Gå til innhold

Endelig har du møtt noen

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At ingen barn blir født med hiv er jo helt feil da. Det er jo avhengig av at man i alle fall vet om smitten til faren, tar sædvask osv. (det kan jo du gjøre da, det er sant)..

Men er eksempler på mødre som får beskjed om hiv når de er gravide, og da hender jo at barnet også har fått hiv, er ikke mulig å gjøre noe med det da. Den beskjeden risikerer alle par som ikke har hiv testet seg før de ble sammen og kunne få beskjed om på fødselskontroll/når de føder.

Om mødre får hjelp tidsnok når de er gravide og har hiv, kan de hindre hivsmite til barnet. Men ikke om de kommmer for sent.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er den mest usaklige sammenligningen jeg noen gang har sett!

Er det usaklig å sette ting i perspektiv. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ta alle mulige forhåndsregler mot en type fare og ingen forhåndsregler mot andre type farer. Ser du virkelig ikke logikken her? Må jeg lære deg sannsynlighetsregning?

Skrevet

Men å sitte på i en bil det tør du? Unngår du all type mat som kan være kreftfremkallende (med tanke på at hver 3 person i norge får kreft på et tidspunkt).

dummeste jeg har sett.

men du kjører ikke bilen om den er ødelagt (syk asså)

Skrevet (endret)

Er det usaklig å sette ting i perspektiv. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ta alle mulige forhåndsregler mot en type fare og ingen forhåndsregler mot andre type farer. Ser du virkelig ikke logikken her? Må jeg lære deg sannsynlighetsregning?

Nei, det trenger du ikke.

Men det er nå engang så store vesensforskjeller mellom det å f.eks. risikere å få whiplash eller for den saks skyld å dø moment i en bil ulykke, å det å risikere å få hiv at / at man med åpne øyne velger en partner med den sykdommen. For meg personlig er jeg villig til å ta risikoen ved å kjøre bil, også wiplash og det å dø, men jeg er ikke villig til å ta risikoen ved å ha en kjæreste som er hivsmittet/dø av hiv.

Men såklart, om det fungerer for deg å det er "logisk" å ikke være mer redd for å ha sex med en med hiv, enn å kjøre bil, så er jo det greit det da.

Endret av kristian82
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at noen vet hva de prater om, mens andre ikke vet så mye.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

dummeste jeg har sett.

men du kjører ikke bilen om den er ødelagt (syk asså)

Risikoen for å komme utfor en bilulykke er stor selv med en frisk og rask bil. Uansett er det helt umulig å leve 100% risikofritt, så da er det dumt å gå glipp av det beste i livet fordi man er hysterisk. TS snakker jo om mannen i sitt liv. Synes fordelene overgår risikoen på lang vei.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det trenger du ikke.

Men det er nå engang så store vesensforskjeller mellom det å f.eks. risikere å få whiplash eller for den saks skyld å dø moment i en bil ulykke, å det å risikere å få hiv at / at man med åpne øyne velger en partner med den sykdommen. For meg personlig er jeg villig til å ta risikoen ved å kjøre bil, også wiplash og det å dø, men jeg er ikke villig til å ta risikoen ved å ha en kjæreste som er hivsmittet/dø av hiv.

Men såklart, om det fungerer for deg å det er "logisk" å ikke være mer redd for å ha sex med en med hiv, enn å kjøre bil, så er jo det greit det da.

Hvorfor mener du hiv er verre enn å dø momentant i en ulykke?

Skrevet

Risikoen for å komme utfor en bilulykke er stor selv med en frisk og rask bil. Uansett er det helt umulig å leve 100% risikofritt, så da er det dumt å gå glipp av det beste i livet fordi man er hysterisk. TS snakker jo om mannen i sitt liv. Synes fordelene overgår risikoen på lang vei.

selvfølgelig. men jeg hadde ikke vært villig til å ofre livet for enn mann. vi har sikkert forskjellige erfaringer, men jeg har hatt flere "mannen" i mitt liv. og jeg ville aldri hatt sex med en mann som hadde hiv (når jeg visste det på forhånd) ja,selvfølgelig hatt han som venn,men ikke mer.

og jeg synes ikke det er hysterisk. ville du at barna dine skulle hatt hiv positive kjærester? det ville ikke jeg.

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke ville innledet et forhold til en person med HIV. Og hadde jeg fått vite det langt uti forholdet hadde jeg sikkert også gått - at h*n ikke har fortalt meg noe så viktig som også (sannsynligvis) påvirker meg er grunn nok.

Ellers enig med Kristian82, selv om han noen ganger setter ting litt for mye på spissen for smak. Og overdriver litt. :)

Endret av Zaphireh
Skrevet (endret)

Fordi at dør du moment så er du jo "borte" på "1 minutt". Med en hivdiagnose kan du jo leve i 10-30+ år, mens du sakte men sikkert blir sykere, økt risiko for kreft, omfordeling av fett, må ha ekstra tiltak hos alt fra tannleger til leger, gå til hiv kontroller og sjekke virusøkning, spise tabletter som gir deg kronisk diare, samt leve med det at du aldri kan ha sex med et annet menneske uten beskyttelse osv. og at du til og med da i prinsippet utsetter den andre, den du elsker, for mulig smitte av hiv, selv om sannsynligheten nødvendigvis ikke er så stor.

Samt at man i motsetning til det man gjør ved kreft og andre alvorlige sykdommer møter og føler på andre sin frykt for smitte - det kan du jo bare spørre folk som har Hiv om - at de får egne bestikk hos venner, at kaker de lager kastes fordi folk (naturlignok uten grunn) er redd for å bli smittet ved å f.eks. drikke av samme glass, spise en kake en person med hiv har laget osv. Det er så grusomt, og syns virkelig synd på de som må leve med denne sykdommen. Jeg hadde imidlertid ikke hatt styrke nok til å taklet det, og heller ikke til å drevet noen "opplysningskampanje" i et forsøk på å få folk til å forstå at det er ikke farlig å gå på samme toalett som en person som har hiv osv.

Men såklart er det laaangt fra sikkert at Ts får hiv om hun blir sammen med denne mannen, men for min del hadde risikoen vært for stor, å da blir det en beslutning tatt i forhold til hvor grusomt jeg hadde syns det hadde vært å fått hiv.

Endret av kristian82
Skrevet

Noen ville heller hatt hiv enn å dø i en bilulykke, mens andre ville heller dødd i en bilulykke enn å få hiv. Det er vel opp til hver enkelt å mene hva de syns er rett for seg selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fordi at dør du moment så er du jo "borte" på "1 minutt". Med en hivdiagnose kan du jo leve i 10-30+ år, mens du sakte men sikkert blir sykere, økt risiko for kreft, omfordeling av fett, må ha ekstra tiltak hos alt fra tannleger til leger, gå til hiv kontroller og sjekke virusøkning, spise tabletter som gir deg kronisk diare, samt leve med det at du aldri kan ha sex med et annet menneske uten beskyttelse osv. og at du til og med da i prinsippet utsetter den andre, den du elsker, for mulig smitte av hiv, selv om sannsynligheten nødvendigvis ikke er så stor. At man i motsetning til det man gjør ved kreft og andre alvorlige sykdommer møter og føler på andre sin frykt for smitte - det kan du jo bare spørre folk som har Hiv om - at de får egne bestikk hos venner, at kaker de lager kastes fordi folk (naturlignok uten grunn) er redd for å bli smittet ved å f.eks. drikke av samme glass, spise en kake en hiv person har lest osv. Det er så grusomt, og syns virkelig synd på de som må leve med denne sykdommen. Jeg hadde imidlertid ikke hatt styrke nok til å taklet det, og heller ikke til å drevet noen "opplysningskampanje" i et forsøk på å få folk til å forstå at det er ikke farlig å gå på samme toalett som en person som har hatt hiv osv.

Men såklart er det laaangt fra sikkert at Ts får hiv om hun blir sammen med denne mannen, men for min del hadde risikoen vært for stor, å da blir det en beslutning tatt i forhold til hvor grusomt jeg hadde syns det hadde vært å fått hiv.

Er det ikke større sjanse for at en mann smitter en kvinne, enn at en kvinne smitter en mann, da?

Skrevet

Er det ikke større sjanse for at en mann smitter en kvinne, enn at en kvinne smitter en mann, da?

Jo, hiv smitter lettere fra mann til kvinne, enn motsatt ja. Men smitter jo også fra kvinne til mann.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er optimalt å ha en kjæreste med hiv, men hadde jeg vært skikkelig forelsket hadde jeg likevel klart å leve med det. Man trenger jo ikke å ha sex så ofte, og i hvertfall ikke i brutale former. Jeg har heller aldri opplevd at en kondom har sprukket, dessuten kan man fint ha sex uten penetrering.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er optimalt å ha en kjæreste med hiv, men hadde jeg vært skikkelig forelsket hadde jeg likevel klart å leve med det. Man trenger jo ikke å ha sex så ofte, og i hvertfall ikke i brutale former. Jeg har heller aldri opplevd at en kondom har sprukket, dessuten kan man fint ha sex uten penetrering.

Man kan vel ikke ha annen sex enn å bruke kondom?

Det går vel ikke an å ha annen sex enn penetrering?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel ikke ha annen sex enn å bruke kondom?

Det går vel ikke an å ha annen sex enn penetrering?

Joda, det går helt fint det. Eneste man trenger er et minimum av fantasi.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jo, hiv smitter lettere fra mann til kvinne, enn motsatt ja. Men smitter jo også fra kvinne til mann.

Ah, disse mennene som ikke tenker ... da hadde det ikke vært noe problem i verden ...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da har du nok ikke lest hva jeg skriver. Man sprer ikke hysteri om man påpeker smittefaren ved å ha sex med en hivsmittet, eller sier at personer som lever med hiv etter 10-15 år (på tross av alskens medisiner) møter store helseproblemer. Det er jo bare fakta. Syns det er greit å forholde seg til virkeligheten.

Jeg har heller ikke sagt noe om hvorvidt hun skal innlede et forhold til denne mannen eller ikke jeg, det er jo hennes valg. Sier bare hun bør ha all informasjon og være opplyst først. Å da kan jo Aksept senteret i Oslo være det stedet som gir mest riktig informasjon.

Jo, jeg har definitivt lest hva du skriver. Det er nettopp derfor jeg skriver som jeg gjør. Jeg bagatelliserer på ingen måte hiv/aids, og er som sagt ikke uenig med deg. Men jeg synes du bedriver en skremselspropaganda av dimensjoner, og er påfallende aktiv i akkurat dette temaet.

Tora

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...