Gå til innhold

Kalorier i boller


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke snakk om hvor mye kalorier (da kunne vi jo alle levd på 5 sjokoladeboller daglig og holdt oss tynne) men hvilke prosesser som settes i gang i kroppen. Du blir tjukkere pga flere ting blandt annet insulinproduksjon og væskeoppsamling, som boller og lignende produkter setter i gang for fullt.

Ja, ja. Det er greit at du har latt deg lure, men ikke fremstill det som en sannhet, vær så snill.

Joda, men komboen enkle karbohydrater, som sukker og mel, sammen med fett, gjør det langt lettere å få i seg mange kalorier. I tillegg opplever mange å bli fort sulten igjen etter et slikt måltid, og får ofte lyst på mer av det samme, og ikke brokkoli og grovbrød.

Det er sant, men da er det jo nettopp et kalorioverskudd som er årsaken til at vekten går opp, ikke hva kaloriene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida
Det er sant, men da er det jo nettopp et kalorioverskudd som er årsaken til at vekten går opp, ikke hva kaloriene kommer fra.
Ja, tror ikke jeg har hevdet noe annet. Det jeg sier er at det for mange er lettere å komme i kalorioverskudd med slik mat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, ja. Det er greit at du har latt deg lure, men ikke fremstill det som en sannhet, vær så snill.

Det er sant, men da er det jo nettopp et kalorioverskudd som er årsaken til at vekten går opp, ikke hva kaloriene kommer fra.

Så du påstår at det ikke er noen fysiologiske aspekter man må ta hensyn til (f.eks at kroppen forbrenner mer av kalorier fra protein enn sukker og karbohydrater) når det gjelder vektnedgang enn kcal inn og kcal ut? Du påstår med andre ord at resultatet mht vektnedgang ville blitt det samme om en person inntok 1700 kalorier daglig fra sunne og proteinrike matvarer eller 1700 kalorier daglig fra kun iskrem?

Karbohydrater gjør at kroppen eser ut og blir full av væske, gjerne flere kilo med væske. Det gjer ikkje protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror ikke jeg har hevdet noe annet. Det jeg sier er at det for mange er lettere å komme i kalorioverskudd med slik mat.

Neida, jeg prøvde bare å si at jeg var enig med deg, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

VÆSKE grunnet KARBOHYDRATER.

Jeg vet ikke om du er dum, eller bare leker det. Det man "går opp", og jeg bruker anførselstegn fordi det forsvinner igjen på et par dager. Vekten vil forsvinne på null kommaa null. Men, da må det også være noe galt med kroppen, fordi jeg pøser på med både vann og karbohydrater hver dag, uten at jeg eser ut. Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Jeg vet ikke om du er dum, eller bare leker det. Det man "går opp", og jeg bruker anførselstegn fordi det forsvinner igjen på et par dager. Vekten vil forsvinne på null kommaa null. Men, da må det også være noe galt med kroppen, fordi jeg pøser på med både vann og karbohydrater hver dag, uten at jeg eser ut. Skjerpings!

Nettopp. For å gå ned FETT må man ligge i kaloriunderskudd, å miste vannvekten gjør seg selv ved å gå tilbake til normalt (sunt) kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nettopp. For å gå ned FETT må man ligge i kaloriunderskudd, å miste vannvekten gjør seg selv ved å gå tilbake til normalt (sunt) kosthold.

Når man har gått opp 4 kilo grunnet væske tar det relativt lang tid å miste vannet. Minst 2-3 uker med sunt kosthold og dette var nå èn uke, koser man seg med godteri og is i to uker (vanlig ferietid) vil man sikkert kunne forvente å gå opp 7-8 kilo med væske og da tar det suikkert en måned igjen å bli kvitt de 8 kiloene vann!

Ikke så forferdelig ulikt det å legge på seg kilo i fett - man ser like tykk ut og det tar nesten like lang tid å bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Når man har gått opp 4 kilo grunnet væske tar det relativt lang tid å miste vannet. Minst 2-3 uker med sunt kosthold og dette var nå èn uke, koser man seg med godteri og is i to uker (vanlig ferietid) vil man sikkert kunne forvente å gå opp 7-8 kilo med væske og da tar det suikkert en måned igjen å bli kvitt de 8 kiloene vann!

Ikke så forferdelig ulikt det å legge på seg kilo i fett - man ser like tykk ut og det tar nesten like lang tid å bli kvitt det.

Hvordan i alle dager kan du si noe om hvor lang tid det tar, og ikke minst legge det frem som en sannhet? Hvis samboeren min "fråtser" en helg så har han gått ned 3 kg (vann) igjen på et par dager.

Endret av Niema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvordan i alle dager kan du si noe om hvor lang tid det tar, og ikke minst legge det frem som en sannhet? Hvis samboeren min "fråtser" en helg så har han gått ned 3 kg (vann) igjen på et par dager.

Men nå var det snakk om en uke så det blir vel tre ganger så mye vann, tre ganger så lang tid å bli kvitt det, altså ca en uke, om ikke mer. Jeg vet om maaaange som har klart å gå ned 2 kilo på en uke så noen enorm forskjell mellom å bli kvitt kilo vann og kilo fett er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Men nå var det snakk om en uke så det blir vel tre ganger så mye vann, tre ganger så lang tid å bli kvitt det, altså ca en uke, om ikke mer. Jeg vet om maaaange som har klart å gå ned 2 kilo på en uke så noen enorm forskjell mellom å bli kvitt kilo vann og kilo fett er det nok ikke.

