kristian82 Skrevet 19. juli 2010 #81 Del Skrevet 19. juli 2010 Jo, jeg har definitivt lest hva du skriver. Det er nettopp derfor jeg skriver som jeg gjør. Jeg bagatelliserer på ingen måte hiv/aids, og er som sagt ikke uenig med deg. Men jeg synes du bedriver en skremselspropaganda av dimensjoner, og er påfallende aktiv i akkurat dette temaet. Tora Da har du en merkelig oppfattelse av hva skremmseslproganda er. Det å si at det er en risiko å ha sex med en hivsmittet, og at hivpositive etter en 10-15 års periode møter på store helseproblemer osv. er jo bare fakta. Ts bør jo vite fakta og ta beslutningen sin basert på det, og ikke naiv blåøyd spekulering uten rotfeste i virkeligheten. Men som sagt kan TS oppsøke Aksept i Oslo/lese seg opp om temaet på nett, så kan hun jo ta et veloverveid valg. Jeg er aktiv i akkurat de temaer jeg føler for. Jeg spør såklart ikke deg om tillatelse til å fortsette å svare i tråden om folk siterer meg/kommer med spørsmål til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uten filter Skrevet 19. juli 2010 #82 Del Skrevet 19. juli 2010 Kunnskapen har økt, men fordommene er pokker meg der de alltid har vært. Sånne som dere er grunnen til at folk ikke tør snakke om det, og dermed ikke tester seg. Resultatet er at flere blir smittet, enda det kunne vært unngått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 19. juli 2010 #83 Del Skrevet 19. juli 2010 Kunnskapen har økt, men fordommene er pokker meg der de alltid har vært. Sånne som dere er grunnen til at folk ikke tør snakke om det, og dermed ikke tester seg. Resultatet er at flere blir smittet, enda det kunne vært unngått. Har det vært så mye fordommer i denne tråden da? Ja, stikke hodet i sanden er jo bestandig en ansvarsfull og lur strategi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #84 Del Skrevet 20. juli 2010 Kunnskapen har økt, men fordommene er pokker meg der de alltid har vært. Sånne som dere er grunnen til at folk ikke tør snakke om det, og dermed ikke tester seg. Resultatet er at flere blir smittet, enda det kunne vært unngått. Enig med deg, det er vanskelig å stå frem, for da risikerer man at de nærmeste snur ryggen til fordi de ikke har noe kunnskap. Det var en tid da homofili var tabu, og idag er det fortsatt litt vanskelig for noen å stå frem. Kanskje om noen år vil det være naturlig å snakke om HIV. Når jeg kommmer innpå dette temaet med venner, merker jeg at de rygger litt. De har ingen kunnskap om det, og det har ikke jeg heller. Alle tror jo at om man tester seg og får diagnosen HIV, så dør man ganske fort. Og at det smitter ved at man klemmer en person. Hvorfor er det ingen som kan opplyse Norge om hvordan man kan forholde seg til dette? Den eneste måten å få bukt med HIV-viruset på er å prate åpent om det, slik at man unngår å smitte flere. Dessuten må de som står frem med at de har HIV bli møtt med respekt og forståelse, slik at de kan leve et normalt liv de også selv om alle vet det. Tror det kan være ganske slitsomt å skjule noe for alle og enhver, fordi man er redd for reaksjonene... De med hiv kan fint ha et sexliv og få barn. Tror de elsker barna sine veldig, fordi de har et annet syn på livet enn før. Det er i motbakke det går oppover, var det noen som så fint sa engang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #85 Del Skrevet 20. juli 2010 Har det vært så mye fordommer i denne tråden da? Ja, stikke hodet i sanden er jo bestandig en ansvarsfull og lur strategi. Kristia82, jeg skjønner du er egnasjert, og bare vil få folk til å forstå hvor ille det er å få HIV, men å drive skremselspropaganda forverrer bare livet til de som har HIV. Vi kan ikke bare ta bena på nakken å løpe, om vi møter noen med HIV. Flere har fått dette viruset ved voldtekt, eller ved en utro partner. Noen fikk det fordi kondomet sprakk, og noen var rett og slett