Gå til innhold

Kan du køyre gjennom ein rundkøyring?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ejala

Jeg synes venstreblinking er en bra regel. Det er ikke alltid så lett å se hvor en bil skal bare ut i fra plassering. Mange veier inn til rundkjøringer er for smale til det alltid blir tydelig.

Så om ikke plassering er tydelig nok, har man fortsatt:

Blinker til venstre - skal til venstre (eller helt rundt).

------------ høyre - ---------- høyre.

Ingen blink - rett frem.

Enig. Jeg også har lært å blinke meg inn når jeg skal til venstre eller høyre. Og jeg slet skikkelig med å forstå både plassering og blinken da jeg holdt på med lappen skoleåret 05/06, så det terpet kjørelæreren min mye på. Nå holder jeg på med klasse BE med en annen kjørelærer, og jeg har hatt mange diskusjoner med han også. Firearmede med to tydelige felt hele veien er greit nok. Men her jeg bor, er det minst fem trearmede rundkjøringer, med varierende plass/filer. Spesielt to midt i sentrum, er visstnok Norges minste, med bare en meter i diameter. Jeg ante ikke at det var en rundkjøring, før en jeg øvekjørte sammen med, fortalte det da vi var ute og øvde på nettopp sånne ting.

Det er ikke alltid plassering viser hvor man skal. I rundkjøringer som har to felter i hver kjøreretning, slik som her, kan man ligge innerst selv om man skal rett frem. Dessuten handler det ikke om å blinke seg inn i rundkjøringen, det handler om å vise andre hvor man skal ut, slik at de lettere kan planlegge sin kjøring.

Jeg lærte dette da jeg tok lappen i 1999.

Den kjørelæreren jeg har nå, sier at rundkjøringer egentlig bare er et slags kryss. Og skal man til venstre i et kryss, blinker man vel til venstre før man er i krysset, vel? Det har i alle fall jeg lært.

Og her er en rundkjøring jeg syns er vanskelig, med fem armer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Kan ikkje skjønne at det skal vere så vanskelig for mange å bruke blinklys. E ikkje så veldig anstrengande å setje det på? Venstre når ein skal til venstre og høgre når en skal til høgre. Enkel sak!:) Eg er nok i kategori 2, blir så irritert. Men det gledelge er at det blir stadig fleire som kan å køyre rundkøyring, i alle fall her som eg bur.:)

Her hvor jeg bor er det en del tallerkenstore rundkjøringer inne i byen, her blinker jeg til venstre. I vanlig store rundkjøringer legger jeg meg i riktig fil og blinker når jeg skal ut, og selvfølgelig ved filskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjørelæreren jeg har nå, sier at rundkjøringer egentlig bare er et slags kryss. Og skal man til venstre i et kryss, blinker man vel til venstre før man er i krysset, vel? Det har i alle fall jeg lært.

Ja, jeg er helt enig i det. Det jeg sa om at det ikke handler om å blinke seg "inn" var et svar til dem som tror at man blinker for å vise at man skal kjøre inn i rundkjøringen. Man blinker jo for å vise hvor man har tenkt seg etter rundkjøringen, ikke for å vise at man skal inn i rundkjøringen. :fnise: Dette ble innviklet.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

ja jeg kan det faktisk, men mange som ikke kan det har jeg lagt merke til, pleier å ta forebehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Ellers blinker jeg ut av rundkjøringen, men observerer at fryktelig mange sparer på pæren i blinklyset.

Jeg bor ikke så langt unna Frognerplass og der er det en diger rundkjøring. det er så altfor mange som ikke bruker blinken når de skal ut av rundkjøringen slik at når man skal inn i rundkjøringen så man man følge sykt nøye med på bilhjulene til bilene som kommer fra venstre slik at man vet om de har tenkt å fortsette rundt eller om de skal svinge til høyre. Så mye lettere om de hadde blinket hvis de skulle sistnevnte.

Jeg har også vært i noen nestenulykker hvor bilførere ikke har holdt seg i det feltet de bør gjøre, men har lagt seg helt ut til høyre og så har de blinket ut til høyre (1 arm), men så fortsatt. Da har jeg kommet halvveis ut og må bråbremse. >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg kjører riktig, men er uhyre aktpågiven overfor alle tullingene som er ute og kjører ;-). Jeg må si jeg ikke ser poenget med å blinke seg inn i en rundkjøring, hvilke andre valg har du liksom? Jeg blinker når jeg skal ut og hvis jeg må skifte fil.

Blinker ved kryss vel?

Og rundkjøring er faktisk et veikryss med en sirkel i midten.

Derfor blinker man seg inn i rundkjøringa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Invicta

Da sliter du litt dersom du rett etter rundkjøringen skal ta av til venstre. Da må du nemlig foreta et kjapt feltskifte, og da kan det oppstå farlige situasjoner.

Det kan alltid oppstå farlige situasjoner når man tar feltskifte, uansett hvor man er. Jeg kan ikke vurdere FØR DENNE rundkjøringen hva jeg skal gjøre ETTER NESTE rundkjøring/kryss. Er det på en vei jeg kjenner godt, så ja da kan jeg gjøre det, men hvis det er en helt ukjent vei med lite skilting, så nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjørte opp i 2004, lærte min kjørelærer (som hadde jobbet som oppkjøringssensor i årevis) meg at man KAN blinke inn og BØR blinke ut, så dengang var det ingen absolutter. Hvis det nå er en oppdatert veitrafikklov ute å går, så er jeg glad for det!

Jeg blinker alltid slik han sa det, og blinker alltid inn når jeg skal til venstre. Skal jeg til høyre hender det jeg bare blinker ut. Men nå skal jeg bli flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...