Gå til innhold

Kalorier i boller


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Ja, er det noen som vet sånn ca hva en gjennomsnitts sjokolade- og hvetebolle fra bensinstasjoner inneholder? vet de sjokolade bollene og hvetebollene du kjøper i butikken med 8 stykker i en pose er ca 170-200 kalorier, men har en stygg mistanke om at de fra kiosker inneholder mer. Noen som har en viss anelse?

Hadde satt veldig stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest loveli

Hvis du holder en kjedebutikk-bolle i den ene hånden og en bensinstasjon-bolle i den andre kjenner du at bensinstasjons-bolla er relativt mye tygre. Det er også slik at hvis man lar bensistasjons-bolla ligge i posen en stund, så er posen helt gjennomvåt av fett. Det samme skjer ikke med kjedebutikk-boller som ligger i papirposer.

Jeg vil tro at du iallefall kan regne med 400 kcal i en bensinstasjons-bolle. Tar også utgangspunkt i at en muffins fra Aunt Mabel inneholder over 400 kcal...

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Synes å huske de er på 300kcal ca. Mine bolleposer blir ikke gjennomvåt foresten, det blir den kun om bollene er lagt i posen når de er veldig varme.

Anntaglig best å ta kontakt med shell og statoil direkte.

En muffins er langt mer fettete enn en bolle, og har mest sannsynlig endel mer sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også slik at hvis man lar bensistasjons-bolla ligge i posen en stund, så er posen helt gjennomvåt av fett.

Dette skyldes kondens, og kommer hovedsaklig av at bollene inneholder mye vann, og ofte fortsatt er varme.

De som selger maten er vel pliktig til å opplyse om næringsinnholdet, så det beste er vel å spørre på stasjonen eller ringe Statoil/Shell sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Fant ut at en bolle veier mellom 70 - 85 gram ca.. :P

Så hvis jeg finner ut næringsinnholdet så er det jo lett, men synes ikke det er så viktig at jeg tar kontakt. Men takk for svar!! :)

Fikk ikke særlig lyst på bolle lengre hvis posen blir våt av FETT akkurat... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke fett som klamrer seg til posen, men heller kondens, som tidligere nevnt.

Bollene fra Deli De Luca, 7-eleven og Narvesen inneholder ca. 300 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde fullstendig kick på skjokoladboller fra statoil en periode, så sendte en mail til dem (!!) og spurte om kaloriinnholdet.

-og fikk svar :gjeiper:

En slik bolle inneholdt tett opp mot 400 kcal.....og da ble det slutt på slik fråtsing =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

*TS*

Oi.. Da kan man jo si at sjokoladebollene inneholder 300 - 400 kalorier. Det var jo ikke lite akkurat, jaja :sjenert: MEN, sånne kalorier er til for å nytes :rødme:

er det lov å regne med at hveteboller blir en god del mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

er det lov å regne med at hveteboller blir en god del mindre?

Nei :fnise: Er jo ikke sååå mye sjokolade i de sjokoladebollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nei :fnise: Er jo ikke sååå mye sjokolade i de sjokoladebollene.

shhhhh, later som jeg ikke så den :fnise:

Selvfølgelig ( :sjenert: ) er det mye kalorier som ligger i sjokoladen :biggrin: jeg velger å tro hvetebollene er sunnheten selv :jepp: ... Synes de er omtrent like gode når de er heeelt ferske uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er vel ikke snakk om hvor mye kalorier (da kunne vi jo alle levd på 5 sjokoladeboller daglig og holdt oss tynne) men hvilke prosesser som settes i gang i kroppen. Du blir tjukkere pga flere ting blandt annet insulinproduksjon og væskeoppsamling, som boller og lignende produkter setter i gang for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er vel ikke snakk om hvor mye kalorier (da kunne vi jo alle levd på 5 sjokoladeboller daglig og holdt oss tynne) men hvilke prosesser som settes i gang i kroppen. Du blir tjukkere pga flere ting blandt annet insulinproduksjon og væskeoppsamling, som boller og lignende produkter setter i gang for fullt.

Jaja.. Jeg spiser boller og koser meg uansett :gjeiper: .. Bare ikke hver dag akkurat ;)

Ville bare gjerne vite hvor mye de faktisk inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de hadde lignende boller på meny, der ble kaloriinnholdet oppgitt å være 370 pr 100g vare, dette var vanlige hveteboller uten noe oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vekkende lesning, selv om jeg jo vet det i utgangspunktet. Kjøper ikke boller fast, men på en lengre biltur blir det en pose med fem i, og den forsvinner umerkelig fort.

Pleier å ha posen på setet ved siden av meg når jeg kjører og river av en bollebit nå og da. De er kjempegode! Hender at jeg ser på dem mens jeg spiser, og tenker at dette deigete greiene setter seg i dette øyeblikk et sted på min kropp, hvor jeg ikke vil ha deigete tilstander. Det hjelper ikke. De er like gode for det om.

:skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er vel ikke snakk om hvor mye kalorier (da kunne vi jo alle levd på 5 sjokoladeboller daglig og holdt oss tynne) men hvilke prosesser som settes i gang i kroppen. Du blir tjukkere pga flere ting blandt annet insulinproduksjon og væskeoppsamling, som boller og lignende produkter setter i gang for fullt.

Dette er bare tull, man blir "tjukkere" hvis man inntar mer enn man forbruker. Og for å gåå opp 1 kg så må man ha et overskudd på 7000 kcal iløpet av en uke.

Eller, la meg gjette, du er en av disse lavkarbo folkene som mener at karbohydrater gjør oss tjukke? Uff, jeg synes så synd på folk som deg.

kcal inn, kcal ut, intet mer, intet mindre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Joda, men komboen enkle karbohydrater, som sukker og mel, sammen med fett, gjør det langt lettere å få i seg mange kalorier. I tillegg opplever mange å bli fort sulten igjen etter et slikt måltid, og får ofte lyst på mer av det samme, og ikke brokkoli og grovbrød.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Greit nok, men det blir fortsatt feil det vedkommende skrev. Hadde det stemt så hadde jeg veid over 100 kg. Jeg drikker 3 liter vann, gir blaffen i hvor mye karbohydrater jeg får i meg, og det er som regel fra potet og ris. Jeg spiser et måltid (middag) med fisk og poteter, og et måltid litt senere på kvelden (rundt 18-19)med ris og kjøtt (som regel svinekjøtt, sjeldent rødt kjøtt), og jeg spiser også grønnsaker til hvert måltid. Hva jeg spiser seint på natten? Hm, det varier, men de 2 siste ukene har jeg spist 4-5 skiver loff med smør og brunost på!

Merkelig nok så veier jeg bare 70 kg, og er 183. Det hender innimellom at jeg også sniker til meg en kroneis fra hennig olsen, eller litt sjokolade, men det er jo lov, selvom jeg egentlig skal vente til helgen, jeg er svak. hehe :D

Det er så lett å skylde på karbohydratene, og ikke på seg selv, som regel ligger problemet akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Joda, men komboen enkle karbohydrater, som sukker og mel, sammen med fett, gjør det langt lettere å få i seg mange kalorier. I tillegg opplever mange å bli fort sulten igjen etter et slikt måltid, og får ofte lyst på mer av det samme, og ikke brokkoli og grovbrød.

Jeg ble faktisk mett en hel dag på en pose med litago boller jeg. Og jeg har ikke så liten magesekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette er bare tull, man blir "tjukkere" hvis man inntar mer enn man forbruker. Og for å gåå opp 1 kg så må man ha et overskudd på 7000 kcal iløpet av en uke.

Eller, la meg gjette, du er en av disse lavkarbo folkene som mener at karbohydrater gjør oss tjukke? Uff, jeg synes så synd på folk som deg.

kcal inn, kcal ut, intet mer, intet mindre. :P

Nei, man blir tjukkere av karbohydrater. Jeg har nettopp gått opp 4 kilo grunnet mye ekstra karbo og væsken som følger med. Mitt vanlige kcal-inntak medførte at jeg gikk ned en halv kilo i uken, altså kaloriunderskudd. Jeg fulgte normalt kosthold, men koste meg med is etc ofte og inntok 15 000 kalorier ekstra på den uken og gikk opp over 4 kilo. Hvis 1 kg er 7000 kalorier skulle jeg ha gått opp 1.9 så jo min venn, karbohydratene gjør mer enn man aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Nei, man blir tjukkere av karbohydrater. Jeg har nettopp gått opp 4 kilo grunnet mye ekstra karbo og væsken som følger med. Mitt vanlige kcal-inntak medførte at jeg gikk ned en halv kilo i uken, altså kaloriunderskudd. Jeg fulgte normalt kosthold, men koste meg med is etc ofte og inntok 15 000 kalorier ekstra på den uken og gikk opp over 4 kilo. Hvis 1 kg er 7000 kalorier skulle jeg ha gått opp 1.9 så jo min venn, karbohydratene gjør mer enn man aner.

Men det er ikke FETT. Det er væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...