Gå til innhold

Rachels vei til førerkortet


Rachel

Anbefalte innlegg

I går kvelte jeg motoren to ganger, forresten. :lol: Ikke moro.

Men resten av timen gikk fint. Lærte om viktigheten av å gi tydelige signaler og være klar på hva jeg skal. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte avbestille kjøretimen i dag.

Lillealven er ikke helt bra, h*n er varm og sover dårlig.

Da vil jeg ikke ta henne/ham med ut.

Neste time er på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd bilen min! :Hehe:

Med rød L bakpå og nervøs samboer i passasjersetet kjørte jeg rundt i området i en halvtimes tid. Etterpå skulle vi på visning, så hadde ikke så mye tid å kjøre på, men gøy var det.

Kvelte motoren èn gang, men til mitt forsvar er jeg vant til å kjøre en helt ny bil, og denne er 10 år gammel. Det merkes på alle systemer.

Må gi mer gass, mer kraft på bremsen, være mer forsiktig med klutsjen og være hardere på giringen enn med kjøreskole-bilen. :ler:

Samboeren ble imponert over hvor mye jeg har lært på så kort tid. Han øvelseskjørte litt med meg for noen måneder siden, og da tøffet jeg rundt på en stor parkeringsplass. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg igjen! :tommelsmil:

Har hatt to kjøretimer hittil denne uka, og det har gått kjempefint! Kjørelæreren synes jeg er flink. :Nikke:

Jeg har kjørt på motorveg- i 80 km/t! :hakeslepp: Hadde jeg ikke drømt om for to uker siden at jeg skulle... Og så har jeg kjørt i litt bytrafikk, utenfor sentrum. Med masse fotgjengere, andre biler og utallige lyskryss.

Mandag: Kjørte i tettbygde strøk, øvde på lyskryss, vikeplikt i rundkjøringer og vanlige kryss, øver på å senke farten foran tverrgående veikryss, øvde på å bruke bremsen riktig, øvde på å gire riktig før, i og etter kryss. (IKKE bruke klutsj før det er nødvendig, kun klutsj får bare bilen til å gå fortere)

Tirsdag: Pretty much det samme som mandag, men kjørte også på motorveg og i relativt rolig bytrafikk. Fikk også beskjed om å følge skiltingen til et sted helt på egen hånd, uten veiledning på hvor jeg skulle kjøre for å komme dit. Skilter er jammen en nyttig ting!!

Til neste gang skal jeg lese om vikeplikt enda en gang. :ler:

Spurte kjørelæreren i går om jeg kommer til å klare å ta førerkortet før januar, og det mener han at jeg skal klare helt fint hvis jeg fortsetter som nå. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til, jeg har fått svar fra Vegvesenet om at søknaden min er mottatt, og sendt til onkel politi for rutinemessig vandelsjekk. :engel:

Får endelig svar om ca. 2 uker fra lørdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Jeg vet jeg ikke skulle være her på torsdager- men må jo oppdatere angående bilkjøringen og veien til førerkortet! Lar være å lese i forumet i dag.

Har funnet ut at jeg vil ha kontaktlinser, jeg. Nå til helgen skal vi reise bort, men fredag neste uke tenker jeg å gå til optiker og få prøvetime for kontaktlinser, samt prøvelinser. En kompis av samboeren min er optiker, og han anbefalte meg å prøve månedslinser.

Gleder meg til å se bedre uten å bruke briller!... Hater briller.

Med linser kan jeg også bruke vanlige solbriller når det er sol og jeg skal kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Vil bare si lykke til med førerkortet! :D

Jeg tok lappen nå i sommer, og det er en så ubeskrivelig nydelig følelse når sensoren sier "du har bestått!" Nesten så jeg ikke trodde han snakka sant. Kan jeg virkelig bare sette meg i bilen og kjøre når jeg vil og hvor jeg vil liksom?!

Har du hatt noen av de obligatorisk kursene ennå? Gled deg til glattkjøring, det var sinnsykt gøy. Syns jeg i hvertfall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, lenge siden sist jeg skrev i kjøredagboka nå. Har ikke hatt kjøretime enda denne uka, skal i dag og på torsdag. Gleder meg enda mer enn vanlig, for nå har jeg fått linser! Det ble dagslinser. Skal til ny kontroll på lørdag, frem til da er jeg bare på "prøvestadiet" med linsene.

Det blir dyrt dette; med førerkort, bil og alt. Men det går. Man må jo ha det, spesielt praktisk når man har barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Catwoman: Nei, jeg har ikke hatt noen av de obligatoriske kursene enda. Husk på at jeg nesten ikke hadde kjørt noe som helst tidligere da jeg startet med kjøretimer, så jeg regner med å ta de kursene i slutten av november eller noe sånt. :wink:

Det er utrolig behagelig å ha på myke kontaktlinser! Synsfeltet mitt er større, jeg ser bedre ut og det er ingenting i veien når jeg skal gi lillealven en klem. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte veldig bra i dag- har bare litt trøbbel med klutsjen nå og da.

Kjørelæreren mener at jeg nå har såpass automatikk i giring, plassering, titting i speil, gi tegn osv at neste gang (torsdag) skal vi kjøre i litt tettere bytrafikk. (Går under "trafikale ferdigheter") :tommelsmil:

Min motivasjon: Vil ha førerkort! :sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør kvinner ha førerkort?

Gode grunner:

-Man er uavhengig av andre for å komme seg dit man vil

-Man kan dra på shopping alene og ende opp med åtte bæreposer uten å lure på hvordan i all verden man skal få med seg alt hjem

-Man kan kjøre selv til/fra jobb, barnehage, fritidsaktiviteter og butikk (sparer tid)

-Bilen er aldri forsinket så lenge man husker å fylle bensin/diesel og sjekke olje og sånt

-Det blir ikke en faktor man vurderer når man eventuelt flytter fra en mann eller flytter til et nytt sted (Hvem skal kjøre meg??)

-Man kan besøke familie og venner uten å ha med mannen

Flere gode grunner? :wink:

Det er så mange jenter som sier: Hva skal jeg med førerkort, jeg som har en mann/kjæreste/samboer som kjører?

Hvis han plutselig døde, hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På torsdag kjørte jeg i byen! Klarte meg veldig bra, og kjørelæreren mener at nå tar jeg alt det tekniske ganske perfekt.

Må slappe mer av bak rattet (selv om jeg synes det er kjempegøy, så blir jeg litt anspent når det er 100 ting å følge med på samtidig) og være tidligere ute med å SE i kryss, sånn at jeg slipper å stoppe for å se om det kommer biler. :roll::lol::ler:

Neste kjøretime er på tirsdag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg øvd på lukeparkering og vending på blindvei!

11 timer tok det meg å komme igjennom den første delen av progresjonsplanen- de tekniske tingene, og det som ikke er obligatorisk.

Det obligatoriske kommer på 9,5 timer.

Ifølge kjørelæreren ligger jeg dermed langt under gjennomsnittet her i byen! :D

I`m good! :briller:

Neste time er tirsdag neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...