Gå til innhold

Kan du køyre gjennom ein rundkøyring?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Pucifer

Ellers er det jo selve plasseringen i rundkjøringen samt blinke ut som viser hvor du skal. Er da slett ikke behov for å blinke inn, det er da bare tøys.

Mulig det bare er tøys, men du er nå lovpålagt til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjørte opp på 1990-tallet, og lærte ikke dette med å blinke seg inn i rundkjøringen. Skjønner heller ikke poenget med å skulle gjøre dette. Ifht å signalisere til andre hvor man skal så er det jo plasseringen inn i og i rundkjøringen som viser dette. I tillegg så har man jo vikeplikt når man skifter fil i rundkjøringen. Dvs når man skal til venstre i rundkjøringen så ligger man i starten i innerste "filen" og skifter til ytterste "fil" når man skal ut av rundkjøringen samtidig som man blinker. (til høyre selvfølgelig) Synes det blir bare rot med denne venstreblinkinga jeg..

men uansett skal man vel følge lover og regler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes venstreblinking er en bra regel. Det er ikke alltid så lett å se hvor en bil skal bare ut i fra plassering. Mange veier inn til rundkjøringer er for smale til det alltid blir tydelig.

Så om ikke plassering er tydelig nok, har man fortsatt:

Blinker til venstre - skal til venstre (eller helt rundt).

------------ høyre - ---------- høyre.

Ingen blink - rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøring i rundkjøringer - vegvesen.no

Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ser ikke ut som det er lovpålagt, men at det er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er tøys, men du er nå lovpålagt til å gjøre det.

Ja, kan du egentlig vise til en kilde på det? Etter en rask runde på google tydde jeg til Wikipedia, som sier:

Tegngiving i rundkjøring

Norge har ingen direkte regler på bruk av tegn eller plassering i rundkjøring. Ordet "rundkjøring" eksisterer ikke i norsk regelverk. Derfor må man benytte det generelle regelverket som er lagt til grunn i vegtrafikkloven og trafikkreglene.

Trafikkreglenes § 14. Signal og tegn i annet ledd sier: "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

Riktignok står det også under dette retningslinjer for hvordan man bør blinke, og her er inkludert når du ligger i innerste felt og skal fortsette mot venstre, men dette er altså da retningslinjer. Selve loven sier bare at det skal fremkomme tydelig hvor du har tenkt deg hen. Og da er blinking til venstre like unødvendig som å blinke til høyre i et kryss hvor du ikke har lov å ta til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det samme lærte jeg, Spinell. Fikk du også førerkort i "steinalderen"? :ler:

I alle fall nesten steinalderen :) Nærmere bestemt tidlig -90-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen i 2000 og lærte ikke å blinke meg inn i rundkjøringer,bare ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INGEN regel som sier at man trenger å blinke inn i rundkjøring, bare ut og ved filbytting. Jeg irriterer meg på de som blinker inn i rundkjøringa, like mye som de som gjør det irriterer seg på at jeg ikke gjør det. Nei, jeg bryter ingen lov og kommer aldri til å gjøre noe annet enn å blinke UT av rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så lenge man ligger riktig trenger man ikke å blinke seg inn i rundkjøringen, men problemet er jo at det er mange som ikke ligger riktig.

Jeg blinker ikke inn, det var ikke kommet som en anbefaling når jeg tok lappen og jeg synes ikke det er nødvendig som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid plassering viser hvor man skal. I rundkjøringer som har to felter i hver kjøreretning, slik som her, kan man ligge innerst selv om man skal rett frem. Dessuten handler det ikke om å blinke seg inn i rundkjøringen, det handler om å vise andre hvor man skal ut, slik at de lettere kan planlegge sin kjøring.

Jeg lærte dette da jeg tok lappen i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta

Det er snart syv år siden jeg tok lappen, jeg lærte ikke å blinke seg inn i rundkjøringer.

Jeg ligger i venstre felt hvis jeg skal gjennom hele rundkjøringen og til venstre, og i høyre felt hvis jeg skal til høyre eller rett frem i rundkjøringen. Har aldri hatt problemer med det. Jeg begynner å blinke mot høyre midt mellom forrige arm og armen jeg skal ut.

Jeg er definitivt i kategori 2, for jeg irriterer meg veldig over dem som ikke blinker seg ut, eller ligger i feil felt, eller ligger i feil felt i tillegg til å ikke blinke seg ut. :kjefte:

Hvis det stemmer at det nå er pålagt å blinke seg INN, skal jeg selvsagt gjøre det, vil ikke være vanskelig jeg. Men jeg ser ikke helt poenget med det. Ligger du i venstre felt så er det vel åpenbart hvor du skal, med mindre du er en stor trailer som ligger midt mellom feltene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer at det nå er pålagt å blinke seg INN, skal jeg selvsagt gjøre det, vil ikke være vanskelig jeg. Men jeg ser ikke helt poenget med det. Ligger du i venstre felt så er det vel åpenbart hvor du skal, med mindre du er en stor trailer som ligger midt mellom feltene :ler:

Hvorfor er det åpenbart? Det finnes mange slike rundkjøringer som jeg linket til i mitt forrige innlegg, og der er det mange ganger hensiktsmessig å ligge til venstre når man skal rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor er det åpenbart? Det finnes mange slike rundkjøringer som jeg linket til i mitt forrige innlegg, og der er det mange ganger hensiktsmessig å ligge til venstre når man skal rett frem.

