Gå til innhold

Hvor lenge var dere på sykehuset etter fødsel?


lady84

Anbefalte innlegg

Fikk du selv bestemme at du skulle reise hjem da?

Ja. Jeg spurte om det var greit, siden jeg ikke slappet helt av der, og det var i orden. De sjekket såret mitt og så til at ammingen fungerte, så da kunne vi reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville helst hjem så fort som mulig, men måtte pent være der i fem dager. Først fordi gutten var innlagt nyfødtavdeling og de to siste dagene fordi han hadde gulsott og måtte i lyskasse. Jeg mistrives også sterkt på sykehus, sover lite osv, så jeg syntes det var helt forferdelig, men alt går jo når man må. Håper jeg får dra hjem mye tidligere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ønsket å reise hjem så fort som mulig etter 1 overnatting på sykehuset. Dette skulle imidlertid vise seg å bli vanskelig... Først fikk jeg beskjed om at jeg fikk reise hjem etter enda en overnatting, hvis det var det jeg virkelig ville. Jeg husker flere av barselpleierne lo av at jeg ville hjem så tidlig, og sa at de fleste ville bli så lenge de kunne på sykehuset. De begrunnet det også med at ingen fikk lov til å reise før barnet var kontrollert av barnelege, og denne var til stede bare en times tid på formiddagen hver dag. Når så neste dag kom, viste det seg at "min" avtale hos barnelegen var blitt glemt, så det måtte nok bli enda en natt. Det ble altså 3 netter totalt, og derfor også en svært dårlig opplevelse, da dette var så til de grader mot min vilje. Jeg ble rett og slett lei meg av å føle meg så "fengslet"...

Jeg opplevde det samme. Det vil si, de lo ikke av meg, men jeg følte heller ikke at jeg ble tatt på alvor. Jeg måtte bli der i 5 døgn til sammen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket å reise hjem så fort som mulig etter 1 overnatting på sykehuset. Dette skulle imidlertid vise seg å bli vanskelig... Først fikk jeg beskjed om at jeg fikk reise hjem etter enda en overnatting, hvis det var det jeg virkelig ville. Jeg husker flere av barselpleierne lo av at jeg ville hjem så tidlig, og sa at de fleste ville bli så lenge de kunne på sykehuset. De begrunnet det også med at ingen fikk lov til å reise før barnet var kontrollert av barnelege, og denne var til stede bare en times tid på formiddagen hver dag. Når så neste dag kom, viste det seg at "min" avtale hos barnelegen var blitt glemt, så det måtte nok bli enda en natt. Det ble altså 3 netter totalt, og derfor også en svært dårlig opplevelse, da dette var så til de grader mot min vilje. Jeg ble rett og slett lei meg av å føle meg så "fengslet"...

Det skjønner jeg veldig godt. Håper de på sykehuset der jeg skal føde er litt mer forståelsesfulle og proffesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket å reise hjem så fort som mulig etter 1 overnatting på sykehuset. Dette skulle imidlertid vise seg å bli vanskelig... Først fikk jeg beskjed om at jeg fikk reise hjem etter enda en overnatting, hvis det var det jeg virkelig ville. Jeg husker flere av barselpleierne lo av at jeg ville hjem så tidlig, og sa at de fleste ville bli så lenge de kunne på sykehuset. De begrunnet det også med at ingen fikk lov til å reise før barnet var kontrollert av barnelege, og denne var til stede bare en times tid på formiddagen hver dag. Når så neste dag kom, viste det seg at "min" avtale hos barnelegen var blitt glemt, så det måtte nok bli enda en natt. Det ble altså 3 netter totalt, og derfor også en svært dårlig opplevelse, da dette var så til de grader mot min vilje. Jeg ble rett og slett lei meg av å føle meg så "fengslet"...

Det synes jeg var utrolig dårlig, og er også helt motsatt av min opplevelse. Ved første mulighet til å dra hjem, som var etter tre dager, sa jeg i fra. Jordmoren gikk med en gang og hentet papirene mine og spurte legen som tok i mot barnet om hun kunne ta en utreisesamtale med en gang, og det gikk greit. Så fra jeg sa jeg ville dra hjem var vi pakket og klar og ute av sykehuset en time senere. Det var ingen som sa noenting til det, det var jo mitt valg om å dra hjem. (Dessverre ringte de jo da få timer senere og sa at prøvene til sønnen vår viste at han måtte i lyskasse så da var det tilbake igjen i to dager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fødeavd her jeg bor er det vanlig å være der fire dager etter fødsel. Jeg har fått barn der selv, og jeg har jobbet der et år. Men såklart, er det noen som vil dra hjem tidligere så blir de ikke nektet, så sant alt er i orden, men de må da komme tilbake for å ta føllingsprøve og sjekke vekten til barnet.

Grunnen til de fire dagene er at barnet skal sjekkes av barnelege, de vil gjerne se at barnet snur i vekt igjen (vanlig at barnet mister opp til 10 prosent av fødselsvekta si, og føllingsprøve). De fleste fødende da jeg var der foretrakk å være de fire dagene, mange sliter med amming, og det er godt å få hjelp. Fødeavd her er ei mor/barn vennlig fødeavd, og de som jobber der er supre ammehjelpere, alle som en:-)

Ved keisersnitt er det vanlig med lengre opphold, ca ei uke.

Da jeg fikk mine to var jeg med den første der i de fire dagene. Jeg syntes det var betryggende, da jeg var ung og førstegangsfødende og slet litt med ammingen. Pluss jeg hadde en tøff fødsel.

Med nr to ble det et laaangt opphold pga hun ble født i uke 34 med katastrofesnitt. Husker jeg grein meg hjem etter to uker, men måtte komme tilbake daglig den påfølgende uken. En skal egentlig ha enerom de første dagene etter keisersnitt (på vårt sykehus er normen det), men pga sprengt avd måtte jeg dele rom allerede dagen etter (første døgnet var jeg på intensiven). Tror jeg delte rom med tre forskjellige de dagene jeg var der, skikkelig pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der fra 1600 søndag, babyen ble født 0330 mandag, og dro hjem 1600 fredag. Så jeg var der i ganske nøyaktig fem dager, fire og et halvt fra babyen ble født. Det var frivillig, men utpå onsdagen var jeg lei og ville hjem men hadde ikke mulighet til å komme meg hjem før fredagen uansett.

Men har ei venninne som dro hjem noen timer etter fødselen, hun bor vegg i vegg med sykehuset og kunne når som helst gå opp for å spørre om det var noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "mitt" sjukehus må ein vere der i 2 timar etter fødsel. Elles er liggetida 3 dagar for 1.gongs og 2 dagar for fleirgongs. Eg har liggi ut liggetida begge gongene. Deilig å få hjelp og slappe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "mitt" sjukehus må ein vere der i 2 timar etter fødsel. Elles er liggetida 3 dagar for 1.gongs og 2 dagar for fleirgongs. Eg har liggi ut liggetida begge gongene. Deilig å få hjelp og slappe av...

Skulle ønske min opplevelse var som din :) Hvis det blir noen neste gang, skal jeg i hvert fall ikke være redd for å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske min opplevelse var som din :) Hvis det blir noen neste gang, skal jeg i hvert fall ikke være redd for å spørre om hjelp.

Er jo difor dei jobbar på sjukehuset, jobben deira er jo å hjelpe :) Syns det var herleg å berre trekke i ei snor, som kom hjelpa. Heime var det enno ein unge + mann og hus og ta seg av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo difor dei jobbar på sjukehuset, jobben deira er jo å hjelpe :) Syns det var herleg å berre trekke i ei snor, som kom hjelpa. Heime var det enno ein unge + mann og hus og ta seg av...

Dessverre visste jeg ingenting om hva jeg kunne be om hjelp til, f.eks. at de hadde barnet mens jeg sov. Ingen opplyste meg om det, eller at de kunne gi avlastning. Jeg og datteren min ble bare lagt på et rom og far jagd ut, uten noe mer dikkedarier. Det ble litt lettere da jeg kom hjem, for da hadde jeg i hvert fall mannen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at vi opplever det forskjellig. Greit nok at det er mye hjelp å få på barsel, men jeg syntes det var stress fra start til slutt. Forholde seg til mange fremmede mennesker i en egentlig ganske sårbar og spesiell tid, og alle har ulike meninger om ditt og datt. Den ene natten jeg delte rom med en annen var også fæl. Det er ikke når man nettopp har født og sliter med både det ene og det andre at man i tillegg skal måtte forholde seg til og ta hensyn til noen man ikke kjenner, og ikke fikk jeg sove heller til tross for at min gutt aldri sa et knyst, for hennes skrek hver time gjennom hele natten. Hele tiden på barsel var så langt fra avslappende som det er mulig å komme for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke noen rolig og behagelig tid på barsel, delte rom med ei som sov *veldig* tungt, det gjorde desverre ikke guttungen hennes... Denne gangen hadde jeg bestemt meg for ambulerende fødsel for å dra hjem asap, heller slappe av hjemme sammen med mann og barn, enn å ligge på dobbeltrom igjen... Men jeg har byttet fødested, og der får vi dobbeltseng og ro, og kan være i inntil 24 timer hvis vi vil, regner dog med at vi drar hjem tidligere enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på barselhotel så hadde jo eget rom og bad. Luksus i grunnen. Pappaen var der med meg hele tiden, for 200 kr ekstra.

Men vi fant ikke roen der uansett. Man kan si hva man vil, men hjemme er best. Det eneste jeg trengte hjelp til var at noen kunne støtte meg inn på toalettet, og med å løfte babyen. Og det hadde jeg jo pappaen til å gjøre.

De viste meg hvordan jeg skulle amme to ganger, og selvom det ikke gikk som smurt, følte jeg at vi bare måtte ta tiden til hjelp og finne ut av det på egenhånd. Og det gjorde vi best hjemme - i kjente omgivelser.

Denne gangen skal jeg ha KS, og må vel være på sykehuset lenge. Kan ikke si jeg gleder meg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...