uheldige med valg av ONS. Fins nok mange grunner... Å drive skremselspropaganda vil føre til at de med HIV ikke tør å stå frem, og mange mennesker går rundt med HIV-viruset uten å vite det, og mange tør ikke teste seg i frykt for svaret de vil få, for da venter jo totalt utestengelse av samfunnet som ikke aksepterer HIV. Skal vi få bukt med HIV, må vi akseptere HIV og ta det inn i varmen, og å lære hvordan vi kan forholde oss til det. Man skal ha vennene sine nære, men fiendene enda nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 20. juli 2010 #86 Del Skrevet 20. juli 2010 Kristia82, jeg skjønner du er egnasjert, og bare vil få folk til å forstå hvor ille det er å få HIV, men å drive skremselspropaganda forverrer bare livet til de som har HIV. Vi kan ikke bare ta bena på nakken å løpe, om vi møter noen med HIV. Flere har fått dette viruset ved voldtekt, eller ved en utro partner. Noen fikk det fordi kondomet sprakk, og noen var rett og slett uheldige med valg av ONS. Fins nok mange grunner... Å drive skremselspropaganda vil føre til at de med HIV ikke tør å stå frem, og mange mennesker går rundt med HIV-viruset uten å vite det, og mange tør ikke teste seg i frykt for svaret de vil få, for da venter jo totalt utestengelse av samfunnet som ikke aksepterer HIV. Skal vi få bukt med HIV, må vi akseptere HIV og ta det inn i varmen, og å lære hvordan vi kan forholde oss til det. Man skal ha vennene sine nære, men fiendene enda nærmere. Føler det er fullstendig malplassert å mene at jeg driver med skremselspropaganda. Ærlig talt har jeg ikke sagt noe som helst annet enn at TS får sette seg inn i hva HIV er, smittesjanse osv. og så ta valget sitt basert på det. Når det kommer til langtidsutsiktene med å leve med Hiv så er jo ikke det skremseslpropaganda, det er jo bare den harde realiteten. Det kan du jo bare spørre enhver person som har kjennskap til hvordan helsesituasjonen til de fleste hiv positive er etter en 10-15 års periode med viruset. Jeg har overhodet ikke sagt noe stygt/negativt om folk med hiv, og har på ingen måte fordommer i retning av at "da vil ikke jeg ha deg som kompis, eller drikke av samme glass som deg". De skal såklart ikke utstøtes på noen måte, men noe jeg tror samtlige folk med Hiv også forstår, er at det er jo et dilemma for en hiv negativ og ha et kjæresteforhold til en hiv positiv. Det er i alle fall en sak man bør vurdere, og besltuningen man tar bør bygge på et visst nivå av kunnskap om sykdommen. Så er det da noen (som f.eks. meg) som ikke hadde klart/ønsket å hatt et kjæresteforhold til en hivpositiv, mens andre hadde klart og ønsket det. Det er jo en ærlig sak, og noe du overhodet ikke kan sette deg selv til doms over. Folk kan gjerne begynne å sitere og utheve hvor jeg driver med skremmselspropaganda, da det virker som det er mye fri fiksjon her. Jeg har ikke sagt et eneste sted at man skal ta bena fatt og løpe osv. og har heller ikke sagt en eneste ting det ikke er faglig og medisinsk dekning for. Har i tillegg sagt at TS kan oppsøke Aksept i Oslo, eventuelt lese seg opp via nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 20. juli 2010 #87 Del Skrevet 20. juli 2010 Kristia82, jeg skjønner du er egnasjert, og bare vil få folk til å forstå hvor ille det er å få HIV, men å drive skremselspropaganda forverrer bare livet til de som har HIV. Vi kan ikke bare ta bena på nakken å løpe, om vi møter noen med HIV. Flere har fått dette viruset ved voldtekt, eller ved en utro partner. Noen fikk det fordi kondomet sprakk, og noen var rett og slett uheldige med valg av ONS. Fins nok mange grunner... Å drive skremselspropaganda vil føre til at de med HIV ikke tør å stå frem, og mange mennesker går rundt med HIV-viruset uten å vite det, og mange tør ikke teste seg i frykt for svaret de vil få, for da venter jo totalt utestengelse av