marylinm Skrevet 18. juli 2010 #41 Del Skrevet 18. juli 2010 TS her! Er veldig glad for alle svar jeg kan få For å si det sånn - så er jeg veldig forelsket i denne personen. Og helt ærlig - så var det en skikkelig nedtur å få vite at h*n hadde hiv... Men det at jeg er forelsket gjør kanskje at jeg ikke tenker klart? Og vi prater veldig bra sammen, er helt på bølgelengde ... H*n sa det til meg rett før h*n skulle på en lengre reise. H*n skal være borte en stund nå, og jeg skulle få tenke på dette i fred... Jeg vet at man kan leve et godt og langt liv med hiv, og jeg vet at gravide med hiv får hjelp slik at de ikke smitter fosteret og kan t.o.m. amme barnet uten smittefare. Så vet jeg at selv om det kommer sæd i kontakt med skjeden, så er det ikke sikkert det smitter - det må visst være en rift i skjeden for at det skal smitte? Har ikke så mye peiling på dette, men vi skal prate mer når h*n kommer tilbake. Nei, uff, jeg vet ikke, tviler litt nå ... h*n kunne jo vært en veldig god venn istedenfor. Vi har så mange felles interesser men samtidig tenker jeg at det kan jo fungere bra med et forhold ... *tenke tenke* Syns det du, frk.Snasen, skrev over her var bra: Problemet med hiv ligger i hodet på de som ikke har det Det er fullstendig uansvarlig av andre uvitende å anbefale noen å bli i sammen med en HIV-smittet person. Dette er en sykdom som må begrenses, IKKE øke i omfang! Nettopp. Og det var mitt poeng, også. Kondomer sprekker. Faktisk. For øvrig er jeg forholdsvis godt innført i HIV og smitte, da jeg har ganske mange homofile kompiser, noen av de i tillegg sykepleiere, og da er det naturlig at det blir diskutert over en kopp kaffe. Og rådet fra dem hadde nok vært det samme som rådet gitt fra flere her, bl.a. Steinar 40: Vær venn, vær empatisk, ikke innled et seksuelt forhold med en HIV-positiv. For kondomer sprekker og eneste måte å ikke bringe HIV-smitte videre er avhold. jeg er helt enig med dere.. TS hvor gammel er du ? du virker jo veldig lite opplyst!! du vet ...hiv...aids...død... stor forskjell på en kjønns sykdom og en dødelig sykdom altså :O syns enkelte her ufarliggjør det.. værr venn med han. det finnes mange fisker i havet. og du finner vell noen andre du kan pule på ? og jeg kan ikke forstå det om du tenker på barn med han. jeg hadde ikke ville vært grunnen til at barna mine i verstefall ble født med hiv!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 18. juli 2010 #42 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg hadde aldri vært sammen med en person som hadde HIV/AIDS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #43 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg tror egentlig at det har vært en veldig skremselspropaganda ute og gått, noe som gjør at vi ikke vil ha noe med de "uheldige" og gjøre. Jeg lurer iblandt på hvor dette viruset startet opp hen? Enda skjønner jeg ikke hvordan det smitter, jeg har fått vite litt av hvert opp gjennom årene. Hadde jeg visst det rette om denne sykdommen, så hadde jeg nok ikke vært så redd og fordomsfull? De fleste jeg kjenner blir kjemperedde om noen nevner HIV og AIDS. De tror de ikke kan håndhilse eller sitte i samme rom som en med HIV, for da blir de smittet. Syns det har vært veldig dårlig opplysning om dette i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #44 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Jeg(TS) er norsk og han er norsk. Han ble smittet av en norsk dame. Jeg tror denne damen hadde blitt smittet av en utro eks, som ikke fortalte at han var utro før lenge etter det var slutt. Det var da han fortalte at han var smittet ... Å det er grunnen til at utro folk som ubeskyttet har sex for så å dra hjem til partneren sin, fortjener å brenne i helvete. Bare det å risikere liv og helse til en annen person, fyf så satans forkastlig. Ja, ser at noen er posistive til de med hiv, mens andre er negative. Er litt deppa nå, for jeg tenker kanskje det er best at jeg ikke involverer meg ... det er vel fortsatt veldig mange fordomsfulle mennesker i verden... Vi kan forbli gode venner også, for jeg vil jo ikke bli smittet... Hilsen TS. Det må være ditt valg, men du bør jo lese deg litt opp om emnet, sjanser for smitte osv. og langtidsutstiktene for en person med HIV, så er det jo såklart ditt valg. Det er jo en svært alvorlig sykdom, og om du f.eks. hadde snakket med brukeren på Aksept i Oslo, så hadde du nok fått hørt veldig mange triste historier om tidlige dødsfall, og en svært problematisk helse etter at de har vært Hiv positive i en 10-15 års periode. Endret 18. juli 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #45 Del Skrevet 18. juli 2010 jeg er helt enig med dere.. TS hvor gammel er du ? du virker jo veldig lite opplyst!! du vet ...hiv...aids...død... stor forskjell på en kjønns sykdom og en dødelig sykdom altså :O syns enkelte her ufarliggjør det.. værr venn med han. det finnes mange fisker i havet. og du finner vell noen andre du kan pule på ? og jeg kan ikke forstå det om du tenker på barn med han. jeg hadde ikke ville vært grunnen til at barna mine i verstefall ble født med hiv!! Jeg, TS, er ganske opplyst, takk, men jeg er ikke fordomsfull. Kanskje en god egenskap mine foreldre lærte meg, men jeg er ikke dumsnill! Jeg er i slutten av 20-årene, det er han også. Dessuten handler det ikke om at jeg vil pule, det handler om at jeg har møtt den rette. Første gang i livet jeg har følt det på denne måten. Er kanskje bare denne fisken for meg i havet... Dessuten er det ingen barn idag som blir født med HIV selv om moren er hivsmittet. Så lenge de får den rette hjelpen og medisinen blir alle barn født helt friske. Så om jeg envt skulle satse på han og få barn med han, så ville det gå veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #46 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg, TS, er ganske opplyst, takk, men jeg er ikke fordomsfull. Kanskje en god egenskap mine foreldre lærte meg, men jeg er ikke dumsnill! Jeg er i slutten av 20-årene, det er han også. Dessuten handler det ikke om at jeg vil pule, det handler om at jeg har møtt den rette. Første gang i livet jeg har følt det på denne måten. Er kanskje bare denne fisken for meg i havet... Dessuten er det ingen barn idag som blir født med HIV selv om moren er hivsmittet. Så lenge de får den rette hjelpen og medisinen blir alle barn født helt friske. Så om jeg envt skulle satse på han og få barn med han, så ville det gå veldig bra. At ingen barn blir født med hiv er jo helt feil da. Det er jo avhengig av at man i alle fall vet om smitten til faren, tar sædvask osv. (det kan jo du gjøre da, det er sant).. Men er eksempler på mødre som får beskjed om hiv når de er gravide, og da hender jo at barnet også har fått hiv, er ikke mulig å gjøre noe med det da. Den beskjeden risikerer alle par som ikke har hiv testet seg før de ble sammen og kunne få beskjed om på fødselskontroll/når de føder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uten filter Skrevet 18. juli 2010 #47 Del Skrevet 18. juli 2010 Snakk med fastlegen din, kontakt Aksept, bruk den tiden han er bortreist godt. Da vet du i det minste mer om hva du går til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. juli 2010 #48 Del Skrevet 18. juli 2010 Det går jo ikke på fordommer om man sier at man ikke hadde ønsket å hatt et forhold med en hiv positiv pga man ikke hadde ønsket å tatt sjangsen på at kondomer gir deg 100 % beskyttelse år etter år med sex, samt at man ikke ønsker å knytte seg så sterkt til en person som dessverre på litt lengre sikt har en helt annen helsemessig fremtid enn en person uten hiv. Ja, hiv smitter ikke lett, du får si det til de som har fått smitten. Det hjelper sikkert veldig, at du sier "så rart, det er jo ca bare 1 prosent sjangse for smitte ved vaginalt samleie". Problemet ligger mer i at folk ikke beskytter seg generelt, og at mange forfekter meninger om at hiv ikke kan ramme dem, eller at sjansen for hiv er så lav så den kan man bare gi faen i. Hva er nå denne overdrevne hiv-angsten? Ja - hiv er alvorlig, og ingen ønsker å bli smittet med det. Allikevel - dersom man er en person med et noenlunde ansvarlig sexliv (som gjerne kan inkludere et par feilskjær med ubeskyttet sex med fremmede), er det minimal risiko for at man blir smittet. Det er MYE mer risikabelt å drive og kjøre rundt i bil, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #49 Del Skrevet 18. juli 2010 Hva er nå denne overdrevne hiv-angsten? Ja - hiv er alvorlig, og ingen ønsker å bli smittet med det. Allikevel - dersom man er en person med et noenlunde ansvarlig sexliv (som gjerne kan inkludere et par feilskjær med ubeskyttet sex med fremmede), er det minimal risiko for at man blir smittet. Det er MYE mer risikabelt å drive og kjøre rundt i bil, for å si det sånn. :dåne: Ja, men nå gjelder ikke denne tråden bil kjøring? Overdreven hiv angst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 18. juli 2010 #50 Del Skrevet 18. juli 2010 Ja, det er nok ikke tryggere å være i parforhold enn det er å være singel og ha ONS. Plutselig er partneren utro uten å si ifra, så det er nok best å teste seg jevnlig om man ikke kan stole på den man deler seng med. Vet om et ektepar, der konen ikke stolte på mannen. Mannen var ofte ute og reiste pga jobben, og hver gang han kom hjem måtte han teste seg før konen ville ha sex med ham. Tror det var en smart kone. Personlig vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert om jeg hadde møtt en som er hiv-smittet ... Men en jente jeg kjenner har gått i klasse med en jente som var født med HIV. Det er visst rundt 50-60 barn i norge under 18 år som er født med HIV, mens antallet over 18 år er flere tusen. Det kan være hvem som helst som bærer på dette viruset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. juli 2010 #51 Del Skrevet 18. juli 2010 Overdreven hiv angst? Jepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #52 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg begynner å føle meg uansvarlig om jeg involverer meg i denne mannen ... Hilsen TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #53 Del Skrevet 18. juli 2010 Hver eneste uke dør folk på norske veier, så det er mye større risiko å kjøre bil enn å ha beskyttet sex med en hivsmittet. Hiv i norge kan ikke sammenlignes med land i afrika med dårlig tilgang på medisiner, masse voldtekter osv. Ved en voldtekt går ting mye mer hard og brutalt for seg, og mange begynner å blø fordi de ikke er våte osv, så ikke rart det er mye mer smitte der. Det er noe helt annet å ha beskyttet sex med en fyr når man vet om viruset. Da er man jo forsiktig og tar forhåndsregler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #54 Del Skrevet 18. juli 2010 Snakk med fastlegen din, kontakt Aksept, bruk den tiden han er bortreist godt. Da vet du i det minste mer om hva du går til. Jo, takk, det burde jeg nok - om jeg tør. Hva er Aksept? Jeg tror jeg overhodet ikke vet hva jeg begir meg utpå. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #55 Del Skrevet 18. juli 2010 Jo, takk, det burde jeg nok - om jeg tør. Hva er Aksept? Jeg tror jeg overhodet ikke vet hva jeg begir meg utpå. TS Aksept er et støttesenter for personer med hiv, eventuelt pårørende til folk med Hiv. Der får du nok all informasjon du trenger, i tillegg er det jo fra folk som vet hva hiv er og lever med det. Det er i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #56 Del Skrevet 18. juli 2010 :dåne: Ja, men nå gjelder ikke denne tråden bil kjøring? Overdreven hiv angst? Jeg er selvfølgelig ikke uenig med deg i advarslene dine angående hiv. Men jeg er også enig med Ludovie og andre her, du opptrer på en måte som bare sprer hysteri. I enhver tråd om dette temaet knatrer du i vei som