Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest fireflies
Skrevet

hmmm, lurer på hva de skal gjøre her da ? Vi er omgitt av vann, også flere dypvannskaier .

det er vel forskjell på et hav og en dam som er laget i boligområde for barn og unge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel forskjell på et hav og en dam som er laget i boligområde for barn og unge.

Det er et tjern, så det er vel ikke akkurat menneskeskapt, om det er det du prøver å si.

Skrevet

Det er et tjern, det har vann, kanter med gress, stein og sand .

Hvordan er det anderledels i forhold til menneskers tilnærming og sikkerhet ?

Gjest fireflies
Skrevet

Det er stelt i stand og ordnet rundt vannet for at det skal bli brukt av beboerne i nærheten. Når det har skjedd flere ulykker der før, burde det blitt gjort noe for å unngå en til. De mer badeglade på Romsås kan ta en få minutters sykkeltur til Badedammen, vannet i boligfeltet burde være trygt for alle.

Skrevet

Det er stelt i stand og ordnet rundt vannet for at det skal bli brukt av beboerne i nærheten. Når det har skjedd flere ulykker der før, burde det blitt gjort noe for å unngå en til. De mer badeglade på Romsås kan ta en få minutters sykkeltur til Badedammen, vannet i boligfeltet burde være trygt for alle.

Poenget er at tjernet hadde blitt brukt uansett, og at det derfor er blitt gjort mer brukervennlig. Vann er ofte dype, sånn er det bare. Og vann er sjelden helt trygge for folk som ikke kan svømme. Hva mener du skal gjøres? Skal man grunne ut vannet?

Jeg har badet i Lutvann hele oppveksten og aldri hørt om slike problemer der, til tross for at det er det dypeste i Oslomarka. Og det er mindre "stelt i stand" enn Svarttjern, men det bader masse folk der hver sesong.

Skrevet

Jeg etterlyser fremdeles hva du vil gjøre , sette opp høyt gjerde ? Fylle tjernet med sement ? Hva mener du er riktig måte å sikre på ?

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg etterlyser fremdeles hva du vil gjøre , sette opp høyt gjerde ? Fylle tjernet med sement ? Hva mener du er riktig måte å sikre på ?

De burde lage det mer langgrunt der, fra alle sider.

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg har badet i Lutvann hele oppveksten og aldri hørt om slike problemer der, til tross for at det er det dypeste i Oslomarka. Og det er mindre "stelt i stand" enn Svarttjern, men det bader masse folk der hver sesong.

Du kan ikke sammenligne Lutvann med Svarttjern, da Lutvann er flere ganger så stort som Svarttjern, og har en helt annen type beliggenhet.

Skrevet

De burde lage det mer langgrunt der, fra alle sider.

ok, om du mener det , men da må de jo sørge for at det ikke er så dypt noen steder at barn kan drukne .

Nå har ikke jeg vært ved svarttjern , men jeg skjønner ikke tankegangen .

Dersom man har barn og vet det er vann i nærheten, da må man enten passe på barna eller lære de å svømme .

Og argumentet men at det ligger en skole i nærheten ?

Ikke langt herfra ligger en skole med egen strand og sandvolleyballbane . Det er da bare positivt . Deilig om våren og høsten .

Om vinteren blir det av og til is, bra til skøytebane .

Hva burde gjøres med den da ?

Vi må nødt til å leve med naturen rundt oss, og se mulighetene i den . Ja ulykker skjer . Noen ganger faller barn ned av trær og brekker nakken og . Men vi kan ikke hugge ned alle trærne for det .

Dersom vi regulerer all natur og gjærder inne allt vann tror jeg det blir et tragisk land .

Barn må lære å omgås naturen , de må lære hva som er lurt og hva som ikke er . Det kan ikke overlates til skolen , det er foreldrenes ansvar .

Jeg skjønner at det er uvant for folk fra somalia f.eks. Men jeg ville aldri latt min sønn begi seg inn i ørkenen i afrika , for jeg har aldri lært ham hvordan han skal omgås den naturen . Dersom jeg bodde der , ville jeg selvfølgelig sørge for at vi begge lærte hvordan man oppfører seg og hva som er farlig og ikke .

Gjest fireflies
Skrevet

ok, om du mener det , men da må de jo sørge for at det ikke er så dypt noen steder at barn kan drukne .

Nå har ikke jeg vært ved svarttjern , men jeg skjønner ikke tankegangen .

Dersom man har barn og vet det er vann i nærheten, da må man enten passe på barna eller lære de å svømme .

Og argumentet men at det ligger en skole i nærheten ?

Ikke langt herfra ligger en skole med egen strand og sandvolleyballbane . Det er da bare positivt . Deilig om våren og høsten .

Om vinteren blir det av og til is, bra til skøytebane .

Hva burde gjøres med den da ?

Vi må nødt til å leve med naturen rundt oss, og se mulighetene i den . Ja ulykker skjer . Noen ganger faller barn ned av trær og brekker nakken og . Men vi kan ikke hugge ned alle trærne for det .

Dersom vi regulerer all natur og gjærder inne allt vann tror jeg det blir et tragisk land .

Barn må lære å omgås naturen , de må lære hva som er lurt og hva som ikke er . Det kan ikke overlates til skolen , det er foreldrenes ansvar .

Jeg skjønner at det er uvant for folk fra somalia f.eks. Men jeg ville aldri latt min sønn begi seg inn i ørkenen i afrika , for jeg har aldri lært ham hvordan han skal omgås den naturen . Dersom jeg bodde der , ville jeg selvfølgelig sørge for at vi begge lærte hvordan man oppfører seg og hva som er farlig og ikke .

Jeg vet ikke hvor du tar det fra, men jeg har aldri pratet om noen skole. Jeg har sagt at jeg syns det er feil at et så dypt og kortgrunt vann ikke passer inn i et såpass stort boligområde som Romsås. Det er klart at det bestandig vil være hav, sjø, og vann rundt oss, men slike type vann som Svarttjern, med tanke på beliggenhet og brukerne, burde være bedre sikret. Spessielt med tanke på at det ikke akkurat er første gangen det har skjedd ulykker der.

Et stort tjern som ligger inne i skogen, slik som feks Badedammen (som jeg skrev i et tidligere innlegg: Badedammen ligger noen få minutters sykkeltur fra Romsås), vil det selvfølgelig ikke være naturlig å sikre på en slik måte.

Skrevet

Barn kan drukne enten vannet er dypt eller grunt. Å skulle gjerde inn alle vann, elver og bekker i og i nærheten av boligområder vil være en umulig oppgave (og tragisk utvikling). Og selv om enkelte vann blir inngjert vil det være mange som fristes til å komme seg innenfor. Et gjerde vil gi en falsk trygghet. Å lære barn svømmeferdigheter og livredning er det eneste sikre løsningen.

Vi bor selv i et boligområde der det er en stor elv på den ene siden og hav (med kai) nedenfor oss. Men vi er ingen inngjerding hverken mot hav eller elv. Ungene er innpodet med at man går ikke alene dit. De som ikke kan svømme skal ha med voksne. Kan de svømme og de skal bade må også de ha følge med andre venner som kan svømme. Og når elva er stri går man rett og slett ikke nær den.

Vi har også mange bekker i området. Her er det greit at unger leker, men de er under oppsikt og de minste (som ikke kan svømme) har fått beskjed om at det ikke er lov til å leke der alene. Det kan være nok at de faller, slår hodet og havner under vann.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du tar det fra, men jeg har aldri pratet om noen skole. Jeg har sagt at jeg syns det er feil at et så dypt og kortgrunt vann ikke passer inn i et såpass stort boligområde som Romsås. Det er klart at det bestandig vil være hav, sjø, og vann rundt oss, men slike type vann som Svarttjern, med tanke på beliggenhet og brukerne, burde være bedre sikret. Spessielt med tanke på at det ikke akkurat er første gangen det har skjedd ulykker der.