samfunnet som ikke aksepterer HIV. Skal vi få bukt med HIV, må vi akseptere HIV og ta det inn i varmen, og å lære hvordan vi kan forholde oss til det. Man skal ha vennene sine nære, men fiendene enda nærmere. Hovedpoenget her er faktisk at det IKKE er fornuftig eller intelligent å ha sex med en som har HIV. Såpass må alle som har fått HIV klare å forstå. Og noe annet er ikke akseptabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 21. juli 2010 #88 Del Skrevet 21. juli 2010 Kristian82 - jeg lurer sånn på hva du mener på finfordeling av fett? Kan du utdype det? Du har skrevet noe lenger bak om at de med HIV fikk fettet feilfordelt utover kroppen? Eller ha jeg misforstått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 21. juli 2010 #89 Del Skrevet 21. juli 2010 Kristian82 - jeg lurer sånn på hva du mener på finfordeling av fett? Kan du utdype det? Du har skrevet noe lenger bak om at de med HIV fikk fettet feilfordelt utover kroppen? Eller ha jeg misforstått? Det kan jeg. Det er en av bivirkningene av hiv medisinen, at man får stoffskifte forstyrrelser og omfordeling av fett på kroppen. Altså at fettet f.eks. samler seg visse steder på kroppen (eller som du sier feilfordelt). Nå er jo det såklart en av de minst "farlige" bivirkningene av medisinene da, og alt i alt når det er snakk om Hiv, så er det jo det minste problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 22. juli 2010 #90 Del Skrevet 22. juli 2010 Det kan jeg. Det er en av bivirkningene av hiv medisinen, at man får stoffskifte forstyrrelser og omfordeling av fett på kroppen. Altså at fettet f.eks. samler seg visse steder på kroppen (eller som du sier feilfordelt). Nå er jo det såklart en av de minst "farlige" bivirkningene av medisinene da, og alt i alt når det er snakk om Hiv, så er det jo det minste problemet. Så da får man fettannsamlinger på visse steder? Slik som på rompe eller bryst, eller på lår? Eller hoper det seg opp på magen eller under haken? Syns det bare hørtes litt sært ut ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 22. juli 2010 #91 Del Skrevet 22. juli 2010 Så da får man fettannsamlinger på visse steder? Slik som på rompe eller bryst, eller på lår? Eller hoper det seg opp på magen eller under haken? Syns det bare hørtes litt sært ut ... Ja, f.eks. på de stedene ja. Jaja, det er jo såklart dritkjipt, men i den her sammenhengen er det vel det minste av problemene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #92 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg tror egentlig at det har vært en veldig skremselspropaganda ute og gått, noe som gjør at vi ikke vil ha noe med de "uheldige" og gjøre. Jeg lurer iblandt på hvor dette viruset startet opp hen? Enda skjønner jeg ikke hvordan det smitter, jeg har fått vite litt av hvert opp gjennom årene. Hadde jeg visst det rette om denne sykdommen, så hadde jeg nok ikke vært så redd og fordomsfull? De fleste jeg kjenner blir kjemperedde om noen nevner HIV og AIDS. De tror de ikke kan håndhilse eller sitte i samme rom som en med HIV, for da blir de smittet. Syns det har vært veldig dårlig opplysning om dette i Norge... Enig. Enkelte i denne tråden, og ute i verden blir hysteriske av dette. Jeg forstår at man ikke vil ha denne sykdommen, men helt ærlig... hvis man fikk denne sykdommen, så er det ikke verdens undergang for meg i allefall. I norge får man gode medisiner som enkelte ikke føler spesielt bivikning av en gang. Man lever i mange år, og jeg var med min mann (som har HIV), på et foredrag hvor en lege snakket om sykdommen. Han sammenlignet det med diabetes. Det er også større sjangse for å dø av diabetes enn av HIV. I Norge utvikler svært få AIDS før det har gått mange herrans år. Det er som du sier mye skremmselspropaganda ute og går, men det finnes mange verre sykdommer. Også mye fordommer ute og