Gå til innhold

Endelig har du møtt noen

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvordan smitter HIV? *klø*

Ved utveksling av kroppsvæsker. Alle typer kroppsvæsker, også spytt, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan smitter HIV? *klø*

Sakset fra Olafiaklinikken:

HVORDAN SMITTER HIV?

Hiv kan overføres hvis man har ubeskyttet seksuell kontakt med en person med ukjent hiv status, eller om man deler sprøyter og annet utstyr ved injeksjon av stoff.

Viruset finnes i kroppsvæsker hos en person som er smittet. Kroppsvæsker som kan inneholde nok virus til å overføre smitte er: blod, sæd, skjedesekret. Andre kroppsvæsker som svette, tårer, spytt og urin, inneholder for lite virus til at det kan overføres. Spytt inneholder i tillegg en faktor som svekker virus.

Virus kan overføres til en annen person ved at blod, sæd eller skjedesekret kommer i kontakt med slimhinner i skjeden, penis, endetarmen eller munnen.

90% av alle hiv positive er smittet via seksuell kontakt og på verdensbasis er heteroseksuell kontakt vanligste smittemåten.

Den smitter noe lettere fra mann til kvinne enn omvendt. Det er også langt større risiko for overføring hvis man samtidig har en annen seksuelt overførbar infeksjon (soi) (chlamydia, gonore, herpes, syfilis eller andre sårsykdommer) og også ved samtidig forekomst av skjedekatarr forårsaket av sopp, trichomonas vaginalis eller bakteriell vaginose. Den økte risikoen gjelder enten soi finnes hos den hiv positive eller den som er i risiko for å bli smittet.

Hiv finnes i blod. Det kan overføres ved blodtransfusjoner, men den risiko er praktisk talt eliminert i Norge på grunn av testing av blodet og varmebehandling av blodprodukter. Hiv spres ofte blant injiserende stoffbrukere ved deling av sprøyter og annet utstyr hvor adgang til rent utstyr eller rengjøring av utstyr er dårlig.

Hiv kan overføres fra en pasient til helsearbeider ved uhell med stikk av sprøyter eller andre instrumenter.

Hiv kan overføres fra mor til barn under svangerskapet, under fødselen eller ved amming. Risikoen for overføring er ca. 30%, men ved behandling av moren under svangerskap og fødsel kan risikoen reduseres til < 1%.

HVORDAN HIV IKKE SMITTER

Man har ikke kunnet finne at hiv smitter via spytt. Man har funnet at spytt inneholder substanser som hemmer virus. Det aldri påvist at hiv er smittet via kyss. Ingen har eksakt kunnskap om risikoen ved "dyp" kyssing eller ved oral sex uten sædavgang.

Hiv smitter ikke via vanlig sosial omgang eller ved deling av kjøkkenutstyr, håndklær, senger, bad osv.

Det smitter ikke via insektstikk.

Kilde: http://www.olafia.no/hiv.htm

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke kunnet finne at hiv smitter via spytt. Man har funnet at spytt inneholder substanser som hemmer virus. Det aldri påvist at hiv er smittet via kyss.

Jeg kan ikke si at jeg føler meg overbevist om at dette er korrekt og at det ikke finnes noen risiko med spytt. Det virker ikke logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra HIV Norge:

Man kan heller ikke bli hivsmittet gjennom å kysse en hivpositiv person. Det finnes så vidt man vet ingen som er blitt hivsmittet via spytt, selv om muligheten er tilstede rent teoretisk. Det skal om lag sju liter spytt til før virusmengden er stor nok til at smitteoverføring er mulig! I munnhulen er i tillegg immunforsvaret svært på vakt, og det vil være stoffer i spytt som gjør smitteoverføring vanskelig. Det må også være mulig for viruset å komme over i blodbanen, dvs at smitte via spytt forutsetter at man har ferske, store sår i munn og svelg.

Kilde: http://www.hivnorge.no/id/76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra HIV Norge:

Man kan heller ikke bli hivsmittet gjennom å kysse en hivpositiv person. Det finnes så vidt man vet ingen som er blitt hivsmittet via spytt, selv om muligheten er tilstede rent teoretisk. Det skal om lag sju liter spytt til før virusmengden er stor nok til at smitteoverføring er mulig! I munnhulen er i tillegg immunforsvaret svært på vakt, og det vil være stoffer i spytt som gjør smitteoverføring vanskelig. Det må også være mulig for viruset å komme over i blodbanen, dvs at smitte via spytt forutsetter at man har ferske, store sår i munn og svelg.

Kilde: http://www.hivnorge.no/id/76

Det høres i hvert fall veldig merkelig ut, når man tenker på at f.eks influensavirus smitter via spytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men så trengs det vel svært små mengder influensavirus for smitte, mens HIV er mye mer "tungsmittet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Infoen som Wadjet har hentet overfor her, så er dette noe jeg visste fra før. Men ble ganske forvirra av alle de missvisende svarene i denne tråden ellers.

Ja, jeg har stor tro på at HIV idag er som en kronisk sykdom. I gamle dager var det andre sykdommer som var dødelige, som idag er kroniske eller utryddet.

