Gå til innhold

Rachels vei til førerkortet


Rachel

Anbefalte innlegg

For å motivere meg selv og kartlegge fremgangen, oppretter jeg med dette Rachels vei til førerkortet.

I dag ringte jeg til trafikkskolen jeg har valgt meg ut, etter nøye undersøkelser.

De har lav strykprosent og gratis baby/barnepass, og da var valget enkelt. I tillegg fikk jeg tilbud om en "pakkeløsning" til 9790 kr, den inneholder:

  • 10 kjøretimer

teorikurs

glattkjøring

landeveiskjøring

Kontordamen anbefalte meg å ta ca. 10 kjøretimer før jeg kjøpte denne pakken. I og med at jeg er ung og oppegående, mente hun at jeg vil klare å ta førerkortet etter ca. 20 kjøretimer. Håper hun har rett. (Hun sa også at jeg burde beregne 3-6 mnd på å ta førerkortet. Jeg satser på 3.)

I så fall vil 20 kjøretimer + teorikurs, glattkjøring og landeveiskjøring komme på til sammen 13 990 kr. I tillegg kommer førerkortet (vet ikke pris på det enda) og oppkjøringen.

Jeg har satt av 30 000 til prosjekt førerkort, så dette skal nok gå.

Kontordamen fikk mitt navn og telefonnummer, så nå venter jeg på at sjefs-kjørelæreren skal ringe meg og avtale første time.

Når jeg har fått førerkortet, kommer jeg til å fyke hjem og kaste meg inn i en Mazda 323 som vil stå og vente på meg. Bruktbil, 3-dørs, min! Har ikke kjøpt den enda, men det kommer. Først skal jeg ta noen kjøretimer.

*STARTSKUDD*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ringte han!

Min første kjøretime er en dobbeltime, og den finner sted på onsdag denne uka. :D Koster 420 kr for èn time, så da svir jeg av 840 kr på onsdag.

Gleder meg til å komme i gang! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen som dagbokskribent!

Ønsker deg lykke til med førerkortet - det kommer helt sikkert til å gå kjempefint!!

Vennlig hilsen Lille Lotte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger 1000 kr i lommeboka mi, i sedler, og venter på å kjøre inn i hendene på kjørelæreren i morra. (Han skal ha 840 av dem, resten sparer jeg til neste gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg snart dra avgårde til kjøretime! Er spent. Har øvelseskjørt med bil bare 2 ganger i år, og da bare ca. en halv time hver gang.

Når jeg var 16 kjørte jeg kanskje 10 ganger, ca. en halv time-tre kvarter hver gang. Men det var ikke med kjørelærer, så jeg er spent på hvor mye som må læres inn på nytt. Det er jo også noen år siden.

Kommer med rapport når jeg er hjemme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt!

Det ble enkeltime istedetfor dobbeltime, av hensyn til lillealven min som var med. Lillealven må gradvis vennes til å bli passet av et helt nytt menneske. (Sekretæren på trafikkskolen.)

Uansett- jeg synes det gikk strålende, bortsett fra èn gang da jeg kvelte motoren ved inngangen til en rundkjøring på en ringvei. :o

I dag øvde jeg på krypekjøring, start/stopp (kunne fra før), svinging (veikryss), og giring (kunne også litt fra før). Kjørte både i byggefelt og på mer trafikkert vei.

Kjørelæreren sa at han merket godt at jeg hadde kjørt litt bil tidligere. Han var ok, rolig, sindig og artig.

Neste time er på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forresten hjemmelekse også, skal lese i teoriboka mi om vikeplikt, og plassering i kjørebanen i forskjellige situasjoner.

Fikk også timekort, søknad om førerkort (blankett som skal fylles ut og sendes til Statens vegvesen) samt informasjon om priser på alt jeg trenger før jeg får førerkortet.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme! :D

I dag kjørte jeg i byggefelt og på vanlige tofeltsveier, forserte noen rundkjøringer og et par veikryss. Klarte å kvele motoren midt i et veikryss, men ellers gikk det strålende- og jeg fikk skryt, igjen. Jeg har visst talent for bilkjøring. :Hehe:

Jeg giret fra 1. til 2. gir, fra 2. til 3. gir, fra 3. til 2. gir, og fra 2. til 1. gir. Kjørte i 60 km/t på det meste...

