RedFox81 Skrevet 2. juli 2010 #21 Skrevet 2. juli 2010 Er du sikker på at barna aldri har fått høre dette? jeg mente ikke NOEN sinne, jeg mente faktisk, akkurat DER OG DA. Hun (mora) så på sin første sønn hoppe i vannet etter ballen (jeg antar) og drukne, og andre sønn følge etter, også sto hun der og så på, sa ingenting, gjorde ingenting? jeg kan rett og slett ikke forestille meg situasjonen, jeg vet, jeg ville hoppe etter, uansett om jeg kunne svømme eller ei.
Kristin Skrevet 2. juli 2010 #22 Skrevet 2. juli 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler.]Regler Kristin, mod
Fluffe Skrevet 2. juli 2010 #23 Skrevet 2. juli 2010 Det som er ekstra skremmende syntes jeg er at det er en skole ikke så veldig langt unna der .
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #24 Skrevet 2. juli 2010 Det som er ekstra skremmende syntes jeg er at det er en skole ikke så veldig langt unna der . Hvorfor er det skummelt da, det er vann overalt i norge . tidligere bruker med nick , nå anonym bruker aksjonist .
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #25 Skrevet 2. juli 2010 Jeg har aldri opplevd at foreldre nekter barna sine svømmeundervisning i Oslo-skolen og jeg har jobbet mange år i skoleverket. Hele problemstillingen virker tøvete. Årsaken til at det står dårlig til med svømmeferdighetene er tvert imot at skolene ikke tilbyr elevene svømmeundervisning. Dels har de for lite penger og dels er det for få svømmehaller. Hallkapasiteten i Oslo har blitt kraftig nedbygd de siste årene. Noen svømmehaller er nedlagt mens andre har blitt bygd om til badeland som ikke egner seg for svømmeundervisning.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 #26 Skrevet 2. juli 2010 Jeg har selv bodd på Romsås i flere år og kjenner både området og skolene der. Min sønn gikk i 1. og 2. klasse der og de hadde ikke svømming. Da han begynte i 4. klasse her vi bor nå fikk de en ny gutt i klassen - fra Romsås. Naturlig nok anget denne ulykken vår oppmerksomhet siden min sønn er på alder med disse guttene og vi tenkte det kanskje var noen kjente. Smtalen om det å kunne svømme, om å ha respekt for vannet osv var raskt i gang. Min sønn fortalte da at gutten som begynte i klassen dems i 4. kunne ikke svømme da, han hadde aldri hatt svømming på skolen... Jeg tror ikke dette er spesielt for Romsås, men det er nok ett veldig typisk Oslo fenomen. Alt for mange skoleklasser - i alt for få bassenger. Og visst jeg ikke tar helt feil er det kun obligatorisk med 10 timer svømming i løpet av grunnskolen? Og ti timer er ikke nok til å bli trygg i vannet en gang dersom man har ett snev av vannskrekk. Så skal vi ikke legge all skylden på skolesystemet, men man ser jo en klar forskjell mellom skoler som starter svømmeopplæring tidlig og de som starter sent. På den andre siden - Romsås har ett utrolig fint basseng som er åpent for alle ett par ganger i uka. Så foreldrene burde også ta sin del av ansvaret. Men som i alt annet er foreldre veldig ulike - noen liker fotball, andre kunst og noen vann... Og for de som husker 3-4 år tilbake i tid så var det en annen drukningsulykke på Romsås. Der jeg vet at lørdags aktiviteten for den rammede familien var nettopp å bruke bassenget - så det å kunne svømme er heller ingen absolutt sikkerhet for ikke å drukne! Jeg sier ja til, om så, obligatorisk svømmeopplæring i Norge! Og sender mine varmeste tanker til familien som har mistet sine to dyrebare sønner...
Fluffe Skrevet 3. juli 2010 #27 Skrevet 3. juli 2010 Hvorfor er det skummelt da, det er vann overalt i norge . tidligere bruker med nick , nå anonym bruker aksjonist . VANN-BARN som ikke kan svømme= sier det ingenting for deg?
Loewe Skrevet 3. juli 2010 #28 Skrevet 3. juli 2010 (endret) Trond Ali Lindstad om tilrettelegging av opplæring for muslimer: "Mitt forslag til løsning? Kanskje fritak fra svømmingen?" http://www.koranen.no/artikkel.php?id=726 Endret 3. juli 2010 av Loewe
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #29 Skrevet 4. juli 2010 VANN-BARN som ikke kan svømme= sier det ingenting for deg? vann overalt - barn må lære å svømme. Det blir pullstendig patetisk å skulle sperre alle adganger til vann fordi noen ikke vil at barna skal lære å svømme . Tidligere bruker med nick, nå anonym bruker aksjonist
Fluffe Skrevet 4. juli 2010 #30 Skrevet 4. juli 2010 vann overalt - barn må lære å svømme. Det blir pullstendig patetisk å skulle sperre alle adganger til vann fordi noen ikke vil at barna skal lære å svømme . Tidligere bruker med nick, nå anonym bruker aksjonist Du får kalle det patetisk. Men det er ikke verdt ungers liv forde!
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #31 Skrevet 4. juli 2010 "Litt under halvparten av femteklassingene i Norge kan svømme 200 meter eller lengre sammenhengende uten flytehjelpemidler. Ifølge læreplanen skal barna kunne svømme når de går i femte klasse." klippet fra artikkelen. litt under halvparten av alle femteklassinger i norge KAN svømme 200 meter eller lenger... dette sier meg at det ikke bare er ett problem som dreier seg om somaliere eller andre utleninger, det ER ikke slik i norge at over halvparten av alle femteklassinger i norge er utlendinger! Men det ER ganske forståelig at foreldre som kommer fra land der det ikke er naturlig å svømme eller på andre måter oppholde seg i vannet, ikke ser viktigheten av å lære og svømme i like stor grad som vi gjør, som altså er relativt vant med båtliv, bading på sommern og ellers liker å ferdes i vann. I mange land HAR de vann rundt seg, men de går ikke uti. de har ikke noen natur på å bade eller leke i vannet. Det å lære å svømme er ikke noe de ser som viktig, og likevel er det heller sjeldent at barn eller andre drukner der. Jeg har ikke lest mer en dette innlegget om saken, og må innrømme at jeg finner det mye vanskeligere å forstå at det kan stå ett titalls voksne mennesker å SE på at to barn drukner!!! uten å gjøre noe? høres veldig merkelig ut, kan det være slik? selv synes jeg skolene skal ta det mer opp, slik det var før i tiden. Klart foreldr BØR ta dette ansvaret, men når mange foreldre (både fra norge og ellers) ikke ser viktigheten.... bør ikke da skolen gjøre noe? eller synes vi det er greit at barn drukner, fordi det jo er foreldrenes ansvar?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #32 Skrevet 4. juli 2010 Du får kalle det patetisk. Men det er ikke verdt ungers liv forde! Men hva er det du ønsker da ? Mener du at det bør sikres mot vann overalt det barn ferdes , eller mener du at barn bør lære å svømme ? Er det samfunnets ansvar å gjerde inn vann eller er det foreldres ansvar å lære barn å svømme eller å passe på dem nær vann ? Jeg tror vel ikke egentlig du mener at alt vann i Norge å gjerdes inn . Tidligere bruker med nick. nå anonym bruker aksjonist
Fluffe Skrevet 4. juli 2010 #33 Skrevet 4. juli 2010 Men hva er det du ønsker da ? Mener du at det bør sikres mot vann overalt det barn ferdes , eller mener du at barn bør lære å svømme ? Er det samfunnets ansvar å gjerde inn vann eller er det foreldres ansvar å lære barn å svømme eller å passe på dem nær vann ? Jeg tror vel ikke egentlig du mener at alt vann i Norge å gjerdes inn . Tidligere bruker med nick. nå anonym bruker aksjonist Jeg mener det vannet oppå romsås som har en skole bare noen meter unna burde sikkres bedre og barna i hele norge burde lære sge å svømme. Veldig fint om du ikke sitter å tror hva jeg mener
Loewe Skrevet 4. juli 2010 #34 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har ikke lest mer en dette innlegget om saken, og må innrømme at jeg finner det mye vanskeligere å forstå at det kan stå ett titalls voksne mennesker å SE på at to barn drukner!!! uten å gjøre noe? høres veldig merkelig ut, kan det være slik? De var også somaliere som heller ikke kan svømme.
Kanutte Skrevet 4. juli 2010 #35 Skrevet 4. juli 2010 I Osloskolen er den obligatoriske svømmeundervisningen lagt til 4. trinn og det er snakk om ca. 10 timer svømmeundervisning. Det er alt for lite for å lære elevene å svømme. Mange Aktivitetsskoler har allikevel tilbud om bading for de som går der allerede fra 1. trinn. Dette gjelder dog ikke alle og er avhengig av at den aktuelle Aktivitetsskole har ansatte som er interesserte i og har kunnskaper/ferdigheter til å ta med barn på svømming. På skolen hvor jeg jobber vare det nå rett før skoleslutt også tilbud om intensivkurs for elever på 4. trinn - en gang hver dag i en uke. Jeg som forelder har et ansvar for at mine barn lærer å svømme og 5. klassingen min kan det. 1. klassingen er i ferd med å lære seg å svømme og var blant annet på svømming med sommerskolen i forrige uke. Minstemann svømmer ikke enda, men er trygg i forhold til vann, kanskje for trygg... Barna mine får ikke lov til å bade uten tilsyn. Vi har ikke hatt mulighet for å ta barna på svømmekurs de siste årene da vi har hatt andre aktiviteter som har vært for tidkrevende. Vi vurderer dog svømmekurs til høsten, selv om det koster en formue (jeg har sjekket - vi må ut med minimum 6000 kr for alle tre for 12 ganger). Når det gjelder Romsås så har Svarttjern alltid vært der. Det ligger mellom blokker og skole. Det er rehabilitert av Oslo Kommune og er flott. Det har bodd folk på Romsås i mange, mange år og dette er såvidt jeg vet den 2. drukningsulykken i Svarttjern (det har vært en for mange år siden hvor noen gikk gjennom isen). Alt for mange barn kan ikke svømme, og barn med flerkulturell bakgrunn er overrepresentert. Dette må vi finne løsninger på. Problemet er sammensatt. For noen, muslimene, er det problematisk at vi ikke kjønnsdeler svømmeundervisningen. For mange andre er det slik at siden foreldrene ikke kan svømme kommer de heller ikke på at de har et ansvare for å lære barna forsiktighet rundt vann. Det finnes ikke en løsning på problemet, men jeg tror at man må styrke svømmefaget i skolen, samtidig som svømmekurs blir lettere tilgjengelig for alle (per i dag er det blant annet ganske dyrt og denne bydelen er preget av at mange lever på fattigdomsgrensa eller under) og vi må drive opplysningsarbeid.
Leifr Skrevet 5. juli 2010 #36 Skrevet 5. juli 2010 Tragisk sak. Selv lærte jeg å svømme lenge før jeg begynte på skolen, takket være mine foreldre. Og mine unger skal lære det på samme vis.
Gjest fireflies Skrevet 5. juli 2010 #37 Skrevet 5. juli 2010 Det kan være mange grunner til at guttene ikke kunne svømme. Vannskrekk, ikke svømmedyktige foreldre, for dårlig svømmeundervisning på skolen, osv. Man burde vel passe seg litt før man legger skylden på noen som helst i en slik type sak. Syns rett og slett ikke det passer seg. En ting man heller kan diskutere, er hvorvidt denne badedammen fortsatt skal holdes åpen for beboerne på Romsås, med tanke på at det ikke er første gangen det har skjedd en dødsulykke der. Et fire meters dypt vann som i utgangspunktet er ment for barn? Er det bare jeg som ikke syns det henger på greip?
livesen Skrevet 5. juli 2010 #38 Skrevet 5. juli 2010 Det kan være mange grunner til at guttene ikke kunne svømme. Vannskrekk, ikke svømmedyktige foreldre, for dårlig svømmeundervisning på skolen, osv. Man burde vel passe seg litt før man legger skylden på noen som helst i en slik type sak. Syns rett og slett ikke det passer seg. En ting man heller kan diskutere, er hvorvidt denne badedammen fortsatt skal holdes åpen for beboerne på Romsås, med tanke på at det ikke er første gangen det har skjedd en dødsulykke der. Et fire meters dypt vann som i utgangspunktet er ment for barn? Er det bare jeg som ikke syns det henger på greip? Den er vel ikke bare ment for barn ? Den er vel fin når det er varmt og folk vil bade , så slipper de å dra langt avgårde for å finne en strand . Det synes jeg må være positivt i nærmiljøet . Man kan ikke gjerde inn alt vann i norge .
Gjest fireflies Skrevet 5. juli 2010 #39 Skrevet 5. juli 2010 Den er vel ikke bare ment for barn ? Den er vel fin når det er varmt og folk vil bade , så slipper de å dra langt avgårde for å finne en strand . Det synes jeg må være positivt i nærmiljøet . Man kan ikke gjerde inn alt vann i norge . I utgangspunktet er den vel ment for barn og unge, selv om alle selvsagt kan bade der. Poenget er uansett at et fire meters dypt vann ikke har noe i et så stort boligområde å gjøre. Det var store diskusjoner rundt dette forige gang det var en dødsulykke der, og jeg syns det er rart at ingenting er blitt gjort.
livesen Skrevet 5. juli 2010 #40 Skrevet 5. juli 2010 I utgangspunktet er den vel ment for barn og unge, selv om alle selvsagt kan bade der. Poenget er uansett at et fire meters dypt vann ikke har noe i et så stort boligområde å gjøre. Det var store diskusjoner rundt dette forige gang det var en dødsulykke der, og jeg syns det er rart at ingenting er blitt gjort. hmmm, lurer på hva de skal gjøre her da ? Vi er omgitt av vann, også flere dypvannskaier .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå