Gå til innhold

Mitt nye liv som mamma


Happy Feet

Anbefalte innlegg

Åååh en skikkelig liten bolle jo :rødme:

Jeg var en sånn baby som måtte vekkes på morgene... sov gjerne til 11-12 jeg om jeg fikk lov :sjenert: Og sånn er Lisja vår også blitt :fnise:

Det er jo ikke sååå bra for da sover jo gjerne jeg lenge også ;)

Men det blir vel å snu litt på seg etterhvert håper jeg :fnise: Hun får mat i 5 tiden som regel og da sovner hun med flaska i munnen og sover til alt mellom ti og tolv :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyer skal være småbollete :hjerte:

Rart å tenkte på hvor fint en graviditet egentlig er. Når man står i det, er man sikkert lei både det ene og det andre, men i etterkant er det jo et under alt som har skjedd :rødme:

God tur og god helg :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig liten guttunge du har! :hjerte:

Jeg har også gode tanker om graviditet og fødsel, tross slit og smerte (men det har jeg jo forsåvidt nå også da...). Tenker på spenningen, planleggingen av ting, forventingene, og ikke minst sparkene og hikkingen! :rødme: Jeg gleder meg til neste gang og er bitte litt misunnelig på de som går rundt med mage. (Håper du får oppleve det snart du også, Lucky!)

Ha en flott helg til svigers. Tenker de blir stolte!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei jenter! :klemmer:

Vi hadde en kjemepefin tur til kjæres hjemsted. Lillegutt var selvfølgelig midtpunktet og han sjarmerte alle stort. :hjerte:

Reisen gikk veldig fint, tatt i betraktning at lillegutt ikke sov mer enn 15-20 minutter på hele reisa som varer ca 9 timer fra dør til dør og består av to flyturer hver vei. Han ble jo etterhvert skikkelig overtrøtt og helt på bristepunktet. Veldig blid og sjarmerende, men det er kort vei mellom latter og tårer når han er så trøtt, så vi satt og bare ventet på at det skulle bikke over og bli hyl og skrik på flyet. Og det ble jo det, men det varte heldigvis ikke så lenge før vi fikk roet han ned. Men det var slitsomt å reise med en baby som ikke vil sove, så vi var helt utslitte begge to. :dåne: Men alt i alt gikk det overraskende bra. Lillegutt ble i allefall ikke plaget av selve flyturen, det var fraværet av soving som var problemet.

Ellers går ting sin vante gang her hjemme. Vi koser oss hjemme om dagen og jeg setter mer og mer pris på hjemmetilværelsen, selv om jeg også storkoser meg når jeg er på jobb på fredager. Det er så mye spennende som skjer med lillegutt om dagen, det er jo neste noe nytt hver dag. Jeg fullammer fortsatt, men begynner å lure på om han kanskje begynner å bli klar for grøt snart. Vanligvis legger han seg kl sju, jeg mater han igjen rundt kl 22 før jeg legger meg. Han slupser og spiser mens han omtrent fortsatt sover. :fnise: Vanligvis har han ikke villet ha mat før kl 2-3, noen ganger har han drøyd helt til kl 3.30 og så er det mat igjen et sted mellom kl 5 og 7, avhengig av når han fikk mat på natta. Men nå den siste uka har han villet ha mat rundt midtnatt, kl to, kl fire osv så tenker at morsmelk kanskje ikke er nok for han lenger? Han er jo en ganske kraftig gutt. Men i natt sov han faktisk til kl 3 før han ville ha mat, så jeg får se det litt an. Håper det fortsetter sånn, for mat annenhver time gjennom hele natta hver natt, er ganske slitsomt. :Gjesp:

Gleder meg veldig til vi skal begynne med grøt og annen mat. Han kikker veldig interessert på oss når vi spiser. Følger med på det vi putter i munnen, så det skal bli moro å la han få smake litt annet enn pupp også. :Nikke:

Ja, og så må jeg juble for at lille gutt sovnet av seg selv i senga si i går kveld og kvelden før. Vi har tidligere måttet bysse han i søvn og legge han sovende, men prøver å venne han til å sovne av seg selv på kvelden. Det går sakte men sikker framover og i går sovnet han av seg selv. :strix:

Etter dette, har lillegutt sovnet av seg selv hver kveld. Vi legger han våken i senga si kl 19 og det tar ikke lang tid før han sovner av seg selv. Vi har som skrvet, måttet bysse han i søvn og legge han sovende, har vi lagt han våken, har han bare begynt å hylskrike. Jeg har bekymret meg mye for hvordan vi skal få han til å sovne av seg selv om kvelden, lurt på om vi må bysse en to års gammel gutt rundt for å få han til å sove osv, men det var bekymringer helt uten grunn. Plutselig var det helt greit å legge seg våken i senga si, fra en dag til en annen, så det var bekymringer helt uten grunn i alle fall. Flinke gutten min. Søvnen på dagtid er et annet kapittel, men det får bare være som det er, det viktigste er han er så grei å legge om kvelden. :Nikke:

Han er så nydelig når han sover. Når han har lagt seg for kvelden, er jeg inne og ser til han mange ganger i løpet av kvelden. Bare for å se det nydelige og fredelige ansiktet hans som sover så søtt. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er så nydelig når han sover. Når han har lagt seg for kvelden, er jeg inne og ser til han mange ganger i løpet av kvelden. Bare for å se det nydelige og fredelige ansiktet hans som sover så søtt. :rødme:

Finnes ikke noe vakrere enn barn som sover :hjerte:

Så bra reisen gikk bra da, tross lite søvn :) Det er klart man ikke kan sove når man skal ut å reise, må jo få med seg det som skjer :ler:

Virker som om lillegutt er klar for litt grøt ja :) Pleier å hjelpe på mer sammenhengende søvn det :) Moro å begynne med noe annet enn puppen også da :)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Lucky? :kose:

Lillegutt er helt "håpløs" om nettene nå. :roll: Han bare surrer og er supervåken fra det første nattmåltidet. Og nå virker det som om han ikke våkner av sult heller, for når jeg nå tilbyr puppen f.eks bare to timer etter forrige måltid, bare ligger han og smiler, men vil ikke spise. Han er jo utrolig søt der han ligger og smiler, strålende blid da :hjerte:, men når det er midt på natta og alt jeg ønsker er å sove, så er det ikke så sjarmerende. ;)

Sånn er det hver natt nå, jeg skjønner ikke hva som skjer? :klø:

Jeg trodde tidligere at han kanskje trengte mer mat, men siden han ikke er så interessert i å spise lenger, virker det jo ikke sånn heller... Det er skikkerlig frustrerende! Han sover jo bare 30 minutter på dagtid, hvis jeg ikke rugger vogna eller går tur, så det er jo umulig å få tatt igjen noe søvn på dagtid. Har vært inne på tanken om det er tenner som plager han, siden han sikler mye og gnager på fingrene, men har kjøpt sånn Dentinox for å se om det hjelper, men han er like våken og blid likevel. Dessuten, hadde det vært tenner som var plagsommme, hadde han vel ikke vært i så godt humør på nettene?

Håper det bedrer seg dette her altså, for dette er slitsomt. Helt siden han rundet fire måneder, har nettene vært sånn. Jeg trodde ting liksom skulle bli bedre om nettene nå, men så har det jo bare blitt verre! Før sov han i alle fall godt om nettene, kun avbrutt av ett nattmåltid, problemet var bare at han var så tidlig våken. Nå er han jo tidlig våken, i tillegg til at han omtrent ikke sover og bare surrer fra kl ett om natta.

Hadde virkelig ikke trodd at babyer og søvn skulle være et så stort problem. Før lillegutt kom, trodde jeg at babyer i starten omtrent bare sov... ;)

Jaja, det er i alle fall en liten trøst at han er blid når han er våken om natta da. Det er jo tross alt mye bedre enn en baby som er våken og skriker i tilleg. En fattig trøst for en trøtt mamma. I dag har jeg skikkelig hodepine. Så lite som jeg sover for tiden, så er det jo ikke så rart om det blir noen reaksjoner.

Æsj, håper dette bare er en forbigående periode.

Endret av Happy Feet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, leste på nettet nå om utviklingssprang og at man kan sove dårlig i forkant av dette. Talte meg fram til at lillegutt er akkurat 19 uker i dag og at et utriklingssprang er vanlig ved 19 uker. Er jo lov å håpe at det er dette som er grunnen til at han sover så dårlig om natta og at det blir bedre nå? Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, det var kjekk informasjon :jepp:

Vi har ikke vært så plaget med søvn som det høres ut som du har vært, men hun har vært litt ekstra sutrete og mer våken på nettene nå den siste uka :jepp: Hun var 19 uke på mandag :)

Også har hun plutselig begynt å rull, hyle og leke med føttene sine den siste uka, så det har skjedd masse med henne :jepp:

Håper det går fort over for dere :klem: Her sover hun normalt på natterstid igjen, men sutrer enda litt på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig slitsomme ut de nettene dine :( Får håpe grunnen er utvillingssprang og at det varer kun en kort periode :)

Ha en fin dag :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dinedama og Lucky? :klem:

Lurer på om det kan være noe i dette med utviklingssprang jeg, for de siste tre nettene har lillegutt sovet normalt igjen. Det er så utrolig deilig å være tilbake til normal nattesøvn etter 14 dager med bare rot. De siste nettene har han våknet for mat rundt kl to, sovnet greit igjen og sovet til rundt kl seks.

Jeg føler meg nesten som et menneske igjen. Herlig! :strix:

Det er masse som har skjedd med lillegutt i det siste også. Han har også oppdaget føttene sine. Det er jo så herlig å se at han griper etter de små føttene, dypt konsentrert. :hjerte: Han har ikke klart å få ordentlig tak enda, men det er like før.

I dag våknet lillegutt kl 04.10. Min lille morgenfugl er forsatt på sommertid. Men så lenge han sover greit på natta, skal jeg ikke klage. ;) Kl 6.30 var han klar for dagens første soveøkt, og han sover enda.

Husker da jeg jobbet og talte ned hvor mange dager det var igjen å stå opp tidlig i uka, før helg og jeg kunne sove så lenge jeg ville. Etter å ha stått opp på mandag, var det fire dager til å stå opp tidlig og det syntes jeg var veldig lenge og skikkelig tungt. Hadde jeg hatt muligheten til å bare stå opp tidlig fire dager til nå, før jeg kunne sovet to dager så lenge jeg ville, hadde jeg vært i himmelen, for en luksus det hadde vært!! Tidene forandrer seg, gitt. ;) Nå føles det som om jeg aldri skal få sovet til jeg våkner av meg selv en eneste dag på evigheter. Angrer meg på at jeg ikke satte mer pris på det, da jeg hadde muligheten.

Jaja, det er bare det å stå opp, som er hardt. Når jeg endelig har kommet meg opp og lillegutt etterhvert er i gang med dagens første soveøkt, koser jeg meg med frokost, levende lys og et par kopper sterk te, internett eller blader/aviser og morgensending på radio i bakgrunnen. Da er det ikke så ille å ha måttet stå opp tidlig, likevel. Morgenstund har gull i munn. :hjerte:

God mandag! :kaffekopp:

Endret av Happy Feet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt lillegutt er ferdig med utviklingsspranget for denne gang :)

Synes 4.10 er nattan jeg da :ler: Men godt han sovnet igjen litt så du får hentet deg inn litt i allefall :) Skjønner godt at du savner de dagene hvor du kan sove til du våkner av deg selv... jeg setter stor pris på de dagene, selvom jeg aller helst vil ha en levende vekkerklokka da :ler:

Ha en fortsatt fin mandag :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper også du snart får en levende vekkeklokke, Lucky?. :kose: Nå er det virkelig din tur! :opplyser:

Heldigvis har mine lille, levende vekkeklokke fortsatt å sove normalt om nettene. Det vil si at han våkner for mat rundt kl to og så rundt kl fem igjen og nå har jeg jammen fått han til å sovne etter det også, så nå har han sovet til rundt halv sju. Sånt liker mammaen. :nigo:

I dag fikk han slikke litt på ei saftig pære for første gang. Han har hittil aldri smakt noe annet enn morsmelk i sitt snart 5 måneders lange liv. Det så ut til å falle i smak. Han fikk stooore øyne da han kjente den søte og saftige smaken.

Vi skal på helsestasjonen neste uke. Da er det ny dose vaksine og så skulle vi snakke mye om mat. Det gleder jeg meg til! Jeg har ikke stresset noe med å gi han smaksprøver siden han virker veldig fornøyd med bare morsmelk og jeg har mer enn nok melk (i natt måtte jeg til med pumpa igjen!), men nå som han begynner å bli så stor, hadde det vært moro å la han få smake litt for å forberede han på annen mat også. Spennende tider!

Dette ser ut til å bli en fin helg, med herlig høstvær. Høsten er fin. :sol: Lillegutt har vært veldig samarbeidsvillig i dag, så jeg har til og med fått både støvsugd, tørket støv og vasket gulver, så da kan helga bare komme. Deilig med helg i rent og pent hus.

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan tenke meg lillegutt fikk store øyne når han smakte pære ja :hjerte:

Deilig med en samarbeidsvillig tass slik at mamma får gjort litt husarbeid :Nikke:

Ha en super helg :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, det er så deilig med dager hvor du får gjort litt mere enn å stelle småen og deg selv, mate og bysse! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg er visst ikke så flink til å skrive her for tiden... :sjenert: Når lillegutt sover, er det så mye annet jeg har lyst til å gjøre.

Lillegutt har rundet fem måneder og han er helt til å spise opp. Hadde han fått en ti'er hver gang mammaen hans nusser på han, hadde han vært steinrik! :hjerte:

Vi har veldig fine dager sammen og nettene går veldig fint. Leggingen om kvelden går som en drøm rundt klokka halv sju - sju. Så er det pupp når jeg legger meg ca kl 22, pupp rundt 2 og så rundt 5. De fleste dager sovner han etter det igjen og våkner gjerne rundt 6.30. Jeg føler meg uthvilt om morgenen og har mye overskudd på dagen. Det gjør dagene så fine. Lange perioder med lite og oppstykket søvn sliter veldig på.

Lillegutt har begynt å få litt smaksprøver. Det går mest i fruktmos, men han er veeeldig skeptisk. Kommer med de herligste ansiktsuttrykk. Vi øver litt hver dag og jeg føler det går bedre og bedre. Grøt har vi ikke prøvd enda, tenkte venne han til litt annen konsistens og det å spise av skje, før vi prøver grøt. Siden han hadde mye vondt i magen før, er jeg så redd grøten skal bli for kraftig for han og siden det fortsatt går bra med bare pupp, har jeg avventet litt.

Pære og banan i sånn netting, det synes han er veldig godt, for da kan han suge det i seg. Da får han store øyne og kan liksom ikke få trykket det nok inn i munnen.

Tenk at han snart er et halvt år og at det snart er jul. Hvor har dette halve året tatt veien? Jeg gleder meg til jul. Jul og julekos er så koselig. Gleder meg til å julepynte og gjøre det koselig her hjemme. Har tjuvstartet litt og begynt å brenne litt kongerøkelse. Det luker så herlig og gir så fin stemning. Mamma har alltid brent kongerøkelse, så det minner meg om jula hjemme. Nå er det vi som skal skape juletradisjoner for lillegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...