Gå til innhold

Mitt nye liv som mamma


Happy Feet

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt mamma til verdens nydeligste gutt og med det ble også livet snudd opp/ned. Han runder snart 7 uker og jeg har levd i en liten boble siden han ble født. En boble fylt av glede, men det har også vært mye slit og en del tårer. Og alt for lite søvn.

Lillegutt har hatt mye vondt i magen og det har toppet seg i det siste. I dag har vi vært hos kiropraktor og han har låsninger i nakken og ryggen. Han er født som stjernekikker og tatt med sugekopp, og da var visst dette vanlig. Håper behandlingene hjelper og at lillegutt blir bedre i magen.

Han har vært veldig trøtt etter behandlingen og har sovet siden, kun avbrutt av en mating. Han har ikke sovet så lenge og godt siden han ble født og jeg føler plutselig at jeg har et hav av tid og benytter anledningen til å starte en ny dagbok.

Håper dette er starten på lettere tider. Både for lillegutt og oss foreldre. :hjerte:

Endret av Happy Feet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så overrasket over hvor godt lillegutt sover. Det var visst vanlig å enten sove mye etter behandlingen eller bli veldig urolig. Heldigvis ble lillegutt trøtt.

Det er så godt å ha litt tid til å gjøre noe jeg har lyst til. Vanligvis rekker jeg bare dusje, spise eller vaske klær de korte periodene lillegutt har sovet uten at jeg har måttet bysse, trøste eller bære han.

Så utrolig deilig! Jeg har lengtet så etter litt tid for meg selv. Men er det ikke rart, nå som han endelig sover flere timer og jeg har denne alenetiden, så begynner jeg å savne han og lengter til han skal våkne igjen?

Stakkars lille gutten min. Det må være så godt for han å sove ordentlig uten hele tiden våkne av mageknip etter kort tid. Han må jo være helt utslitt. Han sover så godt nå og jeg blir helt blank i øynene av å se på han der han ligger. Gode gutten min. :hjerte:

Endret av Happy Feet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Førstemann! :goodbye:

Håper behandlingene hjelper snart! Det er jo helt grusomt når småttisene har vondt og en ikke kan hjelpe! Det må jo slite på mor dette her også. :trist: Så for mammaen sin del håper jeg også at det hjelper snart. :klemmer:

Jeg savner også lillemor når hun sover! :sjenert: Jeg kan være sliten og synes det er sååå godt å legge henne ned, men når jeg er inn å sjekker på henne etter en stund, har jeg så lyst til å ta henne opp igjen! :rødme: Hun er jo bare så søt! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :vinke:

Titter nysgjerrig innom deg som har fått en liten en. Jeg har også lyst på, og får forhåpentligvis en om ikke alt for lenge. I mellomtiden kan jeg følge med og lære av dere som ligger litt foran :) Håper det fortsetter å gå bra med sovingen så du også får hvilt deg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med besøk i den nye dagboka mi! :)

Gratulerer som førstemann, Missiw! :blomst: Hyggelig med nytt "ansikt", Sushi. Velkommen skal du være! Spennende med prøving, lykke til i tiden framover. Du går en spennende tid i møte! :)

:klemmer:

Styret med lillegutt er så absolutt slitsomt for mor også, Missiw. Å bli mamma er mye mer slitsomt enn jeg hadde forestilt meg... :sjenert: Ingen babyer er jo like og jeg har forstått at lillegutt kanskje er litt mer krevende enn gjennomsnittet.

Han har vært like vanskelig med soving i dag. Jeg har klart å få han til å sove i 1,5 timer, men det var bare de første 20 minuttene han "sov selv". Resten av tiden våknet han 100 ganger og begynte å skrike, jeg må ta han opp, bære og bysse han rundt til han sovner. Prøver å legge han igjen, orker jo ikke bære rundt han hele tiden. Da går det 2 minutter, hvis han ikke våkner så fort jeg legger han ned, så er det på'n igjen. Med andre ord - umulig for mor å få gjort noe annet. Det å få spist frokost og få dusjet er et heldagsprosjekt. Hadde han "sovende" med i vognen på badet da jeg skulle dusje, men jeg måtte jo ut av dusjen flere ganger for å roe han ned. Han er jo trøtt, så fort jeg tar han opp sovner han på meg. Nå har jeg bestil bæresjal, så kan jeg ha armene fri til andre ting. Gleder meg til det kommer!

Søkte litt på nettet om låsninger i nakken og det ser ut til at mange andre babyer med det har samme problem som oss. Både med luft i magen og det med at de bare sover i korte peridoer. At de helst skal bæres og bysses for å sove.

Når lillegutt våkner er jeg jo helt utslitt etter å ha holdt på med han hele tiden mens han "sover". Føler at jeg ikke har så mye å gi som jeg ønsker når han er våken og jeg får så dårlig samvittighet for at jeg blir sliten av den stakkars uskyldige kroppen. Så kommer han med det nydeligste smilet til meg og hjertet mitt smelter og samvittigheten min blir bare enda dårligere. Da kommer det lett noen tårer...

Alle sier at man må nyte denne tiden for tiden går så fort. Jeg må innrømme at jeg ikke alltid klarer å nyte det. Og så ser jeg på bilder fra han ble født, hvor liten han var da og tenker på hvor fort han har vokst. Så får jeg igjen dårlig samvittighet fordi jeg ikke har klart å nyte denne tiden helt... For tiden går jo virkelig fort og denne tiden kommer aldri tilbake. Ikke alltid like lett å være nybakt mamma. ;)

Håper virkelig behandlingene hjelper. I går sov han så godt, men er veldig urolig i dag, synes jeg. Han skal tilbake på fredag og jeg krysser fingrene.

Nå skal vi ut på trilletur. Han sover godt når vi triller vogna, men våkner selvfølgelig så fort vi kommer hjem. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Innom og hilser på, har en datter som er bare litt eldre enn din sønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Linelia, så hyggelig - velkommen skal du være! :) Koselig med noen som har barn på omtrent samme alder.

---

I natt har lillegutt sover fra 22.30 - 03.30. :overrasket: Det er første gang han har sovet så lenge sammenhengene og jeg holdt på å få sjokk. Våknet kl 02.30 med melkespreng og måtte titte etter om det var liv i gutten. Så kunne jeg legge meg og sove enda en time til før han gjorde krav på mat og det var med stor glede jeg kunne ta fram den melkesprengte puppen. Da var det godt å få lettet litt på trykket. :fnise:

Tar gjerne flere av den natta. :jepp: Det var en blid og fornøyd mor som våknet i dag tidlig. Våknet til mageknip hos lillegutt, men i dag og forsåvidt også i går har det gått mye bedre. Etter en og en halv time endte det opp i en stor bæsjebleie og lillegutt strålte som ei sol på stellebordet.

Nå skal jeg kose meg med et rundstykke med brunost. Har unngått melkeprodukter den siste uka, men tenkte prøve meg på det igjen nå. Har syntes han har blitt bedre i magen, men om det skyldes fraværet av melk, behandlingen, det at jeg er flink til å drikke amme-te eller om det bare er tilfeldig, er vanskalig å vite. Jeg tror egentlig ikke det er melk som er problemet, men blir han verre igjen nå, får jeg prøve å droppe det igjen. Det er jo så kjedelig, begrenser hva en kan spise veldig. Og så får jeg så lyst på sjokolade når jeg ikke kan spise det. :dåne:

Satser på at det er behandlingen som hjelper og at det bare blir enda bedre etter behandlingen på fredag. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok :) Gleder meg til å følge med på hva som skjer med deg og happy feet heimen her ;)

Ikke lette dager med slike små og dagene flyr så altfor fort! Skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er sliten, det er slik det er de første ukene og lillegutt har det helt supert hos dere :) Snart snur det :Nikke:

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord, Lucky?. :klemmer:

I natt har lillegutt vært mer urolig enn han har vært de siste dagene/nettene. Helt siden første nattmåltid kl 01.00 og fram til han ville ha mat igjen kl 05.00 var han veldig urolig. Fortsatte etter det og fram til mat kl 08.00. Da smalt det skikkelig i bleia og lillegutt ble blid og fornøyd. Han var også mer urolig enn han har vært på flere dager i går kveld.

Jeg spiste jo melkeprodukter for første gang på en uke i går. Et rundtstykke med brunost og smør og noen skiver ost på hamburger til middag. Vet ikke om det er tilfeldig at han var mer urolig i går kveld og i natt/ på morgenen, men i dag ble det to tørre knekkebrød med skinke på til frokost. Uten smør. Tørt og smakløst, men nå tør jeg ikke spise melkeprodukter i frykt for at magevondten skal trappes opp igjen. Æsj, kjedelig. Men heller det, enn at lillegutt skal få vondt i magen. Det verste er å finne på noe til middag, alt jeg kommer på inneholder melk. Vet jo heller ikke om det er melka som er problemet, men jeg får klare meg uten nå en periode, så får jeg prøve igjen etter hvert.

I går fikk vi bæresjalet. Bestilte på nettbutikken til ammehjelpen en dag jeg var litt smådesperat etter å ha bært han omtrent halve dagen. Prøvde det i går og det var fint å gå rundt med lillegutt knyttet til magen. :hjerte: Omtrent som å være gravid igjen. Jeg hadde armene fri til å smårydde litt. Kunne til og med lage mat til hunden med lillegutt hengende på magen. Kjekt! Han sovnet omtrent med en gang jeg fikk han oppi. Han ble litt utålmodig først, for det var litt fram og tilbake for å finne ut hvor stramt jeg måtte knyte det, men når vi fant ut av det, sovnet han med en gang. Koselig å ha han så tett inntil meg uten å bli sliten av tyngen hans.

Prøde å knyte han fast igjen når han hadde en skriketokt i går kveld, men da var sjalet ikke populært. Han skrek som en stukken gris der han hang, så det var bare å få han løs. Funker tydeligvis best når han i utgangspunktet er blid og fornøyd.

Grått og trist regnvær ute i dag. Koselig å være hjemme og inne med lillegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei første månadane er tøffe. Men bra at sjalet funker litt da! Hørt om mageproblem og låsninger før. Har også hørt at kiropraktor hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frk edderkopp :vinke:

---

I dag har vi vært hos kiropraktoren igjen. Spurte om Kiss etter å ha lest en del om det, og det er nok det han har, men det skulle ikke bli noe problem å bli kvitt og hun mente jeg ikke skulle bekymre meg for at det skulle bli Kiss-Kidd etter hvert. Blant andre de som er tatt med sugekopp og stjernekikkere er utsatt for å få Kiss og lillegutt er jo begge deler. Håper det ordner seg.

Kjenner igjen mange av symptomene på Kiss, blant annet forstyrret søvnmønster. Lillegutt sover bare 20-30 minutter på dagtid før han våkner. Det er utrolig slitsomt, men de siste dagene har vi fått han til å sover lenger ved å rugge på vogna så fort han begynner å våkne. Sitter ved pc'n og rugger på vogna med den ene foten. Sånn har jeg fått han til å sove lengre stunder. Han trenger jo søvn, stakkars liten. Han må rugges med en gang han begynner å lee seg, går det for lang tid, kan vi bare glemme å få han til å sove igjen. Jeg må passe på å dusje så fort han har sovnet, da har jeg ca 20-30 minutter på meg før jeg må være i nærheten av vogna å dytte litt.

Han skal tilbake til kiropraktoren på mandag. Veldig spent på når vi vil merke bedring. Merker bedring i magen allerede, men det kan jo være flere faktorer til det, blant annet at jeg har kuttet ut melkeprodukter. Gleder meg til han begynner å sove ordentlig. I starten lurte jeg så på hvorfor min baby sov så lite i forhold til andre babyer, men nå vet jeg jo hvorfor. Det er jo viktig at disse små får nok søvn, så da får vi heller hjelpe han litt med å rugge litt på vogna osv. Har i alle fall funket fint disse dagene.

I morgen skal vi i bryllup. Veldig spent på hvordan det går med matingen av lillegutt. Det er et voldsomt søl når han spiser. Hvis han slipper taket i puppen, noe han alltid gjør, så står melkestrålen. Både jeg og lillegutt blir helt våte og jeg er spent på hvordan det skal gå med kjolen min. Den kommer garantert til å bli tilgriset, så jeg har funnet ut at jeg må ta med noen andre klær å ha på meg mens jeg ammer.

Må bestille time til 6-ukers kontroll snart. Æsj, gruer meg... Siden jeg er klippet og sydd, kjenner jeg meg som ei jomfru. :fnise: Gruer meg til at en gynekolog skal titte oppi der. Og så gruer jeg meg til å ha sex for første gang, etter det. Kjæresten er rimelig klar, har vært det siden jeg kom hjem fra sykehuset, omtrent. :ler: Får jo bare hoppe uti det, men det blir først etter kontrollen. Tror jeg må prøve med en finger selv, først. Bare for å kjenne hvordan det kjennes ut. :sjenert: Skumle saker. Det at jeg er klippet og sydd, gjør det hele veldig skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny dagbok :blomst:

Får håpe kiropraktor får orden på magevondtene til lille prinsen din. Så både mor og barn kan slappe av litt mer og nyte dagene. Håper dere får en fin helg, kos deg i bryllup. Sikkert lurt med andre klær så du slipper melkesøl på finklærne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, så bra at dere begynner å finne ut hva som er galt og hva som funker! :babygutt:

Du må ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke nyter barseltiden (enda), for det er jo ikke så rart. De første ukene er slitsomme nok med "snille" babyer. Og dere har jo slitt ekstra mye. :klem:

Håper at dette funker og at lillegutt får det bedre, at magen blir bedre og at han får sovet litt lengre. Så skal du se at det blir mere kos. Du har mange måneder å kose deg igjen! :kose:

Det er noe med å :humpe: igjen ja! Jeg var så dum at jeg spurte kjære om han kunne se etter om det så ok ut. Skremte han, skal jeg si deg! :skratte: Jeg var litt klar for å prøve, men måtte pent nødt å vente litt lengre. Og det var faktisk like greit, for når vi først prøvde oss var det bare rart! :fnise: Men det kommer seg!

En ting er vel om du er klar, en annen er vel om du har overskudd til det da...

Lykke til i bryllup i helga. Håper dere får det koslig og at ikke lillemann søler så mye! (Det blir også bedre ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra dere har funnet ut at lillegutt har kiss, da blir han nok bedre etter noen runder hos kiropraktoren :) Kjenner til flere barn på jobben som har hatt det, og de er blitt bra etter noen runder med litt knekking :)

Må nok være rart å ha sex igjen etter fødselen ja, får håpe de ikke sydde deg helt igjen da :ler: De mannfolka er jo alltid klare :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei jenter og takk for hyggelige hilsener. :klemmer:

Her hjemme går det bare bedre og bedre for hver dag. Lillegutt har så godt som ikke vondt i magen lenger og han er stort sett blid og fornøyd hele tiden. Han er helt herlig og har begynt å "prate" mer og mer. Det kommer noen gledeshyl som minner mer og mer om latter uten at han ler ordentlig enda. Han er bare helt herlig! :hjerte:

Han har hatt fire behandlinger hos kiropraktor nå og skal tilbake om tre uker for en femte behandling. Han er bedre i nakke og rygg, men fortsatt ikke helt bra. Sovingen er det så som så med, men håper også det går seg til etter hvert som tiden går.

Vi var i bryllup forrige helg og lillegutt var i sitt ess. Smilte og sjarmerte alle. Selv mannfolka måtte bort å dikke med han og han bød på det ene store smilet etter det andre. Hadde det ikke vært for ørene hans, hadde smilet gått helt runt. Han er så herlig og jeg er så stolt av han. :rødme:

Jeg har begynt å jobbe igjen også. En dag i uka mens far er hjemme med lillegutt den ene dagen i uka. Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå før fødselen. Folk har spurt om jeg er klar over hva jeg begir meg utpå, at jeg ikke kommer til å orke å jobbe osv, men det var helt fantastisk å være på jobb igjen. Deilig å bruke hodet på noe annet og godt å bare være litt meg selv, ikke bare mamma-Happy Feet. Far og sønn storkoste seg hjemme sammen, så vi er veldig fornøyd med den ordningen begge to. Far fordeler sine ti uker utover hele året med å være hjemme hver fredag. En helt super ordning for oss begge!

Lillegutt fikk utpumpet morsmelk mens jeg måtte ta noen pumperunder på jobb. Litt tungvindt med den pumpingen, men sånn må det bli.

Gleder meg til neste jobbe dag! Bruker litt ekstra tid på å ordne meg om morgenen, tar på meg litt finere klær uten å være redd for gulping osv. Herlig! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så herlig med gledeshyl :hjerte:

Virker som en fin ordning dere har gjort med permisjonen da :) Koselig for mannen å få litt alenetid med lillgutt samtidig som du får litt "fri" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så fantastisk! Blir jo helt babysyk av å lese her inne :sjenert:

Den permisjonsordningen høres jo utrolig bra ut, noe sånt kunne jeg virkelig tenke meg den dagen vi blir så heldige å bli foreldre... Å være mye hjemme, men samtidig være innom jobben så jeg ikke helt glemmer bort arbeidslivet. Bare lurer på om det lar seg kombinere med at den framtidige pappaen er student.

Kos deg videre med den lille sjarmøren, han høres jo helt herlig ut :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at lillegutt er bedre! Hørtes ut som ein fin permisjonsordning. No er det snart berre ein måned før eg må ha komme meg ut jobb og eg er spent!Det er så herlig når det små latterhikstene kommer. Du har masse fint i vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...