Gå til innhold

Pussig ordbruk og uttrykk


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg leste nettopp på et herværende forum "hips om haps" :ler: .

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg leste nettopp på et herværende forum "hips om haps" :ler: .

Ja, det var nok en skikkelig dust som skrev det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi!

Jeg stusser på uttrykker "stikke under stol" (det er ikke til å stikke under en stol...) Og enda mer etter at en akademiker med master i norsk språk prøvde å overbevise meg om at det heter "stikk under stol" uten E!? :lete:

Jeg har liksom alltid visualisert at det er det samme som når man f.eks har en pose med noe hemmelig i mellom beinene, og det kommer noen, så skyver man det inn under stolen for å gjemme det! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hihi!

Jeg stusser på uttrykker "stikke under stol" (det er ikke til å stikke under en stol...) Og enda mer etter at en akademiker med master i norsk språk prøvde å overbevise meg om at det heter "stikk under stol" uten E!? :lete:

Jeg har liksom alltid visualisert at det er det samme som når man f.eks har en pose med noe hemmelig i mellom beinene, og det kommer noen, så skyver man det inn under stolen for å gjemme det! :fnise:

Det heter faktisk "stikke under stol", ikke "stikke under EN stol"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg leste nettopp på et herværende forum "hips om haps" :ler: .

Jeg er også opptatt av rettskriving, men jeg synes det er temmelig ufint å henge ut folk som skriver feil og latterliggjøre dem slik du gjør her. Fy deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er også opptatt av rettskriving, men jeg synes det er temmelig ufint å henge ut folk som skriver feil og latterliggjøre dem slik du gjør her. Fy deg!

Det var da voldsomt til reaksjon! Jeg har ikke hengt ut noen, enn si latterliggjort,ikke skrevet hvilket forum jeg så dette i.

Du kan ikke ha lest mye her inne. Her er det andre tråder som tar for seg rettskrivning av en helt annen kaliber enn det jeg skrev her. Jeg synes bare dette var en morsom variant, mens du tillegger meg andre motiver. Kanskje du skulle gå i deg selv. Dessuten synes jeg det er feigt å opptre som anonym bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Nå blir jeg vel ulvemat igjen, ettersom en (eller flere, hva vet jeg) anonym bruker stadig er ute etter meg, men det får våge seg.

Er det blitt vanlig å kondolere når man ønsker å vise medfølelse med noen som har opplevd et samlivsbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Nå blir jeg vel ulvemat igjen, ettersom en (eller flere, hva vet jeg) anonym bruker stadig er ute etter meg, men det får våge seg.

Er det blitt vanlig å kondolere når man ønsker å vise medfølelse med noen som har opplevd et samlivsbrudd?

hmm neei er det det? høres litt vel overdrevet ut å si kondolerer da. Sånn sier man da helst om noen er død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp på et herværende forum "hips om haps" :ler: .

"Hips om haps" er et utrykk som blir brukt i min dialekt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter faktisk "stikke under stol", ikke "stikke under EN stol"

Ja, sånn var det kanskje! :skratte: Høres fortsatt merkelig ut for meg! :fnise:

Synes forøvrig også det var litt vel pompøst å kondolere ved samlivsbrudd. Men jeg fikk påpakk for å foreslå kondolerer som alternativ til "eeeeh..." når man skulle vise medfølelse til noen som mistet over halvveis i svangerskapet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

hmm neei er det det? høres litt vel overdrevet ut å si kondolerer da. Sånn sier man da helst om noen er død

Ja, det er det jeg alltid har oppfattet det at man gjør. Men jeg leste det i et forum her nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Ja, det er det jeg alltid har oppfattet det at man gjør. Men jeg leste det i et forum her nettopp.

hm Tror ikke jeg noen gang kommer til å si det når det kommer til samlivsbrudd. Hadde føltes veldig unaturlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde heller ikke brukt kondolerer om samlivsbrudd, selv om det sikkert for noen føles verre enn dødsfall.

Et annet pussig uttrykk jeg kom til å tenke på, er "å selge flesk" i betydningen vise underkjolen. Lurer på hvordan det oppstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Et annet pussig uttrykk jeg kom til å tenke på, er "å selge flesk" i betydningen vise underkjolen. Lurer på hvordan det oppstod.

Jeg synes det alltid er morsomt å finne ut av den etymologiske betydningen og forklaringen av ord og uttrykk, men det du skriver har jeg ikke funnet noe om ennå. Det er et kjent uttrykk for meg.

Det er mange uttrykk med flesk, også: store ord og fett flesk (blir gjerne brukt om politikere som i valgkamp gir løfter som ikke blir holdt), smør på flesk, det koster flesk, flyte på flesket, å fleske til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om perler for svin, i grisgrendte strøk og på svinestien.

Jeg forbinder ordet flesk med grisen, forresten, selv om andre dyr også har flesk.

Tror nok at det dyret må ha stått veldig i sentrum for folk opp igjennom tidene. Det og smør.

Så det å være istand til å selge flesk, regner jeg som noe positivt. :) At man var i godt hold og velstående. Bare vill gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det heter vel gjerne hipp som happ?

slik tenker jeg det og, selv om jeg skal innrømme å ha sagt og hørt det mer en jeg har skrevet eller lest det.

Hipp som happ har vært mye brukt rundt mine ører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om perler for svin, i grisgrendte strøk og på svinestien.

Jeg forbinder ordet flesk med grisen, forresten, selv om andre dyr også har flesk.

Tror nok at det dyret må ha stått veldig i sentrum for folk opp igjennom tidene. Det og smør.

Så det å være istand til å selge flesk, regner jeg som noe positivt. :) At man var i godt hold og velstående. Bare vill gjetting fra min side.

Uttrykket "perler for svin" stammer fra Bibelen.

I Bergprekenen sier Jesus: " Gi ikke hundene det hellige, og kast ikke perler til svin. De vil bare trampe dem ned, vende seg mot dere og rive dere i stykker" (Matteus 7,6).

Det er mange vanlige ordtak og uttrykk som opprinnelig stammer fra Bibelen. I tidligere tider hvor folk ofte hadde mer kjennskap til bibeltekstene var dette godt kjent, men i våre dager er det færre som kjenner til bakgrunnen for disse uttrykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det kommer vel fra en eller annen vits kanskje eller no, men skjønner ikke denne: "Og det sa brura og".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

"Hips om haps" er et utrykk som blir brukt i min dialekt :ler:

Det er et uttrykk som også blir brukt i min dialekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...