Men jeg skjønner ikke ... hvis en mann som har HIV har sex med en frisk dame uten kondom, kan han bare smitte henne om det kommer sæd i vagina? eller unngår de smitte om han tar ut penis før sæd kommer inn i vagina? eller er det HIV på penis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg kan ikke si at jeg føler meg overbevist om at dette er korrekt og at det ikke finnes noen risiko med spytt. Det virker ikke logisk.

Du er sånn cirka den minst smarte personen jeg har kommet borti i hele mitt liv, så hva du synes eller ikke synes, er meg virkelig revnende likegyldig.

Så: Syns ivei, hvis du har lyst til det, det er deg vel unt. Men ikke forvent at noen skal bry seg om hva du kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres i hvert fall veldig merkelig ut, når man tenker på at f.eks influensavirus smitter via spytt.

Influensa smitter kjempelett, gjennom luft. Når det er influensatid i norge, blir den ene etter den andre syke. Det har du sikkert fått med deg? :)

Hiv smitter ikke sånn som influensa - HELDIGVIS - da hadde vi hatt et kjempeproblem...

Tenk om seksuelt overførbare sykdommer og kjønnssykdommer skulle smitte gjennom luft slik som influensa ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influensa smitter kjempelett, gjennom luft. Når det er influensatid i norge, blir den ene etter den andre syke. Det har du sikkert fått med deg? :)

Hiv smitter ikke sånn som influensa - HELDIGVIS - da hadde vi hatt et kjempeproblem...

Tenk om seksuelt overførbare sykdommer og kjønnssykdommer skulle smitte gjennom luft slik som influensa ...

Ja, jeg forstår at det er forskjell på graden av smittsomhet mellom ulike sykdommer. Men jeg syns uansett at det virker urimelig at HIV ikke kan smitte igjennom kyssing. Men er det virkelig sånn, så er jo det positivt.

Uten at det hjelper så veldig mye. Er det en man kysser, så gjør man gjerne andre ting også.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår at det er forskjell på graden av smittsomhet mellom ulike sykdommer. Men jeg syns uansett at det virker urimelig at HIV ikke kan smitte igjennom kyssing. Men er det virkelig sånn, så er jo det positivt.

Uten at det hjelper så veldig mye. Er det en man kysser, så gjør man gjerne andre ting også.

Om begge har sår i munnen og blør, så bør man jo ikke kysse ... men ellers er det ikke farlig.

Og om man kysser og det fører til noe mer, så er man lur og bruke kondom.

Uansett, så er det lettere å få herpes ved kondombruk enn å få HIV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om begge har sår i munnen og blør, så bør man jo ikke kysse ... men ellers er det ikke farlig.

Og om man kysser og det fører til noe mer, så er man lur og bruke kondom.

Uansett, så er det lettere å få herpes ved kondombruk enn å få HIV.

Man vil vel helst ikke ha noen slike sykdommer, og da er det smart å ikke være for rask på avtrekkeren. Ukjente folk er HØY risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ikke for å gjenta meg selv, men mange overser nok at sjansen for å bli smittet av hiv er mye større i f.eks en voldtekt hvor det ofte er vold og blod med i bildet, og ingen prevensjon. I tillegg lever disse voldtatte kvinnene i fattige strøk med dårlig tilgang på medisiner, sprøytenarkomane er også en gruppe som er ekstra utsatt for hiv, men man kan jo ikke sammenligne disse med norske ressurssterke mennesker som er uheldige med å få hiv, men som i utgangspunktet har god helse og bra tilgang til behandling og medisiner. Tror mange tenker på skrekkscenarioene når det gjelder hiv, men det er jo fordi det er de svakeste som ofte blir smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man vil vel helst ikke ha noen slike sykdommer, og da er det smart å ikke være for rask på avtrekkeren. Ukjente folk er HØY risiko.

Ikke med kondom. Det er mye større risiko å spise mye sukker, samt å droppe treningen. DA er du utsatt for både det ene og det andre av dødelige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ukjente som man ikkke kjenner skal man være forsiktig med, men t.o.m. en du trodde du kjente kan bære på HIV. Så de nære vet man heller ikke alt om, for det er ingen som forteller alle og enhver om sitt private sexliv, og det er heller ingen som forteller alle og enhver om en har blitt utsatt for voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, ukjente som man ikkke kjenner skal man være forsiktig med, men t.o.m. en du trodde du kjente kan bære på HIV. Så de nære vet man heller ikke alt om, for det er ingen som forteller alle og enhver om sitt private sexliv, og det er heller ingen som forteller alle og enhver om en har blitt utsatt for voldtekt.

Ja, voldtekt vil jo øke risikoen betraktelig på dette området også.

Akkurat som utroskap.

Ikke akkurat lett å helgardere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, voldtekt vil jo øke risikoen betraktelig på dette området også.

Akkurat som utroskap.

Ikke akkurat lett å helgardere seg.

En overfalls voldtekt er jo mye mer risikabel enn det utroskap er. Stor forskjell på å bli voldtatt av en somalier og å være utro med naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En overfalls voldtekt er jo mye mer risikabel enn det utroskap er. Stor forskjell på å bli voldtatt av en somalier og å være utro med naboen.

Har alle somaliere HIV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har alle somaliere HIV?

Absolutt ikke,somaliere var bare et eksempel, og mulig jeg tar feil. Poenget var vel bare at den typen som begår overfallsvoldtekt i mye større grad er smittet av hiv, enn businessmannen du er utro med som har vokst opp i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...