En slik rundkjøring er det i nærheten av her jeg bor, også. Veien frem mot rundkjøringen er tofelts. Ut av rundkjøringen er det bare ett felt. Jeg skal rett frem og ligger derfor i ytterfilen. Den som ligger i innerfilen, skal også rett frem. Hvem får skylden om det smeller?

Det er også en vei til høyre ved innkjøringen til rundkjøringen. Det er ikke angitt ved piler eller skilt hvor man skal plassere seg i rundkjøringen. Hvis jeg skulle veien som går til høyre, ligger jeg selvfølgelig i ytterste fil, som jeg gjør når jeg skal rett frem. Og for å gjøre det helt klart, jeg bruker blinklyset :) .

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slik rundkjøring er det i nærheten av her jeg bor, også. Veien frem mot rundkjøringen er tofelts. Ut av rundkjøringen er det bare ett felt. Jeg skal rett frem og ligger derfor i ytterfilen. Den som ligger i innerfilen, skal også rett frem. Hvem får skylden om det smeller?

Dette blir jo noe helt annet, jeg snakket om rundkjøringer som har to kjørefelt i hver retning, ikke bare inn i rundkjøringen. Jeg la ved en link til en slik rundkjøring på Google maps (street view), sånn at det ikke skulle være noen tvil om hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette blir jo noe helt annet, jeg snakket om rundkjøringer som har to kjørefelt i hver retning, ikke bare inn i rundkjøringen. Jeg la ved en link til en slik rundkjøring på Google maps (street view), sånn at det ikke skulle være noen tvil om hva jeg mente.

Da må du unnskylde, jeg misforstod deg da. Når veien er tofelts hele tiden, er det jo det samme hvilken fil man ligger i.

I den rundkjøringen jeg skriver om, har det skjedd flere ganger at bilen i venstre fil nesten er kommet borti meg. Jeg har sågar opplevd tuting og finger'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du unnskylde, jeg misforstod deg da. Når veien er tofelts hele tiden, er det jo det samme hvilken fil man ligger i.

I den rundkjøringen jeg skriver om, har det skjedd flere ganger at bilen i venstre fil nesten er kommet borti meg. Jeg har sågar opplevd tuting og finger'n.

Jeg har også vært borti sånne situasjoner, jeg har til og med opplevd å bli forbikjørt inni en slik rundkjøring som du nevner. Man kan bli helt målløs av hva folk gjør i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også lært å blinke meg inn i rundkjøringer.

I de største rundkjøringene er jeg enig i at det blir litt smør på flesk, fordi en kan plassere seg såpass tydelig og vise hvor man skal. Men i mange mindre rundkjøringer er det bare ett felt inn og ett ut (og dermed også bare ett felt gjennom rundkjøringen). Hvis en bil som kommer rett imot blinker til venstre på vei inn i rundkjøringa, så vet jeg at jeg ikke skal kjøre ut, fordi han kommer til å passere meg. Hvis han ikke blinker, så kan jeg kjøre, da jeg vet han skal rett fram.

I små rundkjøringer skaper det å blinke seg inn mye større flyt i trafikken, fordi man får et bilde av hvor andre biler skal hen, før de har kjørt ut av rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta

Hvorfor er det åpenbart? Det finnes mange slike rundkjøringer som jeg linket til i mitt forrige innlegg, og der er det mange ganger hensiktsmessig å ligge til venstre når man skal rett frem.

I den rundkjøringen du linket til ville jeg lagt meg i høyre felt.

Tror uansett ikke det er så mange av de rundkjøringene (de jeg kan huske nå her jeg bor har skilt, rett-frem-pil i venstre felt og høyrepil i høyre felt), som vanlige rundkjøringer med ett utkjøringsfelt per arm.

Det burde hvertfall være åpenbart, fordi regelen sier at du skal ligge i venstre felt om du skal til venstre, og i høyre felt om du skal til høyre eller rett frem. Da snakker jeg ikke om den du linket til, tror ikke jeg husker reglene der, om de er annerledes. Jeg forholder meg uansett alltid til den regelen jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje skjønne at det skal vere så vanskelig for mange å bruke blinklys. E ikkje så veldig anstrengande å setje det på? Venstre når ein skal til venstre og høgre når en skal til høgre. Enkel sak!:) Eg er nok i kategori 2, blir så irritert. Men det gledelge er at det blir stadig fleire som kan å køyre rundkøyring, i alle fall her som eg bur.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den rundkjøringen du linket til ville jeg lagt meg i høyre felt.

Tror uansett ikke det er så mange av de rundkjøringene (de jeg kan huske nå her jeg bor har skilt, rett-frem-pil i venstre felt og høyrepil i høyre felt), som vanlige rundkjøringer med ett utkjøringsfelt per arm.

Da sliter du litt dersom du rett etter rundkjøringen skal ta av til venstre. Da må du nemlig foreta et kjapt feltskifte, og da kan det oppstå farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...