går, og uvitenhet. I USA er det vanlig å tro at HIV bare smitter via analsex. Sier jo litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #93 Del Skrevet 25. juli 2010 Men å sitte på i en bil det tør du? Unngår du all type mat som kan være kreftfremkallende (med tanke på at hver 3 person i norge får kreft på et tidspunkt). Ikke sant? Det finnes så mange ting som er så mye mer risikabelt og mer helsetruende enn HIV. Blir helt flau på vegne av dere som er så hysteriske mtp HIV. HIV har kommet for å bli. Jeg vil anta at om noen tiår, så finnes det en kur. Så kommer det vel en ny sykdom, og sånn fortsetter det vel for alltid. Det startet vel med svartedauen. Jeg er enig med snasen mt hiv-smittede og at de kan i grunn ha en bedre helse enn "naboen". Mange hiv.smittede blit veldig opptatt av helse/kropp og spiser og trener på en sunn måte. Sofasliterne dør før de med HIV for å sette det på spissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #94 Del Skrevet 25. juli 2010 Fordi at dør du moment så er du jo "borte" på "1 minutt". Med en hivdiagnose kan du jo leve i 10-30+ år, mens du sakte men sikkert blir sykere, økt risiko for kreft, omfordeling av fett, må ha ekstra tiltak hos alt fra tannleger til leger, gå til hiv kontroller og sjekke virusøkning, spise tabletter som gir deg kronisk diare, samt leve med det at du aldri kan ha sex med et annet menneske uten beskyttelse osv. og at du til og med da i prinsippet utsetter den andre, den du elsker, for mulig smitte av hiv, selv om sannsynligheten nødvendigvis ikke er så stor. Samt at man i motsetning til det man gjør ved kreft og andre alvorlige sykdommer møter og føler på andre sin frykt for smitte - det kan du jo bare spørre folk som har Hiv om - at de får egne bestikk hos venner, at kaker de lager kastes fordi folk (naturlignok uten grunn) er redd for å bli smittet ved å f.eks. drikke av samme glass, spise en kake en person med hiv har laget osv. Det er så grusomt, og syns virkelig synd på de som må leve med denne sykdommen. Jeg hadde imidlertid ikke hatt styrke nok til å taklet det, og heller ikke til å drevet noen "opplysningskampanje" i et forsøk på å få folk til å forstå at det er ikke farlig å gå på samme toalett som en person som har hiv osv. Men såklart er det laaangt fra sikkert at Ts får hiv om hun blir sammen med denne mannen, men for min del hadde risikoen vært for stor, å da blir det en beslutning tatt i forhold til hvor grusomt jeg hadde syns det hadde vært å fått hiv. Du aner ikke hva du snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #95 Del Skrevet 25. juli 2010 Da har du en merkelig oppfattelse av hva skremmseslproganda er. Det å si at det er en risiko å ha sex med en hivsmittet, og at hivpositive etter en 10-15 års periode møter på store helseproblemer osv. er jo bare fakta. Ts bør jo vite fakta og ta beslutningen sin basert på det, og ikke naiv blåøyd spekulering uten rotfeste i virkeligheten. Men som sagt kan TS oppsøke Aksept i Oslo/lese seg opp om temaet på nett, så kan hun jo ta et veloverveid valg. Jeg er aktiv i akkurat de temaer jeg føler for. Jeg spør såklart ikke deg om tillatelse til å fortsette å svare i tråden om folk siterer meg/kommer med spørsmål til meg. Kristian82. Hør nå her. Jeg kjenner en som levde med AIDS i 14 år, uten å vite om det. Uff, beklager men du er uvitende (og virker ekstremt redd denne sykdommen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Snasen Skrevet 25. juli 2010 #96 Del Skrevet 25. juli 2010 Det kan jeg. Det er en av bivirkningene av hiv medisinen, at man får stoffskifte forstyrrelser og omfordeling av fett på kroppen. Altså at fettet f.eks. samler seg visse steder på kroppen (eller som du sier feilfordelt). Nå er jo det såklart en av de minst "farlige" bivirkningene av medisinene da, og alt i alt når det er snakk om Hiv, så er det jo det minste problemet. Hvordan vet du dette? Bare lurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Snasen Skrevet 25. juli 2010 #97 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Jeg er enig med snasen mt hiv-smittede og at de kan i grunn ha en bedre helse enn "naboen". Mange hiv.smittede blit veldig opptatt av helse/kropp og spiser og trener på en sunn måte. Sofasliterne dør før de med HIV for å sette det på spissen. Jepp. Jeg kjenner vel til to stk som har det. De er "über-sunne", og ser og virker veldig friske og opplagte. Aktive er de, og har et godt kosthold. Ingen av de har "feil" fordeling av fett så vidt jeg har sett. :gjeiper: Lurer på om Kristian snakker om ødem? For det er det veldig mange medisiner som gjør. Inkludert p-piller b.l.a. Sier ikke at det ikke finnes ulemper med HIV, men så ille hvorav man tror de har kronisk diare, og gud vet hva, vel det er ikke slik for de fleste. Medisinene blir visst bedre og bedre. Jeg må ærlig innrømme, at de som blir vettaskremt av HIV, vel jeg syns det sier litt om hva det vet, og i det hele tatt forstår av denne sykdommen. Er overhode ingen ekspert selv, men vet såpass som at den er ikke like dødelig som før i tida, og man vet mer om sykdommen nå også. Hvem vet...? Kanskje det vil vise seg at hysteriet rundt HIV i grunn er helt uten mening om noen år? Endret 25. juli 2010 av Frk Snasen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #98 Del Skrevet 25. juli 2010 Og etter hva jeg har forstått, så har HIV/AIDS gått fra å være en dødlig sykdom til en kronisk sykdom som holdes i sjakk ved hjelp av medisiner. Men selvsagt har dett enoe med hvor tidlig man oppdager sykdommen og får startet behandlingen. Er en skremmende sykdom, men hvis man har evnen til å tenke utfordring i stedet for problem, så er det utrolig hva man kan få til bare man vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 25. juli 2010 #99 Del Skrevet 25. juli 2010 Og etter hva jeg har forstått, så har HIV/AIDS gått fra å være en dødlig sykdom til en kronisk sykdom som holdes i sjakk ved hjelp av medisiner. Men selvsagt har dett enoe med hvor tidlig man oppdager sykdommen og får startet behandlingen. Er en skremmende sykdom, men hvis man har evnen til å tenke utfordring i stedet for problem, så er det utrolig hva man kan få til bare man vil. Og dessuten: Det er vel ingen her som tar lett på å bli smittet med denne sykdommen. Jeg vil tro at absolutt alle ønsker å gå klar av den. Jeg blir imidlertid ganske sjokkert over enkelte av holdningene i denne tråden. Hvis man har ubeskyttet sex på byen (en situasjon jeg for øvrig ikke i særlig stor grad ønsker å promotere, men det er jo allikevel tross alt noe som skjer i ganske stor målestokk hver helg), så er risikoen for å bli hiv-smittet ganske så liten. Og det er jo dét man bør forholde seg til, og ikke alle mulige worst case- og skrekk-scenarier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #100 Del Skrevet 25. juli 2010 Enig. Enkelte i denne tråden, og ute i verden blir hysteriske av dette. Jeg forstår at man ikke vil ha denne sykdommen, men helt ærlig... hvis man fikk denne sykdommen, så er det ikke verdens undergang for meg i allefall. I norge får man gode medisiner som enkelte ikke føler spesielt bivikning av en gang. Man lever i mange år, og jeg var med min mann (som har HIV), på et foredrag hvor en lege snakket om sykdommen. Han sammenlignet det med diabetes. Det er også større sjangse for å dø av diabetes enn av HIV. I Norge utvikler svært få AIDS før det har gått mange herrans år. Det er som du sier mye skremmselspropaganda ute og går, men det finnes mange verre sykdommer. Også mye fordommer ute og går, og uvitenhet. I USA er det vanlig å tro at HIV bare smitter via analsex. Sier jo litt. Men hvordan smitter HIV? *klø* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå