Gå til innhold

Vesla har snudd vår verden på hodet! :D

Gjest Ruccola

Anbefalte innlegg

Hun sover alltid innpakket i ullpleddet, og så med dyne oppå, men jeg dekker henne ikke helt til oppe, er så redd det blir for mye og hun ikke klarer å dytte det bort om hun får det over seg :sjenert: Så vi gikk på badet og kledde på en ullbody under pysjen. Dette blir da vårt nye antrekk for soving.

Var 20 grader på soverommet så forstår det liksom ikke helt :vetikke:

Hva gjør dere andre? hvor varmt er soverommet, og hvor mye har dere på babyen?

Gratulerer med himmelske netter! :jepp::nigo:

---

Hos oss har vi det kaldt på soverommet, kanskje ned i 14-15 grader. Lillemann sover i pysj, i vognbagen i vugga, med lammeskinn under og dundyne godt pakket rundt seg. Han virker alltid passe varm når jeg tar han opp :) Hender han er litt kald på hånda om han har hatt den utenfor dyna ;)

Han fikk forresten smake mos av 2 stk blåbær i går! Og han syns det var sååå godt! :ler: Syns det var litt rart når det kom en liten "klump" med mos, men koste seg masse :jepp: Ble jo mest blåbær-saft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med himmelske netter! :jepp::nigo:

---

Hos oss har vi det kaldt på soverommet, kanskje ned i 14-15 grader. Lillemann sover i pysj, i vognbagen i vugga, med lammeskinn under og dundyne godt pakket rundt seg. Han virker alltid passe varm når jeg tar han opp :) Hender han er litt kald på hånda om han har hatt den utenfor dyna ;)

Han fikk forresten smake mos av 2 stk blåbær i går! Og han syns det var sååå godt! :ler: Syns det var litt rart når det kom en liten "klump" med mos, men koste seg masse :jepp: Ble jo mest blåbær-saft :)

Takk, det er deilig så jeg nyter det så lenge det varer! vet det plutselig kan snu :)

Hm, skal flytte opp lammeskinnet jeg da. har brukt det i vognen. Snuppa mi sover alltid med hendene oppe med ansiktet, så det er ikke mulig å dekke dem til (uten votter da)

Men skal klippe opp noen av de store flannellklutene vi bruker som gulpekluter for merker hun beynner å like å kose med dem oppi ansiktet. Men da vil jeg ha dem mindre så ikke de dekker til så mye. kanskje det hjelper til å varme hendene litt også :) Skal sette meg å sy dem til nå når vesla sovner :) Er så koselig når hun drar til seg gulpekluten og kiler den forsiktig rundt munn og nese :rodmer:

Skal prøve oss på mat vi også en dag! Må bare ha kamera klart for det skal foreviges :nigo: Kamera er den beste investeringen vi gjorde før snuppa kom til verden :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vert på babysvømming :) Vesla elsker det! <3

Så gikk vi hjem igjen etterpå i deilig høstsol :) Hadde lue på siden håret var vått så ble litt varm, men deilig var det alikevel :jepp:

Stod ute og sov når vi kom hjem, så våknet hun etter en halvtime så jeg trillet henne inn i gangen og jammen sovent hun ikke igjen før jeg hadde fått parkert vogna! :hakeslepp:

Og snuppa sover enda!!! Har sovet siden halv ett, så hun er tydelig sliten etter 25 minutt i vannet :fnise:

Spent på når hun våkner, er jo gått 3 timer og 10 min nå!

Det våknet hun faktisk ;) Flinke snuppa mi med godt sovehjerte! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kos med babysvømming! :) Gleder meg til vi skal prøve det også. Blir litt skummelt, for hun her HATER å bade i baljen sin, men liker å dusje sammen med oss. Uansett, det blir spennende.

S pleier også å sove i tre timer i strekk. Ihvertfall de gangene hun er ekstra trøtt, pluss på nettene. Ellers er det noen små lurer på 1 time ca. på dagtid. Men man får jo gjort endel når de sover da, så jeg hopper ihvertfall opp med en gang jeg er sikker på at hun sover for å rydde eller andre ting som trengs å gjøres, ellers hoper det seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kos med babysvømming! :) Gleder meg til vi skal prøve det også. Blir litt skummelt, for hun her HATER å bade i baljen sin, men liker å dusje sammen med oss. Uansett, det blir spennende.

S pleier også å sove i tre timer i strekk. Ihvertfall de gangene hun er ekstra trøtt, pluss på nettene. Ellers er det noen små lurer på 1 time ca. på dagtid. Men man får jo gjort endel når de sover da, så jeg hopper ihvertfall opp med en gang jeg er sikker på at hun sover for å rydde eller andre ting som trengs å gjøres, ellers hoper det seg opp.

Hm, har du termometer i badevannet?

Her liker ikke vesla seg om det er 36-37 grader. Vil ha ca 39 før hun er fornøyd :)

Merkelig nok går det kjempebra på svømming da! Der er vel ca 32 grader eller noe.

Første gangene de bader bør det vere i max 20 minutter, så vi har holdt oss til det de tre gangene vi har vert sålangt ;)

Men snuppa mi er godt i stand så har ikke vert spesiellt kald så vi kan sikkert utvide det til en halvtime neste gang ;)

Jeg er ikke flink nok til å hoppe opp når hun sover :sjenert: Springer som regel opp for å få laget meg noe mat, men that's it....

Teit, men jeg føler på en måte jeg har fortjent litt fred og ro når hun da endelig sover....sånt som gjør det blir mye å ta igjen her hos oss :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit, men jeg føler på en måte jeg har fortjent litt fred og ro når hun da endelig sover....sånt som gjør det blir mye å ta igjen her hos oss :flau:

Det er absolutt ikke teit, du har fortjent det. Er det noe jeg angrer på, er det at jeg ikke tok det mer med ro mens Murmelen sov da han var yngre. Hadde jeg gjort det, hadde jeg kanskje ikke sett tilbake på de første seks mnd. som så utrolig slitsomme. Slapp av og nyt tiden for deg selv. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt ikke teit, du har fortjent det. Er det noe jeg angrer på, er det at jeg ikke tok det mer med ro mens Murmelen sov da han var yngre. Hadde jeg gjort det, hadde jeg kanskje ikke sett tilbake på de første seks mnd. som så utrolig slitsomme. Slapp av og nyt tiden for deg selv. :klemmer:

Ja føler liksom det jeg også, men prøv å si det til sambo :sjenert: Jeg får unna mye, men absolutt ikke nok. Og klærne har en lei tendens til å hope seg opp i alle ledd :sjenert: (vask, tørk, trommel, legge sammen, stryke, legge på plass......... :sjenert: )

Så prøver nå å få tatt litt her og der. Men slapper nok litt for mye av ja :sjenert:

Tror det hadde vert lettere om snuppa la seg klokken åtte og jeg hadde litt kveld, da hadde jeg kanskje ikke hatt så stort egetbehov i løpet av dagen?

Men ja vi koser oss også altså ;) Bare at jeg stresser litt med tanken på at sambo kommer hjem og kanskje ikke syns jeg har gjort nok i løpet av dagen. Han skjønner at snuppa tar mye tid, men ikke helt at jeg liksom ikke får gjort noe mens hun sover da... Prøver å forklare at det er da jeg må spise, dusje, gå på do og sånne ting, og så tar jeg andre ting innimellom om det blir tid. Sitter nok litt for mye på dataen, og det er det han vet også... Men det er sååååå godt å bare få slippe å tenke baby og hus en liten stund i løpet av dagen :sjenert:

Er ikke vant med å bare vere husfrue/husmor jeg som har jobbet siden jeg var 14 år.......

Åh, de timene med voksentid/alenetid etter snuppa har sovnet er bare fantastiske. Synes vi fortjener å slappe av da, ja :Nikke:

Ja, men vesla legger seg sjelden tidlig :sjenert: noen få ganger hun har sovnet 21-22 men som regel blir klokken både 23 og 24 før hun sovner for kvelden :natti:

Nå skal vi prioritere å gå ut i vintersolen å gå en tur... da har jeg litt mer energi til overs etterpå, og er jeg heldig sover hun kanskje like lenge som i går? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er jo at han ikke skal ha pappaperm før vesla er over året og skal i barnehage ;)

Så frem til da kommer han nok ikke til å ville forstå.

Har vert veldig tolmodig frem til nå, vi har jo tross alt en baby, men jeg merker han begynner å irritere seg over ting nå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle legge inn mine erfaringer på ulltøy :jepp:

Jg har ingenting i Nøstabarn da, så der har jeg ikke så mye å komme med, men har Joha, janus, tom og trine(sparkjøp) stilongs, devold og name-it.

Joha syns jeg er suveren! Har bodyer og formsydde strømpebukser. De er like flotte etter mange vask! ser ikke brukt ut engang! ;) Tynn og deilig til å ha under andre plagg :)

Hadde også en selebukse i str 50 helt i starten. denne vokste hun raskt ut av, men det har hun gjort i helplagg fordi hun er lang ;) Men den buksa var superfantastisk god! :nigo:

Janus har vi kun bodyer i. De er også like fine etter mange vask! Myke og gode :)

Tom og Trine har jeg hjelmlue, en tykkere ullfrottèdress som jeg har kjøpt selv, og så har jeg noen bodyer og et ullfrottesett som vi har arvet.

hjelmlua er like fin etter et par vask, ullfrottèdressen har jeg ikke vasket enda, men den nuppper seg endel allerede, så vil tippe på den nupper endel i vask også. For det ullfrottèsettet jeg arvet er ihvertfall godt nuppete ;) Men det er ubeskrivelig mykt og godt da! :) Bodyene er like fine ;)

Stilongs har jeg en body og en stilongs de er like fine men bare vasket to ganger enda ;) jeg arvet en nattdrakt og en body, i Teddystilings tror jeg det heter. de er veldig nuppete, men ble kjempebra etter en runde med nuppemaskinen! :nigo:

Devold elsker jeg! Har heldrakt og body i den tynne ulla (multisport-røde esker) og en stilongs i den tykke (active-blå esker) like flotte etter mange vask!

Name-it har bodyer, ullsokker og en strømpebukse.

Bodyene ser veldig bra ut (er forresten store i str :) ) mens sokkene og strømpebuksa er innmari nuppete! Men veldig myke og gode, og jeg har tatt nuppemaskinen på dem et par ganger, da kommer de seg litt.

Det som er så flott med Ull er at det er godt og tøyelige og kan fint kjøpes litt stort så har man dem leeeenge! Bare bretter opp armen ;)

Vi bruker ulla mye lenger enn bomullsbodyene ihvertfall! Har bare pakket vekk 2 ullbodyer sålangt ;)

Det var mine erfaringer og synspunkter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja føler liksom det jeg også, men prøv å si det til sambo :sjenert: Jeg får unna mye, men absolutt ikke nok. Og klærne har en lei tendens til å hope seg opp i alle ledd :sjenert: (vask, tørk, trommel, legge sammen, stryke, legge på plass......... :sjenert: )

Så prøver nå å få tatt litt her og der. Men slapper nok litt for mye av ja :sjenert:

Tror det hadde vert lettere om snuppa la seg klokken åtte og jeg hadde litt kveld, da hadde jeg kanskje ikke hatt så stort egetbehov i løpet av dagen?

Men ja vi koser oss også altså ;) Bare at jeg stresser litt med tanken på at sambo kommer hjem og kanskje ikke syns jeg har gjort nok i løpet av dagen. Han skjønner at snuppa tar mye tid, men ikke helt at jeg liksom ikke får gjort noe mens hun sover da... Prøver å forklare at det er da jeg må spise, dusje, gå på do og sånne ting, og så tar jeg andre ting innimellom om det blir tid. Sitter nok litt for mye på dataen, og det er det han vet også... Men det er sååååå godt å bare få slippe å tenke baby og hus en liten stund i løpet av dagen :sjenert:

Er ikke vant med å bare vere husfrue/husmor jeg som har jobbet siden jeg var 14 år.......

Uff, nå fikk jeg litt vondt av deg! :klemmer: Ikke ha dårlig samvittighet for det du ikke får gjort! Det er kjempeviktig å bruke tiden man har på seg selv også. Vi kan ikke løpe rundt som en virvelvind rundt i huset ved hver andledning for å rydde og vaske! Når skal vi ha egentid da?

Kiipt om du føler krav fra samboern din - har han sagt det, eller er du noe du tror?

Der våkna lillemann - må skrive mer senere :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der våkna lillemann - må skrive mer senere :gjeiper:

Tror jeg fikk bysset han i søvn igjen :sove: Han har ikke sovet mye i dag :sjenert:

Jo, det jeg skulle si. Tror det er viktig å ikke stille så høye krav til seg selv jeg :regler: Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du stryker hele tiden :overrasket: Hva stryker du? :ler:

Her føler jeg at jeg rydder hele tiden. Men jeg må gjøre det, vi har jo så liten plass og det skal ingenting til før alt flyter :gjeiper: Og jeg får kaos i hodet om jeg skal leve i rot. Men jeg er ikke god på støvsuging (det er forøvrig kjæres jobb! ) og vasking av gulv hører til sjeldenhetene. Der må jeg skjerpe meg. Snart så kryper bebbisen rundt her, og jeg går jo med sko inne ofte og drar inn vogna etc, så skjerpings må til. Men jeg forestrekker å gjøre det i fellesskap med mannen i helga jeg! :jepp: Han stiller ingen krav til heller, ikke så rart - for jeg rydder jo etter han også :ler: Han har ingenting han skulle sagt ;)

Jeg syns du fortjener å slappe av Ruccula! Du fostrer tross alt opp en flott jente hele dagen/døgnet lang :kgbaby:

---

Skal forresten få sendt tilbake formene dine. Det ble jo ikke noe kakelaging på meg, bestilte i stedet - og godt fornøyd med det :filer: Poser med dåpsgaver står fortsatt i stua.... Vet ikke hvor jeg skal plassere ting :fnise: Eller - skal jeg få plassert noe, så må jeg rydde plass - og det er ikke bare bare... it not only only - som petter solberg sier :hoho:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuppemaskin? :klo: Det finnes jammen mye rart! :gjeiper: Du kan trøste deg med at du nok er en mye bedre husmor enn meg, for jeg tar i strykejernet én gang i året og har altså aldri før hørt om en nuppemaskin. :hoho:

Det med leggingen går seg helt sikkert til, det er først de siste ukene at legging har gått fort og greit her. Tidligere måtte jeg legge meg sammen med henne, eller snike meg forsiktig ut etter at hun hadde sovnet på puppen. :sjenert:

Enig med de andre her, du fortjener å slappe av når du har sjansen! Ting forandrer seg fort, og da kan du fort sitte der med en aktiv krabat og angre på at du ikke tok det mer med ro når du kunne. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fikk bysset han i søvn igjen :sove Han har ikke sovet mye i dag :sjenert

Jo, det jeg skulle si. Tror det er viktig å ikke stille så høye krav til seg selv jeg :reglerJeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du stryker hele tiden :overrasket Hva stryker du? :ler

Her føler jeg at jeg rydder hele tiden. Men jeg må gjøre det, vi har jo så liten plass og det skal ingenting til før alt flyter :gjeiper Og jeg får kaos i hodet om jeg skal leve i rot. Men jeg er ikke god på støvsuging (det er forøvrig kjæres jobb! ) og vasking av gulv hører til sjeldenhetene. Der må jeg skjerpe meg. Snart så kryper bebbisen rundt her, og jeg går jo med sko inne ofte og drar inn vogna etc, så skjerpings må til. Men jeg forestrekker å gjøre det i fellesskap med mannen i helga jeg! :jepp: Han stiller ingen krav til heller, ikke så rart - for jeg rydder jo etter han også :ler: Han har ingenting han skulle sagt.

Jeg syns du fortjener å slappe av Ruccula! Du fostrer tross alt opp en flott jente hele dagen/døgnet lang :kgbaby

---

Skal forresten få sendt tilbake formene dine. Det ble jo ikke noe kakelaging på meg, bestilte i stedet - og godt fornøyd med det :filer Poser med dåpsgaver står fortsatt i stua.... Vet ikke hvor jeg skal plassere ting :fnise Eller - skal jeg få plassert noe, så må jeg rydde plass - og det er ikke bare bare... it not only only - som petter solberg sier :hoho

:klemmer

Her er en link til flere petter solberg engelsk-blemmer! :hoho: ingen over - ingen ved siden :rolleyes:

Jeg har en mann med dresskode på jobben og derav kun bruker skjorter og piquetskjorter HVER dag! :daane: Og det er ingenting som heter strykefrie skjorter så de må strykes ;)

Så stryker jeg en og annen topp/tunika. Til vesla går ALT i tørketrommelen utenom ull og finkjoler. Da blir det så mykt og deilig, og vi blir fortere ferdig med vasken ;)

Ja, kjenner han så godt etterhvert at jeg vet når han er frustrert ;) Han prøver fortsatt å bite det i seg men klarer det ikke helt lenger ;) (Rydding og vasking er vel vårt eneste minefelt da vi begge har tendens å utsette ting )

Men skjønner han jo forøvrig godt da, når jeg har vert hjemme hele dagen og kanskje "bare" hengt opp en maskin med tøy og tatt ut av oppvaskmaskinen......og det er ting som burde vert gjort i alle rom.... :fnise:

Formene sender du når det passer. skal ikke bruke dem på lenge :)

Nuppemaskin? :klo Det finnes jammen mye rart! :gjeiper Du kan trøste deg med at du nok er en mye bedre husmor enn meg, for jeg tar i strykejernet én gang i året og har altså aldri før hørt om en nuppemaskin. :hoho

Det med leggingen går seg helt sikkert til, det er først de siste ukene at legging har gått fort og greit her. Tidligere måtte jeg legge meg sammen med henne, eller snike meg forsiktig ut etter at hun hadde sovnet på puppen. :sjenert

Enig med de andre her, du fortjener å slappe av når du har sjansen! Ting forandrer seg fort, og da kan du fort sitte der med en aktiv krabat og angre på at du ikke tok det mer med ro når du kunne. :Nikke

Dette er en nuppefjerner/nuppemaskin og er gull verdt! :jepp: Har fornyet utrolig mye klær med den! ullgensere som nupper under armene, ulltights som nupper mellom lårene, ullfrakken til kjære.... fått nye liv ;)

Når vesla først er sovnet kan vi slå på lyset om vi vil - da sover hun ;) Er bare at hun sovner så sent på kveldene... Nå sitter jeg her med henne i armene. akkurat sovnet. Har hatt to rare dager der hun har vert kjempeurolig og gulpet enormt mye. bleiene er ikke halvparten så våte som de pleier, så jeg kommer til å ringe helsastasjonen imorgen om det fortsetter sånn :sjenert: hun er utilpass, men smiler alikevel. vrir seg og prumper mye, nager febrilsk på hender og alt hun får tak i.tenker litt på tenner også så får nå bare vente å se.

Ja, slapper av endel fro hun er ganske krevende hun her ;) Men skjønner jo godt at kjære ikke skjønner at jeg nesten ikke har fått gjort noe selv om hun har sovet i over to timer ;)

Nå skal jeg putte henne i seng, og så satser jeg på at hun sover bedre enn i natt. da fikk hun mat 2.30 og 5.30, og slet med å sovne igjen etterpå. Føler melken kanskje kommer mye raskere nå...kan det vere en bibirkning av p-pillene? Hun klarer liksom ikke svelge unna og jeg er rdd det er det som gjør at hun gulper ekstremt mye nå, og er full av luft....hun slipper plutselig puppen og da står spruten! :hakeslepp: Det har aldri skjedd med meg før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til dagene finner mer rutine :sjenert:

I dag stod vi opp klokken 8.30 og hun sovnet ikke igjen før over 12, og da var hun så trett at hun var kjempesint. Da hadde jeg prøvt å få henne til å sove i en time. Det blåser sånn her, så jeg vil ikke gå ut med vogna.

Prøver å få henne til å sovne uten puppen, men måtte gi etter fordi jeg rett og slett bare måtte få henne til å sove for hun var så innmari overtrett.

noen dager sover hun i flere timer i strekk og er bare litt våken innimellom. Andre dager sover hun bare 1,5 timer tilsammen i løpet av dagen!

Er begynt å rote litt mer på natten også nå. Så jeg er blitt litt flinkere på å komme meg i seng rundt midnatt så jeg ikke blir så sliten. (Kunne bli både ett og to før ;) )

Noen som har gode tips til hvordan å få mer rutiner på dagene? Bør jeg sette på vekkerklokke så vi er oppe til samme tidspunkt hver dag?

Bør måltidene hennes også gå etter klokken? :klo:

Hun er straks 4 mnd nå, og jeg føler det er på høy tid at mor gjør litt mer for å få fungerende dager, isteden for å bare ta den letteste utveien der og da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gleder meg til dagene finner mer rutine :sjenert:

Noen som har gode tips til hvordan å få mer rutiner på dagene? Bør jeg sette på vekkerklokke så vi er oppe til samme tidspunkt hver dag?

Bør måltidene hennes også gå etter klokken? :klo:

Mmm... rutiner er fint ;) Litt lettere å forholde seg til på en måte :fnise:

Jeg har også lurt på om jeg bør innføre måltider på faste tidspunkter. Jeg har også lurt på om jeg bør gi begge puppene i stedet for 1 og 1 :sjenert: Men samtidig så syns jeg lillemann er såpass forutsigbar på dagtid at det ikke er noe problem. Standarden er 1 1/2 time til 2 timer våkentid før neste lur. Du har altså ikke noe som ligner et sånt mønster?

Så da tenker jeg liksom at med selvregulering så vil tidene og rutinene krystallisere seg etterhvert? :klo:

Det var en stund her hvor jeg var veldig opptatt av å få inn rytmen hans skikkelig og da stod jeg opp 7-8 hver morgen - uansett. Men jeg ble helt utslitt av det jeg :daane: Så nå har jeg slacket litt på kravene og jeg er mye mere utvilt og har mer overskudd :jepp: Jeg har fortsatt tro på at mye går seg til av seg selv, dessuten så kan det jo være utviklingssprang, mensen, og diverse andre spennende ting som gjør at hun er litt ekstra urolig akkurat nå :) Men det går jo over....

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den alderene begynnte jeg å være konsikvent med kveldsstell på ca samme tid hver kveld, dette gjorde at hun falt i en fin rythme uten å måtte vekke henne på morran, har forresten sjeldent vekket henne med mindre vi absolut måtte noe.

Anbefaler deg boken The no cry sleep solution, den finnes på norsk og heter sove uten gråt og er skrevet av Elisabeth Pantley. Utrolig fin måte å finne riktige tiden å legge på kvelden, lærer barnet å ville sove selv(kanskje i ditt tilfelle sovne uten pupp), vi begynnte sent da jeg kjente vi begynnte å få en slitsom legging på kvelden........og det var reddende engelen :)

Måltidene derimot har jeg alltid latt henne regulere selv, ikke at fast føde har vært store sukksessen(følger med hennes prematuritet da), men amminga fikk hun styre selv og da ble det ofte 2-3 hver time uten at jeg tenkte på det.

Barn er jo litt individuelle så er ikke alltid lett å vite hva det er, man finner ut av det meste utrolig nok hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en metode som ligner den Neytiri anbefaler, og det fungerte kjempefint. Snuppa kunne aldri sovne uten puppen tidligere, men nå sovner hun aldri på puppen lenger (bare av og til om natta). Vi legger henne ikke til faste tider på dagtid, men sørger for at hun ikke er for lenge våken mellom duppene, og at hun legger seg omtrent 19.00 hver kveld. Mat får hun når hun vil ha, men på natta prøver jeg med smokken først.

Håper det går seg til for dere også, det er fantastisk når sovingen ikke lenger er en kamp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...