Poenget er ikke hvor lang tid det tar, men hva du må GJØRE for det. For å gå ned fett må du ligge i kaloriunderskudd, det trenger du ikke for å miste vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmmmnamm statoilboller er så innmari gode, spesiellt de me daim i!!! Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vil da tippe det er sikket 400 i en slik en med daim i og mellom 200 men nærmere 300 i de vanlige. De veier jo 80g og er vel sånn 360 pr 100 g eller noe som jeg kan tippe helt sånn raskt på sparket. Og ser ut til å være en god del mer fett en coop sine boller i hvertall

Skader ingenting å spise en slik en i ny å ne! Det som skjer med meg da er at jeg blir supergiret pga all sukkeret og vel helst sikkert forbrenner den bort ganske så fort. Men den bruker å gjøre susen om jeg er litt ekstra trøtt og lei. Og det blir ikke så kjempeofte heller. Men noen ganger uka kanskje :)

Ser det er litt væskeansamlingsprat også i de siste innleggene og at karbo holder væske igjen. Joda, om man ikke spiser mye karbo til vanlig så blir jo lagerne fyllt opp igjen, men vanlig kosthold inneholder somregel karbo da, tror ikke en bolle eller 2 vil gjøre så mye forskjell på væskeinnholdet mer enn kanskje dagen etterpå.

Jeg får aldri væskeansamlinger om jeg spiser boller, heller om jeg spiser salt. Spiser selv en diett som er ganske balansert og har ingen ødemer eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niema

Ser det er litt væskeansamlingsprat også i de siste innleggene og at karbo holder væske igjen. Joda, om man ikke spiser mye karbo til vanlig så blir jo lagerne fyllt opp igjen, men vanlig kosthold inneholder somregel karbo da, tror ikke en bolle eller 2 vil gjøre så mye forskjell på væskeinnholdet mer enn kanskje dagen etterpå.

Jeg får aldri væskeansamlinger om jeg spiser boller, heller om jeg spiser salt.

Dette stemmer veldig godt for meg også. Klarer man å begrense seg så er det ikke noe problem. Det nytter ikke å fråtse i en uke eller to og så skylde på karbohydratene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette stemmer veldig godt for meg også. Klarer man å begrense seg så er det ikke noe problem. Det nytter ikke å fråtse i en uke eller to og så skylde på karbohydratene.

Og det er der du tar feil. Rent matematisk, hvis jegf fokuserte på de 15000 kaloriene ville jeg ha gått opp 2 kilo, jeg gikk opp over 4. Altså karbohydratene (og væsken de binder) er skyld i minst 2 av de kiloene. Altså 50 prosent av vektøkningen skyldtes vannet som kom grunnet karbo`ene. Så jo, man kan absolutt skylde på karbohydratene.

Og jeg for min del returnerer til min vanlige og sunne livsstil hvor jeg ligger i kaloriunderskudd så for min del blir opplegget helt likt som om jeg skulle slanke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Og det er der du tar feil. Rent matematisk, hvis jegf fokuserte på de 15000 kaloriene ville jeg ha gått opp 2 kilo, jeg gikk opp over 4. Altså karbohydratene (og væsken de binder) er skyld i minst 2 av de kiloene. Altså 50 prosent av vektøkningen skyldtes vannet som kom grunnet karbo`ene. Så jo, man kan absolutt skylde på karbohydratene.

Og jeg for min del returnerer til min vanlige og sunne livsstil hvor jeg ligger i kaloriunderskudd så for min del blir opplegget helt likt som om jeg skulle slanke meg.

Men igjen, det er bare væske, som du vil miste uansett kaloriunderskudd eller ikke. Poenget er også at èn enkelt bolle eller to ikke vil binde særlig mye vann, men det er klart flere ukers fråtsing får konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Jeg spiser et måltid (middag) med fisk og poteter, og et måltid litt senere på kvelden (rundt 18-19)med ris og kjøtt (som regel svinekjøtt, sjeldent rødt kjøtt),

Dersom svinekjøtt ikke er rødt kjøtt, hva er da rødt kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men igjen, så vil flere uker med fråtsing bli borte igjen på et par dager. Du er dum hvis du tror at man må ligge i underskudd for å bli kvitt vannvekt, det er noe av det dummeste jeg har lest noensinne.

Det er helt klart og tydelig at du (personen som tror at man må ligge på underskudd for å kvitte seg med VANN) er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette blir jo en fullstendig avsporing, men i fall noen har interesse om å lese om helse ift. rødt og hvitt kjøtt, finnes en bra studie her:

http://archinte.ama-assn.org/cgi/reprint/169/6/562

Kjøtt av gris er altså rødt kjøtt:

Red meat intake was calculated using the frequency of consumption and portion size information of all types of beef and pork and included bacon, beef, cold cuts, ham, hamburger, hotdogs, liver, pork, sausage, steak, and meats in foods such as pizza, chili, lasagna, and stew.

White meat included chicken, turkey, and fish and included poultry cold cuts, chicken mixtures, canned tuna, and low-fat sausages and low-fat hotdogs made from poultry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Unnskyld meg, men på hvilket grunnlag kan du hevde at man bruker så og så lang tid?

Erfaring. Hvilket grunnlag har du/dere for å hevde at 6 kilo vann blir borte på to dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...