Et stort tjern som ligger inne i skogen, slik som feks Badedammen (som jeg skrev i et tidligere innlegg: Badedammen ligger noen få minutters sykkeltur fra Romsås), vil det selvfølgelig ikke være naturlig å sikre på en slik måte.

fremdeles ikke enig med deg , det blir litt sånn hysterisk .

Her er det 20 m til vannet. jeg ville være mer redd for å slippe unger løs i oslo med all den trafikken .

Hva gjør man med det da ? Lærer en ikke barna at de ikke skal gå ut i veien ? Det må man jo , man lærer barna hvordan de omgås trafikk. Hvis ikke blir de overkjørt . det er det samme med vann .

Når tassen min var liten og ute å lekte så visste han at dersom han skulle ut på brygga så tok han redningsvesten som lå i en bu på brygga . Fra han var 3 år kunne jeg stole på det . Han visste konsekvensen , man kunne drukne og dø .

Skrevet

sto de voksne ,inkludert mora bare å så på ?!?!?! det er jo det mest sjokkerende :O

barn kan drukne i en sølepytt, så å gjøre vannet grundt er ingen garanti..å gjerde det inn ville ikke vært noe koselig.

mine barn på 3 og 4 er mye rundt og i vann.spesielt nå om sommeren :) men man må jo lære dem hvordan dem oppfører seg der.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er selvfølgelig veldig tragisk at to gutter drukner, all medfølelse til de pårørende.

Men, det vil, som påpekt over, være en helt umulig oppgave å gjerde inn alle tjern, innsjøer og områder der det i større eller mindre grad foreligger en risiko for drukning. En slik inngripen i friluftsliv er mildt sagt uhensiktsmessig og vil også være en inngripen ovenfor dyrene i miljøet. Og skal man virkelig overbeskytte barn på den måten at de til enhver tid er helt beskyttet fra alle potensielle farer? Det er faktisk rett og slett ikke mulig, og det vil være en bjørnetjeneste når barnet blir gammelt nok og plutselig skal greie seg selv i økende grad.

Det eneste rette i forhold til drukningsulykker er å utstyre barna med nok svømmeferdigheter til å svømme greit uten flytevest og også _med_ klær. Jeg husker et par av mine egne svømmetimer for ca 20 år siden, der hadde vi faktisk en time der vi skulle ha klær og forholdvis tunge støvler på i bassenget. Rett og slett for å lære hvordan våte klær og støvler påvirker flyteegenskaper og lære å takle dette. Er dette noe som i det hele tatt praktiseres lenger?

Skrevet

Det er selvfølgelig veldig tragisk at to gutter drukner, all medfølelse til de pårørende.

Men, det vil, som påpekt over, være en helt umulig oppgave å gjerde inn alle tjern, innsjøer og områder der det i større eller mindre grad foreligger en risiko for drukning. En slik inngripen i friluftsliv er mildt sagt uhensiktsmessig og vil også være en inngripen ovenfor dyrene i miljøet. Og skal man virkelig overbeskytte barn på den måten at de til enhver tid er helt beskyttet fra alle potensielle farer? Det er faktisk rett og slett ikke mulig, og det vil være en bjørnetjeneste når barnet blir gammelt nok og plutselig skal greie seg selv i økende grad.

Det eneste rette i forhold til drukningsulykker er å utstyre barna med nok svømmeferdigheter til å svømme greit uten flytevest og også _med_ klær. Jeg husker et par av mine egne svømmetimer for ca 20 år siden, der hadde vi faktisk en time der vi skulle ha klær og forholdvis tunge støvler på i bassenget. Rett og slett for å lære hvordan våte klær og støvler påvirker flyteegenskaper og lære å takle dette. Er dette noe som i det hele tatt praktiseres lenger?

Ingen av mine unger har hatt dette på skolen iallefall, jeg husker jeg hadde det .

Vi har gjort det på brygga med ungene , fantastisk morro såklart :)

Gjest fireflies
Skrevet

fremdeles ikke enig med deg , det blir litt sånn hysterisk .

Her er det 20 m til vannet. jeg ville være mer redd for å slippe unger løs i oslo med all den trafikken .

Hva gjør man med det da ? Lærer en ikke barna at de ikke skal gå ut i veien ? Det må man jo , man lærer barna hvordan de omgås trafikk. Hvis ikke blir de overkjørt . det er det samme med vann .

Når tassen min var liten og ute å lekte så visste han at dersom han skulle ut på brygga så tok han redningsvesten som lå i en bu på brygga . Fra han var 3 år kunne jeg stole på det . Han visste konsekvensen , man kunne drukne og dø .

Hadde det vært så enkelt, så hadde det vel ikke vært ulykker i det heletatt.

Skrevet

Er selvfølgelig ikke så enkelt, har man små barn og man bor ved et vann må de gjetes til de forstår reglene. Det er som om man bor ved en trafikkert gate, det nytter ikke bare å fortelle hvordan de skal oppføre seg, de voksne må følge med.

Men noen foreldre er sløve uansett, ser bare søstra mi. De bor ved en trafikkert gate og av og til får jeg hjertet i halsen når jeg ser hvor sløv hun er til å følge med hvor minsten er.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En tragisk sak ja.. Men hvordan kan svømmeudyktige voksne, ta med seg svømmeudyktige barn i nærheten av vann UTEN å passe bedre på?? Det er for meg totalt ubegripelig.

Vi kan ikke sy bomull rundt hele Norge for at utlendinger skal bo her. Det er virklig helt frivillig å komme hit, og det er da ikke landets oppgave å tilpasse oss utlendinger.

Kommer man ny til et nytt sted, må man SELV innpasse seg.

Så vakker natur det er i landet vårt, skal vi ødelegge den ved å gjerde inn alt fordi utlendinger ikke kan bade med barn av motsatt kjønn??

Det er foreldrenes oppgave å lære barna sine og svømme, slutt å skyld på det offentlige.

Skrevet

En tragisk sak ja.. Men hvordan kan svømmeudyktige voksne, ta med seg svømmeudyktige barn i nærheten av vann UTEN å passe bedre på?? Det er for meg totalt ubegripelig.

Vi kan ikke sy bomull rundt hele Norge for at utlendinger skal bo her. Det er virklig helt frivillig å komme hit, og det er da ikke landets oppgave å tilpasse oss utlendinger.

Kommer man ny til et nytt sted, må man SELV innpasse seg.

Så vakker natur det er i landet vårt, skal vi ødelegge den ved å gjerde inn alt fordi utlendinger ikke kan bade med barn av motsatt kjønn??

Det er foreldrenes oppgave å lære barna sine og svømme, slutt å skyld på det offentlige.

Helt enig. Men jeg mener det både er foreldrenes og det offentliges oppgave å lære barn og svømme. Det er nok av barn som har tankeløse, likegyldige foreldre, og barna må få slippe å lide for det.

Skrevet

Hadde det vært så enkelt, så hadde det vel ikke vært ulykker i det heletatt.

Selvfølgelig ikke så enkelt, det krevde jo innsats fra meg og faren hans før vi kunne stole på at han fulgte reglene . men å ha barn innebærer å gjøre en innsats. Det innebærer også å slippe dem når de er klare til neste steg .

Av og til svikter alt , og ulykker skjer . Poenget mitt er at man ikke kan sikre seg hundre prosent mot ulykker , det er ikke mulig .

Og jeg klandrer ikke moren til de to guttene som druknet , jeg kjenner ikke henne . Ingen av oss vet bakgrunnen for tragedien.

men å gjærde inn å fylle igjen vann så de ikke er for dype blir for meg uforståelig .

Da stiller man seg som foreldre helt hjelpeløse til hva ungene måtte finne på , det er foreldrenes ansvar å sørge for at ungene klarer seg best mulig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...