I tillegg øvde jeg på plassering i veibanen ved kryss og på svingete veier, samt å se etter hvem som hadde vikeplikt her og der og rette meg etter det.

Jeg er flink til å titte i alle speil jevnlig. Når jeg hadde kjørt tilbake til kjøreskolen rygget jeg bilen på plass også.

Bilkjøring er moro! :rosasmil:

Neste time er på torsdag.

Uka etterpå har jeg time mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. Setter opp tempoet litt for å bli ferdig til januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du!!! Dette blir bra - ikke minst kommer du til å føle deg som verdens konge når du setter deg inn i en snerten Mazda 323 og kan suse rundt akkurat dit DU vil..

Husker følelsen!!

.. Men kjør forsiktig..... Jeg fikk førerkortet på en fredag, og kjørte ut lørdag kveld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmf. Det blir ikke Mazda 323, det blir Opel Astra istedetfor. :roll:

Billigere.

Imorgen er det kjøretime igjen! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjøpte vi bil til meg! :hoppe:

En hvit Opel Astra, tidligere eid av en gammel gubbe, gått under 50 000 km... :ler:

Pris: 30 000. :sjarmor: Blir 700,- å betale hver mnd, og det klarer jeg glatt.

Om et par timer drar jeg og kjører, kjøretime. Da kjører jeg en splitter ny Wolkswagen. (Eller hvordan det skrives :oops: )

Huskelapp: Må kjøpe rød L til å klistre på Opelen min :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kjøretimene. Blir deilig å få lappen. Det er noen år siden jeg tok den, men det var gøy :D

Gratulerer med bil også. Vi har og Opel Astra (95 mod), men for ikke å ta motet fra deg skal jeg ikke si noe mer......

monja :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har kjørt! Egentlig kom jeg hjem for noen timer siden, men gadd ikke skrive om kjøretimen før nå.

Det gikk fint- bortsett fra at jeg kvelte motoren i innkjøringen til en parkeringsplass. Må være mer forsiktig med å slippe klutsjen--

Øvde på å kjøre gjennom lyskryss i dag, og å svinge riktig i ulike svinger.

Neste gang skal jeg lære korrekt måte å kjøre inn i og ut av veikryss:

Gi tegn- sjekke takspeil- senke fart- klutsj inn- gire ned-ha rett posisjon i veibanen- evt. vente på grønt lys- klutsj halvveis ut + slippe bremse + gi bittelitt gass- cruise ut av kryss- inn med klutsj og gire opp igjen..........

Og så videre. Jeg synes det er kjempemoro!

I dag skal jeg ringe optiker og bestille meg time for synstest til uka, må ha en godkjent ny attest for å sende inn søknad om førerkort. Jeg bruker nemlig briller når jeg kjører, og det er år og dag siden jeg var hos optiker og sjekket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg har fått time til synstest allerede i morgen. Klokka 14.00. Da får jeg attest som skal følge søknaden om førerkort.

Har konvolutten klar, med frimerker og utfylt søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, har glemt av kjøredagboka litt!... :oops:

På lørdag hadde jeg time hos optiker (synstest), og fikk attest. Konvolutten gikk i den røde postkassen ved butikken på vei hjem.

Regner med å få respons om ca. 14 dager, om søknaden er godkjent.

I går hadde jeg kjøretime- og den gikk egentlig greit- men ikke så glatt som de forrige timene. Kvelte motoren 4-5 ganger i forskjellige veikryss... :oops:

Det skjer noe feil med bena mine når jeg skal få opp farten etter å ha saknet farten før krysset; jeg slipper ut klutsjen før jeg har tatt foten bort fra bremsen og får tråkket inn gassen. :-? *poff* Så kveler jeg motoren.

Skal prøve å rette på det idag. Har kjøretime hver dag denne uka, bortsett fra fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt i dag også!

I dag har jeg ikke kvelt noen motor i det hele tatt! :D

Kjørte til og med gjennom Vålerengatunellen! :o :briller:

Synes jeg får dette bra til, og håper inderlig det går bra å ta lappen før januar...

I morgen kommer min kjære Opel til å stå på en parkeringsplass i nærheten av blokka vår. Så snart vi får tak i en rød L og et lite ekstraspeil er det tut og kjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...