Gå til innhold

Hvor lenge var dere på sykehuset etter fødsel?


lady84

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne føde på sykehus fordi det føles tryggest i forhold til om det skulle skje/være noe galt med barnet. Samtidig blir jeg skikkelig dårlig av å være på sykehus pga. dårlige minner :( De få gangene jeg har vært på sykehus de siste årene har jeg besvimt og kastet opp, og følt meg psykisk uvell i flere dager etterpå. Har derfor ikke lyst til å oppholde meg lengre i de omgivelsene enn nødvendig.

Lurer derfor på hvor lenge dere "måtte" være på sykehuset etter fødselen og om jeg ev. kan dra hjem kort tid etter fødselen hvis allt er i orden med meg og barnet?

Hilsen førstegangsfødene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta den problemstillingen når du er der. Det er mye nytt med å få ett barn og plutselig så vil det kanskje være en trygghet å være der.......så mitt råd er; ikke bruk for mye energi på den problemstillingen for denne situasjonen er en helt annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i to netter etter mitt keisersnitt. Det gikk helt fint med meg og babyen, så var ikke noe problem å reise hjem tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt er bra med mor og barn kan man reise hjem noen timer etter fødslen. Da må man tilbake etter et par døgn og ta noen prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den problemstillingen når du er der. Det er mye nytt med å få ett barn og plutselig så vil det kanskje være en trygghet å være der.......så mitt råd er; ikke bruk for mye energi på den problemstillingen for denne situasjonen er en helt annen :)

Siden jeg er mye eldre enn mine 5 småsøsken har jeg mye erfaring med babyer og stor støtte rundt meg, så den tryggheten tror jeg at jeg kan få dekkt på andre måter. Det er det å oppholde seg på sykehuset som gjør med dårlig bare ved å tenke på det.

Har vurdert hjemmefødsel, men føles ikke greit å ikke ha barneleger, kuvøse m.m rundt meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der i to netter etter mitt keisersnitt. Det gikk helt fint med meg og babyen, så var ikke noe problem å reise hjem tidlig.

Fikk du selv bestemme at du skulle reise hjem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bestemme når du vil dra hjem selv, med mindre det oppstår noen komplikasjoner hos deg eller barnet som krever sykehusbehandling. Jeg tror jeg var der i 1 natt. Husker faktisk ikke, men jeg fikk sånn skriv med meg hjem "Til deg som reiser tidlig hjem" med litt info...(måtte blant annet reise opp igjen med babyen noen dager senere for å ta noen obligatoriske tester)

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bestemme når du vil dra hjem selv, med mindre det oppstår noen komplikasjoner hos deg eller barnet som krever sykehusbehandling.

Så jeg kan med andre ord skrive meg ut når jeg føler meg klar for det, selv om det bare er snakk om timer etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg dro hjem 12 timer etter fødsel nr 2. Det var veldig deilig å være hjemme i stedet for sykehushotellet på Ullevål. Vi var på sykehuset på kontroll dag 2 eller 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan med andre ord skrive meg ut når jeg føler meg klar for det, selv om det bare er snakk om timer etter fødselen?

Jeg er litt usikker på om de har en viss tid de ønsker å at du er der for å observere deg og barnet, men det er ikke snakk om så lenge uansett. Om du insisterer, får du nok dra. Ingen kan tvinge deg til å være der iallefall, selvom de kanskje vil anbefale deg å ta det litt med ro de første timene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om de har en viss tid de ønsker å at du er der for å observere deg og barnet, men det er ikke snakk om så lenge uansett. Om du insisterer, får du nok dra. Ingen kan tvinge deg til å være der iallefall, selvom de kanskje vil anbefale deg å ta det litt med ro de første timene iallefall.

Det er vel uansett lite sansynlig at jeg spretter opp av sengen rett etter fødselen tenker jeg :fnise: Bare det ikke blir snakk om dager er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett lite sansynlig at jeg spretter opp av sengen rett etter fødselen tenker jeg :fnise: Bare det ikke blir snakk om dager er jeg fornøyd :)

Hehe, nei det er lite sannsynlig ;)

Men du behøver absolutt ikke være der i dagesvis nei! Skjønner deg godt, ville raskt hjem selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, så sant du og barnet har det fint, kan du dra etter få timer. Jeg sjekket dette før fødsel sist. Du må da inn igjen for å ta prøver i løpet av de første dagene. Enkelte sykehus har tilbud om oppfølging fra JM hjemme, Ullevål hadde ihvertfall et prøveprosjekt med dette i enkelte bydeler i Oslo i 2008/09.

Jeg grudde også voldsomt for sykehusoppholdet, og håpet å dra hjem så fort som overhodet mulig. Men så endte det opp med keisersnitt, og jeg ble liggende i 5 dager fordi jeg ikke hadde jern i kroppen og ikke fikk dra før de hadde fått meg opp på et akseptabelt nivå. Jeg syntes det var fælt å være der... Prøvde flere ganger å få kortet ned oppholdet, men de var strenge med meg. Og det skal de jo være, når det er noe medisinsk som krever det. Men håper å få dra raskt hjem neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei det er lite sannsynlig ;)

Men du behøver absolutt ikke være der i dagesvis nei! Skjønner deg godt, ville raskt hjem selv. :)

Da blir det vel sykehusfødsel da :) Kommer jenta vår på termin (23.Desember) er det ekstra stas å kunne komme seg hjem fort ;) Takk for gledelig svar og lykke til med svangerskapet! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så sant du og barnet har det fint, kan du dra etter få timer. Jeg sjekket dette før fødsel sist. Du må da inn igjen for å ta prøver i løpet av de første dagene. Enkelte sykehus har tilbud om oppfølging fra JM hjemme, Ullevål hadde ihvertfall et prøveprosjekt med dette i enkelte bydeler i Oslo i 2008/09.

Jeg grudde også voldsomt for sykehusoppholdet, og håpet å dra hjem så fort som overhodet mulig. Men så endte det opp med keisersnitt, og jeg ble liggende i 5 dager fordi jeg ikke hadde jern i kroppen og ikke fikk dra før de hadde fått meg opp på et akseptabelt nivå. Jeg syntes det var fælt å være der... Prøvde flere ganger å få kortet ned oppholdet, men de var strenge med meg. Og det skal de jo være, når det er noe medisinsk som krever det. Men håper å få dra raskt hjem neste gang.

Ja da har man jo ikke noe valg :( Krysser fingrene for deg denne gangen da! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan reise hjem etter 4 timer, og de aller fleste steder så er uansett ikke barselsoppholdet mer enn 48-72 timer så framt det ikke har vært noen komplikasjoner. Noen kommuner tilbyr hjemmebesøk av jordmor, mens andre gjør det ikke. Du må uansett tilbake til sykehuset etter noen dager for å ta føllingprøve.

(hvis du bor i Oslo-området og ikke vil føde på sykehus, men vil ha helsepersonell rundt deg så anbefaler jeg absolutt Føderiket, det er en jordmordrevet fødested tilknyttet Rikshospitalet. Et annet alternativ er ABC på Ullevål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ønsket å reise hjem så fort som mulig etter 1 overnatting på sykehuset. Dette skulle imidlertid vise seg å bli vanskelig... Først fikk jeg beskjed om at jeg fikk reise hjem etter enda en overnatting, hvis det var det jeg virkelig ville. Jeg husker flere av barselpleierne lo av at jeg ville hjem så tidlig, og sa at de fleste ville bli så lenge de kunne på sykehuset. De begrunnet det også med at ingen fikk lov til å reise før barnet var kontrollert av barnelege, og denne var til stede bare en times tid på formiddagen hver dag. Når så neste dag kom, viste det seg at "min" avtale hos barnelegen var blitt glemt, så det måtte nok bli enda en natt. Det ble altså 3 netter totalt, og derfor også en svært dårlig opplevelse, da dette var så til de grader mot min vilje. Jeg ble rett og slett lei meg av å føle meg så "fengslet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der fem dager (to dager på barsel og tre dager på pasienthotell), men det skyldtes komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykehuset i 1,5 døgn. Jeg ønsket i utgangspunktet å være lenger, men pappaen fikk ikke være til stede annet enn i visittiden, og jeg fikk omtrent ingen hjelp og støtte fra personalet. Derfor dro jeg hjem tidligere enn jeg hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...