Gå til innhold

Hvilke matvarer savner du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå høres jeg kanskje litt harry ut, men jeg savner en sånn pålegg-salat som het Skinke og champignon salat. Det var vel 3-4 år siden den gikk ut av markedet tror jeg...

Den vaaaar så good :(

Men sånt kan man jo egentlig lage selv og da....

Ellers så savner jeg kandiserte fioler. Selv om det er mer i kategorien kakepynt og ikke mat....

Fikk høre at de fremdeles hadde den i Norge, men har ennå ikke sett dem. Må nok tråle butikker i Sverige og Danmark tror jeg.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg savner 2-liters-isen med vanilje og boysenbær.

Kalte den Donald Duck-is for det var bilde av Donald på lokket.

*mimre, mimre*

Skrevet

Maggi pastasauser, spes Verona. Den var god base! Litt løk + litt rømme og du hadde en nydelig tomatpastasaus. Jeg sendte faktisk epost til Maggi og etterlyste den rett etter at den kom bort.. :cry:

Dill potetgull fra Maarud.

Pæreis, småis med sjokoladetrekk og litt seig liksom.

Isen i boks med sjokolade- og bringebærfnugger i. Tror ikke den er slaktet, de har den bare ikke på rema eller bunnpris eller rimi..

Skrevet

Nå som jeg har flytta til vestlandet, så savner jeg Bergbys Sennep! Denne selges over nesten hele Østlandet, og jeg er kjempeglad i den, men her på Vestlandet kommer og går den i butikkene :cry:

Gjest Madam Felle
Skrevet

delikatesse rekesalat åh den var god

• 4 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Når jeg var liten var jeg utrolig glad i rød suppe med rosiner i. Husker ikke helt hva den het, var det rød semulegrynssuppe tro?. Den var jeg iallefall helt vill etter, og den finnes ikke lengere..

Kan det være saft- suppe?? Rød saft med tykningsmiddel og rosiner. Serverer det på sykehjemmet jeg jobber på:)

Gjest Gjest
Skrevet

- Dream yoghurt iskrem med sjokoladebiter (den nye som har kommet har bare sjokoladeflak, ingen biter!) Den gamle var fastere, hardere, hadde mindre kalorier og fett og var bedre enn den nye

- Glassflaskebrus

- Den første og "gamle" Tab-brusen på glassflaske som var på det norske markedet i 1990-årene

- Potetchips med mer krydder (paprika osv.) De i dag er så svakt og lite krydret.

- Mye av maten som finnes i utenlandske supermarkedet i vest-Europa

Skrevet (endret)
Kan det være saft- suppe?? Rød saft med tykningsmiddel og rosiner. Serverer det på sykehjemmet jeg jobber på:)

Bestemoren min lagde semulegrynssuppe. Det fantes røde og hvite semulegryn, de hadde stivelse nok i seg til at suppen ikke ble bare vannete. Den røde semulegrynssuppen hadde rosiner i seg og var helt fantastisk god. Grynene var både slimete og myke på en positiv måte og runde og harde på en måte som nå får meg til å tenke på lakserogn. Tror jeg har sett hvite semulegryn i butikk én gang siden nittitallet, men jeg har vel ikke lett aktivt, heller. En gang reiste vi til huset en gammel tante hadde dødd i, og bestemor tok med seg krukker hun hadde på kjøkkenbenken. Det stod ting som "sukker", "mel" - og "semulegryn" på dem. Ingen ville ha innboet etter at noen få smykker og nergerdamer hadde blitt fordelt, bortsett fra bestemor, som ville ha krukkene. Ikke på grunn av krukkene, men fordi semulegryn visstnok holder evig.

Skjønner jeg må lese om semulegryn. Og semulegrynsgrøt! Fløyelsgrøt! Det var den beste grøten i verden!

Jeg lurer på om ikke bestemoren min også lagde rød suppe uten semulegryn, med rosiner. Hm. Husker at hun engang fortalte at det aldri var ordentlig middag for bestefar hvis han ikke fikk noe søtt til slutt. Jeg husker jeg ble overrasket, ikke fordi han måtte ha dessert, men fordi "middag" var klokken to-tre om dagen. Senere har jeg koblet det til den såkalt kontinentale lunsjkulturen som får nordmenn til å tenke over forskjellen mellom å spise matpakken sin på jobb og sette dagen på pause i en eller to timer for å spise flerretters lunsj.

Jeg savner Coco bahia-brusen (men tror ikke jeg ville kjøpt den nå hvis den ikke hadde eksistert i lettversjon). Og diverse sminke, men det bør vel ikke diskuteres i matvarekategori. Og så savner jeg røkt lodde, men jeg var så liten da jeg spiste det at jeg ikke vet om det ble masseprodusert eller kjøpt fra en raring i en eller annen bortgjemt fjord. Det var lodde som hang på hvit husholdningstråd, som et langt smykke, og de fleste hadde rogn inni. Konsistensen var som en blanding mellom ukokt boknafisk og... speket sild.

Endret av utlendingen
Skrevet

Jeg savner

- Dill potetgull, den gode gamle som de heldigvis fortsatt har i sverige:)

- So-ho sjokoladen

- en helt fantastisk type cookies med appelsin som jeg kjøpte i hellas en gang. (Nå har jo de aldri vært solgt i Norge så det er jo litt offtopic, men savnet er helt ekte)

- kick med bringebær

- De korte rustne spikerne, med de lange får man ikke hele i munnen samtidig

eh... vet at det er flere, men mitt trøtte hode kommer ikke på de andre nå

Skrevet

- Disneysjokoladen. Rød innpakning med bilde av Mikke Mus somtrollhatt utenpå, og sjokoladen var en type melkesjokolade med en disneyfigur i hvit sjokolade i midten. Mmmm savner!

Skrevet (endret)
Jeg savner

- Dill potetgull, den gode gamle som de heldigvis fortsatt har i sverige:)

- So-ho sjokoladen

- en helt fantastisk type cookies med appelsin som jeg kjøpte i hellas en gang. (Nå har jo de aldri vært solgt i Norge så det er jo litt offtopic, men savnet er helt ekte)

- kick med bringebær

- De korte rustne spikerne, med de lange får man ikke hele i munnen samtidig

eh... vet at det er flere, men mitt trøtte hode kommer ikke på de andre nå

og hvis man fremdeles hadde kunnet kjøpe godterier per stykk i stedet for per hekto hadde sikkert de beste rustne spikerne fremdeles eksistert! (OG de superstore, men det er en annen historie (jeg tror de kostet en krone allerede på begynnelsen av nittitallet?).)

Endret av utlendingen
  • 4 uker senere...
Skrevet
Maggi pastasauser, spes Verona. Den var god base! Litt løk + litt rømme og du hadde en nydelig tomatpastasaus. Jeg sendte faktisk epost til Maggi og etterlyste den rett etter at den kom bort.. :cry:

Åh Maggi sin Napoli pastasaus.. sukk...

Jeg sendte også mail til Maggi da de fjernet pastasausene. Selvsagt fjernet pga dårlig salg. Jeg ba de tynt om å relansere men nei, det skulle de ikke gjøre.

Og så sa de at det var flere som hadde sendt mail og etterlyst, så sausene hadde nok sin harde kjerne med brukere :D

(ser jo at tråden er flere år gammel, men svarer nå lell :))

Skrevet
- Disneysjokoladen. Rød innpakning med bilde av Mikke Mus somtrollhatt utenpå, og sjokoladen var en type melkesjokolade med en disneyfigur i hvit sjokolade i midten. Mmmm savner!

Jaaaa!!!! Hvor har den blitt av? Kjempegod.

Og selvsagt:

- Soho sjokoladen.

- French Fries med paprika. Nam!

Og det fantes en type chips rundt OL på Lillehammer som het OL-ringer. De smakte masse, masse krydder. Også fantes det en norskprodusert chips ala Pringles hvor de var i rør, og chipsen lå etter hverandre i en plastgreie. Salt eller paprika. De med salt smakte virkelig SALT.

Hvor har Original chipsen blitt av? Med biff og løk? Eksisterer den fortsatt?

En gang i tiden fantes det også en is med litt sånn youghurtaktig trekk som var rosa, og rosa is inni tror jeg. Husker ikke navnet. Den var god!

Skrevet

Diplom-is hadde en is som jeg mener å huske het Bolero. Det var en slags rund bar med noe jeg tror var nougatt i midten, vaniljeis rundt og sjokoladetrekk og kokos ytterst. Det var god den :sikle:

Diplom-is hadde også en is som het Tip-Top, det var en kjeks is med karamelltrekk. :sikle:

Skrevet

Jeg savner lakris-is tilgjengelig overalt, til en hver tid! :P

Eneste stedet jeg får tak i det her i Norge er i Hjem-Is bilen.. og der selger de bare store pakker.

I Sverige selger de dem i "løsvekt". Vil ha det her også!

Skrevet

Jeg savner også French Fries med paprika. DE var gode de!

Ellers så savner jeg ferskenisen fra sørlandsis.. eller var det drammensis?

Og SoHo sjokoladen.

Dillchips har de i Sverige - bare å bunkre opp! ( selv om jeg ikke i min villeste fantasi kan forstå at den er savnet :popcorn: )

Skrevet

Jeg savner også French Fries med paprika! Vi burde lage underskriftskampanje og sende inn til Kims! :fnise: De med salt smaker det jo nesten ingenting av.. :sukk:

Savner også Heartbreakers fra Kims. Grønn pose med mørk mann og blond dame på. Snacksen var hjerteformet, som et vaffelhjerte med hullmønster i.

Og potetgull med salt og eddik. Pringles har en variant men den er ikke så god som den som Maarud hadde.

I tillegg:

-Soho-sjokoladen

-Milennium-isen (sjokolade-kjeksis med karamell og marsmellow i midten)

-Plattfot-isen (fotblad av gul og rosa is med sjokolade på tærne)

-Tennis-isen (racket av pistasje og vaniljeis med tyggiskule)

-Rødtopp-syltetøyet som jeg såvidt husker

-Twist-lignende sjokolade med rosa papir og bringebærfyll inni.

-Twist-lignende sjokolade med rosa papir og flytende eple-og kanelfyll.

Og sikkert litt mer!!

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Åååååååååååå!!!!! Sånn fikk jeg hver lørdag da jeg var liten! Pleide å "spare på" minnie og dolly, putte de i fryseren :fnise: *mimre*

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg savner OL-salaten, som var å få kjøpt i tiden før og under OL på Lillehammer. Det var en potetsalat med fårekjøtt, og jeg ble helt hekta!

Savner også en slags konjakk-karamelldrops som jeg spiste på åttitallet. Drops utenpå, seig konjakkaramell inni, innpakket i gult og rødt papir. Og Toy-tyggisene med jordbær og sitronsmak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...