om du har noe stygt etter deg, i innlegg etter innlegg. Du skremmer jo vettet av folk! Og du tåler ikke at folk setter spørsmålstegn ved svartmalingen din. Ikke engang infeksjonsmedisinere som har direkte kontakt med AIDS-syke holder på slik som du gjør. Det er faktisk slik at langt de fleste går inn i faste forhold uten å hiv-teste seg på forhånd. I følge deg burde vi vel da hatt en hiv-epidemi i Norge? Og det går an å være i forhold med en hiv-positiv uten å bli smittet. Tora Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kahlua Skrevet 18. juli 2010 #57 Del Skrevet 18. juli 2010 Personlig hadde jeg sagt takk for meg og lykke til videre, da jeg ikke hadde risikert mitt eget liv og helse og konstant gått rundt med smittefrykt. Jeg hadde ikke for mitt bare liv turt å hatt sex med en hivsmittet, selv med kondom, det er tross alt ikke en garanti for å unngå å få det. Du vil jo i tillegg til smitterisikoen oppleve å miste han forholdsvis tidlig, selv om han er medisinert og fungerer bra i hverdagen så vil han jo ikke bli din livsledsager i mangfoldige år, og du må jo da bære tapet av din kjære i tillegg til eventuell smitte selv om du er uheldig. Det er en vurderingssak, for meg kan en hivsmittet være en venn, men ikke en kjæreste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #58 Del Skrevet 18. juli 2010 Personlig hadde jeg sagt takk for meg og lykke til videre, da jeg ikke hadde risikert mitt eget liv og helse og konstant gått rundt med smittefrykt. Jeg hadde ikke for mitt bare liv turt å hatt sex med en hivsmittet, selv med kondom, det er tross alt ikke en garanti for å unngå å få det. Du vil jo i tillegg til smitterisikoen oppleve å miste han forholdsvis tidlig, selv om han er medisinert og fungerer bra i hverdagen så vil han jo ikke bli din livsledsager i mangfoldige år, og du må jo da bære tapet av din kjære i tillegg til eventuell smitte selv om du er uheldig. Det er en vurderingssak, for meg kan en hivsmittet være en venn, men ikke en kjæreste. Men å sitte på i en bil det tør du? Unngår du all type mat som kan være kreftfremkallende (med tanke på at hver 3 person i norge får kreft på et tidspunkt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #59 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg er selvfølgelig ikke uenig med deg i advarslene dine angående hiv. Men jeg er også enig med Ludovie og andre her, du opptrer på en måte som bare sprer hysteri. I enhver tråd om dette temaet knatrer du i vei som om du har noe stygt etter deg, i innlegg etter innlegg. Du skremmer jo vettet av folk! Og du tåler ikke at folk setter spørsmålstegn ved svartmalingen din. Ikke engang infeksjonsmedisinere som har direkte kontakt med AIDS-syke holder på slik som du gjør. Det er faktisk slik at langt de fleste går inn i faste forhold uten å hiv-teste seg på forhånd. I følge deg burde vi vel da hatt en hiv-epidemi i Norge? Og det går an å være i forhold med en hiv-positiv uten å bli smittet. Tora Da har du nok ikke lest hva jeg skriver. Man sprer ikke hysteri om man påpeker smittefaren ved å ha sex med en hivsmittet, eller sier at personer som lever med hiv etter 10-15 år (på tross av alskens medisiner) møter store helseproblemer. Det er jo bare fakta. Syns det er greit å forholde seg til virkeligheten. Jeg har heller ikke sagt noe om hvorvidt hun skal innlede et forhold til denne mannen eller ikke jeg, det er jo hennes valg. Sier bare hun bør ha all informasjon og være opplyst først. Å da kan jo Aksept senteret i Oslo være det stedet som gir mest riktig informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. juli 2010 #60 Del Skrevet 18. juli 2010 Men å sitte på i en bil det tør du? Unngår du all type mat som kan være kreftfremkallende (med tanke på at hver 3 person i norge får kreft på et tidspunkt). Det er den mest usaklige sammenligningen jeg noen gang har sett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå