn og rutine på nettene. Til neste gang så skal jeg prøve å huske på at det bare er en veldig, veldig kort periode av livet og prøve å sette pris på og nyte det selv om det er midt på natta og alt jeg har lyst til, er å sove. Nå er det nesten så jeg savner det litt, selv om jeg var utrolig sliten da det sto på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 11. mars 2011 #126 Del Skrevet 11. mars 2011 Synd at lillegutt ikke vil ha mer pupp når du ikke helt føler deg klar for å slutte med ammingen. Og spesielt om han ikke vil drikke vann, heller. Her sliter vi litt med motsatt problem. Knirk er jo snart 16 mnd og er LITT for glad i puppen. Hvis hun kjeder seg blir det mye masing og hun prøver å kommandere hvor jeg skal sette meg ned for å gi og prøver å rive av meg klærne... Sjarmerende, eller hva? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #127 Del Skrevet 15. mars 2011 Her sliter vi litt med motsatt problem. Knirk er jo snart 16 mnd og er LITT for glad i puppen. Hvis hun kjeder seg blir det mye masing og hun prøver å kommandere hvor jeg skal sette meg ned for å gi og prøver å rive av meg klærne... Sjarmerende, eller hva? :gjeiper: Veldig sjarmerende, ja. Det er vel ikke så greit når de er for glade i puppen heller. Er jo egentlig glad for at jeg slipper å avvenne lillegutt med den, for det er sikkert ikke lett det heller. Lillegutt har fortsatt puppenekt, og nå har jeg sluttet helt å tilby han puppen. Bortsett fra når jeg legger meg og han sover. Da tar jeg han opp og han drikker begge puppene mens han er i halvsøvne. Etter en pupp, gaper han høyt etter neste pupp, så da er det tydeligvis greit med pupp. Jeg tilbyr han melk på en spesiell flaske han slipper å suge av, et par ganger i løpet av dagen. Han er som oftest ikke interessert, men så plutselig slumper han til å drikke hele flaska. Han har våte bleier og jeg har sluttet å bekymre meg for at han ikke skal få i seg nok væske. Føler også han har blitt litt flinkere med vannet. En veldig positiv ting med at lillegutt ikke vil ha pupp/melk, er at han ikke våkner om natta for pupp/melk lenger. Nå har han ikke spist noe om natta på sikker 14 dager, så da har vi i alle fall sluppet unna nattavvenning. Han spiser jo fortsatt rundt kl ti, så spent på hvordan det går når vi etterhvert slutter med det. Kommer til å holde på med det så lenge jeg har melk en stund til framover, bare fordi det omtrent er den eneste måten å få i han melk på. Det er så deilig å kjenne at våren er på vei! Lysere og lysere for hver dag. Jeg tenker med glede på våren og sommeren som står for tur. Jeg har i dag tidlig sendt fra meg noe jobbegreier som har hengt over meg den siste uka. Deilig å være ferdig med det, så nå skal bare resten av dagen nytes. Lurer forresten på når vi får svar på barnehagesøknaden? Vi søkte allerede i starten av september og jeg håper så inderlig vi får 1. valget til lillegutt for det er helt i nærheten av her vi bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #128 Del Skrevet 15. mars 2011 Lurer forresten på når vi får svar på barnehagesøknaden? Vi søkte allerede i starten av september og jeg håper så inderlig vi får 1. valget til lillegutt for det er helt i nærheten av her vi bor. Jeg hadde ikke før skrevet denne setningen, satt punktum og postet innlegget, så ringte de fra barnehagen vi ønsker plass i, og sa vi hadde fått!! Jeg ble så glad at jeg holdt på å begynne å gråte av glede. Det var så mange søkere og så få plasser, så jeg føler det nesten som om vi har vunnet i lotto! Det er en super barnehage og rett i nærheten, så det gjør at kabalen går veldig lett opp med levering og henting til og fra jobb. Åh, så glad jeg er!!! Og så pussig at de ringte, akkurat i det jeg satt og skrev om barnehagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 16. mars 2011 #129 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Gratulerer med barnehageplass! Endret 16. mars 2011 av Klematis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 16. mars 2011 #130 Del Skrevet 16. mars 2011 Gratulerer med barnehageplass Deilig å vite at den er i boks og at dere har fått plass der dere ønsket Helt nydelig å kjenne våren er på vei ja Humøret blir med ett mye bedre! Elsker denne tiden her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 16. mars 2011 #131 Del Skrevet 16. mars 2011 Grattis med bhg-plass! Er så kjekt å ha det i boks, sånn at en slipper å tenke på hvordan hverdagen skal gå opp! Hos oss ringte de den dagen jeg postet kontantstøttesøknaden! Trengte i utgangspunktet ikke plassen med en gang, men jeg ser at snuppa storkoser seg der, og nå er vi sikret plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 17. mars 2011 #132 Del Skrevet 17. mars 2011 Gratulerer med barnehageplass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #133 Del Skrevet 19. mars 2011 Tusen takk for barnehage-gratulasjon Klematis, Lucky?, Missiw og pusilus. Jeg er så utrolig fornøyd og glad for barnehageplass i den barnehagen, så jeg kjenner lykken boble inni meg hver gang jeg tenker på det. Det er helt perfekt at han skal gå der! Siden sist har lillegutt rundet 9 måneder og han har fått sin 3. tann. Har ventet mange måneder og hver gang han har en periode hvor han er litt grinete, bæsjer mye osv, har jeg tenkt at det er tenner på gang og nå har den 3. endelig kommet gjennom. Det er den venstre "huggtanna" og den høyre huggtanna er også på vei. I tillegg tror jeg fortennene også er på gang. I dag har vi vært og ukeshandlet og så har vi vært på trening i ettermiddag. En skikkelig god treningsøkt! En sånn hvor man kjenner jeg supersterk og kan legge på noen kilo ekstra, fordi det antall kilo man pleier å ta, plutselig kjennes superlett ut. Deilig!! Fikk masse energi i kroppen av treninga. I tillegg fikk jeg sove et par timer ekstra på morgenen i dag siden kjære tok lillegutt, så formen er veldig fin. Skal snart gå i dusjen nå, bare venter på at lillegutt skal sovne. Regner med at han har sovnet nå, da det har vært lenge stille, så skal gå opp og sjekke. Han er så flink til å sovne av seg selv om kveldene og legger seg uten noe klaging. Flinke, store gutten min. Hele 9 måneder, allredere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 20. mars 2011 #134 Del Skrevet 20. mars 2011 Tenk 9 måneder allerede Deilig å kjenne slik energi når man er å trener Frister liksom litt mer å dra å trene neste gang da Ha en deilig søndag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 26. mars 2011 #135 Del Skrevet 26. mars 2011 Herlig med den ekstra energien på trening Den fikk jeg tilbake i forrige uke, tok meg ut 120% og var herlig sliten når timen var ferdig. 9 mnd. tiden flyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 27. mars 2011 Forfatter #136 Del Skrevet 27. mars 2011 Hei på dere, Lucky? og pusilus. Veldig deilig med sånn energi på trening, ja! Og så blir det så mye lettere å gå på trening neste gang, fordi man fortsatt har den gode treningsfølelsen i kroppen. Hadde en god økt denne uka også, og jeg kunne beholde det antall kilo jeg økte til sist. Deilig å se framgang av treningen. Det motiverer til videre trening! --- Nå er det et stk trøtt mamma som sitter her og skriver og nyter en kopp te, mens lillegutt leker på gulvet. Vi hadde barnevakt og var ute med jobben til kjære i går. Først på Latter, så middag. Var ikke i seng før over ett. Og lillegutt, han har jo ikke forståelse for at mor og far har vært ute på vift, for første gang siden han ble født og kanskje kunne tenke seg å sove litt ekstra. Neida, han våknet kl halv seks, gammel tid. Egentlig var det kjære sin tur til å stå opp tidlig siden han fikk sove i går, men så har jeg sovet så dårlig i natt, lillegutt har vært litt urolig (mistenker tann nr 4), så jeg tenkte at siden jeg uansett er supertrøtt, kan jeg liksågodt stå opp og fortsette å være supertrøtt, mens kjære kan få sove ut. Litt ulogisk tankegang av meg kanskje , men tror kjære ble meget fornøyd. Han var kjempetrøtt og bare mannet seg opp til å stå opp, men da slapp han det. Mmmm, nå kjenner jeg en velkjent eim komme fra lillegutt...... --- Sånn, der var dagens første leveranse tatt hånd om. Rart hvor vant man blir til å håndtere bæsj når man har baby. Jeg er så fornøyd om dagen. Livet er så fint. Ting har ordet seg så fint med lillegutt og jeg tenker spesielt på søvn. Fra å være "helt håpløs", bare sove 30 minutter i strekk på dagtid, hvis ikke vogna er i bevegelse, aldri sovne av seg selv og bli veldig sint og overtrøtt, hvis han ikke har fått sove, når han trenger det (les, jeg har ikke fått power-rugget han i søvn) og våkner hundre ganger pr natt, har alt bare gått seg til av seg selv, uten noen anstrengelse fra meg. Kveldsleggingen fikk vi til rundt 4 måneders alder, så der har han vært flink lenge og sovnet av seg selv. Men nå sovner han også nesten uten unntak, alltid av seg selv på dagtid. Og han blir ikke lenger sint, fordi han er overtrøtt. Han bare sovner, noe som gjør ting veldig mye enklere når vi er ute på tur, for eksempel et senter. Han sovner når han har behov for det. Uten at jeg nesten gjemmer meg bak et klesstativ og rugger som besatt på vogna for å tvinge han til å sovne, eller som her hjemme, måtte rugge i "ulent terreng", bestående av en kraftig brett på saueskinnet. Og de aller beste forandringene: Han sover nå over 30 minutter pr nap, særlig den første. Den varer nesten alltid 1,5 time og det er så deilig med den tiden for seg selv. Da får jeg alltid unna litt husarbeid eller andre ting som må gjøres. Eller bare slappe av. Det var ikke mye man fikk gjort på en halvtime, da lillegutt kun sov 30 minuter, hvis vi ikke var ute på tur, eller jeg holdt han sovende ved å rugge på vogna. Og så har han helt sluttet å spise om natta. Det gikk seg til helt av seg selv i forbindelse med puppe/ melkenekten hans. Har ammet han da jeg har lagt meg for kvelden, men nå vil han ikke ha pupp da heller. Jeg var veldig spent på om han ville sove natta gjennom uten påfyll rundt kl 22, men det har han også gjort, for 4. natta på rad. Så da kan jeg vel erklære at lillegutt ikke spiser mellom kveldsmat og frokost lenger. Det er så deilig og dette har skjedd, helt uten at jeg har gjor noe for at det skal skje. Puppen vil han som sagt ikke ha når han sover heller, så nå er det slutt på ammingen. Jeg orker ikke prøve å holde det gående ved å pumpe meg, for å gi han det på flaske. Det blir for mye styr og jeg trapper nå ned og pumper meg bare for å lette på trykket når det blir for fulle mugger. Har prøvd å holde det litt gående fordi jeg tenkte kanskje lillegutt bare nektet pupp for en kort periode og at det derfor var greit å holde produksjonen i gang, til han kanskje ombestemte seg. Og så hadde jeg jo hatt ammingen en gang om kvelden, men nå som han har vært sånn i over en måned, er det tydelig at han ikke vil mer og jeg føler jeg har gjort mitt hva amming gjelder. Syns jeg har vært veldig flink og gleder meg litt til å avslutte det, selv om det på en måte er litt vemodig også. Det er en epoke av livet hans og mitt, som nå er forbi. Det positive er at han nå har drukket melk fra vanlig tåteflaske de siste dagene, til frokost og kvelds. Det er dette som har vært den største bekymringen, at jeg ikke får i han noe væske, så jeg er kjempeglad når han nå drikker melk fra flaske igjen. Nå skal jeg leke litt med lillegutt, før det er dags for dagens første nap for han. Tror det blir en liten nap på meg også, kjennes sånn ut. Jeg har sandpapir i øynene. God søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 27. mars 2011 Forfatter #137 Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg er stup trøtt, men hjernen jobber på høygir og jeg klarer ikke koble ut og sove. Tror dette kan bli en laaang dag. Gleder til å legge meg tidlig i kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 27. mars 2011 #138 Del Skrevet 27. mars 2011 Så herlig å lese at ting går så greit med lillegutt om dagen Håper du har fått slappet av litt i dag i alledall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 29. mars 2011 #139 Del Skrevet 29. mars 2011 Kjenner meg godt igjen med å tenke at det er tenner hver gang snuppa er litt i ulage , men her har det ikke kommet tenner på leeenge! Men tror kanskje det har foregått mye under overflaten. Kjenner også igjen det med å stå opp istedet for kjære. Er litt for snill innimellom. Enn så mye som har skjedd på 9 måneder! Lillegutt er på god vei fra å gå fra å være baby til å bli en liten (barnehage)gutt! Tenk som dere stredve de første månedene og nå er alt helt perfekt! Når du har fått det litt på avstand føles det like ille som når det sto på som værst? Elsker forresten den første duppen til snuppa! Det er miiin tid, med kaffekopp og kos, egenpleie og rydding! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy Feet Skrevet 9. april 2011 Forfatter #140 Del Skrevet 9. april 2011 Hei Lucky? og Missiw! Tenk som dere stredve de første månedene og nå er alt helt perfekt! Når du har fått det litt på avstand føles det like ille som når det sto på som værst? Elsker forresten den første duppen til snuppa! Det er miiin tid, med kaffekopp og kos, egenpleie og rydding! Nei, nå føles det absolutt ikke så ille, som da det sto på som verst. Da tenkte jeg at lillegutt, han blir enebarn! Men nå tenker jeg tilbake på den første tiden med ømhet i hjertet og gleder meg til å oppleve det en gang til. Og nå skjønner jeg alle de som sa at "den første tiden går så fort - nyt det!!" Jeg tenkte noen ganger, kan denne første tiden gå litt fortere, så jeg kan få soooove litt mer snart og få tatt en dusj i fred??? og syns nesten det var litt provoserende når folk ba meg nyte det. Og så fikk jeg dårlig samvittiget fordi jeg ikke alltid klarte å nyte det. Men jeg skjønner det nå og jeg gleder meg som sagt til å oppleve det en gang til. Det er en helt ubeskrivelig følelse, både graviditeten, fødselen, babytiden osv. Neste gang vet jeg at det slitsomme som skjer, kun er for en kort periode. Og jeg skal prøve å nyte det masse. Misforstå meg rett, det var mange fine stunder også, som jeg virkelig nøt, men det å bli mamma for første gang, var også et lite sjokk. Den første duppen, og tiden jeg får for meg selv, er fantastisk, ja. Det er ingen selvfølge lenger, så man setter så stor pris på det og virkelig koser seg - selv med husarbeid. --- Siden sist har lillegutt fått tann nr. 4. Han har vært forkjølet, noe jeg tror henger sammen med tannfrembruddet. Vi har hatt noen litsomme netter, men nå er han frisk igjen, så nå er nettene også tilbake til normalen. Herlig! Den første natta med ordentlig søvn, etter en uke med dårlige netter, er helt fantastisk! Og nå har vi hatt flere slike. Lillegutt er jo en bedagelig type og nå har han endelig begynt å åle seg framover. Mange måneder etter de andre ungene i barselgruppa! Vet man ikke skal sammenligne, at det er så store forskjeller, men det har likevel plaget meg litt at han ikke har beveget seg mer, så jeg er veldig glad for at han nå endelig kommer seg framover. Han har jo hatt låsninger både i nakken og nederst i ryggen, så jeg har vært litt redd for at dette har hemmet han mye. Hver gang vi har vært hos kiropraktor, har vi sett framgang og etter timen på mandag, kom han seg endelig framover dagen etter. Han er forresten veldig flink med finmotorikk, da, så alle har vel sine områder. Han har begyne å "snakke" mer også. Har lenge sagt papapapapa og nå sier han mama, hele tiden. Men han vet nok ikke hva det betyr, men det er veldig koselig å høre. Tror tann nr 5 er på vei. Det er i alle fall 8-9 bæsjebleier hver dag nå og lillegutt stakkar, er så rød og sår på rumpa. Snakker om, nå har han våknet, så nå må vi ta en titt i bleia hans. Det er så herlig at våren er her for fullt! Vi bor i et snøhøl og nå smelter snøen i ekspressfart! Det er en så fin tid vi går i møte. Herlig! God lørdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå